W proeven en fnrs jury...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 10:22

Zoals sommige weten, staan er in het FNRS proeven boek al geruime tijd ook W proeven voor de westernruiters.
Echter de ervaring leert nu dat de FNRS dus geen 1 jury lid heeft dat deze proeven kan en mag jureren.
We hebben binnenkort op onze manege dus onderlinge wedstrijden waar volop de f proefjes gereden gaan worden en een paar deelnemers hadden dus graag de W proeven gereden, omdat ze daarin lessen.
Wie heeft dit probleem ook of gehad en hoe op te lossen, let wel het gaat maar om 6 ruiters.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:27

Misschien dat je eigen/een westerninstructeur in de buurt een cursus kan volgen waardoor ze dit soort dingen officieel mogen jureren ofzo?? Wel een beetje raar inderdaad, ze bieden het wel aan maar het is toch niet haalbaar :S

Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 10:33

Tja op onze stal vroegen ze mij nu dus om deze opleiding te gaan doen en dat wil ik ook, maar mag dan niet jureren op onze eigen stal, dus misschien via deze weg nog meer kandidaten ;-)

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:36

Oja, daar heb je zelf dan nog steeds niets aan :-p Misschien handig om erbij te zetten waar je ongeveer woont, dat mensen in je omgeving zich misschien aangesproken voelen?

Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 10:43

Ik zit in Amersfoort, maar er zijn dus in het hele land geen juryleden hiervoor, ook als je op de website van de fnrs kijkt bij ondernemers en dan op wil geven voor de jury cursus staat alles beschreven, maar zelfs de W-proeven staan er bij het opgave formulier niet bij (kan je me nog volgen) dit is dus echt een gemiste kans van het FNRS.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:46

Is het niet mogelijk om namen op te vragen via de fnrs? :) Ik zou daar eens even een belletje heen doen, dan weet je het zo. Ik neem aan dat er wel meerdere mensen zijn die de W-proeven mogen jureren toch? Zou te gek zijn als daar niemand voor is.

Mocht je geen gecertificeerde jury kunnen vinden, dan kun je altijd nog een wedstrijd buiten de fnrs houden. Dus onofficieel. Minder leuk, maar dan kun je wel de wedstrijd door laten gaan.

Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 11:31

We hebben dus contact gehad met de fnrs en er is nog geen 1 jurylid voor de W-proeven

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:02

Nou lekker handig dan van die FNRS......
Maar het is toch een onderlinge wedstrijd? Niks officieels dus? Als dat zo is, dan doe je het toch gewoon zelf, maakt dat uit.
Kunnen de mensen die de W proefjes willen rijden toch lekker mee doen :j

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:20

Inderdaad een gemiste kans van de FNRS... :o
Jammer, lijkt me best leuk om te doen :j

Desiree01

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Op de wereldbol

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 14:02

Onderlinge wedstrijden op een fnrs manege, worden dus gejureerd door de fnrs en de deelnemers moeten dus ook een fnrs paspoort hebben, het is dus echt een wedstrijd maar dan voor de manege ruiters zeg maar.
Door middel van het fnrs paspoort kan men dan later gewoon bij de dressuur in de B of L instromen en bij de western schijnt dan ook een soortgelijke regel te zijn.
Maar men is dus iets opgestart en heeft er vervolgens niets mee gedaan, terwijl dit juist voor de beginnende ruiters op manege een leuke oplossing had kunnen zijn, in het proeven boek van de fnrs, wordt zelfs over theoretische proeven voor de western gesproken maar er is dus niemand om het af te nemen helaas.
Misschien massaal inschrijven voor de jurycursus, misschien worden ze dan wakker, ik heb het al gedaan middels een mailtje naar hen toe, dat ik dus die cursus wil doen, maar dat de mogelijkheid zelfs niet op het inschrijf formulier staat.

We lossen het nu wel op voor de komende wedstrijden, maar het is dus kolder dat men een paspoort aanvraagt speciaal hiervoor en vervolgens er niets mee kan, ja gedwongen de F-proeven lopen.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:05

W-proeven is het gewoon nooit geworden, er zijn weinig Westernmaneges, laat staan dat deze lid zijn van de FNRS...

Anoniem

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:46

Gaat nooit lonen, om die juryopleiding te doen, want hoeveel fnrsmaneges zijn er nou helemaal die westernles geven?
Bovendien kun je je afvragen of dat hele jurysysteem wel zo geweldig is. Manegeruiter die manegeruiters beoordelen... De dressuurafdeling is tamelijk lachwekkend in ieder geval. F12 halen = toegelaten worden tot de juryopleiding. Nou ik kan je vertellen dat een stevig deel van de mensen die dat dus zouden mogen nog steeds een klontje nodig heeft om de voorkant van de achterkant te onderscheiden bij een paard. Laat staan dat ze iets zinnigs kunnen zeggen over balans, ruiterhulpen en omgang met en paard.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:24

Bij ons op de manege hebben ze gewoon onderlinge wedstrijd georganiseerd voor de westernruiters. ook omdat er werd gevonden dat de w proeven niet goed aansluiten bij de daadwerkelijke western lessen.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:11

Citaat:
F12 halen = toegelaten worden tot de juryopleiding.


Naar mijn weten moet je L1 + 1 zijn om mee te mogen doen met de juryopleiding.

F12 staat gelijk aan B? en dat zou dan een indicatie zijn.

Da's hoe ik het onthouden heb.

Anoniem

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:14

We hebben het over FNRS en juryopleiding he, niet over KNHS in instructeursopleiding (met rijden). Je haalt denk ik twee toelatingen door elkaar.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:23

FNRS, weet ik, maar misschien hussel ik nu met Bixie, dat zou wel kunnen.
Ik probeer het op te zoeken maar zie het nu niet meteen staan, nog even kijken.

Overigens is het qua niveauvergelijking zo:
Citaat:
Als ruiterpaspoorthouder mag je deelnemen aan KNHS wedstrijden. Dit gaat met de manegestartkaart. Als je het niveau F8 tijdens de FNRS wedstrijden met succes hebt afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B. Als je het niveau F12 met succes het afgerond mag je overstappen naar de KNHS klasse B of L1. De manegestartkaart kun je aanvragen, het ruitersportcentrum kan het formulier downloaden en zal deze ook moeten ondertekenen. Als het formulier is ingevuld kan het worden opgestuurd naar de KNHS. Je hebt hier wel een geldig ruiterpaspoort voor nodig. De manegestartkaart geeft je het recht om deel te nemen aan B en L1 proeven met verschillende paarden. Je hebt dus geen vast paard nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:26

Jaaaaaaa dat vindt de FNRS...
Ik vind het nog steeds de beste grap sinds de invoering van de F-proeven. Een F12-ruiter bij de KNHS gaat gegarandeerd de " betekenis" van de letter waarmaken; de L van Levenslang. Die staat finaal voor schut.
FNRS heeft weinig last van realiteitszin.
F-proeven en KNHS-proeven zijn niet te vergelijken. Is ook een totaal andere sport. Biljarten en darten kun je ook niet vergelijken, ondanks dat je het allebei in de kroeg kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:29

Dat ben ik wel met je eens. :j

Ik zal later nog eens zoeken waar ik dat L1+1 verhaal vandaan heb. Ik weet dat het een voorwaarde is voor 'eerste level' Orun hoor, maar het komt me toch nog ergens bekend van voor.

En je hebt idd juryleden van de FNRS tot F12 en tot F20, dus die scheiding snap ik ook.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:53

Ik was er vorig jaar ook een topic ([WN-AM] W proeven FNRS, iemand die ze gebruikt?) over gestart, en er zijn dus inderdaad geen juryleden voor, en ik denk ook niet dat die komen. De W proeven staan bij mijn weten al heel lang in het boek, maar volgens mij is er nooit echt iets meegedaan.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:21

Desiree01 schreef:
We hebben dus contact gehad met de fnrs en er is nog geen 1 jurylid voor de W-proeven


jawel hoor (maar vrees dat die niet naar de bijscholingen (dressuur) zijn geweest en daarom van de lijst geknikkert zijn).

Ik vraag al jaren bij de FNRS om westernopleiding maar helaas. Je kunt hooguit vragen of ik als allround FNRS jury met westernachtergrond bij jullie proeven mag jureren. Enige wat ik nog mis is een diploma op dat gebied van de FNRS (en wat ze niet aanbieden kan ik ook niet halen).

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:30

Sonja schreef:
Gaat nooit lonen, om die juryopleiding te doen, want hoeveel fnrsmaneges zijn er nou helemaal die westernles geven?
Bovendien kun je je afvragen of dat hele jurysysteem wel zo geweldig is. Manegeruiter die manegeruiters beoordelen... De dressuurafdeling is tamelijk lachwekkend in ieder geval. F12 halen = toegelaten worden tot de juryopleiding. Nou ik kan je vertellen dat een stevig deel van de mensen die dat dus zouden mogen nog steeds een klontje nodig heeft om de voorkant van de achterkant te onderscheiden bij een paard. Laat staan dat ze iets zinnigs kunnen zeggen over balans, ruiterhulpen en omgang met en paard.


Hier in de buurt zijn al 2 FNRS maneges met westernlessen in 1 gemeente, dus hier loont het zeker.
Verder zijn de juryleden doorgaans geen manegeruiters die manegeruiters beoordelen houwel de eisen idd wel flink naar beneden zijn bijgesteld volgens mij.

Verder is de aansluiting bij de KNHS verbeterd, althans qua niveau. Al adviseer ik wel de ruiters die ik jureer om pas bij de F20 over te stappen ipv de F12, dan kun je bij de KNHS gewoon fijn meekomen (mits het paard het ook aan kan, en daar ligt het helaas vaak aan, niet eens zozeer aan de ruiter).

Tsja en wat de Wproeven betreft. Ik zeg maar zo, érgens moet de cirkel doorbroken worden zonder juryleden geen noodzaak om die proeven te oefenen of te rijden en andersom, zonder maneges die de westernproeven oppakken ook geen jurycursus.
Zal er weer eens achteraan gaan.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:30

Ik vroeg me af of 5 jaar later nu verandering in is gekomen.
Zijn er ondertussen juryleden voor de W-proefjes?

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:10

TurdusMerula schreef:
W-proeven is het gewoon nooit geworden, er zijn weinig Westernmaneges, laat staan dat deze lid zijn van de FNRS...


Ik denk dat dit vijf jaar later weinig anders is ;)

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:33

Nou hoopte eigenlijk wel, omdat ze best wel hebben ingezet op western in het nieuwe boek, ze nu ook de wedstrijden en jury wat meer voor elkaar krijgen. :)
zoals de 1e Wproef is nu een inhandhorsemanschip, en dan is dat wel leuk om kinderen ook daar mee kennis te laten maken met eventueel een echt proefje.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: W proeven en fnrs jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:29

Het is bijna niet te doen. Mensen zonder western achtergrond, kunnen niet echt niveau brengen. Voor mensen die echt voor western kiezen dus helemaal niet interessant. Voor maneges een investering, die nog weinig oplevert. Western tack is duur en moet goed passen. Ga je het op je manege pony's en paarden gooien die nooit western geschoold zijn? Of schaf je een paar western gereden paarden aan voor die enkele lesjes?

Jury's moeten toch ook ervaring hebben en weten wat ze zien en hoe te beoordelen. Als bestaande fnrs jury's met een cursus ook western wedstrijden mogen beoordelen, zal dat niet veel voorstellen.

Dan is het of een leuke afwisseling, of een leuke opstap voor mensen die daarna verder gaan, of een slechte promotie van de echte westernsport.

Voor western ruiters heb je al de Wran en daar ligt het beginners niveau al laag. Bij de rassenshows zijn ook al all breed classes met walk and jog om in te stappen en er echt van te proeven.

Leuk als mensen echt willen overstappen, maar ik hoop dat het serieus genomen wordt en het niet een lesje cowboy spelen wordt op de manege. Nu kunnen instructeurs het ''erbij'' doen om er les in te geven met zeer weinig western ervaring.