teugel vraagje

Moderators: goldenarrow, Animal

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mutzje

teugel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 22:05

hej ik heb een vraagje,

Heb een nieuw hoofdstel op het oog en daar van zijn de teugels 184 cm (per teugel) lang. Wou weten of dit te kort of normaal is voor western teugels?

Moet er namelijk wel op 2 handen meej kunnen rijden.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:10

Ik geloof dat dat wel redelijk lang is voor een rein... Dus je kunt er op twee handen mee rijden, maar als je pony/paard errug kort is... Knipoog

Been there, done that!

missquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 07:31

ik geloof dat die van mij iets langer zijn dan twee meter.
Aan het nieuwe showhoofdstel zitten kortere maar dat is echt irritant, ook als je op twee handen rijd!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 07:43

Dat is kort. Maar helaas zitten die korte dingen wel vaak standaard bij een hoofdstel. Vaak kan je er net niks mee.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:29

Om op 2 handen te rijden is het te kort. Als je een boog in je teugels maakt en je moet ook je handen soms wat breder of hoger houden dan heb je geen teugels meer over, dat rijdt niet prettig.
Om op 2 handen te rijden heb je minimaal 2 mtr nodig.

Van de meeste hoofdstellen waar teugels bijhoren zijn de teugels te kort en alleen geschikt om op 1 hand te rijden.
Kwaliteits teugels zitten niet standaard bij een hoofdstel. Hiervan is de lengte minimaal 2,50 mtr, ze zijn dikker aan de onderzijde zodat ze mooi stil hangen en de zijkanten zijn afgerond zodat ze prettiger in de hand liggen.

Te koop: boomloos zadel van goede kwaliteit
http://www.bokt.nl/markt/ad/430699/boom ... l-colorado

Mutzje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 10:42

owkeej bedankt voor de adviezen! dan zal ik maar eens naar andere teugels gaan zoeken

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:31

Wij snijden teugels uit 4 a 5 mm dik tuigleer (dunner kan natuurlijk ook) over de lengte van de gehele huid, zijnde max. 230 cm.

Langer kan niet (een huid is max. 235 lang), tenzij geplakt, of “uit cirkel gesneden” en vervolgens recht getrokken (dat laatste voor bijv. voor leidsels voor aangespannen rijden).

Op de laatste 25 cm lijmen we vervolgens een 2e laag van 4 a 5 mm (afgevlakt, zodat het mooi van 4 naar 9 mm oploopt) om zodoende meer gewicht aan het einde te hebben. Zo blijven ze mooi naar beneden hangen. Soms worden de laatste 20 cm niet gelijmd, zodat een “whip” ontstaat, die je kunt gebruiken om je paard (als een soort zweepje) extra “hulpen” te geven.

Hoewel je soms “dubbel” gestikte teugels ziet (bijv. 2 lagen van 2 mm op elkaar), gaat onze voorkeur uit naar 1 laag van 4 a 5 mm, omdat dat wel “zwaar” blijft, maar soepeler wordt dan 2 gestikte lagen. Dubbel gestikt is veelal duurder en de 2e laag is vaak varkensleer.

MVG Louis

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie