Geschikte hengst....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Geschikte hengst....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 13:38

Hallo bokkers,
Hoe zoeken jullie geschikte hengsten uit voor jullie merries? Kijken jullie ook naar de stamboom van het paard of proberen jullie alleen het paard te verbeteren zonder hiernaar te kijken?

Volgend jaar of het jaar erop wil ik mijn paard (Peppy Docoholly) laten dekken en ben nu al een beetje rond aan het kijken naar mogelijke “kandidaten”. Ik heb al een lijstje van “eisen” gemaakt waarmee ik hoop een goed fokproduct te krijgen met allroundkwaliteiten. In de stamboom van mijn paard zit nogal wat “cuttingbloed” (o.a.doc o’lena, peppy san badger, hollywood gold) en “racingbloed” (o.a. 4x! three bars, joe reed 2). Ik denk dat de hengst die ik voor Holly uitzoek tenminste wat grover, groter, supercool en grover beenwerk (Holly heeft hele kleine voetjes) moet hebben. Dus waarschijnlijk een haltertype?

Ik ben niet zo thuis in het fokken en sta dus open voor adviezen/tips voor het uitzoeken van een hengst.

Groetjes ,
Bianca


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:18

Wat wil je met het veulen: houden (wedstrijden, fokken) Verward of is het voor de verkoop.
Als je paard echt goede presterende cuttinglijnen heeft (en ze is zelf ook een beetje cowy) kan het interessant zijn voor de verkoop om daarin door te fokken.
Wil je het houden en bijv. mee gaan hunteren dan zul je een grote hengst moeten hebben.

Maar wat je ook kiest: de hengst moet goed op de benen staan, qua bouw in balans zijn en een vriendelijk karakter hebben.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 16:35

Ik wil het veulen zeker houden, mijn "doel" is een allround wedstrijdpaard. Natuurlijk kan je nooit zeggen dat je je paard nooit weg zal doen maar dat is niet de bedoeling in ieder geval.

Groetjes

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:50

Voor een allrounder heb je wat meer keus. Mij is eens verteld dat cuttingpaarden 'zelfdenkers' zijn (behoorlijk eigenzinnig dus Knipoog , dit is geen goede karaktereigenschap voor andere onderdelen.

Kleine hoefjes is ook een eigenschap die je bij veel halterpaarden ziet. Al doen 3 jaar zonder ijzers ook wonderen Knipoog

Als je ook nog een leuk kleurtje wilt is een cremmello hengst tegenwoordig ook mogelijk.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 17:40

Oh, maar Holly is een dom blondje hoor... Die denkt niet Knipoog hihi. Nee hoor, dat is natuurlijk een grapje, ze denkt mee met me (2 blondjes, dat kan nooit goed gaan zou je denken Haha! ).

Er zitten nogal wat palomino's in haar bloedlijnen, en ik heb begrepen dat je dan moet uitkijken waar je die mee kruist?? Ik ben niet van plan op kleur te fokken hoewel die cremmellokleur wel heel mooi is!

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:02

een mooie super coole atletische zwarte hengst met super papieren moet je hebben Cool

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 20:31

Suggesties Sandra?

chrisco

Berichten: 228
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:53

hahaha :d sorry

paarden zijn mijn leven maar zonder ouders had ik er nu geen 2!!

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:57

chrisco schreef:
hahaha :d sorry

Mogen wij meelachen Verward
Misschien kun je iets uitgebreider zijn.

Iznogood
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:13

Het is natuurlijk aan te bevelen de cowsense die je paard nu heeft erin te houden.probleem alleen is dat de cuttinghengsten in het algemeen niet groot zijn.

Wil je wat allrounder te werk gaan is het mischien goed om een totaal andere pedigree naast de jouwe te zoeken

suggestie:http://www.bqha.be/talkaboutchip.html

Mooie donkere hengst zeer goede pedigree en prestatie.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 07:58

Wauw, die ziet er gaaf uit! En dat is idd een hele andere lijn als Holly. Bedankt voor je suggestie.
Groetjes ,

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:48

Zullen we niet met hengstenlinks gaan 'smijten' in dit topic. Ook al heb je zelf geen commercieel belang erbij het is niet fair naar die mensen die wel hun eigen hengt zouden willen promoten. Dus namen etc. graag per PB aan Holliebollie.

Iznogood
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:11

sorry, ben nog maar net gebruiker van dit forum.
Zal niet meer voorkomen.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:01

Ik ben zelf ook op zoek gegaan naar een hengst voor mijn merrie( eh eigenlijk mijn vriend gezocht ) we hebben gekeken naar natuurlijk een goede bloed lijn die bij mijn merrie paste. Het moest een hengst zijn met een goed karakter en die graag voor je wil werken. Dit heeft mijn merrie namelijk ook en ik wilde dit graag behouden.
Qua bouw vult hij haar zwakke punten aan want het heeft geen zin om een hengst uit te zoeken die dezelfde zwakke punten heeft. je wilt toch altijd dat het veulen een verbetering is en geen verslechtering.

Tja en dan maar hopen dat ook daadwerkelijk de postitieve kanten naar boven komen want het blijft natuurlijk altijd een gok.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:25

Ik ben zelf niet echt voor om slecht x goed te kruisen. Daar bedoel ik mee... Probeer de goede kanten die je merrie heeft ook weer in een hengst terug te vinden. Zodat je positieve punten positief blijven. En probeer de zwakke kanten niet te kruisen met een hengst die dezelfde zwakke punten heeft maar wel verbeterd.
Verder kijk ook naar de achtergrond van een hengst en ga (wanneer mogelijk) nakomelingen bekijken. De hengst kan een plaatje zijn maar de nakomelingen kunnen tegenvallen. Of aparte aftekeningen hebben, daar moet je dan maar net van houden.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 16:21

Roos, je tip om ook de nakomelingen te bekijken vind ik een hele goeie!

Wat is jullie ervaring met het over laten komen van semen (sperma klinkt zo, tja...) uit het buitenland? Komt hier veel bij kijken of word dit door een dekstation geregeld?

Groetjes ,

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:04

Daar zit wel extra kosten aan en sperma is daar ook vaak duurder (bloedlijnen beter maar keus)

Inderdaad kan je dat helemaal door een dekstation laten regelen. Ik heb je een dekstation ge-pb't waarvan ik weet dat ze het doen.

Ook kan je dan denken aan hengsten uit Belgiƫ of Duitsland. Zeker in Duitsland hebben ze goede hengsten en als je dan via K.I. laat dekken maakt het eigenlijk niet meer uit waarvandaan je hengst komt. Een DA kan je alles vertellen over kwaliteitsverschil van bijv. diepvriessperma of gekoeld. succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker