Artikel Westernzadels van Sablou

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Artikel Westernzadels van Sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 09:09

Met goedvinden van Sablou hier het totale artikel (CHief zag door de 'aanvraag'bomen het bos niet meer Haha! )

Citaat:
"Westernzadels
Te pas en te onpas….

Van: Louis van Kerkhoff
Vaquero Westernzadels.

Thema nummer 1.
Als er één thema bij western- en vrije tijd ruiters een regelmatig wederkerende is, dan is dat wel het thema “passende westernzadels”.

Of (helaas) beter gezegd; “niet passende westernzadels”. Het is niet zo verwonderlijk, dat er zo veel problemen met de pasvorm van westernzadels zijn, als je ziet hoe westernzadels op het paard komen.

Voordat ik dieper in ga op het passen van westernzadels, eerst een aantal punten die hiermee in direct verband staan. Verder is het van belang enig inzicht te hebben in de opbouw van westernzadels.

Noord-Amerika versus Europa.
In de Noord-Amerika zie je dat de meeste paarden onder westernzadels, de bekende “westernrassen” zijn. Er zijn zelfs ranches waar selectief wordt gefokt voor het “eigen” gebruik, met als bijkomend voordeel gelijke lichamelijke kenmerken.
De geringe noodzaak van verschillende maten, blijkt wel uit het feit dat de firma Ralide (grootste producent van kunststof bomen, met een markt aandeel van 60%) eigenlijk maar 4 verschillende maten levert.

In Europa echter, kun je zo’n beetje ieder ras onder westernzadels vinden. De verscheidenheid is veel groter en daarmee de noodzaak van verschillende maten.

Variatie in aanbod.
De beperkte variatie aan bomen (die de pasvorm van westernzadels bepalen) in westernzadels uit de USA en het feit dat de importeurs liever geen uitzonderlijke maten willen voeren (ze krijgen ze vaak niet verkocht), heeft er toe bijgedragen, dat er in Europa een afvlakking is ontstaan in de beschikbare maten van westernzadels.

De anatomie van een westernzadel.
De vader van ons westernzadel komt, net als het “western” rijden, uit Spanje en is al ruim 250 jaar oud. In die tijd is er, qua constructie, niet zo veel veranderd. Het binnenwerk, de boom (tree), is veelal van hout, omwikkeld met rawhide, of (de moderne versie) van kunststof.

De boom is van boven bekleed met tuigleer en vormt zo o.a. de zit. Onder aan de tree zitten, in de lengte richting van het paard, de twee bars. Dit zijn als het ware 2 plankjes, die aan weerzijden van de ruggengraat van het paard liggen. Onder de bars zitten ten slotte de skirts.

In tegenstelling tot het Engelse zadel, rust een westernzadel niet met kussens op de rug van het paard, maar d.m.v. de skirts. Bij goede westernzadels zijn de skirts bekleed met een echte schapenvacht, maar bij de meeste westernzadels, ook de betere merken, is de bekleding vaak niet meer dan een “fleeze”. Dit maakt het gebruik van een dik westernpad, tot een absolute noodzaak.

Door de skirts ligt een westernzadel een beetje over het paard, terwijl een Engels zadel op het paard ligt. Het ontbreken van kussen en de ligging over het paard zijn tevens de redenen, waarom de pasvorm van een westernzadel nog kritischer is dan bij een Engels zadel.

Hoe het niet moet.
Uit het voorgaande mag het duidelijk zijn, dat bij de aanschaf van een westernzadel, het vaststellen van de juiste pasvorm een absolute noodzaak is. Het is algemeen bekend dat niet juist passende westernzadel allerlei problemen in de bewegingsafloop van paarden kunnen veroorzaken, met alle nare gevolgen van dien. Kreupelheid, rugblessures, brandblaren op de schoft en werkweigering zijn daar enkele voorbeelden van.

Zonder paard…..
Er zijn nog al wat shops, die op indicatie van ras en stokmaat een westernzadel verkopen, zonder dat daar een paard bij aan te pas komt.

Vaak relateert de verkoper daarbij de pasvorm aan het type boom dat in het westernzadel zit, in combinatie met het ras van het paard. Zo in de trend van: “....in dit westernzadel zit een full-quarter boom en die zal perfect op uw Quarter Horse passen....”. Buiten het feit dat -ook- de ene Quarter niet de andere is (wij hebben 5 Quarters onder 3 verschillende bomen) zijn de type classificaties van bomen niet gestandaardiseerd. Wat bij merk A een full-quarter boom is, kan bij merk B een half-quarter boom zijn.

Het resultaat van een dergelijke actie mag duidelijk zijn: de kans op een juiste pasvorm zal niet veel verschillen van de kans aan de roulettetafel.

Met paard…..
Meestal gaat het passen met paard als volgt:

Een bestelbus vol zadels komt aan stal en het op en af nemen van westernzadels neemt een aanvang. Naast allerlei controle stappen, wordt daarbij steevast een hand onder ieder zadel geschoven en geeft men een oordeel.

De grote vraag hierbij is, wat men met dat “handje” denkt te bereiken. Buiten het feit dat er nergens staat beschreven wat er “te voelen” is, zijn er ook geen indicaties van wat nu wel en niet goed is. Nog belangrijker is, dat men veelal niet eens de juiste contouren kan voelen.

Want wat is het geval?
Bij een nieuw westernzadel, is het tuigleer nog zeer stug. Hierdoor zijn de skirts nog niet om de bar gevormd. Ze staan nog recht en zijn nog erg stijf. En dus voelt men niet de pasvorm van de bars (die de pasvorm bepalen) maar die van de skirts.

Dit is ook de reden, waarom de pasvorm problemen vaak pas na een jaar naar boven komen. Het westernzadel is dan ingereden en de skirts hebben dan hun juiste vorm om de bars aangenomen.

Hoewel je bij deze manier van passen vaak aardig in de buurt kan komen en er zeker goede resultaten zijn, is de factor geluk een hele grote en is de kans op een verkeerd oordeel erg groot.

Hoe dan wel?
Eigenlijk is het bepalen van de juiste maat niet zo´n moeilijke opgave. Het paard dient eerst opgemeten te worden. Dit “inmeten” kan met een meetinstrument of met een mallenhouder of met een zgn. template-wire. Op basis van de meetresultaten kan vervolgens bepaald worden welke van de westernzadels met een correct passende boom zijn uitgevoerd.

De westernshop.
Het grote probleem voor de verkoper in de westernshop zit hem in het feit, dat hij vaak niet weet welke maten bomen er in zijn westernzadels zitten.

Zoals al eerder aangegeven is dat veelal niet mogelijk, omdat zelfs binnen één merk, bomen van verschillende leveranciers gebruikt kunnen worden en die verschillen allemaal van maatvoering.

De westernzadelmaker.
De westernzadelmaker heeft het m.b.t. het bepalen van de juiste maat van de boom veel makkelijker. Nadat hij de maten van het paard genomen heeft, maakt hij daarvan meestal contra-mallen, die hij vervolgens vergelijkt met de bomen, die hij nog “kaal” op voorraad heeft.

Van het westernzadels dat hij eventueel “op voorraad” gemaakt heeft, weet hij exact welke boom er in zit en kan hij dus heel eenvoudig bepalen of het zadel wel of niet past. Constateert hij dat hij te maken heeft met een paard dat niet onder een standaard boom past –en dat komt veel voor- geeft hij de maten door aan de treemaker, die vervolgens een boom op maat maakt.

Sommige zadelmakers sturen voor ieder zadel de maten door aan de treemaker, om zo perfect werk af te leveren, zonder dat ze tientallen bomen op voorraad moeten houden.

Dit past ook in de werkwijze van de zadelmaker omdat hij meestal aan “stuks” productie doet en niet aan lopende band werk.

Bij de zadelmaker komt het zadel ook niet op het paard om te kijken of het zadel past, maar om het –passende- zadel af te leveren aan de klant.

Resumé.
Het passen van een westernzadel is net zo kritisch als het passen van een paar goede wandelschoenen voor de Nijmeegse vierdaagse. Als je daar net zo naïef mee om gaat, als vele ruiters bij het selecteren van een westernzadel, is de kans groot dat je na 25 km wordt verzorgd door een aardige dame van het Rode Kruis.

De wandelaar had de keuze, het paard niet."
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-07-03 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37224
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 20:51

Ik snap het artikel heel goed. ik heb mijn paard ook opgemeten volgens de voorgeschreven methode. Alleen is er een handigheidje om bij een nieuw zadel de breedte van de boom te meten en niet die van het inderdaad stijve leer van de skirts te meten.

We hebben er zelf behoorlijk mee lopen worstelen om de mal goed aangedrukt te krijgen. Is uiteindelijk wel gelukt. Maar wat als je paard nog in de groei is, scheelt dat dan nog veel in de breedte van de boom? Of blijft het globaal hetzelfde??

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 22:32

Een paard in de groei veranderd heel erg van rugmaat. Van een bijna vlakke rug zonder schoft groeit het paard in de loop der jaren uit tot een ovale rugvorm met ingezakte rug en uitstekende schoft. Ook achter de schouders ontstaan van die 'dippen' die met een standaard zadel heel moeilijk 'passend' te maken is.

Je moet dus altijd in de gaten blijven houden of je zadel nog wel goed past.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37224
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:13

Ok nou scheelt het dat mijn paardje in augustus 5 wordt en met een tinker heb je wat mindeer last van eenpuntige schoft enzo. Ik zou er dus een tijdje mee moeten kunnen doen, heb al wel 3 veelzijdigheidszadels versleten op hem vanwege zijn gigantische groei. Lijkt nu gelukkig wel minder te worden.

Ik ken trouwens wel mensne die een westernzadel leggen op een pony met een gigantisch doorgezakte rug (bijna 8 cm verschil). het Zadel kan dan onmogelijk op de hele rug aanliggen. Hoe moet je dat dan oplossen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 19:23

Tja zo'n zadel zal ook niet snel goed passen. Alleen de voor- en achterkant van zo'n zadel rusten dan op de rug. Hierdoor krijg je 'bridging' oftewel een piekbelasting op de schouder en nierstreek. Niet prettig voor het paard dus.

Je moet je afvragen of zo'n paard nog wel bereden moet worden Verward

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:30

Tja , het zou mij sowieso al geen prettig gevoel geven om er op te stappen bij een heel erg doorgezakte rug...

Maar SM , hoe zit dat dan met de ortho-flex-zadels , in hoeveel maten zijn die verkrijgbaar , en hoe werkt dat ?

Ik vind het toch wel een erg interessant iets die zadels , en vraag me af of ze zich ook een beetje mee-aanpassen aan vormverandering enzo , hoe ruim moet je dat flex zien ?

Ik heb destijds best wel getwijfeld tussen boomloos en ortho-flex ,
heb de keuze gemaakt maar vind de jouwe toch nog steeds heel erg interessant natuurlijk Lachen

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 20:48

Een Ortho-Flex heeft beweegbare panelen die op de rug liggen, deze zijn dmv 2x2 'veren' aan de boom gehangen. Hierdoor hebben ze een grote bewegingsvrijheid om zich aan te passen aan de rug.
Nu zijn er in de loop der jaren aanpassingen aan de vorm van de bladen geweest en ook aan de 'slots' waar de veren in zitten. Best zie je dat op deze site:
http://www.american-flex.com/system.htm
Deze mensen bouwen zadels gelijk aan Ortho-Flex, het zijn niet de 'echte'.
Ik ben er nog niet achter of ze het systeem 'gepikt' hebben en verder uitgeborduurd of dat ze dit met toestemming van OF mogen produceren Verward

De oudere zadels hebben system I, die van mij is 3. De gullet is 7,5", maar je hebt ze ook van 8". Dat zijn meer de roper typen.
Ze passen op zeer veel paarden en passen zich aan bij zomer/winter verschil in dikte, drachtigheid en ouder worden (inzakken).

Ze passen niet op alle paarden. Zolang ik die van mij heb ben ik pas één paard tegengekomen waar hij niet goed op lag. Een arabier met een erge korte diepe rug. Dat konden de panelen niet aan en het paard gaf duidelijk aan dat dit geen prettig gevoel was.

Verder heeft hij op alles gelegen van Fjord tot draver. Enkele bokkers hebben hem uitgeprobeerd en waren er zeer over te spreken.

het model wat ik heb (Caliente) is ook specifiek op de vrouwenvorm gemaakt. Dus de boom is wat smaller bij de bovenbenen. Hierdoor heb je niet dat 'afgeknepen' gevoel wat ik bij veel andere zadel wel heb.
Overigens hebben nu ook de betere merken soms een 'ladies twist' lijn in hun zadels.

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:48

Het blijft erg aantrekkelijk klinken Lachen

Voel je nu zelf ook beweging in het zadel , of is de bewging alleen aan de kant van het paard zeg maar , als je begrijpt wat ik bedoel Lachen

Je zitting deint dus niet zoals bij boomloos neem ik aan , je zit bij een ortho-flex nog wel vrij hard of niet ?

Toch leuk dat de jouwe dan op zoveel verschillende paarden past , als hij daar dan ook echt goed op ligt is dat wel een heel prettig idee natuurlijk ,
dat je niet bang hoeft te zijn als je paard niet constant van vorm is Lachen

Wat vindt chief eigenlijk van de OF Lachen ?

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 22:00

Je voelt de beweging van je paard heel goed. Er zit een 1/2" dikke gelzit in dus wel zacht.
In vergelijking met mijn OF vind ik alle andere zadels hard zitten (en breed Lachen ).

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 22:46

Hihi , hij klinkt steeds beter *LOL*

Ik voel ook erg de behoeft om een link te plaatsen naar een ortho-flex site , op mijn boomloze site....zou mooie info zijn voor mensen die wat anders willen Lachen
maarja dan krijg ik dalijk weer net zoiets als met Torsion...
dus toch maar niet doen.

Klinkt echt heel positief die ortho-flex !

Dat vind ik nou juist ook het nadeel aan veel westernzadels , vaak zo'n harde en brede zit , en zo'n massief ding op je paard dat nog niet te tillen is ook....

Worden zulke zadels ook ''op maat'' gemaakt eigenlijk , op bestelling ?

Kan / wil een (western-) zadelmaker ook zoiets leveren ?

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 23:14

pmarena schreef:
Worden zulke zadels ook ''op maat'' gemaakt eigenlijk , op bestelling ?

Er zijn bestaande modellen, die kun je wel laten 'opleuken' met leer(kleur/bewerking/sierrandje) naar keuze, soort knop, beugels etc. Kost extra, maar ja dan heb je ook iets unieks.

Citaat:
Kan / wil een (western-) zadelmaker ook zoiets leveren

Dat verensysteem werkt wel heel precies. Verkeerd gemaakt kan grote problemen geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers