NK good or bad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

NK good or bad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 19:05

Ja, wat hebben wij allemaal gezien op het NK!!!
De gang van zaken zoals al zovaak besproken als daar zijn de profs die in veler ogen te veel en te hard spinnen, stoppen etc. laten we hier even buiten beschouwing, dit is al vaak genoeg aangehaald.
Maar wat wij gezien hebben (alweer) zijn ruiters die op het NK op dit moment totaal niets te zoeken hebben. Dit nog niet zozeer aangaande hun paard die hun in de steek liet tijdens de proef (dat kan iedereen gebeuren, is mij ook ooit overkomen) maar vooral de stijl van rijden. Handen verkeerd, voeten in de harleystand, geen enkele show-etiquette, broeken die (eenmaal te paard) tot aan de knieeen kruipen. Deze mensen hebben absoluut het recht om ervaring op te doen in wedstrijden maar zeker niets te zoeken hadden op dit NK.
Een NK moet de kroon zijn op een wedstrijdseizoen en moet dus voorbehouden zijn aan geroutineerdere ruiters. Een goed kwalificatiesysteem zou hier zeker toe kunnen bijdragen. Dus niet alleen maar in drie WRAN-wedstrijden gestart moeten hebben, maar daarin in elk geval ook geplaatst moeten zijn (bijv. eerste drie plaatsen gelden voor deelname aan een NK) Dat zou de kwantiteit op zo'n NK weliswaar niet ten goede komen, maar de kwaliteit des te meer Cool


faiz
Berichten: 157
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:11

Ik ben het absoluut met je eens!

Storm Westernstore is http://www.westernshowtack.nl geworden!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:14

Blaze schreef:
Dus niet alleen maar in drie WRAN-wedstrijden gestart moeten hebben, maar daarin in elk geval ook geplaatst moeten zijn (bijv. eerste drie plaatsen gelden voor deelname aan een NK) Dat zou de kwantiteit op zo'n NK weliswaar niet ten goede komen, maar de kwaliteit des te meer Cool


Ik ben niet alle dagen geweest en kan dus geen 100% oordeel geven, maar wat ik gezien heb zag er best redelijk uit. Ik heb wel minder gezien op een NK. Ik had dus de indruk dat de regels qua starten al wel enigszins zijn vruchten had afgeworpen.

Ik kan me redelijk vinden in bovenstaande, maar zou er wel bij willen zeggen dat als er in een 'voorronde' in een onderdeel niet meer dan 3 ruiters meedoen dat alleen de 1e een 'startpunt' heeft verdiend. Dus des te meer er starten des te meer zich kunnen kwalificeren voor een NK.
Misschien dat er zelfs een soort van minimaal aantal winstpunten moet zijn om te mogen starten in dat onderdeel waar de punten in behaald zijn.

Je loopt dan echter wel het risiko dat er op het NK maar weinig starters zullen zijn en of we daar beter van worden Cool

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:14

Toch zie ik weinig nut in jouw theorie. Wat helpt het als alleen de beste ruiters op het NK komen, die nemen de prijzen toch wel mee naar huis. Zolang ze niemand hinderen tijdens hun proef, zie ik er geen kwaad in dat deze wat minder ervaren ruiters aan het Nk deelnemen. Gun de mensen met wat minder ervaring ook een kans.
Bovendien dacht ik dat de westernsport nog in de groei was, en het moest hebben van alle mensen die western rijden?

Sommigen mogen zich dan wel groen en geel ergeren aan mensen met wat minder ervaring, maar ze hebben er wel plezier in!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:15

Yep.............voor WRAN ruiters zou dat zeker moeten gelden, maar hoe moet het dan met de APHA en de AQHA- rijders? Die vallen niet onder dat regiem...........
Laatst bijgewerkt door FlyingHigh op 01-10-03 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:16

Ben het helemaal met je eens al zou ik zelf het aantal geplaatsen hoger maken. Anders wordt het aantal deelnemers zo klein op een NK. Het zijn toch vaak dezelfde die de bovenste plaatsen hebben.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:19

Als je een show organiseert met o.a. Quarter/Paint, Open in Amateur en Profs dan zie je toch al wel veel dezelfde mensen/paarden langskomen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:11

wran is een vereniging open voor alle rassen.
maar in het programma boekje kwam ikover al die starts maar 8 'buitenbeentjes' tegen.
de rest was alleen maar quarter en paint. ik denk dat er van die 8 het volgend jaar er nog minder meedoen.
waarom?...... er valt met je *, haflinger , enz.
niet meer te rijden tegen al die pleasure , reining enz.... gefokte quarters.
dus je kan dan wel op de gewone wedstrijden regelmatig bij de eeste 3 geplaats worden , en daarmee toegang hebben tot het NK. maar daarmee is ook alles gezegd.
het meedoen zelf heeft geen nut, zonde van je geld

voordeel: het nivo gaat natuurlijk wel omhoog en............
de mensen met een quarter bijna 2 NK's Haha!

je kan natuurlijk ook aan de WRAN vragen om een NK klasse waarin geen quarters en paints mee mogen doen Cool
maar ik denk niet dat de WRAN ( een western vereniging voor alle rassen)
hier op zit te wachten.

lijkt me wel leuk Cool een klasse met tinkers , haflingers, *** , fjorden , enz. Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 01-10-03 20:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 20:12

Dat van die kwalificatie was een soort bonus opmerking Cool
Waar het ons eigenlijk om gaat is dat er mensen starten die er niets te zoeken hebben,dus Xono nee ik gun minder ervaren mensen geen kans op een NK.Die kans moeten ze maar nemen bij de gewone wedstrijden.En nogmaals waar ik me aan stoor zijn de ruiters die nog erg veel moeten leren qua rijden.Ga niet oefenen op een NK.Trouwens een aantal van die ruiters hebben les van mensen die in mijn ogen toch ook moeten zien dat hun rijstijl nog niet NK waardig is.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 20:17

inderdaad Jos wat dat betreft schiet de wran hun eigenlijke doel al een tijdje voorbij.een vereniging voor western bereden paarden.ongeacht het ras. kan me nog herinneren het nk in Joure,als er toen een quarter of paint meedeed was dat zeer speciaal.Nu is het apart als je een niet quarter of paint hebt .
misschien moet er een nk komen voor western gereden rassen met uitsluiting van quarters paints en appaloosa's Cool

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:18

ik heb er een stukje bij geschreven

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:28

Blaze schreef:
.Trouwens een aantal van die ruiters hebben les van mensen die in mijn ogen toch ook moeten zien dat hun rijstijl nog niet NK waardig is.

Ging het nu om de rijstijl of om de neergezette prestaties Schijnheilig
Iemand die dus netjes op zijn paard zit is startgerechtid, maar een 'kromme' ruiter mag niet starten Verward

Overigens ben ik het wel met je eens in die zin, dat de ruiter die ik voor ogen heb waarschijnlijk meer uit zijn paard zou kunnen halen als hij het beest met zijn manier van rijden en houding niet in de weg zou zitten Cool

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:29

Jos schreef:
ik heb er een stukje bij geschreven


Haha! Dat schept perspectieven... Haha!
Maar dit is natuurlijk meer een algemeen (niet speciaal in de western) probleem. Het is in de engelse dressuur ook gewoon zo dat je met een gewoon boerekarrepaard toch vaak minder beoordeeld wordt dan je concurrentie met KWPN'ers.
Het is jammer, maar blijkbaar de realiteit. Met een niet quarter of paint kost het je veel meer om iets te bereiken.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:33

Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen op woensdag ben geweest om te halteren en daar valt weinig over niveau te zeggen. Wel verbaasd over een aantal imo slecht verzorge outfits maar verder was het prima OK dan!

Ik kan me wel een voorstelling maken van wat er andere dagen heeft afgespeeld als het niet veel anders was dan voorgaande NK's. Ik weet mijn eerste wedstrijd nog die ik bezocht en met opperste verbazing heb zitten kijken naar het gros van de ruiters die op mij als totale beginners en knoeiers overkwamen Bloos!

Wat mij betreft mag zo'n regel zeker doorgevoerd worden MAAR.... om je dan nog te kunnen te kwalificeren moet je van Geld, geld! Geld, geld! huize komen om dat voor elkaar te krijgen.
Het aantal shows dat wordt georganiseerd waar je je kunt kwalificeren en punten kunt halen is nu al minimaal. Je moet dagen vrij nemen van je werk, ver reizen, box huren, plus alle bijkomende kosten.
Je kunt niet als bij de Engelse dressuur elk weekendje wel een wedstrijd in de buurt rijden om puntjes te halen.

Dus wordt de spoeling dun en zijn de mensen die niet beschikken over veel geld en veel vrije tijd gedoemd om maar 1 of 2 kwalificatie wedstrijden per jaar te rijden de dupe en zullen zich nooit naar een hoger niveau kunnen tillen.

Dus als je zo'n regel gaat doorvoeren zul je meer AQHA, etc goedgekeurde wedstrijden moeten organiseren.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 20:44

Sugarmiss schreef:
Ging het nu om de rijstijl of om de neergezette prestaties Schijnheilig
Iemand die dus netjes op zijn paard zit is startgerechtid, maar een 'kromme' ruiter mag niet starten Verward



Laat ik me wat duidelijker uitdrukken aan hand van een aantal voorbeelden Cool
Tanya van Pablo haar paard ging de mist in,dat was heel jammer want zij en haar paard zijn NK waardig.
Karel Bauer (hoop dat ik het goed schrijf) heeft bv bij de stop een stijl die ik niet mooi vind,maar hij is zeker NK waardig.
Jimmy van der Hoeven heeft (vooral in de cirkels) in mijn ogen geen mooie houding,maar hij is zeker NK waardig.
Dit zijn een paar ruiters die een stijl hebben die (behalve Tanya die had gewoon pech met haar paard maar haar stijl is verder prima) ik persoonlijk niet mooi vind,maar dat zegt niets over het feit of ze wel of niet kunnen rijden want dat kunnen ze zeker.
Ik bedoel mensen zoals Cool Cool Cool nee toch maar niet Schijnheilig
Gewoon mensen die niet (nog niet) weten waar handen en voeten horen te zitten,gewoon onervaren ruiters die nog veel moeten leren,en die dat niet moeten leren op een NK.
Op een NK laat je zien wat je kan en niet wat je ooit misschien gaat kunnen. Cool

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:48

Op zich hadden een paar ruiters misschien niets te zoeken op het NK (en ik was er alleen op woensdag en op zaterdagavond, dus kan er niet veel over zeggen), maar zoals XoNo zegt: er zijn nog niet zo vreselijk veel westernruiters en je doet mee omdat je ZELF denkt dat je goed genoeg bent. Ik weet van mezelf dat ik absoluut nog niet op het NK zou moeten verschijnen. Misschien volgend jaar in de halter, maar op de rug van een paard zou ik denk ik nog wel een flater slaan naast al die goede ruiters. Het is gewoon zo dat sommige mensen meer potentie hebben om te winnen dan anderen. Dat heeft er niet alleen mee te maken of je een 'gevestigde naam' bent, maar ook hoe je rijdt en inderdaad ook hoe je zit. De jury is lang niet altijd objectief. Rina reed namelijk volgens zeggen van vele anderen een hartstikke goede versatile proef, maar werd niet geplaatst met haar KWPN-er.
Westernrijden wordt de laatste tijd wel steeds meer iets voor de mensen met echt goed gefokte Quarters of Paints. Als je met een KWPN-er, net zoals Rina, goede resultaten kunt boeken en de concurrentie aan kan en durft te gaan met de specifiek voor de onderdelen gefokte Quarters en Paints dan vind ik des te meer doorzettingsvermogen en lef tonen. En iemand kan nog zo goed zijn, maar als de jury de 'kop van diegene niet aanstaat' (of het ras niet, zoals bij rina waarschijnlijk het geval is) kom je niet op het NK als je geen 'punten' haalt op de WRAN wedstrijden. Dan maak je dus, hoe goed je ook bent, geen kans.
Die kwalificatie (bonusopmerking of niet Haha! ) lijkt mij dus niet verstandig. Misschien is het wel verstandig om de ruiters soms een spiegel voor te houden. Net zoals je moeders hebt die zo trots zijn op hun kinderen en denken dat zij het makkelijk tegen anderen op kunnen nemen, heb je misschien ook ouders, familie of kennissen van westernruiters die jou, als westernruiter in de dop, duidelijk maken dat ze jou goed vinden rijden. Waarom? Omdat we hier in Nederland sowieso al niet de types zijn om tegen iemand te zeggen 'je moet nog even oefenen, denk ik'. Sommige mensen die wel op het NK zouden willen starten zien dat zelf in, sommigen hebben misschien iets van een bord voor hun kop. Ik kan niet zeggen dat ik dat niet heb. Misschien rijd ik op mijn eerste wedstrijd ook wel afschuwelijk belabberd en denkt iedereen 'wat doet dat kind hier'. Maar wedstrijden zijn ook wel een beetje om te oefenen en ervaring op te doen, vind ik zelf. Het NK is echter wel wat anders: daar hoor je toch echt pas aan mee te doen als je omgeving duidelijk maakt dat je goed genoeg bent, wanneer je trainer aangeeft dat je er klaar voor bent en wanneer je zelf ook weet dat je geen flater gaat slaan. Tenminste, zo zou ik het aanpakken. Beter een jaartje wachten dan na een jaar bij het publiek bekend te staan als bijvoorbeeld 'diegene die als een zoutzak op het paard zat'. Je moet je presenteren en om je te presenteren moet je alles kunnen geven wat je op dat moment kent en kunt

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:50

ik was blij dat ' die kromme ruiter' zaterdag ochtend een verkeerde proef reed, en daardoor maar afzag van de spins.
volgens mij zijn we gered van een hoop rommel Misselijk op de grond Haha!.

maar het is vast een avond mens, want bij de NRHA reining zat die ruiter toch een stuk meer recht op Verward

meer AQHA wedstrijden is wel leuk, maar ik ben lid geworden van de WRAN omdat ik daar met mijn gewone knollie mag rijden, niet wetend dat daar ook al die Geld, geld! paarden in de rondte zouden lopen Haha!
beetje Blond natuurlijk Knipoog

dus..........of lekker blijven starten in Oosterwolde , Wennekers, Kalverhoek enz....
of toch een ander paard aanschafffen , als je op een NK mee wilt doen. Huilen
Laatst bijgewerkt door Jos op 01-10-03 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:51

Blaze schreef:
Op een NK laat je zien wat je kan en niet wat je ooit misschien gaat kunnen. Cool


Juist, daar ben ik het compleet mee eens OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:57

Blaze"]
Ik bedoel mensen zoals Cool Cool Cool nee toch maar niet Schijnheilig
[/quote]
Ben benieuwd of we het over dezelfde hebben Cool

Verder zijn we het zowaar eens eens Haha!

[quote="gera"]
Het NK is echter wel wat anders: daar hoor je toch echt pas aan mee te doen als je omgeving duidelijk maakt dat je goed genoeg bent, wanneer je trainer aangeeft dat je er klaar voor bent en wanneer je zelf ook weet dat je geen flater gaat slaan
[/quote]
Maar als je van jezelf niet weet c.q. wilt weten dat je een flater slaat én ook nog trainer bent, met een 'omgeving' die ziende blind achter je staat. Waar blijf je dan.... Cool

[quote="Gera schreef:
Beter een jaartje wachten dan na een jaar bij het publiek bekend te staan als bijvoorbeeld 'diegene die als een zoutzak op het paard zat'.


Mijn favo 'zoutzak' rijdt al enkele jaren iedereen eruit en is voor mij het voorbeeld van hoe vroeger de 'echte' cowboys zonder veel moeite (en rijstijl Cool ) uren (zo niet dagen) in het zadel doorbrachten. Schijnheilig

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:57

ik ben wel het hele weekeinde geweest en wat mij opviel was niet zozeer de slechte kwaliteit in de wran onderdelen maar in de AQHA onderdelen.
de wran onderdelen waren A maar matig bezet, met uitzondering van de pleasure alhoewel 20 deelnemers tegen 35 vorig jaar en een jackpot pleasure met ook bijlange niet zoveel deelnemers van vorig jaar. B de kwaliteit (wran gezien dan) vond ik nou niet echt verkeerd.
ik vond zelf sommigen die in de AQHA onderdelen reden niet op een NK thuis horen. er waren bv. 49 starts in de ama. reining en ik heb niet veel proeven gezien dat ik zoiets had van ja wow die is goed. dat waren er maar een beperkt aantal.

tevens had de wran nog iets van een kwalificatie (niet dat dat nou echt iets voorsteld maar goed) bij de AQHA kon je als je tot het NK beginners gestarten en dan als je eerste wedstrijd als amateur, het NK rijden Verward . of dat nou een goede zaak is????????

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:59

Sugarmiss"]
[quote="Blaze schreef:
Ik bedoel mensen zoals Cool Cool Cool nee toch maar niet Schijnheilig

Ben benieuwd of we het over dezelfde hebben Cool
[/quote]

Is het misschien ook degene die ik in mijn gedachten heb??

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:06

En heb ik ook dezelfde in mind? Tong uitsteken
... .. ....

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:06

Meer wedstrijden organiseren waar je je kunt kwalificeren en ervaring op kunt doen geeft een beter niveau.

Maar inderdaad, ik snap ook niet zo goed dat je start als je er nog niet klaar voor bent....ik zou me aardig schamen Party!! Bloos!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 21:11

ben bang dat we het niet over dezelfde mensen hebben Cool degene die ik bedoel zijn geen profs en geen trainers maar gewoon beginners die te vroeg dachten te kunnen starten op een NK.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:24

vera schreef:
Meer wedstrijden organiseren waar je je kunt kwalificeren en ervaring op kunt doen geeft een beter niveau.


Yep, meer laagdrempelige en kleine (oefen/beginners)wedstrijden, op het liefst veel verschillende locaties zodat er voor iedereen een mogelijkheid is om te gaan starten. Dan creeer je een brede basis, en dat betekent uiteindelijk meer niveau.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat zoals laatst in Lisse, toch een wedstrijd die bij uitstek geschikt is om ervaring op te doen, het aantal deelnemers zo laag is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers