Nadelen niet-Quarter of zelfs niet-Paint?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 18:35

Was ik al bang voor... Verdrietig

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:23

gera schreef:
Maar op dit moment kan je dus nog niet echt heel erg ver komen met een BS? Tja, tenzij je genoegen neemt met enkel WRAN


hoe ver je met een BS kan komen ligt gewoon net als bij een paint of quarter aan je eigen rijkunst.

Yojo

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Oordegem (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:51

Hi,

Mensen die op zoek zijn naar een betaalbare Paint, raad ik aan eens een kijkje te gaan nemen in de Western horse ranch te Snellegem (Belgie).
Ze hebben er nog prachtige veulentjes en 1 en 2 jarigen te koop.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 19:53

Oei, interessant! Maar zijn die Paints wel reining gefokt?

Wat is volgens jullie overigens een goede prijs voor een Paint of Quarter veulen van redelijke bloedlijn en met iets reining bloed? Ik heb namelijk informatie opgevraagd over heeeel veel veulens in Nederland, maar de vraagprijzen liggen voor mijn gevoel toch nog wel belachelijk hoog... Maar misschien denk ik dat deze veulens goedkoper horen te zijn dan ze in werkelijkheid zijn...

Yojo

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Oordegem (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:07

Met een grootvader als "Sky bug Bingo" in je stamboom mag je toch al een en ander verwachten.
Maar afkomst alleen is niet alles natuurlijk. Er zijn altijd nakomelingen die meer geschikt zijn voor pleasure of halter natuurlijk.
Ik heb mijn paardje er ook gekocht en ik denk wel dat het een goeie reiner wordt. Al kan ik daar nu nog niet zeker van zijn natuurlijk hij is pas twee en een half jaar oud.

Groetjes.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:21

Weinig Paint in die pedigree Lachen

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:05

gera schreef:
Wat is volgens jullie overigens een goede prijs voor een Paint of Quarter veulen van redelijke bloedlijn en met iets reining bloed? Ik heb namelijk informatie opgevraagd over heeeel veel veulens in Nederland, maar de vraagprijzen liggen voor mijn gevoel toch nog wel belachelijk hoog... Maar misschien denk ik dat deze veulens goedkoper horen te zijn dan ze in werkelijkheid zijn...


Ik ben ook hier en daar eens aan het informeren geweest en ik vind het meestal ook verschrikkelijk duur hoor! Verdrietig De prijzen van veulens die mij aanspreken (en dan kijk ik alleen naar het uiterlijk want van de bloedlijnen weet ik nog te weinig Verward ) variƫren tussen de 5000 en 10.000.... oei! wat duur.
....zijn de westernmensen allemaal zoooo rijk?? Knipoog (of willen ze dat worden door de veulens zoo duur te verkopen Haha! ).
sorry hoor, maar ik zie het er niet aan af. Waarom zou een quarter nou zo veel meer moeten kosten dan een kwpn-er?? (ja ik weet wel dat de quarters wsl wat schaarser zijn, maar qua paard bedoel ik dan....)
of klinkt dit nu heel erg Blond blont....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:18

Mac schreef:
"Groot" is idd een relatief begrip. En het is al heel wat als je puntjes kunt halen. Voor in NL kunnen we een deal sluiten met Paintje en Roos op het msn forum. Zijn we in de halter met z'n vieren in de BS mares all ages. Krijgt 1 van ons iig punten OK dan! Haha! !

Maarre ... die grote shows zijn nog wel heel erg toekomstmuziek voor mij. Maarrrr ... ik heb nog een babyBS in de running, en wie weet is dat wel "aanstormend talent" voor als ik zelf ook wat verder ben Lachen .


Deal, als iedereen ook open start...?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38715
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:30

gera schreef:
Maar op dit moment kan je dus nog niet echt heel erg ver komen met een BS?


Je bent nogal wat van plan dan! Heb je wel eens gezien hoeveel WRAN wedstijden er zijn? Genoeg te doen dus!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 10:34

Er zijn zeker genoeg WRAN wedstrijden, maar ik vroeg me af of je daar een soort van 'status' kan behalen. Ik weet sowieso nog niet hoe alles zit, dus ik zal vast wel iets sufs zeggen, maar ik weet dat je bij AQHA en APHA wedstrijden punten krijgt. Daarmee kan je een ROM Verward halen. Dat kan vast niet bij WRAN, maar op zich gaat het mij toch om de wedstrijd en niet om de punten en de prijzen. Ik wil gewoon wat doen, ergens naar toe leven en werken..

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:37

Ods"]
[quote="gera schreef:
Maar op dit moment kan je dus nog niet echt heel erg ver komen met een BS?


Je bent nogal wat van plan dan! Heb je wel eens gezien hoeveel WRAN wedstijden er zijn? Genoeg te doen dus!
[/quote]

Ik zou me kunnnen voorstellen dat mensen met een Paint of Quarter zich meerendeel orienteren op AQHA- en APHA approved wedstrijden. Op die wedstrijden kun je punten voor het stamboek verdienen waardoor je paard of de nakomelingen meer 'waarde' krijgt- en....... Haha! .

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:39

Jos schreef:
hoe ver je met een BS kan komen ligt gewoon net als bij een paint of quarter aan je eigen rijkunst.

Juistem Cool

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 10:40

juval schreef:
Ik ben ook hier en daar eens aan het informeren geweest en ik vind het meestal ook verschrikkelijk duur hoor! Verdrietig De prijzen van veulens die mij aanspreken (en dan kijk ik alleen naar het uiterlijk want van de bloedlijnen weet ik nog te weinig Verward ) variƫren tussen de 5000 en 10.000.... oei! wat duur.


Ja, inderdaad, het is echt een enorme investering. En dan wil ik nog wel een veulen om hem zelf op te voeden, met hem op te groeien etc. Maar volgens mij betaal je voor een veulen bijna hetzelfde als voor een tweejarig of driejarig paard.. Mag ik nog van geluk spreken dat ik veulens van 3500 euro tegengekomen ben? Het lijkt er wel op. En dan zeggen ze dat de prijzen van paarden dit jaar niet echt hoog liggen vanwege de 'economische recessie' en dat mensen hun paarden niet verkocht krijgen. Nou, ik noem de vraagprijzen van de meeste veulens van dit jaar niet echt redelijk meer. Ik ga voor een beetje een redelijk en leuk paardje geen 6000 euro neerleggen, het spijt me. Dat is dik 13000 gulden en dat betaal je volgens mij net zo goed voor een wat oudere Quarter of Paint....
Het is op zich niet zo'n probleem dat het veulen veel geld vreet, wat betreft wormenkuren, hoefsmid, verzekering, opfok e.d., die kosten zijn toch verspreid over het jaar. Maar het enige echte nadeel is dat je geen idee hebt hoe een veulen uit gaat groeien en of hij uberhaupt op driejarige leeftijd geschikt is voor wat ik voor ogen heb.. Het gaat met veel veulens goed in de opfok, maar er zitten er ook wat bij die (blijvende) 'schade' oplopen.. En wat moet je dan met een ruin? Scheve mond

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:41

jeddah schreef:
Deal, als iedereen ook open start...?

Ehhhh ... laten we ons eerst eens bij mekaar rapen voor de Amateur ...
Was even vergeten dat jij een "open" ruiter/voorbrenger bent Bloos!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 10:41

Mac"]
[quote="Jos schreef:
hoe ver je met een BS kan komen ligt gewoon net als bij een paint of quarter aan je eigen rijkunst.

Juistem Cool
[/quote]

Natuurlijk, zeker weten. Daar heb je absoluut gelijk in. Maar ik zou toch nog even goed na moeten denken wat ik wil. Alleen WRAN wedstrijden mogen rijden zou ook geen probleem moeten zijn, dat zijn er genoeg, volgens mij. Ik wil maandelijks ongeveer 1 wedstrijd rijden en daar dan naar toe trainen. Dat gaat met WRAN wel lukken, toch?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:51

Als je elke maand een wedstrijd wilt rijden, moet je je wel bedenken dat dat een aantal jaren gaat duren als je nu een veulen koopt. De WRAN heeft als regel voor driejarigen dat ze (geloof ik) maar drie keer uitgebracht kunnen worden. Wil je dus "full force" wedstrijden gaan rijden met een veulen dat je nu koopt, dan kun je pas (ach ja, wat is pas Knipoog ) over vier jaar beginnen met het waarmaken van je plan. Dan is het de vraag: hoeveel geduld heb je Haha! ??

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 10:54

Ik heb zeker wel geduld. Ik denk dat een driejarige toch nog niet klaar is voor zoveel wedstrijden. Alles op zijn tijd. Nu eerst 'enge dingen training' en dat soort dingen en dan als hij drie is beginnen met zadelmak maken en daarna inrijden. Dan een paar daagjes per week rijden en opbouwen en als hij vier is kan waarschijnlijk pas echt serieus getraind worden. Ik wil het niet overhaasten

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:08

niet onaardig bedoeld hoor gera, maar ik vind dat jij aan zoveel dingen denkt en zoveel van plan bent.
je mag blij zijn als daar 1/3 van uit komt.
alles loopt meestal anders dan je gepland hebt.
het belangrijkste is toch dat je een paard hebt waar je plezier aan beleefd.
wedstrijden zijn niet zaligmakend.
straks heb je een super paard, maar is lastig op een wedstrijd , ik noem maar een voobeeld.
of dat nou een quarter of en paint is een BS enz......
ik ben bang dat als je zo ver gaat met bedenken als wat jij doet, het allemaal erg kan tegen vallen als je paardje groot is.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:21

gera schreef:
Ik ga voor een beetje een redelijk en leuk paardje geen 6000 euro neerleggen, het spijt me. Dat is dik 13000 gulden en dat betaal je volgens mij net zo goed voor een wat oudere Quarter of Paint..

Tussen wat mensen vragen en wat je uiteindelijk betaald ligt vaak een wereld van verschil.....goed onderhandelen levert heel wat geld op. Bied wat jij het waard vind en dan zal vaak nog versteld staan wat er dan gebeurd. En als ze het niet doen laat je je telefoonnummer achter voor als ze zich nog bedenken. Kan best weken duren maar dan willen ze het paardje uiteindelijk toch graag kwijt en dan maar voor wat minder Bloos

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 18:50

Jos"]
niet onaardig bedoeld hoor gera, maar ik vind dat jij aan zoveel dingen denkt en zoveel van plan bent.
je mag blij zijn als daar 1/3 van uit komt.
alles loopt meestal anders dan je gepland hebt.
[/quote]

Je hebt wel gelijk hoor Jos. Ik zie dat zelf ook in. Het is alleen zo raar, je hele leven heb je geen paard mogen hebben of kopen en ineens wordt je droom 'toegezegd'. Om mijn hele droom nu waar te maken heb ik van alles in mijn hoofd, maar ik weet dat je sommige dingen gewoon als droom moet laten, je kunt niet alles verwezenlijken. Het is absoluut het belangrijkste om gewoon een paard te hebben als vriendje waarmee je lekker kan omtuttelen en waarmee je ook af en toe een ritje kan maken. Ik ben ook erg 'recreatief aangelegd' en houd wel van een buitenritje. Ook alleen met buitenritten ben ik al dik tevreden. Het lijkt me heerlijk om op de rug van je eigen paardje door de bossen te trekken...

[quote="Jos schreef:
het belangrijkste is toch dat je een paard hebt waar je plezier aan beleefd.
wedstrijden zijn niet zaligmakend.
straks heb je een super paard, maar is lastig op een wedstrijd , ik noem maar een voobeeld.
of dat nou een quarter of en paint is een BS enz......
ik ben bang dat als je zo ver gaat met bedenken als wat jij doet, het allemaal erg kan tegen vallen als je paardje groot is.


Dat realiseer ik me dan ook goed. Met een veulen heb je op zich toch weinig zekerheid, dus ik moet me er niet al teveel van gaan voorstellen en me er al beelden van gaan vormen. Dan kan het alleen maar meevallen. Maar ik zie mezelf ook geen eerste prijs behalen hoor. Gewoon een wedstrijdje op zijn tijd voor de ervaring e.d., daar heb ik het eigenlijk over. Maar ik zie het op dat moment wel. Misschien dat ik dan helemaal geen wedstrijden meer wil rijden. En stel dat mijn toekomstige paard lastig is op wedstrijden, net zoals jij al zegt, dan leg ik me daar gewoon bij neer. Ik ga dan geen ander paard kopen om mijn plannen tot werkelijkheid te brengen.

Maar toch blijft het een moeilijke, maar ook zeer leuke zoektocht!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:26

Helaas is het met wedstrijden een beetje alles of niets. Of je gaat er helemaal voor of je kan het beter maar laten. Als je niet genoeg traint en voorbereidt, dan hoef je niet al te veel resultaat te verwachten. Want wil je een beetje knap voor de dag komen, dan moet je je daar heel veel moeite voor getroosten. Een paard in de pleasure of de reining goed showen, is een hele toer en de training en alle fratsen die eraan vooraf gaan, zijn vrij pittig.
Zo zie ik het tenminste of het moet je niet teveel uitmaken hoe je voor de dag komt en gaat het je alleen maar om het deelnemen.......

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 19:28

Het gaat op dit moment eigenlijk alleen nog maar om halter, maar ook daar moet je juist goed voor de dag komen. Ach, ik heb niet eens een trailer dus hoe kom ik bij een wedstrijd? Nee, een leuk en lief paardje/maatje vind ik toch echt het belangrijkste. Wedstrijden zijn inderdaad een minder belangrijke zaak

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38715
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:45

FlyingHigh"]
[quote="Ods"][quote="gera schreef:
Maar op dit moment kan je dus nog niet echt heel erg ver komen met een BS?


Je bent nogal wat van plan dan! Heb je wel eens gezien hoeveel WRAN wedstijden er zijn? Genoeg te doen dus!
[/quote]

Ik zou me kunnnen voorstellen dat mensen met een Paint of Quarter zich meerendeel orienteren op AQHA- en APHA approved wedstrijden. Op die wedstrijden kun je punten voor het stamboek verdienen waardoor je paard of de nakomelingen meer 'waarde' krijgt- en....... Haha! .
[/quote]

Ik ben niet onbekend met hoe het werkt bij de AQHA en APHA FlyingHigh. Vind het alleen jammer als mensen daarom een leuke BS laten staan, je kan je prima vermaken bij de WRAN, ook daar zijn trouwens titels te behalen.