Hoe geven jullie ophoudingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Hoe geven jullie ophoudingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:42

Naar aanleiding van het topic over mishandeling van westernpaarden.

Hoe krijgen jullie een verzameld paard oftewel, hoe geven jullie de zgn ophouding.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:03

Verzameling leer je door je paard voor op te vangen met druk op beide teugels even veel en bij te drijven tot de achterhand mee gaat werken. Gelijdelijk aan leer je je paard zelf verzameld te blijven lopen aan een losse teugel. Geen geruk en geen gepluk en geen gezaag als je dacht dat dat nodig zou zijn. Dusty kan bv harstikke goed verzameld lopen, aan een losse teugel en dat heeft ze geleerd zonder hardhandig in haar mond te zijn. Oppakken, nageven, loslaten. Heb niet de illusie dat bij western geheel zonder druk gereden wordt. Een paard komt niet aan de teugel door in zijn oor te fluisteren ´wil je aub aan de teugel komen?´ *LOL* Je zult wel degelijk in eerste instantie met het zetten van wat druk op de teugels (niet trekken) moeten werken.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 21:16

Ik geef druk op beide teugels en begin dan met een hand te "kneden". Een beetje knijpen en weer loslaten, net zolang tot ik een reactie krijg, dan direkt ontspanning. Mijn paard kon het niet en ik ook niet Bloos! , ze hangt aan mijn handen wat flinke spierpijnen heeft veroorzaakt. Hing eigenlijk want ik krijg nu resultaat van mijn geduld. Vorige week reed ik joelend door het bos "ze doet het, ze doet het" , een verzamelde galop zonder gewicht aan mijn handen. Dochterlief schaamde zich dood voor me maar ik was zo gelukkig. De draf vind ze trouwens het moeilijkste en de stap het makkelijkst.
Wat ik meestal zie is (kleine) rukjes omhoog met verder helemaal losse teugels. Volgens mij komt dat veel harder aan zeker als ik zie dat er shanks in hangen.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:29

eerst doe ik het op de manier zoals jolanda het zegt.
maar bij somige paarden is het nou emaal niet zo makelijk meteen en moet je wel is wat meer doen
geen geruk en gepluk
maar wat margee doet een beetje kneeden
maar ik doe dit echt alleen als het oppakken en loslaten geen nut heeft.

mijn paard heeft er namelijk nog wel is een handje van om gewoon lekker vast te pakken nou dan kan ik me teugels wel opnemen maar dat itereseert hem dan echt geen bal oke hij doet netje zijn hooft omlaag maar hij is niet los dat boefje

het kan geen kwaad als je kneed als je alles maar op gevoel doet en niet op hardheid.

tuurlijk is je uiteindelijke resultaat druk nemen paard geeft na en je laat los

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:42

Margee schreef:
Vorige week reed ik joelend door het bos "ze doet het, ze doet het" , een verzamelde galop zonder gewicht aan mijn handen. Dochterlief schaamde zich dood voor me maar ik was zo gelukkig.

hahaha wat grappig, zie het helemaal voor me Haha!

maare ik geef eigenlijk nooit ophoudingen Verward Tenminste niet bewust, maar ik rijd eignelijk nooit bewust, doe maar wat mn gevoel me ingeeft Schijnheilig Ik speel wel ooit met mn ringvinger aan één kant als hij zich daar vasthoudt maar verder.. Ik klop hem liever met de binnenteugel op zn hals als hij het goed doet waardoor zn binnenteugel ff loskomt maar das dan ook om te checken of er dan niets verandert in de aanleuning en hij dus op de buitenteugel is. Maar of dit topic daarover gaat? Clown

Oh, nou weet ik weer waar het topic over ging haha, maar ik verzamel dus niet via ophoudingen? Vind dat een beetje vreemd eigenlijk.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 08:00

En het rijden van verzamelende oefeningen (sb etc) vind ik ook belangrijk. Juist door die oefeningen zal een paard meer gewicht op de achterhand plaatsen en automatisch lichter worden van voren.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:19

cornelie schreef:
En het rijden van verzamelende oefeningen (sb etc) vind ik ook belangrijk. Juist door die oefeningen zal een paard meer gewicht op de achterhand plaatsen en automatisch lichter worden van voren.



dat doe ik idd ook om de zelfde reden.
en omdat mijn paard wel eens sloft door hem te verzamelen en te drijfen
gaat hij weer zijn achterhand gebruiken