Welk Myler-bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Welk Myler-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 21:58

Ik wil voor Banjer een Myler-bit kopen... maar heb geen idee hoe ik kan bepalen welk "model" het meest geschikt is... Ik heb nu nog niet echt geld om een "expert" te laten komen om info te geven....

Ik ben vooral benieuwd welk bit de daadwerkelijke gebruikers aanraden.... (evt. met plaatje van het desbetreffende model... Haha!)

We zijn aan het omscholen van "dressuurmatig" naar western, rijden vooral recreatief... Banjer heeft van enkel gebroken bitjes maar 13,5 cm en dubbelgebroken maat 14,5 cm.

Banjer is goed met gewichtshulpen te rijden, is buiten echter wat enthousiast en wat "Oost Indisch minder gevoelig" zeg maar... Haha!

Ik heb een rustige hand, en wil zeker GEEN shanks... daar vind ik mezelf niet goed genoeg voor.... en Banjer en ik zijn er nog niet aan toe om met 1 hand te rijden...

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:03

Op de site van Myler kun je een bit-advies vragen. Volgens mij heeft Pmarena dat ook eens gedaan.

Ik snap alleen niet waarom hij bij een enkelgebroken bit een 13,5 heeft en van een dubbelgebroken een 14,5 Verward

http://www.mylerbitsusa.com/toc.htm

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 22:09

Sugarmiss schreef:
Ik snap alleen niet waarom hij bij een enkelgebroken bit een 13,5 heeft en van een dubbelgebroken een 14,5 Verward

http://www.mylerbitsusa.com/toc.htm


Ook geen idee.... Haha! Misschien omdat een dubbelgebroken bit een extra "knik" maakt en daardoor een grotere lengte nodig heeft???

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:19

Zoveel 'knik' heeft een Myler niet, het zit'em meer in het flexibele en de onafhankelijke beweging van de zijstukken.
Dus ik zou maar een 13,5 aanhouden.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:34

zo zat ik ook met de maat......boyd had van dubbel gebroken een 13,5....

en nu van myler de gewone comfort een maat 13.ik heb een gewone comfort van myler...een simpel bitje wat prima schijnt te zijn voor "omscholing"

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:10

Ik rijd met de comfort snaffle met independent side movement. Ik vind het een super bit. De meeste paarden lopen daar heerlijk op. Het geeft veel rust in de mond. Pas toen ik er eentje had gekocht kwam ik er echt achter hoeveel invloed een bit heeft op je totale rijhouding van jou en je paard.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:12

hebben alle mylers niet dat independent side movement???dacht dat ze daar juist zo berucht en beroemd om waren Haha! ik heb ook independent side movement in iedre geval.....super bitje roept iedereen....ik moet er eerijk bijzeggen dat ik bij boyd weinig verschil merk....

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:16

xena schreef:
hebben alle mylers niet dat independent side movement???dacht dat ze daar juist zo berucht en beroemd om waren Haha!....

Nee je hebt ook gewone enkelgebroken snaffles, maar dan sommigen wel weer met 'comfort' vorm.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:17

hm...ben nu wel benieuwd welke ik dan heb....dacht toch echt met independend side movement (wat een woord zeg)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:19


xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:23

hm......heb ik zeker toch een regular Schijnheilig hij lijkt het meeste op die 1e bij de regular (hij is al wat ouder dus heeft iets meer "roest")

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:15

Ik heb idd vorig jaar een keer een bit-advies bij Myler opgevraagd Lachen

Staat nog ergens een topic van op bokt ook.

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan , vond het maar een naar ding om te zien , ik wilde iets dat ze eigenlijk niet voelde als ze gewoon braaf was en ik haar met een boogje in de teugels dus vooral op stem en zit reed.

Dat is nog steeds mijn uitgangspunt , dat ik mijn teugels niet HOEF te gebruiken. Op het moment dat ik het bit niet nodig heb , wil ik ook niet dat zij er een bepaald ongemak van heeft.

Dus voor zeg een 90 % had ik het niet nodig.

Maar voor de onverwachte/onberekenbare overige 10 % wilde ik wel graag een goed functionerende rem hebben , die ook op een prettige manier werkte zodat die haar ook echt tot rust bracht ipv dat het een naar gevoel gaf.

Heb uiteindelijk besloten een klein kort Hackamoortje te kopen , en dat bevalt prima !!

Voldoet precies aan wat ik zocht !!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:47

Loes je hebt een gewoen comfort snaffle.. dus zonder independent sidemovement... blijf het tohc jammer vinden dat 13 te groot is voor Blizz. Schijnt dat 12/12,5 niet een gangbare maat is in de 'tweedehands' bitten en op e-bay...zucht.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:04

dapperdier schreef:
Loes je hebt een gewoen comfort snaffle.. dus zonder independent sidemovement... blijf het tohc jammer vinden dat 13 te groot is voor Blizz. Schijnt dat 12/12,5 niet een gangbare maat is in de 'tweedehands' bitten en op e-bay...zucht.



ik was er ook achter....en zoek ook steeds nog voor je..... Schijnheilig

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:08

Ik heb een keer een barrel race bit van Myler uitgeprobeerd, maar was er niet tevreden over...werkte veel te zwaar in plus minder gemakkelijk buiging te vragen als met een gewoon bit...De Tender Touch bitjes zoals die van Sharon Camarrillo vind ik super OK dan! voor op de barrels en op wedstrijd, maar het meest van de week rijd ik toch het liefst op een gewoon D-trensje Lachen
Een website met heel veel keus en uitleg: www.bitsnmore.com