Wanneer gebruik je een bosal ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Wanneer gebruik je een bosal ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 15:17

Ik vroeg mezelf af of een bosal veel scherper inwerkt dan een gewone trens , en of het minder paardvriendelijk is dan een bit.....
Wie heeft hier ervaring mee ?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:37

Misschien een beetje cliche maar het is zo scherp als de ruiter het zelf maakt. Je moet natuurlijk niet met van die dunne bosals met ijzerdraad erin gaan rijden en dan flink gaan lopen rukken. Ikzelf rijd met bosal en je kunt het zo hard of zacht maken als je zelf wilt.
Het is wel ideaal voor paarden met gebitsproblemen waardoor ze het bit niet in willen of kunnen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:17

ook ik rijd met bosal.
een bosal wordt veelal bij jonge paarden gebruikt voor het inrijden temeer vanwege het wisselen en het onbedorven houden van de mmond.
maar dat is heus niet de enige reden hoor,
ik rijd baily met bosal omdat hij een bit gewoonweg niet accepteerd door het getrek in de mond van de vorige eigenaar.
en wat natascha zegt het ligt ook aan hoe je je handen gebruikt.
constant veel contact maken met een bosal heeft geen nut want het paard zal er tegen in gaan.
zelfde idee als met een bit dus.
als je meer info over de bosal wilt moet je maar eens kijken op de site van claudia rossel. die weet daar veel over en er staat ook veel info over op haar site : www.slidinghorse.nl