AQHA regels betreffende "frozen semen"

Moderators: goldenarrow, Animal

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gisela

AQHA regels betreffende "frozen semen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 19:50

Afgelopen gebeld met de AQHA betreffende de regels voor "frozen semen" (klinkt toch iets beter Schijnheilig )

Ongeacht of de hengst sterft of geruind wordt, al het "frozen semen" wat beschikbaar is, mag onbeperkt gebruikt blijven worden 'zolang de voorraad strekt'. (Dus niet meer zoals voorheen, tot en met 31 december van het jaar waarin de hengst sterft of geruind wordt.)

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:03

Wat zou nou de kosten zijn, als ik een container rietjes van een goeie (reining/ halterhengst) bijvoorbeeld laat komen naar nederland om mijn merrie te bevruchten.....iemand een idee???? Het gaat me om de extra kosten van vervoer, dus niet de kosten van de rietjes in amerika.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:09

FlyingHigh schreef:
Wat zou nou de kosten zijn, als ik een container rietjes van een goeie (reining/ halterhengst) bijvoorbeeld laat komen naar nederland om mijn merrie te bevruchten

Als je alles in je uppie moet betalen een max. van 600 dollar. Als je kunt combineren met andere shipments betaal je minder.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:17

Die regelaanpassing is vrij nieuw waarschijnlijk.

FH: bel gewoon eens met wat 'grote' jongens in de VS, die hebben meer met dat bijltje gehakt en weten precies hoeveel eea zal gaan kosten.
Meer rietjes is natuurlijk voordeliger, want dan verdeel je de verzending over meer.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:08

Dat valt me nog redelijk mee...................hangt er vanaf hoeveel rietjes in een container past natuurlijk, hihiihiii............toch maar eens gaan orienteren!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:26

FlyingHigh schreef:
Dat valt me nog redelijk mee...................hangt er vanaf hoeveel rietjes in een container past natuurlijk, hihiihiii

Dat weet ik eigenlijk ook niet. Zelf krijg je d'r natuurlijk een beperkt aantal (wordt vastgelegd in dekcontract). Ben zelf nog steeds in de war met het verschil tussen een dosis en een rietje. Dat schijnt weer niet hetzelfde te zijn Verward .

Overigens is het vaak zo dat de grotere laboratoria in de VS ook werken met sperma uit Europa. Uit NL werken ze veel met KWPN sperma. De containers met het sperma gaan vol heen en KUNNEN dus ook vol terug. Die mogelijkheid kun je ook benutten, en dan bespaar je dus een hoop geld. Dat zou je moeten checken met het lab waar de hengstenhouder mee werkt. Hoe groter en internationaler hun business is, hoe meer kans je hebt op het bemachtigen van een eenzame container Haha! .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:38

Weer even on-topic: heeft het halteren voor ruinen dus toch nog zin Haha! !!

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:43

Als ze niet op het eerste geruind zijn wel Lachen

Een dosis is meestal 3 rietjes, die alleen gebruikt mag worden voor één van te voren gemelde merrie.
Gebruik je het toch voor meerdere merries dan wordt daar geen dekbewijs c.q. registratiepapier voor getekend.

ALs je aan 'doorverkoop' wilt gaan doen, zul je dus een bepaald kontrakt met hun moeten afsluiten als ze dat al doen.

Voor sommige hengstenhouders is het heel normaal om eerst de merrie's bloedlijnen en prestaties door te nemen voor er wordt besloten dat sperma 'gegund' wordt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:51

Sugarmiss"]
Gebruik je het toch voor meerdere merries dan wordt daar geen dekbewijs c.q. registratiepapier voor getekend.
[/quote]
Als je merrie drachtig is, en je hebt nog over, zou je dan het overgebleven sperma tegen betaling van het dekgeld voor een andere merrie mogen gebruiken Verward ? Zomaar effe een brainstorm Haha! ... het is dan natuurlijk geen complete dosis meer ...

[quote="Sugarmiss schreef:
Voor sommige hengstenhouders is het heel normaal om eerst de merrie's bloedlijnen en prestaties door te nemen voor er wordt besloten dat sperma 'gegund' wordt.

Klopt. Maar geld blijft natuurlijk geld Geld, geld! , dus als 't effe kan zullen ze het best voor je regelen.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:00

Ik heb geen idde hoe 'streng' ze zijn, dat ligt ook sterk aan de capaciteit van de hengst. Met een hele dure zijn ze erg selectief, want slecht presterende veulens halen de hele hengst (=opbrengst) naar beneden.
Anderen zijn een stuk makkelijker en idd elke $$ is er één.
Maar niet elke hengstenhouder mag sperma exporteren. In het afnemen in Amerika zijn ze heel makkelijk, iedereen mag dat doen. Maar importeren in Nederland is aan strenge regels gebonden, daar moet de hengsteneigenaar (of het dekstation -al doen de meesten het zelf) een importvergunning voor hebben.

Maar de AQHA is erg precies in dit gebeuren, zonder juiste papieren geen registratie. En er zijn zat hengstenhouders die niet tekenen als er geen cash tegenover staat.

Iedere 'rietjes'verkoper Lachen heeft zijn eigen regels, soms krijg je een 2e zending als de eerste niet heeft 'gepakt', bij anderen zul je het in 1x moeten klaren anders 'pech geld weg'.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:21

Sugarmiss schreef:
Maar niet elke hengstenhouder mag sperma exporteren. In het afnemen in Amerika zijn ze heel makkelijk, iedereen mag dat doen. Maar importeren in Nederland is aan strenge regels gebonden, daar moet de hengsteneigenaar (of het dekstation -al doen de meesten het zelf) een importvergunning voor hebben.

En de hengst moet natuurlijk in quarantaine (meestal een maand). En daar zitten voor elk land weer andere voorwaarden aan verbonden ... daar moet je als hengstenhouder ook maar net zin in hebben ...

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:28

In Amerika volgens mij niet. Daar mogen alle manieren ook doorelkaar heen gebruikt worden. O.a. reden waarom er zo'n hoge eis is voor er importvergunningen gegeven worden.
Hier is het uit den boze om 'natuurlijk' te dekken met een hengst die tegelijkertijd via 'rietjes' werkt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie