hoe leren jullie de spin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:12

Roos die snapt dit, let maar op Lachen

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:18

ja als we Pat niet hadden Cool

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 14:02

sorry wil het topic niet weer ophalen ofzo, maar ik zag nu pas wat er geantwoord was,
ik begrijp idd wat calippo bedoelt, dat is de manier van parelli,

maar ik vroeg dus hoe westernmensen een spin aan leerden en vevolgens word ik op van alles en nog wat aangevallen omdat ik het hier verkeerd neer zet,

ik ben ook maar een mens, zet dingen ook verkeerd neer,
ipv dat iemand er dan even naar vraagt en als ik dan een dom antwoord geef heb ik er er geen moeite mee om een aanvallend berichtje terug te krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:48

Zo heb ik het geleerd: Een spin is een voorwaartse beweging. Begin met de kleine cirkeltjes (in stap en draf) en laat je paard daarin flink tempo maken (wordt hij soepel van). De diameter houdt je op een meter of twee/drie in stap, in draf kan het wat groter, zorg dat hij zijn tempo niet verliest. Je maakt de cirkeltjes zowel met ingebogen hoofd als ook met hoofd en hals recht. Proberen of je in het begin een paar pasjes het binnenvoorbeen opzij kunt laten zetten i.p.v. naar voren (dit doe je door je binnenhand duidelijk opzij te brengen. Door de zijwaartse beweging van het voorbeen worden de schouder en borstspoeren opgerekt. Het aantal pasjes zijwaarts voer je na verloop van tijd op. De buitenhand/teugel voorkomt dat je paard uit het cirkeltje loopt. Drijf met je buitenbeen. Binnenbeen hangt los. In het begin moet je blij zijn met twee, drie pasjes opzij.

Voor de rest denk ik dat je je paard heel erg gaat verwarren als je de Parelli methode en de westernmensenmethode gaat combineren. Ik sluit me aan bij degenen die zeggen dat je de spin niet uit een boek of van het internet kunt leren. Als jij zegt dat Parelli de spin aanbiedt in zijn programma, dan zou ik zijn methode blijven volgen, en ook nieteens proberen het op een andere manier te doen/ of het ook maar willen begrijpen, want dat verwart alleen maar. Voor jezelf en voor het paard.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:54

callippo schreef:
Nouzeg, het is hier net of iedereen de kennis voor zichzelf wil houden Verward
Of is het echt onmogelijk om uit te leggen hoe een goede spin eruit hoort te zien?

Roos, je kent de principes van Parelli en ik denk dat je die bij het spinnen net zo goed kunt toepassen. Vooral L2 is gericht op je paard snappy maken, dus zal dat bij een spin ook wel kunnen. Met achterwaarts kun je in L2 ook varieren in snelheid, van 1 pasje per keer tot achterwaarts dribbelen. Meer life up, lange fase 1, snelle opvolging van je fases, supersnelle release van jou en langere rustpauzes dan in L1 en uiteraard eerst op de grond de porcupine gevoelig en snappy krijgen.
En refinement komt pas in L3 he!?


haha,dit is een goeie,geeft weer een verrassende wending in de eeuwig durende en steeds herhalende discussies!Goeie callipo! OK dan!
(ik heb trouwens geen idee waar je het over hebt,maar klinkt cool!)

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:00

Cassidy schreef:
Voor de rest denk ik dat je je paard heel erg gaat verwarren als je de Parelli methode en de westernmensenmethode gaat combineren. Ik sluit me aan bij degenen die zeggen dat je de spin niet uit een boek of van het internet kunt leren. Als jij zegt dat Parelli de spin aanbiedt in zijn programma, dan zou ik zijn methode blijven volgen, en ook nieteens proberen het op een andere manier te doen/ of het ook maar willen begrijpen, want dat verwart alleen maar. Voor jezelf en voor het paard.


Nee, als het goed is raakt je paard er niet door in verwarring. Wat je o.a. leert bij PNH zijn technieken waarop je je paard iets nieuws kan leren.
De spin ben ik nog niet tegengekomen in de boekjes van L2 (mn L3 ligt nog in plastic in de kast...)

Ik wist niet dat ze bij western de spin aanleren vanuit een voorwaartse volte, ook weer wat geleerd Lachen

Maar je kan dus de "parelli technieken" net zo goed toepassen bij de western manier van het aanleren van de spin.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:45

ff een aanvulling: ik zag net dat spins pas aan bod komen in Level 4 van PNH. Evenals rollbacks...
het is dus echt een gevorderde oefening
(hoewel: falling leaf staat ook in L4 en dat zat al wel in de L2 clinic van Urs Verward )

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:53

ums, sorry wat was falling leaf ook alweer, ik zat denk ik weg te dromen bij URS!!!!! haha
ik weet het nie meer sorry

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 07:55

Falling leaf is een zeer interessante oefening aan de hand. Wordt je paard lekker snappy van. ( en de rollback wordt ook meteen geoefend Haha! ) Vooral heel erg leuk als je het in galop doet
In het boek Beter Westernrijden staat ook wat geschreven over de spin. Gewoon op de A-C lijn en niet vanuit een cirkeltje. Vind ik zelf prettiger.
(overigens wordt aan het eind van L2 wel een aantal wendingen om de achterhand gevraagd ter voorbereiding op )

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:50

herhaling voor Roos (die weer te veel naar Urs z'n kont heeft zitten staren...)
Falling leaf is een oefening waarbij je zelf in een rechte lijn naar 1 punt toe loopt, terwijl je paard steeds halve cirkels voor je langt draaft/galoppeert, aan het eind van de lijn. (dus steeds cirkels van 9 tot 3 uur (op een klok gezien) en weer terug. Als je paard ongeveer bij 2 uur is drijf je zijn achterhand weg en send je hem direct weer de andere kant op.
Paarden worden er inderdaad zeer snappy van!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:53

Nog leuker als je zelf wat gaat rennen/joggen waardoor je paard steeds sneller moet ontkoppelen, laat dan de rollbacks maar komen Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 13:06

ok, nu weet ik het weer, heb dat wel op videoband staan, haha,
als je langs de kont van urs kijkt dan zie je het, haha

volgens mij heb ik per ongeluk al een falling leaf gedaan, want ik huppel altijd de hele bak doormet sky, hihi
vandaag ging ze zelfs per ongeluk wijken in draf Lachen