wat is er met het paard impressive

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

wat is er met het paard impressive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 08:34

ik heb gehoord dat dat paard en somigge nakomelingen zich zomaar laat vallen


Verward Verward Verward

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:08

basß schreef:
ik heb gehoord dat dat paard en somigge nakomelingen zich zomaar laat vallen


Het beruchte aan Impressive en zijn nakomelingen is HYPP. HYPP staat voor hyperkalemic periodic paralysis, ook wel Impressive Syndroom genoemd.

Zoek eens op HYPP of Impressive hier op Bokt.

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:58


sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:08

De afstammelingen van de hengst Impresive kunnen drager zijn van een HYPP gen.
Het HYPP gen kan in 2 vormen voorkomen:
1- HYPP Negatief/Positief
2- HYPP Positief/Positief

Bij 1 is het paard drager van het gen, kan deze overerven aan zijn nakomelingen, maar zal er zelf geen ziektebeeld van hebben.
Bij 2 is het paard niet alleen drager en overerver, maar heeft hij/zij ook de ziektebeelden.

Het HYPP gen verzorgd de prikkelingen in het zenuwstelsel. Moet een zoogdier (ook de mens) een spier samentrekken zal een prikkeling in het zenuwstelsel (specifiek in het spierenstelsel) de spier aansturen. Iedere beweging (ook de onbewuste, zoals het pompen van het hart) wordt op deze manier aangestuurd vanuit de hersenen.

Door het HYPP gen is de verzorging van de geleidebaan van de zenuwstroompjes niet correct (iets met magnesium etc. etc.). Dat kan van moment tot moment verschillend zijn, met als gevolg dat een HYPP lijder (= HYPP P/P) van het ene moment op de andere deze symptomen kan tonen. Die symptomen kunnen ook nog eens sterk variëren van kleine stuiptrekkingen (alsof er een steekvlieg bijt) tot compleet omvallen en zelfs hartaanvallen.

Het HYPP gen kan (voor zover nu bekend) alleen via erving overgedragen worden. Hoe de hengst Impresive aan dit gen gekomen is, is –officieel- niet bekend, maar de geruchtenstroom verteld, dat er met Impresive (5x wereldkampioen Halter) heel wat gerommeld is met hormonen etc. Imprive heeft meer dan 20.000 nakomeling.

Het algemene beeld is, dat een paard dat HYPP P/P heeft, maar de symptomen de eerste 5 levensjaren niet heeft gehad, er op latere leeftijd weinig tot geen last van heeft. Een ander algemeen beeld is, dat een HYPP P/P paard dat de symptomen heeft voor zijn 5e levensjaar daar steeds sterkere symptomen op krijgt. Een hoog percentage moet ingeslapen worden.

Ik heb gehoord dat veel HYPP P/P paarden baad hebben bij een speciale toevoeging (magnesium etc.) aan het voer, waardoor de zenuwstroompjes beter van deze stof voorzien worden, maar exact weet ik het niet.

Er bestaan tests om te controleren of een paard HYPP heeft en zo ja in welke vorm. De test in NL wordt niet door de AQHA erkend en derhalve kunnen de resultaten daarvan niet in het AQHA stamboek worden opgenomen. De test van de AQHA (zie hun website) is dus wel erkend en de uitslag wordt in het stamboek opgenomen. De NL hebben we destijds laten uitvoeren (via een bloedmonster) was N/N (dus geheel negatief – hoera-) en verleden jaar hebben we (i.v.m. fokken verplicht) de AQHA test laten uitvoeren (d.m.v. maanharen) ; ook N/N.

Op de papieren van Diane to Impress staat nu dat ze HYPP N/N is en dat haar nakomelingen (mits van een HYPP N/N hengst) ook HYPP N/N zullen zijn.

*LOL* Geen mooiere QH dan een Impresive...... Cheese!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:40

Komt dit ook bij andere rassen voor?
Ik lees het eigenlijk alleen maar bij QH.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:24

Het komt voor bij Quarters, Paints, Appeloosa's en alle rassen die hier mee gekruist zijn, dus veel 'halfjes'.
Het zijn niet zozeer de paarden mét papier waar je voor uit moet kijken, eerder die zonder papier.
Toen HYPP grote (negatieve) bekendheid kreeg zijn er heel veel paarden op de markt 'gedumpt' zonder papier, omdat ze mét papier onverkoopbaar bleken. En hier is ook mee verder gefokt door argelozen die niet beter wisten.
Overigens wordt er nog steeds gefokt met N/H en H/H paarden en helaas doen de rassenorganisaties hier niets aan (op de Appeloosa's na dan).

basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 19:41

ik vindt dat er over hypp erg weining informatie is
Laatst bijgewerkt door basß op 17-07-03 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:46

google

Maar 10 blaadjes met links of zo Haha! en dan hebben we nog geneens de volledige naam gebruik Cool

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:56

Citaat:
ik vindt dat er over hypp erg weining informatie is


Zoals Charene al schreef: http://hypp.ziggen.net/
Karin en ik hebben dat websiteje natuurlijk niet voor niets gemaakt Knipoog
Voor meer info kun je karin ook gewoon even mailen, het e-mailadres staat op het siteje Haha!

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:49

Sablou, even een kanttekening bij je verhaal.
De onder 1 genoemde type paarden, dus HYPP N/H, kunnen net zo goed wel de ziekteverschijnselen vertonen, dat is niet alleen voor de H/H paarden weggelegd.
Mijn merrie was N/H en had wel degelijk alle symptomen.
Kijk anders even op de site, daar staat het hele verhaal op.