Western paardenmishandeling????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zaartje
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 18:43

Gelukkig zij er ook nog mensen die begrijpen wat ik bedoel............
Cornelie en cowgirl hebben zo te horen ook andere gedachten over het rijden.
Het is inderdaad zo dat je het zo leert, je en als je les van iemand hebt denk je toch gewoon dat dat de manier van rijden is.
Overal kom je goed en slecht tegen, ik vind het alleen zo jammer...........wij westernruiters willen graag dat de westernsport populairder wordt en dat de vooroordelen weg gaan, en dat wordt dan misschien door een paar mensen helemaal teniet gedaan.

Ik heb zelf een paar jaar in Amerika getrained, gelukkig bij een trainer die geen harde hand heeft, maar ook daar zie je echt twee manieren van rijden.............

Iedereen die paardrijdt (western-dresuur-springen) doet dit toch voor zijn of haar plezier???? Soms heb ik meer het idee dat een soort stress, agressie of weet ik wat op een paard wordt botgevierd.............

Toch vind ik het jammer dat er veelal verkeerd wordt lesgegeven

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 18:47

zaartje schreef:
Toch vind ik het jammer dat er veelal
verkeerd wordt lesgegeven




Dat is waar!! Dat ben ik volkomen met je eens~!

zaartje
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 18:59

Ik vind het erg stug dat ik gewoon telkens op de verkeerde tijd ben wezen kijken............................

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:05

Ik sluit me bij het berichtje van Margee aan, maar ook de laatste regel van Zaartjes laatste bericht is helaas maar al te waar Huilen

=^.,.^=

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:06

zaartje schreef:
Ik vind het erg stug dat ik gewoon telkens op de verkeerde tijd ben wezen kijken............................


Ik weet niet of je bij 1 stal ben wezen kijken of bij meerdere!! Maar kijk verder en je zal zien dat sommige mensen toch nog normaal les kunnen geven Knipoog

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:19

Cassidy schreef:
Nee Yellowfish, het lange teugeltje is het uiteindelijke resultaat. Het einddoel waar je naartoe werkt. Om de verzameling te verkrijgen moet je wel degelijk aan de teugels zitten.

En Zaartje, dit is wel een zeer gevoelig topic om als eerste bericht hier op bokt te zetten. Ik krijg de indruk dat je een beetje wilt stoken?

En ik weet niet wat ik persoonlijk erger vindt: iemand die constant druk op de teugels uitoefent, of iemand die het paard met rust laat als hij doet wat van hem wordt verlangd, en alleen maar aan de teugels zit als hij niet doet wat van hem wordt verlangt. En dan niet zagen maar kleine rukjes geven.

En wat de uitvoering van deze 'rukjes' betreft heb je dan natuurlijk verschillende gradaties....ligt aan de ruiter die de teugels in handen heeft.

Maar als jij met vingers gaat wijzen naar de western, kan ik met vingers wijzen naar iedere andere tak van de paardesport. Er zijn overal wel zwarte schapen te vinden. En deze zwarte schapen zijn beslist niet representatief voor die tak van de sport....


ben het helemaal met jou eens
dus heb niet veel meer te zegen.

ik weet wel dat veel dressuur mensen zo over ons denken
dat is jammer

mijn moeder rijd z dressuur en zij zegt zelfs dat bij western meer word gedacht aan het paard


maar ja zo kan ik uren doorgaan
ik zal zegen kom eens bij ons kijken en je ziet dat het ook anders kan pb maar Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:39

ik ben het met cassidy eens maa om antwoord te geven op de vraag:
omdat je in de western vrij veel oppakt en loslaat zal je dat veel eerder opvallen dan dat iemand constant druk heeft in de mond en dan ophoudingen maakt. puur omdat het in de western duidelijker te zien is.
maar mishandeling? elke takt in de paardensport heeft er mensen tussen zitten die het o een anderen en misschien verkeerd doen . maar wie bepaald wat verkeerd is en wat niet?

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:49

Citaat:
vrij veel oppakt en loslaat


Oppakken en loslaten zijn wel totaal andere dingen dan rukkjes geven (pff alleen dat woordt al)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:06

Cowgirl: als je met twee vingers aan de teugel even een kleine ophouding maakt, kan dat voor de buitenwereld al gauw als een rukje overkomen.
Voor de rest ben ik het er mee eens dat de opmerking "het betere ruk en plukwerk" het woord "rukje" een negatieve bijklank hebben gegeven.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:10

Ja ik snap wat je bedoeld Cassidy en waar je heen wilt.

Maar ik doelde eigenlijk op het ' betere ruk en pluk werk'

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:11

als je wat meer moet doen dan ophalen en loslaten dan geef je ophoudingkjes net als bij dressuur

somige mensen bij dressuur geven ook tikjes met de teugel of zagen nou dat is het zelfde zeg maar,
het hoort niet maar somige doen het wel

voorbeeld.
mijn paard gaat wel naar beneden maar wil niet echt nageven (niet wil loslaten) dan geef ik wat ophoudingen zelfde als bij dressuur maar dan iets zachter omdat er minder voor nodig is, en als hij nageeft dan laat ik weer los en probeer ik het weer gewoon met ophalen
dit doe ik dan laag zodat hij zich niet op gaat krullen

ik weet niet hoe andere het hier doen
maar ik doe dat zo

waneer ik wel is iemand aan de teugels heb zien tikken zeg maar
dat was dan omdat het paard zijn bit vast hield met zijn tanden klemden
dus dan moet je het bit weer tussen zijn tanden vandaan krijgen.
maar dit gaat dus niet de hele tijd door dat is een of 2 tikken en dan weer los
dit doet dan geen pijn want ze hebben het bit gewoon tussen hun tanden geklemd.

voor wat anders zal ik het echt niet weten waarvoor ze dat moeten doen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:19

Je hebt absoluut gelijk in met je laatste zin, zaartje! Er is altijd veel verschil in niveau van lesgeven, eigenlijk altijd op alle gebieden en ook lang niet alleen in de paardensport. Het kan zijn dat je net de adressen hebt getroffen waar ze net iets minder vriendelijk met de paarden omgaan, om het maar even zo te zeggen. Tja, er zijn veel verschillende manieren van rijden en je hebt zelf als leek geen idee wat goed of fout is. Mij zou in de western ook nog veel slecht aangeleerd kunnen worden, want ik ben absoluut nog geen prof. Maar ik stel me heel kritisch op en jij dus blijkbaar ook, anders was je dit topic ook niet gestart. Erg goed, want dan heb je er zelf dus wel een raar gevoel bij en wil je weten of het de juiste manier van lessen is. Niet dus, blijkbaar.. Misschien zijn er wat bokkers die je juist de goede weg op kunnen sturen wat betreft lessen. Ook al is 'de goede weg' ook een subjectief begrip. Maar beter kun je het vast nog wel treffen, daar ben ik dan wel zeker van.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:46

je mag wel een keer bij mij komen kijken hoor zaartje.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:46

Ik was gister en vandaag op het NK in Bunschoten. Vandaag bij de reining ging ik soms bijna over mijn nek van het ruk*ruk*ruk*ruk. Maar het ergste vond ik een meisje die de scharen van haar bit zo ver mogelijk naar achter rukte voor haar stop. Het paard raakte in paniek en schoot ervandoor. Vervolgens hing ze er met 2 handen aan (ze was toch al gediskwalificeerd, dus die had gelijk overal maning aan) en je zag dat hele lijf van het paardje verkrampen. Daar word ik echt ziek van. En ik heb het nog veel meer gezien, dat geruk, ook van "bekende" ruiters. Erg jammer, maar ik snapte direct waarom veel mensen problemen hebben met western, als ze zoiets toevallig een keer hebben gezien. Gelukkig waren er ook deelnemers die (ook met heel jonge paarden) met heel losse teugel bijna geheel op hun zit reden en daar zeer mooie slidings en spins uit haalden. Dat heeft ze vast wat langer gekost om erin te trainen, maar die vinden blijkbaar het welzijn van hun paard belangrijker. Want dat is juist wat mij aantrok in de western; losse teugel, veel op zit, en vooral met respect voor het paard zijn lichaam en geest.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:08

bubbels schreef:
Ik was gister en vandaag op het NK in Bunschoten. Vandaag bij de reining ging ik soms bijna over mijn nek van het ruk*ruk*ruk*ruk. Maar het ergste vond ik een meisje die de scharen van haar bit zo ver mogelijk naar achter rukte voor haar stop. Het paard raakte in paniek en schoot ervandoor. Vervolgens hing ze er met 2 handen aan (ze was toch al gediskwalificeerd, dus die had gelijk overal maning aan) en je zag dat hele lijf van het paardje verkrampen. Daar word ik echt ziek van. En ik heb het nog veel meer gezien, dat geruk, ook van "bekende" ruiters. Erg jammer, maar ik snapte direct waarom veel mensen problemen hebben met western, als ze zoiets toevallig een keer hebben gezien. Gelukkig waren er ook deelnemers die (ook met heel jonge paarden) met heel losse teugel bijna geheel op hun zit reden en daar zeer mooie slidings en spins uit haalden. Dat heeft ze vast wat langer gekost om erin te trainen, maar die vinden blijkbaar het welzijn van hun paard belangrijker. Want dat is juist wat mij aantrok in de western; losse teugel, veel op zit, en vooral met respect voor het paard zijn lichaam en geest.


helemaal gelijk in hoor
ik ben niet bij het nk geweest maar wel bij andere wedstrijden
waar je dat dus ook ziet.
vreselijk

maar ik vind niet dat je dan moet zegen western maar je moet dan zegen mensen.


oke ik moet zegen dat je bij western meer mensen ziet die zo rijden maar dat is ook zo omdat er in ned. niet zo veel goeie instrecteurs zijn zoals bijv. bij de dressuur heb je ze voor het uitzoeken nou met western niet echt hoor .

als je nou naar bijv. america kijkt of zelf al duitsland dan zie je dat het niveo daar een stuk hoger ligt dan hier.

dan daarbuiten gelaten dat er ook veel mensen zijn die denken dat ze het allemaal kunnen en geen les meer nodig hebben
maar voor hun maakt het niet uit of ze dan dressuur springen of western rijden die rijden gewoon zo

en idd als je je paard op je zit en respect (dus je paard tijd geven om iets te leren) traint kost dat meer tijd
maar je hebt er wel meer aan

want als jij geen respect voor je paard hebt hoe kan je dan ooit verwachten at het paard respect voor jou zal hebben het zal alleen maar meer tegen werken.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:28

zaartje schreef:
Waarom?
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom er vooral in de westernsport zoveel in de mond "gerukt" wordt van het paard???
Is het de bedoeling dat de paarden door dit zagen verzameld worden of zo?
Ik erger mij hier echt vreselijk aan en denk dit absoluut niet nodig is. Zeker niet goed om van het "cowboy en indianen" image af te komen.......


Omdat jij het ergens ziet is het nog geen regel! Wat je schrijft is totaal niet waar. Als ik ergens kom waar iedereen met slof rijdt wil dat ook nog niet zeggen dat iedereen in de dressuur zo rijdt!

Er zijn maar enkele stallen in Nederland waar deze praktijken aan de orde zijn en inderdaad ze verpesten het voor het hele sport. Jij helpt ze daar nu een handje bij door te generaliseren.

Waarom, ze zo rijden? Nou wat dacht je van onkunde, onmacht, geen gevoel, niet instaat een paard iets op een normale manier te leren, egotrippers, trainers die eigenlijk de ballen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn, en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.
Het enig goede, als je het zo mag noemen, is dat deze lui zich alleen maar kunnen vergrijpen aan junior paarden, met 1 hand zagen is vrij lastig. Ook de wat oudere hengsten pikken dit gedrag van een ruiter over het algemeen niet. Dan krijg je de hier boven genoemde tafarelen, het "mishandelde" paard steekt figuurlijk zijn middelvinger op en laat je in de ..... zakken. En terecht!

Jammer is alleen dat de heilig in ruk en pluk werk gelovende figuren zich zelf hebben wijs gemaakt dat het aan de onwil van het paard ligt, want aan hun kan het niet liggen, zij hebben hun paard er tenslotte goed onder zitten met hun intimidatie praktijken.

De oefenloze discussie is weer los gebrand. Iedereen is het er mee eens dat dit niet hoort en niet zou moeten kunnen.
Blijf dan onderhand eens weg bij die stallen waar dit aan de orde van de dag is, dan krijgen ze misschien door, hoewel ik dat betwijfel, dat ze moeten veranderen!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:38

Weet je waarom er mensen zijn die zo rijden? Omdat het werkt..
Zolang die paarden voor ze lopen zoals het moet en ze wedstrijden winnen zullen ze echt niet op een andere manier gaan rijden.
Mijn stijl is het niet, er zijn vriendelijkere manieren om je paard goed te laten lopen, en gelukkig zijn er een heleboel mensen (als je zo naar de reacties hier kijkt tenminste) die er net zo over denken. Maar helaas zijn er idd ook nog teveel mensen die wel hun paarden zo rijden.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:02

<zucht> daar gaan we weer... Scheve mond

- Slechte ruiters heb je zowel in western als engels.
- Ja, de plukrukkers zijn assholes, zowel in western en engels.
- Als je niet genoeg van western (of engels) af weet, kun je gemakkelijk een verkeerd oordeel vellen.

Over dat laatste: Het ophalen van een teugel en een ophouding maken ziet er voor een leek veel dramatischer uit dan ophoudingen aan een contactteugel, maar hoeft niet heftiger te zijn.
En:

zaartje schreef:
Met een contante aanleuning kan je wel je paard voelen en begeleiden


Jonge paarden worden ook met aanleuning getraind, daarna moeten ze het zonder aanleuning doen. Verschil tussen engels en western is oa dat het westernpaard meer zelfstandig moet kunnen lopen, het paard wordt alleen geholpen als het nodig is.

Met het starten van topics als dit schiet niemand wat op. Ruiters die op de wedstrijden laten zien hoe het wel moet, en goede trainers (nu nog spaarzaam, maar hopeljk verandert dat in de toekomst) .... daar schieten we wat mee op OK dan!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:09

Helemaal met Sprite eens!
Maar vandaag op het NK weer een paar reuze kl**tzakken gezien waarvan ik me afvraag waarom ze in godsnaam op een paard zitten als ze niets anders doen dan het dier pijnigen. Dan vraag ik me altijd weer af hoe erg die paardjes moeten lijden als ze thuis gereden worden en niemand kijkt...

Maar dat geld voor elke tak van paardensport, overal rijden zulke ****piep***** Verdrietig

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:30

En toevallig zat ik vandaag naast vera en keken we waarschijnlijk naar hetzelfde! Mijn hart breekt soms echt letterlijk Huilen als ik zie wat sommige mensen doen met hun paarden.
Veel paarden zijn erg onderdanig, durfen geen verkeerde pas te zetten, want pas op, 1 pas te snel en direct in volle gang weer achter uit! Er zijn paarden die (ook al is het aan de lange teugel) per pas gecontroleerd worden. Ruiters komen al pompend met hun benen en plukkend de bak binnen gereden. Pas op paard, je doet wat ik zeg, want anders zal ik je....... Huilen

Ik ben wel de eerste die roept dat ik vind dat elk kind eerst western zou moeten leren rijden alvorens door te gaan in welke tak van de sport dan ook ! En dat vind ik omdat je leert durven loslaten. En dan niet op de manier van RUK, KOM GEEF, LATEN WE EENS KIJKEN WANNEER JE TANDEN LOS GAAN LATEN, maar gewoon door vragen (contact) en loslaten. Je paard gewoon vertrouwen. Het paard geeft, jij geeft! Beloning! En hier schuilt dan ook het probleem van de rukkers onder de westernruiters! Ze vertrouwen hun paard niet!!!!! Deze mensen willen de macht hebben over het dier, en wanneer ze het gevoel hebben die te verliezen, zorgen ze er hardhandig voor dat ze de controle weer terug hebben!

Ik heb 10 jaar lang zeer succesvol western gereden, maar de laatste 5 jaar ben ik in het springen beland. Ik rij mijn spring paard nog steeds volgens mijn western princiepes, maar dan op een dresuurmatige manier (contact met de mond, maar ik laat hem geheel met rust, hij loopt goed, dus waarom zou ik blijven spelen)! Uiteraard zie ik ook slechte ruiters bij het springen, ik kan ze wel van hun paard afslepen! Mijn hart breekt net zo hard Huilen als wanneer ik dat bij het western zie!

Ik vind dat zaartje deze discussie absoluut mag beginnen hier. Deze afdeling is nl voor de westernruiters. Wanneer je je aangevallen voelt door deze opmerking, mag je bij jezelf best eens gaan afvragen waarom! Er is ongelofelijk veel onkunde tussen de westernruiters, en door dit soort discussies kan het alleen maar verbeterd worden.

Wat ik ook grappig vind is dat we eigenlijk allemaal weten welke stal zaartje bedoelt!!!!!! Wordt het nou niet eens tijd dat daar wat aangedaan wordt? I.m.o is dat nl. pure dieren mishandeling! Boos!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:42

Amen marieke,

Het is alleen jammer dat het niet bij die ene stal blijft. Er zijn er nog meer.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 07:45

Ik zou eigenlijk we willen weten of we het allemaal over die
ene stal hebben... Schijnheilig

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:04

Ik heb het nog nooit gezien eerlijk gezegt, maar ik heb dan ook niet een groen paard zien inrijden in de western tact en of een groene ruiter gezien en of een proefles of dergelijke op die manege.

Bij ons op stal staat een mengelmoes van ruiters.
Dus ook western ruiters, ook Jonie v/d Broek ned kampioen.
Die mensen bij ons op stal heb ik het nog nooit zien doen.
Die rijden hun paarden heel rustig aan de (lange) teugel)..
Nog nooit heb ik die mensen ook niet bij een stop aan de teugels zien trekken die rijden op de zit, en stoppen ook op de zit.
Waardoor ik ook het beeld heb dat western rijden juist vriendelijk is in de hand en teugels en mond van het paard.

Maar dat is mijn ervaring.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:18

Ik moet zeggen dat ik ook altijd die indruk had, terwijl ik toch verschillende gerenomeerde stallen en ruiters aan het werk heb gezien.
Pas toen ik bij Marieke op stal kwam zag ik dat het anders kan maar vooral; ook anders hoort.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:49

ik rij zowel western als dressuur en ik kom bij beide takken van sport met enige regelmaat mensen tegen die ik het liefste van hun paard zou trekken (ook op hoog professioneel niveau). Helaas ligt dat m.i. eerder aan de ruiter dan aan de discipline western of dressuur zelf. Ik ben er van overtuigd dat zo'n trek, ruk en pluk-typje in iedere tak van paardensport zou rukken. Helaas zijn er bij beide disciplines ook maar weinig mensen die er iets van (durven te) zeggen.

Gelukkig zie ik (bij dressuur en western) nog altijd veel mensen die netjes omgaan met hun paard en met respect en rustige handen hun paard vragen iets voor ze te doen.