westernzadel passen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

westernzadel passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 21:24

Ik wil voor mijn haflinger een westernzadel aanschaffen, puur om buitenritten en tochten mee te maken, dus ik ga er geen western mee rijden.
Omdat mijn budget niet zo groot is ben ik op zoek naar een tweedehandsje. Maar hierbij moet ik dus zelf kijken of het zadel past. Ik heb wel een idee hoe het zadel moet liggen, dat het niet op de schoft moet drukken etc., niet zoals bij een engels zadel, maar niet de kenmerken bij een wetsernzadel.
Dus heeft iemand nog tips of dingen waar ik op moet letten bij het passen? Ook dingen die ik evt. al voor het passen zou kunnen zien, m.b.t de kwaliteit. Ook een goede site waar veel info op staat is welkom! Lachen

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:36

Op www.westernzadel.com , onder FAQ staat een heel stuk over hoe je kan zien of een zadel goed past.

Veel succes met zoeken naar een passend zadel voor je paardje.


Socks
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:53

hoi suzy,
waarom ga je niet kijken voor een torsion.
het zit heel lekker, is flexibel dus past op elk paard en is goedkoper.
daarbij is die in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. voor lange buitenritten is hij ideaal.
ik spreek uit ervaring van mijzelf en een vriendin.
bij don en ron in bergschenhoek is hij verkrijgbaar.
site : www.buitenzinnig.nl
veel suc-6 met zoeken alvast

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 10:13

hoe veel ruimte moet er eigenlijk zitten tussen de boom en de schoft? Is dat net als bij een engels zadel, of mag de boom wat dichter op de schoft liggen?

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:26

De schoft moet minimaal 2 vingers vrijheid hebben (dus ong. 3/3.5 cm).
Dit moet je meten na aansingelen en als je erop zit.

Overigens geldt dat niet alleen voor de schoft (het gedeelte direkt onder de brug), maar ook voor het stuk schoft/rug wat daar direkt achter ligt.
Zadels met een vlakke zit kunnen weleens erg kort op de rug komen te liggen.
Als je met een zadel gereden hebt moet het paard een mooie egale zweetplek hebben aan beide zijden van zijn schouders/rug. De ruggegraat moet altijd droog blijven.
Op de schouders mogen ook geen droge plekken zijn, want dit kunnen drukplekken zijn waar het zadel knelt.

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:46

hee SM

met mijn vorige pad waren de schouder altijd droog ( prcies in de vorm van de boom) Maar met met nieuwe toklat is de rug altijd mooi egaal bezweet en de pad vrijwel droog.
Kan ik er vanuit gaan dat het probleem dan bij me pad lag en neit bij mijn zadel?

o en die vingers is dat met of zonder pad gemeten ( scheelt namelijk een vinger, of twee)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:12

De ene pad is duidelijk de andere niet. Sommige pads nemen heel goed zweet op, anderen nemen juist geen zweet op. En alles wat daar nog tussenin zit. Het is maar net waar je voor kiest en wat bij je paard het beste lijkt te werken.

Bij niet alle pads werkt die truc met het zweet dus Lachen

Het is overigens welk leuk dat je zegt dat met je nieuwe Toklat de rug mooi bezweet is, terwijl dat merk er juist prat op gaat zo goed zweet op te nemen (er vanuit gaand dat je de Toklat Coolback hebt).

Die '2 vingers' is zonder pad, al mag een zadel mét pad ook niet knellen op de schoft. Sommige pads kun je een beetje omhoog trekken in de brug van het zadel, waardoor de schoft wat vrijkomt.
Lukt dat niet dan kun je beter kiezen voor een 'cut-back' pad die dmv een uitgesneden inham de schoft ook meer ruimte geeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers