NK good or bad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:12

Bonnigje schreef:
Alls het niveau in Nederland niet zo hoog is als in andere landen betekend dat toch niet meteen dat je dan ook geen NK meer hoeft te houden?!?!



Ik maak toch echt helemaal nergens de vergelijking met het buitenland.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:15

Marianne schreef:
Daar sprak ik 2 ruiters die erg nerveus waren want hun paarden hadden nog nooit een koe van dichtbij gezien........

Whoehahahahaha........eeuuhhh......diep treurig eigenlijk Scheve mond

Maar Marianne, misschien was het NK spoelbakduiken een beetje een ongelukkige uitdrukking. Maar ik ben het wel met je eens, een NK is voor de besten, tenzij je een rookieklasse oid hebt, daar mag je nog lekker stuntelen.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:20

Marianne"]
[quote="Bonnigje schreef:
Alls het niveau in Nederland niet zo hoog is als in andere landen betekend dat toch niet meteen dat je dan ook geen NK meer hoeft te houden?!?!



Ik maak toch echt helemaal nergens de vergelijking met het buitenland.
[/quote]

nee, dat heb je idd niet gezegd.
Maar waar vergelijk je het dan wel mee? Als het nivo laag is dan moet 'iets' een eik-punt zijn toch?
Ik wil alleen maar zeggen dat ongeacht hoe er in Nederland gereden wordt er een NK moet zijn...
Maar nogmaals, ik vind wel dat niet iedereen mee moet mogen doen. Dan had ik ook wel mee kunnen doen als ik dat leuk had gevonden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:14

Het vervelende is dat de organisatie waarschijnlijk van het NK echt een evenement wil maken, net zoals het nu eigenlijk is gebeurd. In de meeste klassen startten toch echt wel meer dan vijf ruiters, dus het grootsheid was er op zich wel. Maar moet je nou eens voorstellen hoe dat zou zijn als het NK maar een dag zou zijn.
Wanneer alleen de allerbeste ruiters met de gevraagde hoeveelheid wedstrijd/showervaring (wat dan ook nog vastgesteld zou moeten worden, wat is genoeg?) mee zouden mogen doen. Dan had je toch behoorlijk kleine klasses. Ik kan niet zeggen dat je dan als geplaatste ruiter minder uitdaging hebt, want aan de ruiters die niet gekwalificeerd zouden zijn, had je verder toch weinig concurrentie gehad, lijkt me. Maar deze niet geplaatste ruiters hadden juist wel graag concurrentie gehad aan JOU, als doorgewinterde wedstrijdruiter. Of dit echter het niveau van het NK ten goede zou komen is een tweede. En of, wanneer er strenge selectie plaats zou vinden, dat het NK ten goede zou komen is ook nog maar de vraag, want dan rijd je altijd met dezelfde mensen in een klasse. Je kent het wel: in de pleasure natuurlijk o.a. Karin van Bekkum en Kim van Manen.
Voor mij, als toeschouwer, liggen zij toch wel beide op hoog niveau. Waar ligt het dan aan of je eerste of tweede wordt? Ligt dat aan je niveau of aan hoe jij en het paard die dag samen presteerden? Ik vind Tanja en Pablo absoluut wel NK-waardig, maar de mensen die haar misschien nog nooit hadden gezien (omdat ze nog nooit naar een westernwedstrijd waren geweest), dachten misschien wel 'wat doe jij hier'. Alleen maar omdat het minder ging met de combinatie. Maar op zich hebben ze het in zich. Zo kan ook zelfs de aaaallerbeste combinatie een domme fout maken, waardoor zij in de ogen van het publiek toch wel in waardigheid dalen.
De vraag is: hoe zou je dan moeten selecteren en hoe plan je dan het NK? En hoe geïnteresseerd zullen de sponsors dan nog zijn? Ik ga de ruiter niet bij zijn naam noemen, maar jullie zullen allemaal weten wie ik bedoel als ik zeg dat er een persoon in de reining het weer erg bont heeft gemaakt. Deze ruiter sponsort het evenement echter wel. Bij diskwalificatie van hem, is de organisatie dus ook meteen een sponsor kwijt. Terwijl de sponsors juist hard nodig zijn om een evenement als deze te organiseren

Ik denk dat je best wat mag kwalificeren voor een NK, want anders wordt het straks een RK, een rookie kampioenschap. En ik val ook onder de rookies hoor, maar ik zou er nog niet aan denken om mee te doen. Maar de vraag is in hoeverre dat je dat mag doen. Ik dacht sowieso altijd dat het NK alleen voor de beste ruiters was, maar het blijkt dus van niet. De klasses waar jullie over praten omdat die wat niveau betreft erg laag waren, heb ik niet gezien. Maar ik kan voornamelijk van de wat betere ruiters de frustratie begrijpen. Het is echter in Nederland nog lang niet zo dat de westernsport echt heel groots en bekend is. Misschien dat we pas over enkele jaren streng kunnen gaan selecteren wie wel en wie niet aan een evenement als een NK mag deelnemen. Ik denk dat je de selectiecriteria toch nog redelijk soepel zou moeten maken, wil je er toch nog een behoorlijk evenement van maken. Misschien dat we na het EK van volgend jaar kunnen zeggen of we dat niveau ook in Nederland zouden kunnen halen ja of nee...

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:37

Citaat:
Kijk (mensen op de kast ) daar zit mijn vergelijking met de NK Spoelbakduiken. Iedereen kan meedoen.

Ik verwacht op een NK (van welke sport dan ook) de besten van Nederland aan te treffen. Die zich hebben gekwalificeerd voor de wedstrijd.


Helaas is de wedstrijdsport van western in Nederland nog zo klein dat een reuze strenge selectie niet veel zou opleveren denk ik...........

Echter, en zoals ook in eerdere berichten al geschreven, er was een zekere kwalificatie nodig om deel te mogen nemen aan dit NK en deze kwalificatie zou in de toekomst nog aangescherpt worden.
Er kunnen veranderingen plaatsvinden maar deze kun je niet in 1 keer rigoreus doorvoeren....... maar inderdaad langzaam opvoeren. Daar zijn ze nu dus mee bezig.
Heb er vrede mee dat het allemaal niet zo snel gaat als we misschien allemaal zouden willen zien

Groetjes, Gisela

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:31

om aan de Wran onderdelen mee te doen voor het Wran NK moest je je aan een aantal wedstrijden meegedaan hebben , of punten gehaald hebben.
op zich is dit al een soort kwalificatie. je hebt in iedergeval wedstrijd ervaring.

voor de rassen shows met hun kampioenschap was die regel niet.
daar kon je dus starten terwijl je nog nooit een wedstrijd hebt gereden.
dus daar komen dan niet alleen de "besten" van nederland, maar ook gewoon mensen die hun ras vertegenwoordigen en showen.
aan ieder de keus om dat op zo'n grote wedstrijd te doen.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:39

Ik ga helemaal niet mee op in deze discussie. Maar ik hoop dat deelnemers eerst bij hun eigen gaan denken van "kan ik wat beteken als ik er tussen rij?"

Ik zou voorlopig er niet rijden dit omdat en mijn paard er nog niet klaar voor is maar omdat ik er zelf ook klaar voor wil wezen.

Als ik een NK zal rijden wil ik zeker weten dat ik niet in deze topic of dergelijke genoemd zal worden. Ik wil zo rijden zodat ze kunnen zeggen van"Die gaat er voor en daar zien we nog wat van terug"

Een proef verkeerd of dat je je paard op twee handen moet pakken kan altijd gebeuren zelfs de beste. Maar er is een grens

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:49

Blaze schreef:
Achter mij was een discussie gaande over de mannelijke ruiter in die class,men vroeg zich af of er iets goeds was te ontdekken aan het lopen van zijn paard,geen enkele verzameling niet recht lopen, kortom niet om aan te zien vond men.Iemand opperde nog dat hij in de pleasure(heb ik niet gezien) net zo slecht liep als nu.
De conclusie was dan ook dat zij dit geen gezicht vonden op een NK.
Sluit me eigenlijk wel hierbij aan Cool

Ik ook en heb daar helemaal geen problemen mee Haha!
Niet zo gek als je voor de eerste keer in een dergelijke arena komt.

Citaat:
Gewoon heel simpel ***gebruik een NK niet om te oefenen***

Tja, dit ben ik helaas niet met je eens. Als er gezorgd wordt voor een goed kwalificatiesysteem zou dat er goed zijn voor het NK. Zolang dat er niet is en er tevens een gebrek is aan grote wedstrijden waar je aan mee kan of wil doen staat iedereen volledig in zijn recht om mee te doen. Ik denk dat de echt goede ruiters helemaal geen last hebben van mensen die in de ogen van de mensen op de tribune niet NK waardig zijn. Het nivo schroef je niet omhoog door alleen de besten mee te laten doen. Dat is slechts uiterlijke schijn.

Het nivo gaat omhoog door goede trainers en instructeurs. En dat kost nu eenmaal tijd. De tijd die dat kost is in Nederland nog niet verstreken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:50

Jos schreef:
aan ieder de keus om dat op zo'n grote wedstrijd te doen.

Exactly Lachen

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:04

Citaat:
Het nivo gaat omhoog door goede trainers en instructeurs. En dat kost nu eenmaal tijd. De tijd die dat kost is in Nederland nog niet verstreken.


En dat is denk nu juist het punt hoeveel goede trainers zijn er in nederland
Misschien een stuk of zes/zeven????????
Waarvan het merendeel echt voor reining gaat dan blijft er voor de rest al heel weinig over.
En trainer die er echt voor gaat en graag ziet dat haar mensen goed voor de dag komen op wedstrijden en ook graag het niveau omhoog zou willen brengen En dan nog een ander die zich trainer noemdmaar als haar klanten iets gaan presteren laat ze die vallendat is niet bevorderlijk voor de sport.
En dan heb je nog alle anderen die zich trainer noemen maar niet weten hoe echt verder moet En dat is jammer

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 13:15

Iedereen moet zelf weten of hij mee doet aan een aan en wedstrijd wat boven het niveau van ruiter en/of paard is.

Inderdaad ieders eigen keuze.

Zullen we dan maar meteen ophouden met zeuren over het niveau van western rijdend Nederland Cool

Veel beginners wedstrijden zijn niet goed bezet,de rede daarvan ontgaat mij ff Verward

Ik zelf ben van mening dat je gewoon voor schut gaat als je een NK als oefenwedstrijd ziet.
De rede dat je niet vaak de kans krijgt om een grote show te rijden is nog onzinniger,meer dan genoeg grote shows .ok niet op loop afstand,maar dat weet je als je begint met western rijden dat als je op wedstrijd wil je behoorlijk wat kilometers moet rijden.Als je dat er niet voor over hebt moet je lekker buiten gaan rijden of gaan springen ofzo.

En nu niet gaan zeuren over vervoer etc. dat had je je van te voren moeten realiseren.

De organisatie op het NK was prima,90% van de ruiters waren perfect op hun plaats.Dus jullie daar Cheese! die overige 10% laat je paard in vervolg lekker thuis en ga gewoon kijken en leren op een NK of welke grote show dan ook.
Cool

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:52

Ik ben niet van mening dat je voor schut gaat. Ik zie het als een goede kans. NK of niet. Een mooie grote show op een mooie rijafstand. Ik zie trouwens alle wedstrijden hetzelfde. Als een wedstrijd. Of je en nu een leuk lintje mee kan winnen of niet.

Ik zal de laaste zijn de klaagt over het vervoer, als je SGW's rijdt heb je hetzelfde probleem. Feit is dat voor elke wedstrijd die je wilt rijden een keus gemaakt moet worden of je het er op dat moment voor over hebt. Ik denk trouwens dat ik zonder paard heel er weinig leer op een grote show. Ik ken misschien niet the ins and outs van western, maar aan wedstrijd ervaring heb ik een behoorlijk verleden. En een wedstrijd is een wedstrijd Lachen

Maar ik denk nog steeds dat een goed kwalicficatiesyteem die juiste richting. Maar dan moet je nog geen bepalen wat goed is en wat niet Scheve mond

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:06

Er was een WRAN NK en er waren tevens gewone rassenshows voor de Quarters en de Appaloosas en bij de Paints was het wel weer anders.

Iedereen moet zelf maar beslissen of ze er aan meedoen of niet. Gelukkig hebben we hier nog zelfbeschikkingsrecht, (daarom deed ik ook niet mee) ook in dit geval.

Criteria waarom het bij sommigen bar slecht ging zijn al genoeg doorgekauwd. Dat kan zelfs de allerbeste ruiter gebeuren.
Ik heb bij de Olympische spelen ook al topruiters van hun paard zien vallen, voldoen ze daarom niet aan de kwalificatie?

Zelfs de strengste selectie criteria zullen niet kunnen verhinderen dat het met een combinatie op die ene bepalende wedstrijd er nu net uitziet alsof ze nog moesten beginnen te leren paardrijden. Dat is voor die combinatie dan veel beroerder dan voor de toeschouwers lijkt me.

We zullen het voorlopig moeten doen met wat we hebben, een enkele grote wedstrijd per jaar, dus je kunt de lat nu echt niet al te hoog leggen. Het niveau zal in de loop der jaren beslist wel stijgen als de westernsport wat serieuzer genomen gaat worden, we meer en betere trainers m/v krijgen, etc. etc. etc.