Wending achterhand, hoe leer je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Wending achterhand, hoe leer je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 23:44

Hallo mensen!

Ik heb weer eens jullie goede tips nodig!!! Bloos

Ik ben begonnen Buena met biks bepaalde dingen aan te leren. Ik doe dit vanaf de grond omdat ze nog niet bereden is.
In 3 dagen heb ik haar leren achterwaards lopen, flexen links en rechts en keertwendingen maken om de voorhand. Ze maakt perfecte cirkels van 360 graden zonder haar voorhoeven te verzetten, ze blijft perfect op 1 plaats staan.
Ik heb haar dit geleerd door haar halster beet te houden, druk achter de plaats van de singel te geven tegen haar buik en haar zeg maar om haar voorbenen heen te draaien. Zelf sta ik dan tegen haar schouder aan en druk haar buik van me af en hoofd naar me toe. Het werkt zo goed dat ik ook wil proberen haar om haar achterhand te laten draaien.
Ik probeer dit door druk tegen haar hals te geven met mijn ene hand en druk voor de singel met mijn andere hand. Maar ik krijg het niet voor mekaar, ze begrijpt niet wat ik bedoel. Meestal gaat ze vooruit lopen, en loopt ze weg van mijn hand. Ze begrijpt niet dat ze stil moet blijven staan. Snap ik natuurlijk ook wel, want ik oefen druk uit en daar loopt ze voor weg. Bij de wending om de voorhand voorkom ik dat door haar halster vast te houden, maar bij dit werk dat dus niet.....


Wie heeft er een GOUDEN tip voor mij, of kan je dit pas leren als je op het paard zit, zodat je met je gewicht kan spelen????

Nog 1 week en dan gaan we dr voor!! Buena wordt dan voor de eerste keer bereden!!!

Alvast bedankt!!

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:06

Tja oef moeilijk... Mijn pony kon al zijwaarts en wending om achterhand onder het zadel. Dus die wist al wat de bedoeling was ongeveer.

Ik geef het commando als volgt: Ik sta naast ijn hoofd, leadrope in mijn buitenhand die gaat omhoog en ik loop opzij, dat is voor Blizz al voldoende, zo heb ik ook voltes enzo met hem gelopen.

Misschien kun je hem beter eerst voltes leren op die manier en achterwaarts en dan beginnen met een wending.

Succes.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:14

Misschien kun je eerst met een klein cirkeltje beginnen, voldoende klein om de voorbenen opzij te laten zetten, en dan steeds kleiner maken door het hoofd een beetje tegen te houden.
Wel oppassen dat de zijwaartse stappen niet achterlangs gaan.

Of met z'n 2-en oefenen, zodat er ééntje de achterhand tegenhoudt, begrensd zodat ze die niet naar buiten kan uitzwaaien.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:30

Parelli legt deze oef. als volgt uit (porcupine game): hand op de schouder (en ev. 1 op de zijkant van het hoofd) en de druk langzaam opvoeren. Zodra ze een pas zet direct loslaten als beloning.
Nacino wilde eerst ook achterwaarts lopen ipv zijwaarts een stap te zetten, maar zet hem met zn kont (of hoofd) vlak bij een hek en het is zo over als hij de bedoeling eenmaal snapt Hij kan maar 1 kant op en dat is de goede.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 16:24

dANK JE WEL JULLIE ALLEMAAL!!

VALES

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers