bosal en mecate..waarvoor??

Moderators: goldenarrow, Animal

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xena

bosal en mecate..waarvoor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 22:45

ik kom overal bosals en mecates tegen....maar waar gebruik je die precies voor in de western??(buiten dat het wel stoer staat) Haha! Tong uitsteken

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:04

Er zijn geen speciale (western)onderdelen waar je een bosal of mecate voor moet gebruiken (correct me if I'm wrong Verward Lachen ), maar ze worden soms gebruikt bij jonge paarden tijdens het inrijden, omdat hun gebit nog niet volgroeid is.
En mijn paard had bijvoorbeeld een tijdje geleden een blessure aan z'n mond. Toen heb ik twee weken met 'n bosal gereden zodat het kon genezen. Voor de rest is het gewoon fijn als je je paard goed kan rijden zonder bit.
Het is denk ik ook een goede oefening om zo beter/meer met je zit/benen te werken. Bij een wedstrijd zul je niet zozeer extra punten krijgen, maar de jury zal het wel waarderen als je zonder bit evenveel (of meer) presteert als de rest.

Ikzelf rij eigenlijk altijd met bit, maar ik ga in de toekomst zeker af en toe met bosal rijden (nu ik het een keer geprobeerd heb), omdat mijn paard het (gelukkig) erg netjes doet. Haha!

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

dapperdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:12

Idd bosal is voor het rijden zonder bit. Het is een band over de neus en werkt dus met druk op de neus. de mecate zijn de teugels voor een bosal en zitten onder de kin aan 1 punt aan de bosla vast.

Een sidepull werkt ook op de neus, maar de naam zegt het al, daar zitten aan de zijkant twee ringetjes waar de teugels aan vast gaan. Eigenlijk net als een halster, maar als je met halster rijd verschuift de neusriem en bij een sidepull dus niet.

Dan is er ook de hackamore een soort van neusriem bitloos iets, maar dat werkt met een hefboonwerking die een paardeneus kan breken. Niet echt 1 van mijn favorieten..ziet er ook uit als een martelwerktuig vind ik.

Ben op e-bay stiekem aan het struinen naar een goedkoop bosalletje omte proberen...dus als je ergen een bod van braveanimal ziet staan... NIET overbieden! Haha!

Gek op mijn kleine tinkerbink...
http://www.dapperdier.nl Omdat je begrijpt dat kennis van paarden bijdraagt aan een blij paard, waardoor je geniet van samen werken aan een inspirerend partnerschap.
Elke maandag rond zeven uur gratis een tip op facebook!

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:25

Bosals worden iid gebruikt voor jonge paarden die aan het wisselen zijn.
Ik weet niet of het op wedstrijden als een extra moeilijkheid wordt gezien en of het meer punten opleverd betwijfel ik.

Je zult toch op een gegeven moment moeten overstappen naar een bit, want als je op een ouder paard wedstrijden(uitgezonderd beginners) gaat rijden moet je toch een shank in.

Te koop: boomloos zadel van goede kwaliteit
http://www.bokt.nl/markt/ad/430699/boom ... l-colorado

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:53

Is ook zo Lachen. Maar als je af en toe met bosal rijdt (als je paard het toelaat Haha!), kun je de nekreining goed oefenen...

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:00

Klopt de extra prikkeling tegen de hals van een paardenharen mecate kan hierbij helpen, maar daar heb je geen bosal voor nodig. Gewone paardeharen reins kun je hierbij ook gebruiken.
Laatst bijgewerkt door DubbelDun op 21-07-03 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:02

Thanx voor de tip! Haha!

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:03

Toekie schreef:
Er zijn geen speciale (western)onderdelen waar je een bosal of mecate voor moet gebruiken (correct me if I'm wrong Verward Lachen ),

Bepaalde organisaties als de NRHA en NRCHA kennen Hackamore-classes voor paarden tot en met 5 jaar. Hackamore in de zin van Bosal Hackamore/Bosal Bridle (zie Website Cl@udia).

Het 'neusriem bitloos iets met hefboomwerking' wat Dapperdier bedoelt is waarschijnlijk de Mechanical Hackamore. Die heb je dan ook nog in combinatie met een bit.

Vergeet niet dat elk iets dat om een paardehoofd hangt een martelwerktuig kan zijn in verkeerde handen.

[EA-TK-AP] Saddle Caddy voor westernzadel
[EA-TK-AR] Western showkleding
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

mandy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:37

[quote="Sugarmiss"]Klopt de extra prikkeling tegen de hals van een paardenharen mecate kan hierbij helpen

maar wat is een mecate precies?! Verward

Gooise Trut Blond Whoosh!

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:48

De mecate zijn de 'teugels'. Dit is één lange lijn van 4 tot 6 meter die aan de bosal is geknoopt. Je hebt dus een paar gesloten teugels en een lead-line in één.
Mecates zijn er in verschillende materiaalen: katoen (goedkoop, maar wasbaar, vaak te kort voor een lead-line). Nylon-braided (zacht voor de handen, soepel materiaal in diverse kleuren, zelfs meerdere kleuren in een lijn mogelijk, vaak voorzien van een haren kwast aan de bosal kant en een leren 'plopper' aan de lead-line-kant). Paardenhaarmecates heb je in verschillende kleuren (ook meerdere kleuren in één mecate) maar natuurlijk wel in paardehaar kleur Lachen. De lichte zijn duurder dan de donkere. Je hebt manenharen en staartharen. De manenhaar zijn zeer duur en zachter dan de staartharen, die prikkelen dus het meest.

mandy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:01

thnx voor de info. ik ken het inderdaad wel, maar wist de naam alleen niet meer..

Gooise Trut Blond Whoosh!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie