Speknekkies niet welkom op AQHA Halter World Show

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:25

Sorry, maar dit lijken wel vleesstieren!
Dit is echt triestheid ten top, dat je dit soort dieren wil fokken!

Maar iig, de kans is groot dat het beenwerk ook niet optimaal is omdat er zo'n pakket spieren aanhangt, dus dat ze het fokbeleid gaan aanpassen is IMO alleen maar een heel gezonde zaak

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:31

Jeetje mina!! die zijn idd veel te groot voor hun lijf..
Vooral die hengst, lijken wel dikbilkoeien!

Ik kan me wel voorstellen wat er mooi aan is, maar dit is idd zielig..

hint2
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:39

Halterpaarden worden nou eenmaal gefokt om zo te zijn...ze worden absoluut verwend in alle opzichten!!
Enne...die 3 jarige vindt ik SUPER!! niet om op te rijden maar daar is ze ook niet voor.
kijk maar naar show arabieren wat kunnen ze prachtig lopen aan de hand maar ga er niet opzitten...

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:47

had eigenlijk nog nooit van "halterpaarden" gehoord Bloos maar ik vind het echt afschuwelijk! een paard dat met moeite kan draven ofzo? waar gaan we naartoe? als het paard een kolos is ok... maar dan moeten de hoeven ook reusachtig zijn en de benen ook "kloeker"

SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:57

Tja, die term 'dikbilkoe' kwam ook meteen in mij naar boven...
Ik ben op dit gebied een leek, is dit een tendens, die vooral in Amerika voor komt? Of is dit ook iets wat in Europa ook deze excessen heeft (want ik hoop, dat deze paarden excessen zijn, en geen regelmaat....
Als et goed is,las ik dat deze paarden 'opgepompt' worden voor hun halter-carriere, maar mens is eigen, om zo jong mogelijk al te gaan selecteren, dus het veulen wat vroeg aanleg toont, dáár word mee verder gegaan.
Krijgen we dan ook 'dikbil' praktijken, dat de veulens niet meer op een natuurlijke manier geboren worden.....?

Ik zit hier gewoon een beetje voor me uit te denken/schrijven.... Ik vindhet een enge ontwikkeling, kan gewoon niet goed zijn voor die paarden, ookal is het een korte periode, vooral die merrie op 3 jarige leeftijd, het skelet, banden en pezen, zijn nog volop in ontwikkeling....
Beetje off-topic...

Ik zie nu ook, die opgepompte labradors voor me... Ja, ze moeten een vierkante bouw hebben en bone... Maar dan zonder 10 kilo overgewicht....

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:16

Sall: het is helaas geen tendens, want in Amerika is halter big business $$$ en wil je erbij horen dan moet je wat!!!

Natuurlijk wordt er in beginsel geselekteerd op spieren. Een zeer bekende voorouder van de halterpaarden is Impressive en ondanks dat dit paard is overleden aan een genetisch overdraagbare 'ziekte' HYPP wordt er nog steeds stevig mee doorgefokt. Let wel als een getest paard HYPP N/N is heb je er een prima paard aan, met zeer veel mogelijkheden.

Of deze veulens nog 'normaal' geboren worden zou ik niet weten. Leuk om eens te achterhalen.

Helaas zijn er veel Europeanen die denken dat al het goede uit Amerika komt en dus blind volgen wat daar wordt uitgedacht.
Gelukkig zijn er ook genoeg die nog wel logisch blijven nadenken.

Ondanks dat er veel excessen zijn worden er in Amerika ook halterpaarden gefokt op een 'goede' manier.
Maar 'quick and dirty' schijnt toch nog erg aantrekkelijk te zijn.