NK good or bad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:25

Sjuimpje, ik heb geen zin om die discussie wéér te voeren, je bekijkt het maar Lachen

Blaze, sorry, dan heb ik je dus duidelijk verkeerd begrepen. Ik weet één ding zeker en dat is dat ik er niet als een zoutzak op zit en dat mijn paard er stralend mooi uit zag Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:26

als ik een paar jaar jonger was geweest................... Lovers Haha! Knipoog

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:38

Zo onstaan dus misverstanden met taalproblemen

In het begin van het topic werd aangekaart dat sommige ruiters niet rijp waren om in de open te starten en dus maar in de amateur moesten starten. Of heb ik het nu an het hele verhaal te hebben gelezen verkeerd begrepen.
Open moet je starten als o.a. je geld verdient met bijv. les geven of als je familie of werknemer bent van zo iemand. Zodoende zijn er een boel mensen die gedwongen worden in de open te starten. Even maar afgezien van het niveau waar het hier eigenlijk om gaat.

Wat er zou moeten gebeuren is dat zeer veel ruiters die nog niet zoveel wedstrijden gereden hebben en ook die ervaring nog niet hebben in een novice amateur klasse zouden moeten kunnen starten, ook op een NK. Die worden hier jammer genoeg nog niet genoeg uitgeschreven. Dan heb je tenminste in de amateurklassen al een deling van meer en minder ervaren combinaties.

Bovendien zouden in de open klassen de regels verandert moeten worden. Als je dus een zoon of dochter bent van een prof ruiter en je begint met je wedstrijden dan kun je alleen maar open starten en dat is dan wel erg sneu. Was er niet gelegenheid dit (aanpassing regels) aan te kaarten bij de AQHA?
Op een vergadering van de WRAN zou dit ook voorgesteld kunnen worden dat daar een extra regel voor komt.

Ik ben het echter eens met de stelling dat de wedstrijd dus ook het NK een momentopname is. Het is de prestatie van dat ogenblik en als de combinatie of een van de combinatie nu net niet zijn goede ogenblik heeft is dat niet leuk, maar zul je moeten accepteren. Dat kan zich bij een paard op allerhande manieren uiten. Als dan gesteld wordt dat kritiek geleverd kan worden omdat de ervaring spreekt, zou die ervaring dan ook moeten weten dat er dingen kunnen gebeuren die anders nooit gebeuren. Dat betekent dus niet dat de betreffende combinatie niks op een NK te zoeken heeft. Op dat ogenblik liet de vorm hun in de steek. Jammer voor de deelnemers die het trof.

Verder vond ik het ook een prima georganiseerde wedstrijd. Minpunten zal het altijd wel geven, maar daar leer je van en dan doet de organisatie het de volgende keer weer beter. Het grootste minpunt vond ik persoonlijk de jury, die soms mijlenver uit elkaar lagen. Dat was wel wat onbegrijpelijk.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:47

Ik vond het ook super georganiseerd

Ik moet bij de Paints overigens ook Open starten, omdat er geen jeugd wordt uitgeschreven in Nederland en ik te jong ben om een amateurkaart aan te vragen...ben benieuwd wanneer je voorstellen kunt doen om veranderingen bij de Paints aan te brengen Cool

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:53

Even een losse gedachte over dat gebabbel over de verschillen tussen 'westernrassen' en 'niet westernrassen'.

Of een paard wel of niet geschikt is voor de sport is afhankelijk van zijn fysieke bouw en mentale gesteldheid.
Goede fokkers van westernpaarden, houden hier rekening mee en daardoor krijg je paarden, specifiek geschikt voor de verschillende onderdelen van het westernrijden.
Met een verstandig gefokte, goed gebouwde quarter heb je dus meer kans op resultaat in een wedstrijd.

Andere rassen hebben deze geschiedenis van fokken, gericht op de western, niet. Wie weet wat er zou gebeuren als er binnen deze rassen ook meer western gericht gefokt zou worden, en dan bedoel ik niet het kruisen met een quarter, maar binnen het eigen ras... net zoals ze van de barokke fries, steeds meer het hoogbenige type zijn gaan fokken.
.... of krijg je dan straks fjordenpaarden die precies op een quarter lijken Verward en is dat goed of fout Scheve mond

Tja, ik weet het niet hoor.... ik vind het iig een interessante gedachte... de wran kan het ook niet helpen dat de andere rassen zo in de minderheid zijn nu... dit is meer een logisch gevolg geweest denk ik Haha!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 00:38

Wat is een WWK'er? Verward

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 00:48

haha ja dat vroeg ik me ook af. Ik dacht eerst aan WVK-er Clown ... maar dat zal het wel niet zijn, want dat staat er ook niet...

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 01:02

and here we go again *LOL* zoals ik eerder al schreef... moelijke discussie Scheve mond

Waarom kunnen we nu niet gewoon accepteren dat dít waarschijnlijk het niveau v. nederland is?
Ook al ben ik dan zelf niet geweest... maar zo te lezen, is er nog niet veel veranderd t.o.v. vorig jaar Knipoog

Maar als dit 'ons' niveau is, kunnen we misschien beter gaan bekijken hoe we beter kunnen worden... en zeer waarschijnlijk worden we toch nooit zo goed als bijv. in amerika... Haha!

hoeft ook niet... want hier gaat het niet zozeer om de poen... maar het is hier meer de uitdaging; hoe train ik m'n paard zo goed mogelijk, om mijn paardje bijv. op zijn 10e jaar ook nog te starten....toch?
(of dat nu een quarter of een ander ras is)
En dus blijft ons niveau 'zo zo' , maar wel mét behoud v. ons paard. Knipoog

Verder denk ik dat waar deze discussie nu op uitdraait, zeker geen goed doet voor andere lezers.... (bijv. uit de dressuur), vwb de westernsport..

In elke discipline, op hoog niveau zie je dingen gebeuren...die ruiters horen daar dan ook niet te zijn
Verward Ook daar hoor je; hoe is die in de Z gekomen?

Kom op...we doen allen ons best & de ene keer zal het beter gaan als een andere keer...
En vaak weet je zelf wel hoe of wat, kritiek is er al genoeg... en dan zeg ik ook altijd; doe het maar eens Ach gut *LOL*

groetjes

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 01:56

ik vind je er ook goed uit zien hoor xono.
En ik ben nog vrijgezel!!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 07:48

ik koop en WWk op het Woon Wagen Kamp.

is dus een paardje zonder een papieren vader en moeder.
deze paardjes zijn vaak niet pleasure of reining gefokt.
meestal zijn ze nergens voor gefokt, of werd hun moeder de 1e
3 maanden van de dracht gebruikt voor de farmaceutische industrie
er lopen hier in nederland heel veel van die paardjes rond.

roel en ik starten ze ook gewoon op wedstrijden
ze zijn best wel te berijden.
en als je op je inschrijfformukier bij ras WWK invukt wordt het op een wedstrijd ook nog gewoon omgeroepen, alsof het een bestaand ras is Haha!

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 08:53

Jos schreef:
en als je op je inschrijfformukier bij ras WWK invukt wordt het op een wedstrijd ook nog gewoon omgeroepen, alsof het een bestaand ras is Haha!


Hi, hi, dat vind ik wel grappig Haha!

Ik heb het onwijs naar mijn zin gehad op de NK. Ik heb met de halterklasse meegedaan en de rest van de dagen zoveel mogelijk gekeken. Ten eerste omdat ik het mooi vind om te kijken en ten tweede om ervan te leren. En ik vond eigenlijk over het algemeen dat het niveau al beter was dan vorig jaar. Waar ik me wel heel erg over verbaasde was dat de uitslagen van de jury soms heel ver uit elkaar lagen. Ik vind dat raar overkomen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 12:52

WWK was toch een Wereld Wonder Kruising, Jos *LOL*

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 13:47

Wild Western Knol. Cool

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:06

Lekker uitgekauwd onderwerp inmiddels, maar ik wil natuurlijk ook nog even mijn mening spuien.

Ik vind dat de WRAN er best veel aan doet om het niveau omhoog te krijgen. Dat er nu uberhaupt "toelatingseisen" zijn is een stap in de goede richting.

Maar ik zou de komende jaren deze show niet de naam "Nederlands Kampioenschap" meegeven. Noem het gewoon de Jaarlijkse Grote WRAN Show of iets dergelijks.

Zolang er nog mensen meedoen die nauwelijks wedstrijdervaring hebben vind ik de kwalificatie NK nergens op slaan.

Hier in Soest was vorige week het NK SpoelbakDuiken in de plaatselijke kroeg. Een beetje hetzelfde kaliber Verward *LOL*

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 18:36

i rest my case Cool

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:21

Citaat:
Hier in Soest was vorige week het NK SpoelbakDuiken in de plaatselijke kroeg. Een beetje hetzelfde kaliber


"aardige" opmerking naar de deelnemers toe die hun beste beentje voortzetten.

Als iedereen nou eens gewoon z'n best doet, en probeert er het beste van te maken, daar wordt de sport beter van. Er kan altijd een ruiter de fout ingaan, het paard kan 'die dag' nou net even niet doen wat de ruiter wil, en ja, soms doen er mensen mee die misschien beter even hadden kunnen wachten. Maar weet je wat??? Die ervaring zijn ze dan ook weer rijker. Dat worden ze:
- niet van dit soort commentaar
- niet voor alleen quarters en paints
- niet voor alleen alle rassen behalve quarters en paints
- door met veel mensen in te moeten rijden
- niet van enz. enz. enz.

maar door gewoon door te blijven gaan, te blijven proberen en te blijven leren.
Geef elkaar eens een beetje 'lucht', help elkaar eens als dat kan, steun elkaar, misschien een handige tip als je iets ziet...... Ik denk dat je daar meer aan hebt.

Groetjes, Gisela

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:37

Marianne schreef:
Maar ik zou de komende jaren deze show niet de naam "Nederlands Kampioenschap" meegeven. Noem het gewoon de
Jaarlijkse Grote WRAN Show
of iets dergelijks.

Zolang er nog mensen meedoen die nauwelijks wedstrijdervaring hebben vind ik de kwalificatie NK nergens op slaan.

Hier in Soest was vorige week het NK SpoelbakDuiken in de plaatselijke kroeg. Een beetje hetzelfde kaliber Verward *LOL*


Nou, dat laatste zal je hopelijk wel als grapje bedoelen, maar ik ben het voor de rest ook niet met je eens. Ik vind juist dat het niveau ten opzichte van vorig jaar omhoog is gegaan. En natuurlijk is het zo dat er ruiters bij zijn die niet zo goed presteren , of waarbij hun paarden anders reageren als verwacht. Volgens mij is dat bij elke show wel zo. Maar er waren ook hele goede ruiters die goede proeven hebben laten zien. Misschien zullen we nooit zo worden als in Amerika, maar daar ik niet over oordelen, want ik ben daar nog nooit geweest. Maar laten we niet vergeten: we zijn met zijn allen wel op de goede weg, en daar mogen we best trots op zijn, dus laten we het een beetje positief bekijken.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:50

ik vind ook niet dat je het WRAN NK kan vergelijken met het NK spoelbakduiken.
het meedoen aan het WRAN NK kost in iedergeval al iets meer denkik
80 euro box, 85 euro camperen, en dan het inschrijfgeld nog.
dus ik denk dat de meeste deelnemers echt wel serieus aan het rijden zijn.
anders waren ze wel zonder paard gegaan, stuk gemakkelijker en een stuk goedkoper en ook een stuk veiliger. Stoom uit je oren

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:01

o ja.... en misschien ook de volgende keer graag wat publiek met meer wedstrijd ervaring.
en niet moeders met kinderen die lekker van de tribunes springen, of iemand die aan de rand van de bak met grote armgebaren iets aan een ander staat te vertellen , of honden die lekker naast de bak in eens ruzie krijgen als je rijdt en dan de bazen die die honden dan ook nog even luidruchtig afstraffen als je net iets moeilijks in de traill staat te doen.
alleen daarom verdienen de deelnemers al respect. Schijnheilig

sommige dingen kan je thuis gewoon niet oefenen, maar voor je paard zijn het allemaal wel vreemde dingen en geluiden, waar hij aan moet wennen. en moet dat toch op een wedstrijd gebeuren.
de ruiters hoor je daar niet over.
die zien dat ook als een stukje ervaring voor hun paard, maar op dat moment is je proef verknalt

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:50

Ik heb zo langzamerhand het idee dat de beste stuurlui weer aan de kant staan.
Want de meeste ruiters doen toch echt hun best om op de wran nk wat goeds te laten zien.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 01:31

Ik was er alleen zaterdag en heb het prima naar mijn zin gehad Lachen

NK waardig? Neuh, als ik bij amateurs of open had moeten starten had ik zeker niet meegedaan. Ik vind mezelf als ruiters trouwens abslouut NK waardig, maar mijn combinatie nog lang niet.
Ik had gewoon de kans om mee te doen in een klein deelnemersveld en daar heb ik gebruik van gemaakt. Paard en ruiter hebben weer wat geleerd, bedankt WRAN en DPHC voor deze kans OK dan!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 09:55

Romkabouter schreef:
Ik was er alleen zaterdag en heb het prima naar mijn zin gehad Lachen

NK waardig? Neuh, als ik bij amateurs of open had moeten starten had ik zeker niet meegedaan. Ik vind mezelf als ruiters trouwens abslouut NK waardig, maar mijn combinatie nog lang niet.
Ik had gewoon de kans om mee te doen in een klein deelnemersveld en daar heb ik gebruik van gemaakt. Paard en ruiter hebben weer wat geleerd, bedankt WRAN en DPHC voor deze kans OK dan!


Denk dat je op dit antwoord zit te wachten Cool
De combi moet Nk waardig zijn niet de ruiter OF het paard.
Zat op de tribune te kijken naar de hunter under saddle breeding stock.
Achter mij was een discussie gaande over de mannelijke ruiter in die class,men vroeg zich af of er iets goeds was te ontdekken aan het lopen van zijn paard,geen enkele verzameling niet recht lopen, kortom niet om aan te zien vond men.Iemand opperde nog dat hij in de pleasure(heb ik niet gezien) net zo slecht liep als nu.
De conclusie was dan ook dat zij dit geen gezicht vonden op een NK.
Sluit me eigenlijk wel hierbij aan Cool
Gewoon heel simpel ***gebruik een NK niet om te oefenen***

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:02

Marianne schreef:
Lekker uitgekauwd onderwerp inmiddels, maar ik wil natuurlijk ook nog even mijn mening spuien.

Ik vind dat de WRAN er best veel aan doet om het niveau omhoog te krijgen. Dat er nu uberhaupt "toelatingseisen" zijn is een stap in de goede richting.

Maar ik zou de komende jaren deze show niet de naam "Nederlands Kampioenschap" meegeven. Noem het gewoon de Jaarlijkse Grote WRAN Show of iets dergelijks.

Zolang er nog mensen meedoen die nauwelijks wedstrijdervaring hebben vind ik de kwalificatie NK nergens op slaan.

Hier in Soest was vorige week het NK SpoelbakDuiken in de plaatselijke kroeg. Een beetje hetzelfde kaliber Verward *LOL*


Alls het niveau in Nederland niet zo hoog is als in andere landen betekend dat toch niet meteen dat je dan ook geen NK meer hoeft te houden?!?!

Ik zou het ook leuk vinden als het niveau hoger ligt maar dat is het nou eenmaal niet zo. Betekent niet dat we geen NK kunnen houden en plezier hebben in wat we doen.
Wel vind ik dat niet iedereen 'zomaar' mee moet kunnen doen. Een bepaald aantal gescoorde punten binnen een seizoen zou eigenlijk heel normaal zijn om mee te mogen doen aan een NK.

Vera

Berichten: 12177
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:03

Blaze schreef:
Gewoon heel simpel ***gebruik een NK niet om te oefenen***

Elke dag ben je aan het leren met je paard, ook op een NK.

Laten ze meer wedstrijden organiseren dan komt iedereen voldoende aan zijn trekken en heb je misschien minder de behoefte om op een NK te verschijnen Verward

Nog even dit;
Ik ben alleen de woensdag geweest maar vond dat prima geregeld allemaal OK dan! In voorgaande jaren heb ik best wat kritiek gehad op de presentatie en organistatie van het geheel maar ik vind dat het een stuk professioneler is geworden, chapeau!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:07

Romkabouter schreef:
Ik had gewoon de kans om mee te doen in een klein deelnemersveld en daar heb ik gebruik van gemaakt. Paard en ruiter hebben weer wat geleerd, bedankt WRAN en DPHC voor deze kans OK dan!


Kijk (mensen op de kast Tong uitsteken ) daar zit mijn vergelijking met de NK Spoelbakduiken. Iedereen kan meedoen.

Ik verwacht op een NK (van welke sport dan ook) de besten van Nederland aan te treffen. Die zich hebben gekwalificeerd voor de wedstrijd.

Een grote wedstrijd zoals de WRAN nu organiseert vind ik super, moeten ze ook zeker blijven doen. En als jullie weer van de kast af zijn moeten jullie allemaal weer mee doen Knipoog .

Maar noem het dan niet de "NK", als je als vereniging nog niet zo ver bent dat je werkelijk de besten van Nederland kan laten starten op zo'n wedstrijd.

Geldt trouwens niet alleen voor de WRAN. Ik was 2 (?) jaar geleden op de NK cutting. Daar sprak ik 2 ruiters die erg nerveus waren want hun paarden hadden nog nooit een koe van dichtbij gezien........