hoe denkt de westernsport over een Torsion?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:16

Sugarmiss schreef:
De ene keer dat ik op een Barefoot gereden heb is dit bij Sugar ook niet gebeurd, maar ik lees dat het veel gebeurt. Overigens heb ik het met mijn OF ook wel eens. Kwestie van 15 meter lopen en een gaatje bijsingelen.


Precies Knipoog

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:02

Hier wat info betreft het zadel.

Ten eerste is het een boomloos zadel ontworpen voor en door enduranceruiters. Hierbij is men uitgegaan van het welzijn van het paard.
En als er paarden gecontroleerd worden op het welzijn van het paard, is het wel in de endurance sport.
Het voordeel is dat het haast op elk paard past, één en het zelfde model past op een smalle Arabier en op een brede Haflinger.
Het kan geen drukplekken veroorzaken en laat het paard volkomen vrij in zijn bewegingen.
De werking van het zadel komt het best tot zijn recht met de juiste accessoires (pad en singel)
De pad is belangrijk vanwege de drukverdeling en het vrijliggen van de wervelkolom, de singel zorgt voor een stabiele ligging en door het elastiek kan het paard blijven ademhalen.
Als de ruiter eenmaal gewend is aan het "andere" gevoel, is het zadel ook zeer comfortabel voor de ruiter. (geen last meer van doorrijden, ook niet op langere ritten)
De houten blokjes in de voorboom en cantle zorgen er voor dat het zadel vrijblijft van de schoft en dat de ruiter in de goede postie blijft zitten.
Het zadel wordt met de hand gemaakt in Italië van de beste leersoorten.
Het heeft 3 jaar garantie (het eerste zadel dat in 1991 in gebruik werd genomen wordt nog steeds gebruikt!)


Oké, ik kan nog wel een uurtje doorgaan.

Het is ook goed voor het inrijden van jonge paarden: het groeit mee met de spierontwikkeling. Het kan een scheef paard niet recht maken, maar ook hier zal het niet de spierontwikkeling tegengaan, als met het paard dmv oefenigen weer recht wil maken. Het past ook op paarden met een afwijkend model, waarvoor eigenlijk geen goed passend zadel is te vinden.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:21

Scherps schreef:
...Het kan geen drukplekken veroorzaken en laat het paard volkomen vrij in zijn bewegingen...

Hier heb ik nog steeds mijn bedenkingen over. Als de cantle en swell (die blokjes hout Haha! ) te smal zijn voor het bewuste paard krijg je wel degelijk drukkingen.

Citaat:
De werking van het zadel komt het best tot zijn recht met de juiste accessoires (pad en singel)

En vooral die pad kost niet weining en ziet iedereen het belang van die werking wel in c.q. wil hierin investeren.
Ook bij een paard met een erg hoge schoft c.q. ingezakte rug heb ik sterk mijn twijfels of dit wel opgaat.

Citaat:
De houten blokjes in de voorboom en cantle zorgen er voor dat het zadel vrijblijft van de schoft en dat de ruiter in de goede positie blijft zitten.

1. Die snap ik echt niet. Hoe kan iets vrijblijven als het er op ligt. Verward Het kan ruim genoeg liggen om de beweging van de schouders toe te staan. Maar door het gewicht van de ruiter zal zeker een neerwaartse druk ontstaan en moet het dus wel goed passen.
2. Je bedoelt midden in het zadel blijven zitten Verward Dat geldt toch voor elk zadel.

Citaat:
Het is ook goed voor het inrijden van jonge paarden: het groeit mee met de spierontwikkeling. Het kan een scheef paard niet recht maken, maar ook hier zal het niet de spierontwikkeling tegengaan, als met het paard dmv oefenigen weer recht wil maken. Het past ook op paarden met een afwijkend model, waarvoor eigenlijk geen goed passend zadel is te vinden

Hier kan ik me wel in vinden, mits binnen bepaalde grenzen van groei en scheefheid.

Overigens vraag ik me ook af of dit type zadel wel geschikt is voor de 'zwaargewichten' onder ons Haha! . Doordat de druk van het gewicht niet verdeeld wordt over de bars maar op één plek (in het midden) blijft, krijg je piekbelasting op een paar ribben.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:33

Ik ben er van overtuigd dat ook boomloze zadels drukkingen kunnen geven , idd juist door het harde boogje voor , als dat niet breed genoeg is voor de schoft , dan valt het er niet netjes omheen , maar steunt EROP , dus als je het harde deel dan niet vervangt door zacht materiaal geeft het naar mijn menig teveel druk.
Het is echter maar een klein boogje , komt niet diep over de schoft , dus er moet wel een vrij afwijkend model paard voor nodig zijn om drukkingen te veroorzaken.

Het houten boogje voorin zorgt dat het materiaal wat hoger getrokken wordt en blijft , waardoor je dus een anatomischere vorm krijgt , die met de schoft omhoog gaat en zo deze dus ''vrijhoudt'' .
Daar is echt een stevig materiaal voor nodig om die vorm vast te houden.

Of het je als ruiter ''recht'' in het zadel houdt ?

Tja het geeft de stevigheid en het model , en maakt een ''zitje'' .
Dus je zit wel veel steviger en makkelijker erop dan met bvb. een Barebackpad. Maar je hebt natuurlijk veel meer vrijheid dan bij een standaard western- of Engels zadel , veel minder steun en opgesloten.

Toch zit het nog heel stevig en goed vind ik , juist doordat je de vrijheid hebt om zo close je paard te voelen..kan ik niet echt goed uitleggen Lachen

Erg hoge schoft icm ingezakte rug wordt naar mijn mening moeilijk , omdat het een zadel van zachte materialen is , net als de pad , dus alles wordt altijd ingedrukt door het gewicht van de ruiter.
Daarom zijn die harde delen ook zo belangrijk om die vorm van de schoft erin te houden Lachen

Ik blijf ook het zwakke punt vinden dat de ruggegraat niet beter vrijgehouden wordt. Maarja , last hebben de paarden er niet van zo te merken .

Nu vraag ik me trouwens af of het bij de standaard zadels heel anders werkt , daar liggen immers ook dekjes onder , eventueel nog vaak met onderleggers , die zichzelf ook strak trekken over de rug.
Dus die geven ook druk op de ruggegraat lijkt mij....

Toch is het feit dat paarden vaak prettiger en ontspannener lopen onder een boomloos zadel voor mij bewijs genoeg dat ze zich er prettig bij voelen Lachen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:38

pmarena schreef:
Nu vraag ik me trouwens af of het bij de standaard zadels heel anders werkt , daar liggen immers ook dekjes onder , eventueel nog vaak met onderleggers , die zichzelf ook strak trekken over de rug.
Dus die geven ook druk op de ruggegraat lijkt mij....


Elk zadel, of het nu engels of western is, heeft een 'geultje' wat open is en waar de ruggegraat dus tussenvalt.
Een goede pad zal zich 'zetten' naar de rug, dus ook de ruggegraat ligt dan vrij (hoort vrij te liggen Haha! ).
Tegenwoordig zie je steeds vaker voorgevormde pads, al dan niet met schoftuitsnijding. Dit is voor mij een teken dat aan de 'oude' pads toch nog wel het nodige te verbeteren viel.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:00

Ja idd Hoort vrij te liggen Lachen

Maar sinds ik m'n eerste Torsion had , ben ik er op gaan letten , en je ziet toch meestal (vooral bij Engelse zadels dan) dat een dekje zich tijdens het rijden toch straktrekt , en het geultje dus niet meer optimaal functioneerd. Als ik zelf centjes en tijd had om een boomloos-zadel-type op de markt te brengen , dan zou ik toch ook iets met flexibele , maar stevige kussentjes eronder willen , om direct het zadel al de ruggegraat te laten ontlasten. Zeg maar een soort steviger neopreen eronder ofzo Lachen

Niet omdat het nu zo verkeerd is , maar omdat ik het zelf voor het idee wel prettiger vind Lachen

Je merkt overigens met rijden wel dat je met je billen/zitbeenknobbels naast de ruggegraat valt , dus echt heel erg direct zit je er niet op te hotsen ofzo Haha!

Het zal iig heel wat beter zijn voor de rug dan zonder zadel rijden ,
en dat is toch ook eeuwenlang goed gegaan Haha!

Maar voor het idee zou ik ook graag kussentjes onder het zadel zien , die stevig genoeg zijn om de ruggegraat echt vrij te houden , ook als de ruiter op het zadel zit.

Misschien als je dit daadwerkelijk zou proberen , dat paarden dan wel blijken aan te geven dat ze dat eigenlijk zelfs minder prettig vinden , dat weet je toch nooit met die gasten Tong uitsteken

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:19

Citaat:
je ziet toch meestal (vooral bij Engelse zadels dan) dat een dekje zich tijdens het rijden toch straktrekt , en het geultje dus niet meer optimaal functioneerd


Volgens mij komt dit door:
A: geen goed passend zadel
B: door een slecht sjabrak
C: doordat het sjabrak niet goed de kamer ingetrokkken is.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:27

Mjaa....maar ook bij WEL goed in de kamer getrokken dekjes zie je dat die na een tijdje toch strak gaan liggen door de bewegingen van het paard.
En met een onderlegger is er natuurlijk al helemaal geen sprake meer van
het in de kamer trekken. Of wat denk je van de hele dikke dekjes van tegenwoordig ?
Die gaan vaak ook niet meer die kamer in....

Misschien denk ik iets te ver door hoor , maar volgens mij krijg je door dat effect ook bij een standaard zadel druk op de ruggegraat , hoewel dat
natuurlijk nog heel anders is Lachen

Waarschijnlijk is de drukverdeling beter op een standaard zadel lijkt mij ,
maar daarvoor moet het zadel WEL perfect passen , anders doet het meer kwaad dan goed.... en dat perfect passen vind ik altijd zo dubieus , omdat dat wel heel nauwkeurig komt....

Maarja daar ging het in dit topic niet echt over natuurlijk Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48391
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 18:03

pmarena schreef:
Maarja daar ging het in dit topic niet echt over natuurlijk Lachen


Ga vooral door... Lachen Ik vind het alleen maar interessant om te lezen allemaal.....

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:14

Doordat er zoveel problemen zijn met slecht passende zadels is men op zoek gegaan naar een alternatief. En aangezien de boom vaak de boosdoener is van het 'niet passen' is het idee van 'boomloos' ontstaan.

Overigens is dat idee niet nieuw. De indianen reden altijd boomloos Haha! , de oude romeinen ook. En de minder oude 'echte' portugese herderszadels zijn ook boomloos.

Pasterza

Berichten: 2695
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:24

Citaat:
Het is ook goed voor het inrijden van jonge paarden: het groeit mee met de spierontwikkeling.


Ik dacht juist dat het slecht was om een jong paard met een boomloos zadel te rijden omdat de rug dan nog niet sterk genoeg zou zijn.
Kan het mis hebben, maar dit werd mij verteld

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:14

Je leest het steeds weer bij informatie over een boomloos zadel dat het goed is voor vooral jonge paarden. Nou ik probeer het juist niet uit op mijn net zadelmakke arabier. Ben als de dood dat ik er zo naast lig en volgens mij kan zij via een normaal westernzadel makkelijker aan het ruitergewicht wennen en de balans vinden dan met zo'n boomloos zadel.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:39

schaapjuh schreef:
Ik dacht juist dat het slecht was om een jong paard met een boomloos zadel te rijden omdat de rug dan nog niet sterk genoeg zou zijn.
Kan het mis hebben, maar dit werd mij verteld

Ik kan me situaties indenken waarin ik het ook liever niet zou doen.
Een 2 jarige die door een boom van een vent van dik 90 kg op een boomloos zadel wordt ingereden is vragen om problemen.

Voor het zadelmak maken hoort ook een gedegen lange lijnen training aan vooraf te gaan (IMO) om de rugspieren te sterken voor wat er komen gaat. En dan ook nog niet door een zwaar figuur. En natuurlijk niet met 2 jaar al Schijnheilig

Verder zie ik het probleem niet zo.