[WN] Basis western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Basis western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:01

Hallo!

Komende zomer gaan we weer wat kampen begeleiden, waaronder een westernkamp. Van de organisatie hebben we theorieboekjes, over algemeen het paard maar verder vooral over het Engels rijden.
Maar wat zijn nou de basisbeginselen over western?

Het hoeft echt niet al te moeilijk hoor (kinderen zijn tussen de 6 en 14, voornamelijk zonder westernervaring en ook veel zonder paardrijervaring)

Dus, wie weet nog wat leuks over westernrijden?
we willen in elk geval het verschil tussen pleasure en reining uitleggen, barrelracing e.d.

/3 Danku!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:10

Niet vervelend bedoeld maar begrijp ik goed dat je de kinderen westernles wilt gaan geven maar zelf geen ervaren westernruiter bent? En wat voor paarden/pony's wilde je gaan gebruiken dan? Goede westernpaarden zijn ook niet zomaar te vinden en western rijden op paarden die niet western zijn beleerd dat kan dus niet (simpelweg de teugels losgooien en rondjes gaan galloperen op een stoer zadel telt niet als western..).

Western wordt erg onderschat, dit plan is een beetje vergelijkbaar met menles willen gaan geven maar nog nooit gemend te hebben op een zeepkist waar je wieltjes onder hebt geschroefd.. Niet echt een goed idee dus..

Theorieles kan natuurlijk wel altijd, daar zijn boeken over te lezen en op youtube zat spectaculaire filmpjes (shawn flarida is een mooi voorbeeld van een topreiner bijvoorbeeld). Verder zou je ook altijd westernoefeningen kunnen doen (trail/horsemanship/pleasure achtige zaken) maar dan moet je er wel eerlijk bij zeggen dat dit dus geen westernrijden is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:17

Ik ben ook wel benieuwd wie 'we' zijn?

Verder denk ik dat je -als je pure uitleg wil geven over verschillen- een eind komt als je in de Wiki kijkt.

Echt het begeleiden van een westernkamp, in die zin dat je kinderen echt western moet/wil leren rijden, lijkt me niet handig. Tenzij het gaat om 'recreatief western rijden', iets dat veel mensen menen te doen wanneer ze in feite gewoon Engels rijden met westerntack. Maar dat lijkt me zonde wat de kwaliteit van zo'n kamp betreft.

Hoe zit het trouwens met de paarden, zijn die wel western gereden? Want je kunt best leuk reining/pleasure uitleggen maar als je geen paard beschikbaar hebt die bijv. een goede spin of rollback kan maken of mooie pleasuregangen kan tonen, sla je een flater natuurlijk.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:18

Pardon TS??? Ik sluit me helemaal aan bij Troi.

Maaaaar: western is wel de allerleukste en meest veelzijdige discipline van de paardensport *\o/* :D
Dus ik kan me heel goed voorstellen dat jullie daar iets mee willen doen.
Mijn voorstel zou dan zijn: laat een westerninstructeur een clinic of lessen geven tijdens de kampen.
Of ga met z'n allen ergens echte westernles nemen.

Bij ons op stal kun je bijvoorbeeld een western kennismakings arrangement boeken.
Is erg leuk om te doen (en vaak ook erg confronterend ;) )

edit: typo's

Suuszels

Re: Basis western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:27

Sorry verkeerde uitleg, kijk.. een vriendin (Magrathea@bokt) en ik werken voor een organisatie, activak. Deze organiseert kampen, bij maneges.
De manege waar de kinderen de lessen krijgen is gewoon een westernmanege en de lessen worden gegeven door ervaren instructeurs (van de manege, dus met wel veel ervaring met western!)

Wij (vriendin en ik) organiseren de activiteiten buiten het paardrijden om, en dus ook een stukje theorie

In principe is het gewoon een recreatief western kamp, er worden niet hele spectaculaire oefeningen gedaan (omdat het draven en galopperen los al genoeg uitdaging is voor de meeste)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:30

Ah, dat maakt het al een stuk duidelijker.

Dan zou ik eens goed op internet of op Bokt speuren, daar kom je al een hoop informatie tegen over western. Misschien kun je een leuke quiz doen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:37

Aha, dan snap ik 'm! Voor theorie verwijs ik je inderdaad graag even door naar google ;)
Wij hebben ook wel eens een soort spelletje gedaan waarbij de tack centraal stond. Dus eerst les over de tack en vervolgens een soort spelletje waarbij je een onderdeel aanwees en de kids moesten roepen hoe het heet.

Volgens mij lest je vriendin bij ons op stal....? Wij zijn momenteel druk bezig met ons eigen ponykamp. Dus als ze even contact met me opneemt, kan ik haar misschien verder helpen.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 13:38

Ja we zijn al aan het zoeken op internet (en op de bokt-wiki)
Maar ik kon niet direct een soort gelijk topic vinden dus dacht misschien hebben de westernruiters op bokt nog geweldige ideeën/tips

Een quiz is inderdaad wel leuk, dat kunnen we misschien op het eind doen, kijken of ze het een beetje goed onthouden hebben hihi.

Ik stuur die vriendin door naar jou :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:20

Ik zou het voor kinderen van die leeftijd leuk maken door de western uit te leggen aan de hand van de geschiedenis. Hoe de verschillende onderdelen van de sport zijn ontstaan uit het werk op de ranch. Op internet vind je mooie plaatjes van echte cowboys uit de 19e en 20e eeuw, die je dan naast een plaatje van een wedstrijd ruiter kunt leggen. Is boeiend, leerzaam en interessant lijkt mij!

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:28

showmanship kun je met elk paard doen. Zelfs met een shet. :)
Trial aan de hand. Soort obstacle parcours, dat doen wij ook voor de kinderen in onze shows. Ook hier telt weer dat het niet uitmaakt welk soort paard/pony je gebruikt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:43

Jaaahh maar nu gaat het om de theorie he ;) Ons probleem was een beetje, wat moet er nou ECHT in en wat niet? Want er valt natuurlijk zo ongelofelijk veel te vertellen over western ^^.

Op dit moment hebben we
- Wat is western precies
- Onderdelen
- Typische westernrassen
- Het westernzadel
- Kleurplaat :')

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:03

Ik heb mijn cursus van het A-brevet nog. Daar staan wel heel handige dingen in :-) !

De cursus kon gevolgd worden vanaf 12 jaar. Dus echt wel in begrijpbare taal qua theorie... (sommige dingen iets moeilijker).

Jullie hebben vorig jaar denk ik ook wel eens les gekregen van mij :p Ik kan jullie die papieren wel bezorgen?
Of ik kan ze misschien scannen en doormailen...?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:09

Trouwens, de onderdelen voor de trail liggen achter de "tenten stallen". Je mag die gewoon opstellen.

Ik geef ook mee les aan kleuters, en ik laat die zelf een trail parcour lopen, haha :p Vinden ze SUPER LEUK!
Bij de grotere doe ik dat dan soms op tijd. De snelste die wint mag eerst kiezen op welk paard die rijdt ofzo.

Je kan ook een activiteit geven in showmanship at halter.

We hebben borstels en elastiekjes etc. Dus je kan de kinderen echt hun gang laten gaan.

Ik kom in principe deze week niet werken (ik geloof dat er deze week toch ook al kampen waren? Of volgende week??), maar kan daar wel uitleg over geven.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:50

Hee!

Dankjewel voor je reactie! Deze week geef ik niet het kamp, er is inderdaad wel een kamp nu!
pas de laatste week in juli dacht ik :)
Ik zal je van de week ff een PBtje sturen, heb wel interesse in die papieren :D

Wat is precies showmanship aan het halter?
Had jij vorig jaar nou die trail uitgezet achter de stallen, dat was erg leuk (dat die kinderen het zelf moesten lopen)