Nadelen niet-Quarter of zelfs niet-Paint?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 21:57

mehlika"]
Vergeet de NRHA niet. Als je reining rijdt kun je met ieder ras in de NRHA starten. Is wel wat duurder dan WRANwedstrijden.
[/quote]

Dat is natuurlijk zo. Maar worden er wel veel NRHA wedstrijden georganiseerd in Nederland?

[quote="Danie schreef:
Maae mijn vriendin is weer helemaal gek van de paints,waar ik trouwens nog adressen voor zoek waar ze kan gaan kijken???


Internetadressen of adressen als in ranches en stallen waar ze een keer langs kan gaan om Paints te bekijken? Bij de Eagles Ranch hebben ze een aantal heeeele leuke Paints! Ze mag ze allemaal, behalve Cody's Lightning Arrow. Daar heb ik namelijk een optie op en hij is echt té leuk! Knipoog


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:59

Kleur is goed, bouw is goed, maar wat dat wit aangaat verschillen wij beslist van mening. IMO hoe minder hoe beter Haha!

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:59

Beide maar bij internet adressen staan meestal ook de thuis adressen wel en de eagles ranch gaat ze nog heen op texel toch of vergis ik me eigen nou?een vriendin van haar heeft haar paint er ook weg nl.
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:22

heeft die eagles ranch ook een website? ik ben wel benieuwd.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 22:23

juval schreef:
heeft die eagles ranch ook een website? ik ben wel benieuwd.


Het is wel off-topic, ik zal er verder dus niet op ingaan, maar enkel hier de URL plaatsen. Mocht je meer info willen dan pb je maar ofzo.
www.eaglesranch.com (hoe simpel Lachen )

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:33

cornelie schreef:
Ik heb 7 jaar geleden een amerikaanse appaloosa gekocht.
Heb ik hier spijt van: nee
Zou ik er weer 1 kopen: nee
Misschien zelfs geen paint. Met een quarter heb je de meeste mogelijkheden, althans dat is mijn mening.

Helemaal mee eens. Ik heb geen appaloosa, maar een halve haflinger. Ze doet het hartstikke goed in de westernsport, maar het feit dat ze een haflinger is kan nogal eens voor problemen zorgen wat betreft de wedstrijden (zoals al eerder is genoemd). Als ik nog een paard zou kopen, zou ik denk ik gaan voor een quarter. Daar kun je ten slotte de meeste kanten mee op. Zolang ik niet genoeg geld heb voor een quarter, blijven mijn ontzettend schetige (halve) haffie en ik lekker oefenen en bijleren.
Ik vind het erg jammer dat er bij western vaak gekeken wordt naar het ras van je paard, en dat vanuit dat ras wedstrijden worden georganiseerd (bij de WRAN gelukkig niet...). Maar goed, daar kan ik me eeuwig druk om blijven maken. Lips are sealed

Lovers War Paints Mariah Lovers

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:44

niet twijfelen, gewoon voor een quarter gaan. Ik ben blij dat wij dat ook gedaan hebben. Ooit hadden we wedstrijdambities, maar die zijn redelijk overgegaan Haha! . Dus dat is bij ons geen argument meer. Maar ik vind het gewoon heerlijke, prachtige paarden.

Ben jij trouwens geen verzorger van Quarters op dit moment, of zit ik ernaast? Zit er daar niet eentje vor je bij?

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:15

Geweldige paarden, die reining en cutting Quarter horses Kwijl . Echte atleten Vingers aflikken .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:27

Je kan je wel voornemen om bijvoorbeeld voor een quarter te gaan maar dit kan echt anders uitpakken. Ik had het voornemen om weer een paint te nemen en dan het liefst een ruin omdat deze over het algemeen wat aanhankelijker zijn dan merries. Uiteindelijk is het een quartermerrie geworden en ik heb er nog geen moment spijt van gehad! Als je je paard tegenkomt weet je gewoon dat dat hem moet zijn.

Groetjes ,

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 23:37

Marianne"]
Ben jij trouwens geen verzorger van Quarters op dit moment, of zit ik ernaast? Zit er daar niet eentje vor je bij?
[/quote]

Ik verzorg inderdaad twaalf Quarters. Ik heb op het punt gestaan eentje te kopen, maar toen ik er goed over nadacht, realiseerde ik me dat hij te groot was voor wat ik voor ogen had (cutting/barrel). De rest is erg leuk, maar ik wil echt een jong, groen paardje. Bovendien zijn mijn verzorgpaarden niet bepaald goedkoop De veulens zijn wel leuk, maar ook al aan de prijs en je weet helemaal niet hoe ze uit gaan groeien. Maar wie weet, wie weet wordt het één van de veulens. Ik weet het nog niet. Maar dat neuzen naar paarden is zo leuk he? Het is zo makkelijk om gewoon een bijrijdpaardje over te kopen, eigenlijk. Ik vind het juist zo leuk om 'van buitenaf' een paardje te halen.. Erg eigenlijk


[quote="Hollybollie schreef:
Als je je paard tegenkomt weet je gewoon dat dat hem moet zijn


Ja, dat lijkt mij ook. Ik heb dat ook van allerlei kennissen gehoord die een paard hebben. Je kunt je nog zo op een kleur of bloedlijn focussen, maar als je hét paard tegenkomt, dan maakt het je eigenlijk toch allemaal niet meer uit. Vandaar dat ik de keuzeoptie Quarter of Paint ook nog maar even open laat Haha!
Ik hoop alleen dat ik 'het paardje' nog niet tegenkom voor ik klaar ben met school, anders wordt het wel erg moeilijk. Een verkoper wil een paard vast niet een half jaar of misschien een jaar vasthouden voor mij..

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 23:38

Himyar schreef:
Geweldige paarden, die reining en cutting Quarter horses Kwijl . Echte atleten Vingers aflikken


De bovenste vind ik echt heeeel erg mooi. Steekt voor mij met kop en schouders boven de rest uit. Gelukkig kan ik wel IETS keuzes maken.. Schijnheilig

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:48

Zeker om na te denken bij u keuze van een quarter zijn de erfelijk ziektes. In USA zijn bloedonderzoeken verplicht voordat de paarden geregistreerd worden ... hier in Europe nemen ze het niet altijd zo nauw!

Let hier zeker op! Een paard kan zo mooi zijn maar als het een dodelijk ziekte meevoert in zijn DNA moet het laten staan, niet kopen EN zeker niet verder mee fokken. Dit is de enige manier om de ziekte uit de ras te krijgen.

Betreft wedstrijden: alhoewel ik niet 100% zeker ben maar ik dacht dat nederlandse ruiters met AQHA's ook in belgië op wedstrijden mogen mee doen ... dus nog meer wedstrijden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 23:51

Peterina schreef:
Let hier zeker op! Een paard kan zo mooi zijn maar als het een dodelijk ziekte meevoert in zijn DNA moet het laten staan, niet kopen EN zeker niet verder mee fokken. Dit is de enige manier om de ziekte uit de ras te krijgen.


Daar let ik ongetwijfeld op. HYPP en dergelijke zijn vreselijke ziektes. Daar moeten paarden trouwens tegenwoordig ook absoluut op getest worden en volgens mij houdt iedereen zich daar goed aan. Een klinische keuring vind ik overigens erg belangrijk en als ik een paard ga kopen, zal ik hem/haar ook zeker laten keuren. Het kost wel wat, maar je weet dan ook meteen waar je aan toe bent en of de koop verstandig is

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:03

Nog wat leuke reining/cutting paarden Haha! :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo ongeveer alle paarden waarvan ik foto's heb geplaatst, zijn top dekhengsten.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 00:06

Is de eerste Pep2BoonSmall? Hij lijkt namelijk op een ruintje die ik verzorg en dat is een zoon van 'pep2boonsmall'

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 00:07

Oh nee, wacht, dit is vast Pep2lena..

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 06:13

Danie schreef:
Hoi ik kan je hier niet veel mee helpen maar ik zou qua uiterlijk voor een quarter gaan heeeeeeeeeeeeele mooie paarden!!!!!
Maae mijn vriendin is weer helemaal gek van de paints,waar ik trouwens nog adressen voor zoek waar ze kan gaan kijken???
Dus tips zijn welkom.
sorry dat ik je topic gebruik maar had al eens een eigen geplaasts maar kwamen geen reacties op
Succes met het zoeken naar een paardje!!!!
Gr.Danie


ik heb mijn paint bij de zilver ranch vandaan misschien kan je daar kijken
ik weet niet of die foto van mijn paint heb gezien?
als je meer info wilt stuur dan maar een pb

groetjes Party!!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:20

gera schreef:
Is de eerste Pep2BoonSmall? Hij lijkt namelijk op een ruintje die ik verzorg en dat is een zoon van 'pep2boonsmall'


De tweede en derde foto's zijn inderdaad van peptoboonsmal.

Peptoboonsmal is the hottest cutting horse sire in the industry today with a stud fee of $15,000. He is the number 1 sire of horses sold in 2001 cutting horse sales with 20 sold averaging $32,000 (not including private treaty sales). He has sired the 2002 number one money earner in the NCHA Open and Non Pro, and 2 of the top 5 money earners in the Open. So far, two show aged foals crops have won $1,974,954, averaging over $22,900 for 86 money earners.

Peptoboonsmal's dam Royal Blue Boon has been placed by Equi-Stat as the All-Time leading dam of cutting horses in NCHA history with 16 offspring winning $2,251,826!

His sire, Peppy San Badger ranks as the 2nd All-Time leading sire of cutting horses with 1,050 performers earning $23,508,717 and the 3rd All-Time Leading Paternal Grandsire of cutting horses with 2211 foals earning $33,847,969!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:40

Hoewel het geen garantie is, zou ik voor het coole karater van een Quarter gaan.
Ik begrijp dat je graag aan wedstrijden wil meedoen en niet bij de laatstgeplaatsen wil horen (wie wel... Haha! ).
Ik denk dat je dan een probleem gaat krijgen als je paard aan reining/cutting en barrelrace voorwaarden moet voldoen.

In geen van de 3 disciplines zal je dan op wedstrijden hoog scoren:
Een cuttingpaard moet zelf "nadenken" en reageren en dat is nou juist iets wat je niet wil bij reining.
Een barrelracer gaat voor erg hard en zijn vaak toch wat hetere paardjes, ook dat combineert niet zo goed met reining.
Daarnaast worden wedstrijden met de onderdelen cutting en barrelracen heel weinig georganiseerd.

Kortom, als je op wedstrijden succesvol wilt zijn zou ik kiezen voor één richting en een paard dat daar specifiek voor is gefokt. Je kunt dan altijd voor de lol eens een keertje iets met koeien doen....

Wat betreft het geslacht van je toekomstige paard:
Een merrie kan zo haar kuren hebben, maar als je een keer wilt fokken is dat wel hardstikke leuk.
Een hengst heeft nmm alleen maar nadelen, hij kan vaak niet de wei in, je moet altijd alert blijven en je kunt niet iedereen vragen je paard te doen als je zelf niet kan of ziek bent. Eigenlijk een hoop gedoe en om rijk te worden van de dekkingen hoef je het ook niet te doen!
Een ruin heeft eigenlijk geen van bovenstaande nadelen, behalve dat hij wat minder kan "tonen", maar dat verschilt ook per paard.
Dit is mijn mening, ik kan me voorstellen dat anderen er weer heel anders over denken.

Cer

Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:17

Misschien dat Himyar ook fotos kan plaatsen van paarden die in Nederland, of at least in Europa staan? Of is dat bij deze zo? Ik lees in het verhaal dat het geen amerikaanse paarden moeten zijn, want de import is te duur. Dus voor de orientatie lijkt het me handig om iig bloedlijnen of liever nog paarden aan te dragen die binnen het bereik liggen.
Op nederlandse stallen staan ongetwijfeld een hoop jonge dieren te koop, misschien zit daar wat leuks tussen. Qua prijs kun je waarschijnlijk het beste bij een particulier terecht, moet je wel goed zoeken!

Over wat Henriette zegt over de keuze voor het geslacht ben ik het wel eens!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:55

Ok, dan ga ik nu weer twijfel zaaien (misschien?) want ook Paints zijn geweldig! *LOL* (Bevooroordeeld? Haha! )
Zeker, er zijn nog wel minder wedstrijden, en als je voor de Cutting wilt gaan helemaal, want dat wordt bij ons (nog) niet uitgeschreven, maar voor de Reining kun je zeker ook leuke Paints vinden, zeker bij onze oosterburen!
Uiteraard zijn Paints gewoon uniek qua uiterlijk (de bonte dan Knipoog ), en als je daar van houdt blijft dat hoe dan ook 'trekken'.
Ik ging destijds niet specifiek voor een Paint, had zelfs geen wedstrijdambities. Wel was ik altijd al gek van deze paarden, maar (vooral toen) waren ze echt een stuk duurder als de Quarters. Uiteindelijk kwam ik bij toeval toch bij een Paint uit, en ik heb geen dag spijt.
Als je echt graag wedstrijden wilt rijden kun je in Duitsland meer dan genoeg rijden (heel veel double judge shows!), en ook in Nederland komen er steeds meer wedstrijden. We willen er als DPHC naar toe dat we in de toekomst elke twee maanden een show hebben en twee keer per jaar een double judge show.

Om nog even terug te komen op de opmerking dat Paints Quarters zijn met te veel wit... dat is ten dele waar. Zo zijn ze ontstaan, en zo zijn er nog steeds veel. Toch zijn er bij het fokken van Paints unieke bloedlijnen ontstaan, waardoor het, naar mijn mening, toch twee verschillende rassen zijn. (En dat heeft echt niet alleen met het fokken op kleur te maken! Het Paintras is net zo goed een goed en gezond ras).
Een Paint is (weer, volgens míj dus!) veel meer een één-mans-paard dan een Quarter. Ze hechten zich meer aan één ruiter/eigenaar dan een Quarter, heb ik het idee, en zijn wat terughoudender tegenover vreemden (dit alles zeg ik puur uit m'n eigen ervaring met verschillende Paints. Het kan toeval zijn, maar ik ken er veel die zo zijn)
Paints zijn ook vaak wat 'drukker' dan een Quarter. Ik zeg expres niet 'heet', want dat is het niet echt. Ze zijn niet 'banger' ofzo, maar er zitten meer 'hittepetitten' bij, als je begrijpt wat ik bedoel.
Voor mensen die zeggen dat ze quarters 'doodse' en 'te rustige' paarden vinden, en zoiets als 'er mag wel wát in zitten'... nou, die zouden, qua karakter, dus voor een Paint kunnen kiezen. (Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe 'zuiver' de Paint is. Is'ie voor driekwart Quarter, dan zal 'ie een stuk 'cooler' zijn als wanneer 'ie 'puur' Paint is.)

Oh, en over die King foto op pag. 1. Qua bouw is dat paard echt heel mooi (ok, afgezien van de 'oorlogswond in z'n hals), naar mijn mening misschien íetsje lang in de rug, en die houding van de achterbenen is typisch 'halter-houding'. In de Halter willen ze de pijpbeenderen van het achterbeen loodrecht naar beneden. Het feit dat dit paard zo kán staan wijst er wel op dat hij minder hoeking in z'n sprong heeft, en voor een Reiner/Barrelracer wil je juist wel meer hoeking.
Een paard wat goed kan inbuigen, de achterhand onder brengen en van nature soepel is, heeft liefst meer hoeking in de achterbenen (waardoor ze van nature iets 'bodemnauw' staan) en is licht koehakkig en heeft de voeten ietsje naar buiten. Ik weet, dat klingt voor veel mensen belachelijk, want dat zijn dus niet de rechte benen waar veel mensen voor gaan, maar het is gewoon gebleken dat paarden die van nature soepel zijn en van nature hun achterhand goed gebruiken deze beenstand hebben. En ik moet zeggen, het klopt. Dot's voeten staan achter héél licht naar buiten gedraaid en haar hoeking is voor een halterpaard echt te veel (ik heb moeite haar goed neer te zetten voor de halter) maar van nature zet ze haar achterbenen heel ver onder de massa. Als ze in de wei stopt, gaat ze soms bijna 'zitten', en dat is voor zo'n jong en groot 'hunterpaard' toch best wat... En ook Dot's ouders hadden beiden geen perfect rechte benen, maar waren beiden wel erg soepel en brachten hun achthand uit zichzelf al goed onder de massa.
(Het gaat hier natuurlijk wel om een 'lichte afwijking' van de rechte beenstand. We willen geen paarden die super koehakkig zijn omdat ze dan nóg soepeler zouden zijn... dat gaat natuurlijk niet op.)
Dus als je voor een Reiner/Barrelracer gaat kijken, val dan zeker niet over die licht koehakkige achterbenen... het zou juist een voordeel kunnen zijn.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:07

Als je zowel Reining/Cutting en Barrel Racing wilt gaan doen, moet je toch goed op de bloedlijnen letten ! Doc Bar, Colonel Freckles, Magnolia Bar, Reminic, Peppy San Badger, Sun Frost, alllemaal bloedlijnen die hier wel voor in aanmerking komen...
Kijk ook eens op de site van www.crago.com
Zij hebben hele mooie werkpaarden met veel cowsense, snelheid en een coole mind. De prijzen van bijv een veulen of een jaarling vallen ook wel mee, je moet hem dan nog wel naar Nederland importeren, maar ik denk dat je dan niet zo heel veel duurder uit bent als dat je een paard in Duitsland of Italie zou kopen...
Bij de Victory Farms www.victoryfarms.com hebben ze ook super paarden, maar de meeste zijn specifiek op de barrel racing gefokt...
Groetjes Wendy

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:08

gera schreef:
Oh nee, wacht, dit is vast Pep2lena..


Als je wilt zien wie het is en van welke website hij komt:
muis boven de foto, rechter muistoets klikken, properties klikken. Daar kan je als je wilt de location copieren en dan in je address balk plakken, alles achter de .com weghalen. Dan kom je op de betreffende site uit waar de foto vandaan komt.

Voor meer barrel horse hengsten info:
http://www.barrelhorses.com/stallion/
Laatst bijgewerkt door Himyar op 09-07-03 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:09

Ik ben het met Francis eens, een Paint met wat meer Quarterbloed zou ook een goede keuze zijn!
En qua hoeveelheid wedstrijden zal dat niet zoveel (meer) schelen.
Ook kun je meedoen in Paint of Quarter wedstrijden in het buitenland.

Overigens kun je met elk ras meedoen aan de WRAN wedstrijden (zijn er best wel veel!) en NRHA wedstrijden (alleen wel verplicht op één hand rijden).
Daarnaast worden er ook veel kleinschalige (oefen)wedstrijden georganiseerd.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:18

Ik wil ook graag een quarter, vooral ook om de wedstrijden, maar ook om hun karakter. Ik begin alleen wel sterk te twijvelen of ik 't ooit kan betalen, want het schiet niet zo op met sparen. Net 'n nieuwe computer moeten kopen, omdat m'n oude kapot was Huilen
Als het toch geen quarter wordt dan wil ik graag een Arabier of een Engels volbloed. Uiteraard (:D) wil ik er ook reining of cutting mee doen (dat wordt waarschijnlijk 't eerste Tong uitsteken)

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flip en 41 bezoekers