Draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 19:50

Omdat jullie met een western zadel rijden..rijden jullie licht of zitten jullie alleen maar door? Ik vroeg me af want vaak zie je (op TV en zo) dat ze de hele tijd gewoon doorzitten (of hobbelen Tong uitsteken ) en ook dat ze lichtrijden..

In Amerika zitten de meeste western ruiters door en hier rijden heel veel licht....toch hoor ik ook vaak dat het niet goed is om meteen door te zitten als je aan het rijden bent, maar toch eerst lichtrijden..

Ja ik weet nie hoor..
Wat doen jullie? Verward

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:03

Als ik aan het inrijden ben rijd ik licht. Het tempo ligt dan ook veel hoger dan wanneer ik mijn paard aan het werk zet. Zodra ze warm is en ik ga beginnen met de jog zit ik door. Tussendoor ga ik weer lichtrijden om haar te kunnen laten ontspannen in haar rug. M.i. is het behoorlijk slecht voor de rug van een paard om te gaan doorzitten als de rugspieren nog niet opgewarmd en ontspannen zijn.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:03

Ik ga vaak lichtrijden tijdens het inrijden. Daarna doorzitten.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:25

met het losrijden ga ik lichtrijden en laat ik me paard een vlot tempo draven zodat alles lekker los komt en warm word.
als we losgereden zijn ga ik doorzitten dus eigenlijk het zelfde als Finnie en jeanette Hyper!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:32

Ik doe wat op dat moment het meest comfortabele is voor zowel mij als mijn paard.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:22

ik ga altijd lichtrijden. Lois heeft een heel hoog opgooiende draf met z'n lange benen en alleen in een jog zit dat comfortabel door.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:42

Ik ga ook eerst lichtrijden en later afwisselend, bij hard draven lichtrijden en anders doorzitten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:47

Ik rijdt meestal licht, want als ik mijn gewenste kilometers in jog moet doen wordt het een dagtaak Haha!
Maar af en toe check even of ze het nog kunnen Clown

Overigens wordt er in Amerika ook niet alleen maar doorgezeten hoor. In Western Horseman heeft hier eens een artikel over gestaan: "post* the trot pardner!" waarin ongeveer hetzelfde stond als hierboven ook al gezegd is.

*Post = lichtrijden

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:46

Zoals je wel weet, rijd ik altijd licht. Dit is ten eerste wat beter voor het paard, als de spieren nog niet warm en los zijn en ten tweede, zit Salty voor geen meter, en al helemaal niet als ik 30 km. in een flink tempo af moet leggen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:42

Met losrijden en buitenrijden rijd ik meestal licht. Zeker met buitenritten met Engelse ruiters erbij, want die draven zo ellendig hard.... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:47

Bij voorkeur draaf ik licht, mijn paard loopt dan meer ontspannen...Ik ken trouwens een heleboel westernruiters die het niet eens kunnen, dat lichtrijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:55

Klopt, daar verbaas ik me ook over. Mensen die al jaren rijden, maar niet kunnen lichtrijden... Verward Zouden die paarden meteen soepel en lenig van stal komen ofzo?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:57

Je kan je paard ook prima loswerken terwijl je doorzit, het hangt alleen een beetje van je paard af. En hoe stil je zelf zit uiteraard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:28

Tja, en dat laatste..... daar ehhh.... ga ik dan maar effe niet verder op in denk ik... om de lieve vrede te bewaren enzo Haha!

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:45

Cassidy"]
Bij voorkeur draaf ik licht, mijn paard loopt dan meer ontspannen...Ik ken trouwens een heleboel westernruiters die het niet eens kunnen, dat lichtrijden....
[/quote]

Bloos

kan wel lichtrijden, maar niet op `het goede been`nooit gekund. Blizz draaft zo snel met zijn kleine pootjes, dat is bijna niet bij te houden!

[quote="Sonja"]
Met losrijden en buitenrijden rijd ik meestal licht. Zeker met buitenritten met Engelse ruiters erbij, want die draven zo ellendig hard.... Haha!
[/quote]

..rotzakken! Weten ze dan niet dat jog heel lekker is?

[quote="Romkabouter schreef:
Je kan je paard ook prima loswerken terwijl je doorzit, het hangt alleen een beetje van je paard af. En hoe stil je zelf zit uiteraard Lachen


de wens is de moeder van de gedachte... maar als je zo beroerd lichtrijd en goed doorzit... kan ik me iets bij voorstellen. Enne loswerken kun je ook heel goed in stap en met wat oefeningen is die rug ook zo los.

( kommaarkommaarkomaar)

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:52

je begint toch altijd met losmaak oefeningen in de stap Verward
of is dat niet zo vanzelfsprekend
ik doe dat iedergeval wel
maar het lekker doordrafen is goed op de spieren los te maken en warm en bij stap maak je de rug wel soepel enzo maar je paard is nog niet lekker los teminste dat denk ik , kan het ook mis hebben hoor *LOL*

groetjes OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:56

Ja, je begint ook in stap, maar om daarna in draf los te werken hoef je niet licht te rijden imo.
En als je goed kan zitten is een iets snellere draf ook geen probleem.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:23

Lekker (in balans) doorzitten is toch wel afhankelijk van de beweging van je paard. Ik ken er die gooien zo hoog op daar wil je niet op doorzitten, ook niet als ze 'rustig' draven.
Ik heb vroeger veel op grote tuigers gereden en geloof mij daar leer je wel op doorzitten Huilen

En vwb het 'goede been'; dat maakt buiten niet zoveel uit, als je maar af en toe wisselt van been. Haha!

Over niet kunnen lichtrijden: als een paard niet lekker in balans een 2-takt beweging heeft wordt lichtrijden ook lastig. Je krijgt het dubbelkluts gevoel. Die ruiters zie ja dan ook vaak met een wat schokkerige beweging lichtrijden.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:47

vrolijk schreef:
je begint toch altijd met losmaak oefeningen in de stap Verward
of is dat niet zo vanzelfsprekend
ik doe dat iedergeval wel
maar het lekker doordrafen is goed op de spieren los te maken en warm en bij stap maak je de rug wel soepel enzo maar je paard is nog niet lekker los teminste dat denk ik , kan het ook mis hebben hoor *LOL*

groetjes OK dan!


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof niet dat je de rug van een paard kunt ontspannen door constant door te blijven zitten in draf. Er is toch wel een heel verschil of dat er iemand met zijn volle gewicht op je rug probeert te blijven zitten of dat iemand je rug probeert te ontlasten door deze zo min mogelijk te belasten. Daarnaast kun je alleen goed door blijven zitten als het paard een voor jou prettige snelheid heeft. En die snelheid ligt, denk ik, nog altijd stukken lager dan wanneer je een paard met een vrij hoog tempo los rijdt. Mijn ervaring tot nog toe is dat een paad zijn rug pas lekker ontspant op het moment dat zijn tempo hoger ligt. Ook dan pas bereik je een goed vwnw.
Waarschijnlijk zijn een hoop mensen het hier niet mee eens... Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:37

Ik onder andere Lachen
Ontspanning heeft niets te maken met snelheid, dan zou je nooit een langzame draf kunnen hebben. Lijkt me dat dat toch best kan. Een goede jog kan er ontzettend ontspannen uitzien en zijn.

Het nut van in hoog tempo losrijden ontgaat mij ook. Waarom zou je na het stapwerk in een hoog tempo gaan draven om de spieren los te werken? In stap heb je ook al oefeningen gedaan als het goed is. En hoezo is vwnw afhankelijk van snelheid Verward

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:30

ik rijd ook altijd in het begin licht (ook omdat mn paardje nog jong is) gewoon omdat het dan wat lekkerder voor haar rug is.
Maar over het niet kunnen lichtrijden: als je niet goed kan lichtrijden en wel oke kan doorzitten lijkt het me voor je paard ook lekkerder als je gewoon lekker blijft zitten dan dat het zo'n gerotzooi op zn rug wordt Schijnheilig

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:07

ik denk wel degelijk dat dat nut heeft
een paard hoeft niet over zijn tempo te gaan maar gewoon lekker door drafen met het hoofd ontspannen naar beneden.

ik heb ook niet gezegt dat je paard er ontspannender van gaat lopen maar dat ie er losser van word.
het ontapannen rijden heeft niks te maken met wat voor een tempo of gang je ook rijd

of je nou doorzit of lichtrijdt maakt denk ik niet uit maar ik doe het zo omdat dat voor mij lekkerder zit Tong uitsteken

er is meestal niet iets helemaal fout of iets helemaal goed er zijn meer wegen naar romen.(weet niet of je zo schrijft maar als je maar begrijpt) Knipoog

En aan mijn paard te voelen is het beter als ik heb eerst doorrij (trot) dan hem terug te houden in jog.
ik denk ook dat dat per paard verschillend is misschien is het voor een ander paard beter om in jog te rijden

groetjes vrolijk Pling

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:19

Ik geloof dat ik mijn woordkeuze wat verkeerd heb gekozen. Met ontspannen bedoel ik eigenlijk te zeggen dat de spieren losser worden. Bloos
Mijn eigen ervaring is dat mijn paard veel beter en losser is gaan lopen nadat ik het hogere tempo in het losrijden ben gaan gebruiken. Zodra ze warm is ga ik over in de jog en dus ook doorzitten.

Voordat ik het hogere tempo ben gaan gebruiken, begon ik ook altijd in de jog. Meestal met doorzitten, maar af en toe met lichtrijden. Totdat ze spierbevangen werd en ik graag de reden wilde weten.
Ik ben naar andere (niet-western) paarden gaan kijken. Wat mij toen opviel was dat deze paarden veel meer hun schouder naar voren brachten dan mijn paard deed. Mijn paard "krabbelde" zo'n beetje.
Dit werd nog eens bevestigd na een clinic voor paarden met hoefkatrol.

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met meer schoudervrijheid en langere passen en dus lossere spieren in vnl. de voorhand. Een lijdensweg voor mijn paard, want ze was echt bang om haar schouders te gebruiken. Mijn paard "krabbelt" nu niet meer en het joggen gaat nu super. Vwb. het vwnw, een paard zal eerder met zijn neusje naar beneden gaan in een wat hoger tempo. Hij is dan meer geneigd om zijn rugspieren langer te maken en dus zijn neus naar beneden te brengen. Van daaruit begin je dan met het wat meer verzameld rijden en het hoofd wat hoger en het tempo te verlagen. Uiteraard is het vwnw ook in een jog te doen, maar naar mijn gevoel is de lengte in de bovenlijn er niet voldoende. En dus ook niet voldoende ontspanning. Verward

Het bovenstaande heb ik niet alleen bij mijn paard gezien, maar ook bij een ander westernpaard. Ook daar zijn ze nu bezig met eerst meer tempo en vwnw en dus veel lichtrijden, voordat de jog wordt opgepakt en het doorzitten. Dit paard begint ook steeds beter te lopen.
Daarnaast denk ik niet dat je het niet kunnen lichtrijden als excuus kunt gebruiken om het dan maar niet te doen. Of je nu western of engels rijdt. Het is toch algemeen bekend dat lichtrijden de rug van het paard ontlast. En dat is in het algemeen belang van de gezondheid van je paard toch niet verkeerd.. Toch?

Hopelijk is dit lange verhaal een beetje te volgen.. Knipoog

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 03:42

hoi finnie
ik kan het wel volgen hoor
wat jij zegt is ook waar
voor die schoudervrijheid was ook een van de redenen dat ik door ging draven.
en bij mijn paard hielp dat ook hij werd een stuk losser en makelijker in zijn bewegingen .
ook werkt ie nu door , toen ik eerst gewoon in jog reed
slofte hij meer en leerde dus niet goed zijn benen te gebruiken als je begrijpt wat ik bedoel Haha!


toen ik in duitsland was zag ik ook eerst iedereen doordraven en daarna pas andere dingen doen.
Ik heb eigenlijk niemand gezien die in jog warm rijdt
maar dit waren ook reining paarden he ik weet niet hoe dat bijv. gaat met pleasure paarden .
maar ja wat ik al zei ieder zijn manier Knipoog
oh ja misschien een beetje stom maar wat betekent vwnw



groetjes kim

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:03

VoorWaartsNeerWaarts