western longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 17:55

ik vraag me zo maar eens af, trainen western ruiters ook aan de longeerlijn? Met bijv pessoa tuig ofzo?
Dit vraag ik me af omdat de houding van het paard (de oprichting enzo) anders is dan die bij engels gereden paarden, dus ik vraag me af of je een westernpaard dan misschien anders longeert ofzo


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 18:12

Ja, western ruiters trainen ook aan de longe... Haha! Ik moet wel aangezien ik zelf niet mag rijden op het moment... Huilen Afhankelijk van wat ik wil...

*als ik niet veel tijd heb met (Engelse) bijzets, of zadel op hoofdstel in en teugels tussen de benen door aan het zadel...of 2 longeerlijnen aan het hoofdstel, door de beugels heen. Soms longeer ik niet om te trainen maar zodat ze haar ei even kwijt kan...dan gewoon heel even alleen aan het halster.(Maar dan zijn we niet aan het trainen natuurlijk Haha! )

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:14

Hier wou ik ook al wat over plaatsen maar ja Stef was me voor.
Ik zet ook altijd bij maar waar ik eigenlijk een beetje mee zit is dat als ik bijzet het paard toch enigzins altijd contact heeft met het bit.
Als je erop zit laat je los, dan is het paard ook wel aan het bit maar toch ff anders. Hij laat het bit ook wel los maar nog niet constant. mmmm beetje moeilijk uit te leggen zonder bewegend voorwerp
Hopelijk snapen jullie wat ik bedoel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:31

Ik snap wat je bedoelt, daarom het liefst met 2 longeerlijnen. Haha! Maar ja, dat gaan we dus goed leren en nood breekt wetten...ik mag nu zelf niet rijden dus ik moet wel longeren... Huilen en tsja, alleen maar aan het halstertje is wel leuk maar doet zo weinig...daarom toch maar met die (Engelse) elastische bijzets...maar dan longeer ik eerst een paar minuten zonder bijzets, dan doe ik met bijzets lang, dan even met bijzets op maat en dan weer los...liefst zou ik rijden, maar ja, daar doe ik mezelf nu even geen plezier mee...en de fysiotherapeute ook niet... Schijnheilig (Al haar werk zou dan voor niks zijn en das natuurlijk zonde Haha! ) Dus als er nog (goede) ruiters zijn die mijn lieve puk wel even willen rijden... Schijnheilig (Fitz is al aan de beurt geweest, maar mag gerust nog een keertje...zelfs wel met dressuurzadel hoor... Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:28

Stef, ga anders mee naar de longeerclinic bij Brigitta en Jan, zie bericht elders hier op western. Steken we nog licht wat van op! Ik heb Dick en mij al aangemeld.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:29

Ah, alweer een miniboktmeeting dus, want ik kom ook naar de longeerclinic Haha!

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:37

Citaat:
Op 2001-08-03 21:14, schreef Cowgirl:
Hier wou ik ook al wat over plaatsen maar ja Stef was me voor.
Ik zet ook altijd bij maar waar ik eigenlijk een beetje mee zit is dat als ik bijzet het paard toch enigzins altijd contact heeft met het bit.
Als je erop zit laat je los, dan is het paard ook wel aan het bit maar toch ff anders. Hij laat het bit ook wel los maar nog niet constant. mmmm beetje moeilijk uit te leggen zonder bewegend voorwerp
Hopelijk snapen jullie wat ik bedoel.



ik denk dat je bedoeld dat hij achter het bit gaat lopen en dan kun je meer teugel geven,en dat is prima.maar om een of andere doet een paard aan de longe dat zelf,waarschijnlijk omdat hij dan echt zelf kan bepalen of er wel of geen druk is.hij bepaald zelf wat de druk is en niet de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:41

Gebruikt er ook iemand zo'n elastieken halsverlenger? Bij Leo werkt dat nl. prima, maar Mileen gaat er een beetje mee lopen "poingen", beetje neurotisch ertegenaan lopen zeg maar (hmmm, klinkt een beetje vaag Verward )

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:46

halsverlenger??????
bedoel je een tiedeman???
want ik wil mijn paard zijn hals niet langer *LOL*

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:47

Ik gebruik (nog) helemaal niks. Eigenlijk longeer ik nooit echt, of tenminste, ik longeer zonder longeerlijn zeg maar. Sam had dat nl. nooit echt geleerd, en toen ik ermee begon (gewoon aan een halstertje) ging het op zich wel, maar hij had nogal eens de neiging om al rennend en bokkend naar binnen te vallen waardoor ik bang werd dat hij op de een of andere manier met z'n benen verstrikt zou raken in m'n lijntje. Maar ik ben nou eenmaal nog niet zo'n ervaren longeerder. Ik heb wel bijzets, maar die heb ik nog nooit gebruikt.
Ik ben dus heel benieuwd hoe het is de 26ste. Weet al haast wel zeker dat ik er veel aan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:49

Niet aan ophangen dan *LOL*

Nee, een halsverlenger (zo noemen ze het hier in de regio, misschien heet het bij jullie wel anders) is eigenlijk gewoon een simpel stuk elastiek, dat aan de uiteinden twee klipjes heeft om aan het ringetje van de singel vast te maken, of aan de ringen van je longeersingel.

Het gaat dus van tussen z'n benen, door de bitring, over z'n nek, door de bitring, naar tussen z'n benen. Geeft dus druk achter de oren als hij het hoofd omhoog brengt.

Werking is zeg maar vergelijkbaar met die van een chambon, maar dan met elastiek ipv touw dat niet meegeeft.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 08:19

Ik longeer regelmatig met een pessoa hulpteugel. Ik vindt het ideaal. En ten tijde van de mkz heb ik een tijdje gelongeerd mbv clickertraining.(zonder longeerlijn/halster oid) Pas als hij in de goede houding liep met de gewenste stelling en buiging kreeg hij een clickje (+wat lekkers) Dit werkte ook heel erg goed maar ik doe het toch liever op de 'normale' manier. Alhoewel ik het wel een nadeel vindt dat je je paard in een houdinkje perst waar sommigen dan ook lekker lang mee doorgaan Huilen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker