mijn paard wil niet netjes stoppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:25

Net zoals hierboven al vermeld wordt, sommigen slaan een beetje door en willen je gelijk 10 meter laten glijden Haha!

Dus als je je paardje alleen wil leren stilstaan, en niet meer smokkelen, hoef je echt nog niet te fencen hoor! En daar heb je ook geen speciaal beslag voor nodig.

Gewoon je woordje Ho (of Whoa voor de internationalen Knipoog ) bevestigen. Dit kan op diverse manieren, een aantal staan hierboven beschreven...Rustig aan, dan komt het heus wel goed!

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:37

Sonja"]
[quote="WenS schreef:
Plaats je handen dan iets hoger en zet wat meer druk op de teugels om hem achterwaarts te laten gaan en bij iedere pas zeg je Whoa (wel belangrijk is dat ie recht achteruit gaat) Hij leert zo gelijk het gewicht op zijn achterhand te plaatsen


Dan heb jij een veel intelligenter paard dan ik, want de mijne snapt daar geheid geen hout van, zowel commando Whoa krijgen als achterwaarts moeten gaan Verward
Dat is toch hartstikke inconsequent? Hoe moet een paard daaruit gaan opmaken wat stilstaan is? Bedoel je dan met commando Whoa stilstaan (vier pootjes tot op de grond laten hangen en verder helemaal niks) of achteruit lopen?
Ik snap het al niet, dus hoe moet een paard dat snappen?


Even voor de duidelijkheid, in dit topic gaat het om het aanleren van HALTHOUDEN, nog lange niet over een slidingstop.... Tips over fencen etc zijn dus hartstikke leuk, maar dit paard beheerst het basis-halthouden nog niet eens, dus het lijkt mij wat prematuur om over sliden te gaan beginnen Haha!
[/quote]

Niet alleen mijn paarden, maar ook veel andere paarden zijn dan intelligenter als jij denkt Haha! Ik heb deze methode geleerd van Jerry Kimsey (Meervoudig Wereldkampioen) maar ook andere trainers zoals Bob Avila gebruiken deze techniek om jonge paarden een stop te leren ! Nee, niet gelijk een slidingstop, maar een normale stop (goede remmen hebben is altijd handig Lachen ) kun je een paard gemakkelijk zo leren...Wat ik begrijp kan Flashy al halthouden, een overgang maken van de stap naar de stilstand (hier heb je ook geen commando whoa of achterwaarts voor nodig)...waar haar het (denk ik)om gaat is dat het paard met het maken van een STOP een paar pasjes doorloopt.
Door Whoa te zeggen tijdens het achterwaarts gaan, maak je het juist gemakkelijker voor je paard. Hij gaat naar een tijdje het woord Whoa associeren met het achterwaarts gaan en het gewicht op de achterhand te plaatsen en dit is heel handig als je een goede stop wilt maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:01

Zo zie je maar weer, niet alleen een Fjord is niet intelligent genoeg voor dit werk, maar de berijder ervan ook niet Haha!


Ik ben bekend met de methode om na het stoppen meteen achterwaarts te gaan, maar heb er nog nooit van gehoord dat het commando Whoa herhaald wordt tijdens het achterwaarts gaan.
Ik vind het ook inconsequent en niet te begrijpen voor het paard. Zal het zelf dus (ondanks het succes van genoemde personen *LOL* ) ook zeker niet toepassen.

Maar bedankt voor je uitleg WenS!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:06

Ik heb het weleens mensen zien doen. En niet Whoa herhalen, maar het oorspronkelijke commando langer laten doorwerken....whooooooooooooooa (en bij de o klank, zo lang als die duurt) gaat je paard achterwaarts. Bij degenen die ik het heb zien doen leek het wel te werken...

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 21:29

Hoi, ik ben met dezelfde methode bezig. Om even een misverstand uit de weg te ruimen, het is niet de bedoeling dat je je paard "kilometers" achterwaarts laat gaan. Je gaat net genoeg passen achterwaarts om hem het whoa te laten associeren met achterwaarts gaan. Meestal zijn 3,4 pasjes in het begin al genoeg. Je begint de oefening ook door het optillen van je handen en wat druk op de teugels te zetten. Let wel, je blijft nog rechtop in je zadel zitten! Pas als je paard is gestopt en hij moet daadwerkelijk achterwaarts ga je je gewicht naar achteren verplaatsen. Hierdoor wordt al snel het optillen van de teugels geassocieerd met achterwaarts "denken". Wat je uiteindelijk bereikt is een paard wat direkt stopt met de achterhand eronder, zodra je de teugels optilt. Daarnaast leert hij gelijk dat gewicht naar achteren = achterwaarts gaan. Dus, zo verwarrend is het niet voor je paard. Gewoon een kwestie van gewicht... Haha!

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:46

Er zijn meerdere wegen naar Rome. En bedenk jezelf goed dat een reining pattern uit 8 onderdelen bestaat. De stop is misschien wel het spectaculairst, maar alles is even belangrijk!!

Als ik jou was, ging ik les nemen bij een goede trainer. Die kan jou wsl het beste helpen en bekijken wat je goed en minder goed doet.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 06:45

Willeke schreef:
Er zijn meerdere wegen naar Rome. En bedenk jezelf goed dat een reining pattern uit 8 onderdelen bestaat. De stop is misschien wel het spectaculairst, maar alles is even belangrijk!!

Als ik jou was, ging ik les nemen bij een goede trainer. Die kan jou wsl het beste helpen en bekijken wat je goed en minder goed doet.


Er zijn inderdaad meerdere wegen naar Rome en deze methode is daar een van.
En ja, er zijn meerdere onderdelen in reining. Wat hier wordt gevraagd gaat specifiek over het stoppen. En nee, het gaat niet over een slidig-stop, maar puur het simpele stoppen. Oftewel, de basis van het western rijden.
Wat is er mis mee om daar een vraag over te stellen of advies te vragen? Tuurlijk is het goed om naar een goede trainer te gaan, maar dat is op dit punt nog niet aan de orde. Zij wil gewoon de basis goed hebben voor het recreatief rijden en daar loopt ze nu even tegen een probleem aan.
Bokt is gewoon een goed middel als je sneller wat advies zou willen.
Daar is toch niets mis mee? Verward Knipoog

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:23

Helemaal niks mis mee idd, maar mijn advies is om naar een goede trainer te gaan. Dat is ook een weg naar Rome, natuurlijk Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:46

Misschien zit er wel 1 in rome, dan hoef je de weg ook niet meer te zoeken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:04


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:01

Een kinderhand is snel gevuld Bloos!