[WN] [RT] Paard wilt niet nageeflijk lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blalala

[RT] Paard wilt niet nageeflijk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:15

Ik rijdt western, maar heb les gekregen en het is me uitgelegd hoe ik hem netjes nageeflijk wil laten lopen. Hier is niet veel voor nodig, zeggen ze. Nu heb ik dit zelf al een paar keer geprobeerd, maar als ik dit wil doen, gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat hij ineens snel draven. Omdat ik zelf nog niet veel ervaring met Western heb, zou ik absoluut niet weten wat ik hiermee moet.
Laatst bijgewerkt door Ods op 25-02-10 19:04, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Caira

Re: Paard wilt niet nageeflijk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:18

Ik zou gewoon een goede instructrice nemen, want met de teugels wapperen? Uh das op zijn minst merkwaardig.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:20

Caira schreef:
Ik zou gewoon een goede instructrice nemen, want met de teugels wapperen? Uh das op zijn minst merkwaardig.

Ik ga mee met Caira.. (was het alleen maar met je teugels wapperen :') )
Heb je dat dan ookal gedaan met les? Dus waar je instructrice bij is?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:22

Als ik jou was zou ik in ieder geval een andere instructeur nemen. Als jou verteld word dat je paard nagefelijk gaat lopen door met je teugels te wapperen (wat ze daar ook maar onder verstaan) dan mogen ze zelf eerst wel eens les gaan volgen!! Jij gaat wapperen met je teugels, nou logisch dat hij dan z'n hoofd omhoog gooit en snel gaat draven, hij wil de pijn ontvlugten lijkt mij dan. Denk dat je teveel en te onrustig met het bit bent, dus met je handen. Ik kan je hier vanaf de computer niet uitleggen hoe je een paard nagefelijk rijdt, daar komt heel veel gevoel aan te pas en dat komt heel precies als je het goed wilt doen.
Zoek a.u.b. goede instructie! Succes!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:23

Met de teugels wapperen :')
Ik weet niet wat ik me daarbij voor moet stellen, maar ik weet wel dat je je paard daar niet mee nagevelijk kan krijgen...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:28

Ik heb geen verstand van western. Maar een paard wat goed draagt, goed op het achterbeen is, voldoende aan het been is laat vanzelf het hoofd zakken, en zoekt het bit op.
Mits het paard gezond is, tanden goed, lichaam goed, zadel goed, enz.

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:32

Mette schreef:
Caira schreef:

Ik ga mee met Caira.. (was het alleen maar met je teugels wapperen :') )
Heb je dat dan ookal gedaan met les? Dus waar je instructrice bij is?

Ze vertelden me alleen dat, en ik ben zelf ook nog niet lang bezig met Western, dus zou ik ook niet weten wat ik moet. Het is eigenlijk ook niet wapperen maar meer je handenlaag houden en (rustig!) de teugels een beetje laten golven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:29

Ik zou even goed les gaan nemen (dwz bij iemand anders dan die je nu hebt..), westernstyle je paard nagevelijk laten lopen geeft namelijk erg weinig te maken met je teugels laten wapperen...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:34

OPG-->WN-AM

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:42

Als je paard echt niet nageeflijk wil lopen dan zou ik toch snel naar zijn rug laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:43

De beste tips heb je inmiddels gekregen in dit topic... zoek in hemelsnaam een instructeur die weet waar hij/zij het over heeft en die ook enigszins didactisch onderlegd is want de uitleg die je nu hebt gehad slaat nergens op OF is totaal verkeerd geland...

Je hebt wel dressuurervaring? Waarom dan toch op zoek gaan naar een totaal andere manier van een paard nagefelijk rijden? (tenzij je zo'n rukker en plukker was of zaagambities had?) Rij je paard netjes van achter naar voren, tegen een weerstandbiedende hand aan, en geef DIRECT na als het paard nageeft.
Er zijn ook veel trainers die een 'bumpende' beenhulp koppelen aan het nagefelijk vragen van hun paard. En ook daarbij hoort niet gewapperd te worden :D , ook dat kan subtiel.

Maw: zoek een goede instructeur, en vraag eventueel even wat referenties op hier als je twijfelt.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:48

Een nageeflijk paard is een paard dat de juiste halshouding vertoond omdat hij in balans loopt en de juiste spieren op de juiste manier gebruikt. Het hoofd is hierbij niet eens het meest belangrijke, als je hem goed aan het lopen hebt en hij is super in balans en gebruikt zijn rug en achterhand op de goede manier dan gaat dat hoofd vaak vanzelf al naar beneden of hoef je daar in ieder geval weinig geen rare stunts voor uit te halen. Zorg dat je niet te veel bezig bent met het hoofd maar dat de rest gewoon in orde is.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:22

ik heb het nagevelijk rijden zo geleerd bij mijn westernlessen:
Bump zachtjes en sluit je hand. (bumpen is eigenlijk je benen heel ontspannen laten hangen en een beetje kloppen met je onderbeen/ kuit tegen de buik van je paard. NIET je hakken omhoog en in de buik drukken/ klemmen, het bumpen hoort heel rustig) ik knijp in mijn teugel. ik rij van achter naar voren (daar zit de "motor" dus van daaruit rij je voorwaarts.) doordat je je hand sluit loopt je paard tegen het bit aan. Als het paard ervoor kiest om zijn hoofd iets omlaag te doen stop je meteen met bumpen en open je je hand. je geeft ruimte en rust. dit is de beloning voor goed gedrag. Als je paard het hoofd weer omhoog doet begin je meteen weer zachtjes te bumpen en sluit je je handen. hoofd weer naar beneden? meteen stoppen met bumpen, handen openen. Asl je dit heel consequent doet zal je paard het al snel snappen. Met rust gelaten worden is veel fijner, dus zal het ervoor kiezen om netjes te gaan lopen. Achterhand eronder, hoofdje laag.

een instructeur zal je hier goed bij kunnen helepen omdat die precies kan zien wat je paard odet en wat jij doet. hij/zij kan direct aanwijzingen geven en ervoor zorgen dat je consequent bent.

succes!

Anoniem

Re: [RT] Paard wilt niet nageeflijk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:49

TS aangezien je nogmaals een topic over dit onderwerp aangemaakt hebt, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar je eigen bijdrage in dit topic verder.

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:55

Sonja schreef:
TS aangezien je nogmaals een topic over dit onderwerp aangemaakt hebt, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar je eigen bijdrage in dit topic verder.

Ik had je vorige berichtje gelezen en ik heb 2 verzorgpaarden, het paard waar ik op rijdt, is niet dezelfde waarover ik een topic heb gestart waarbij ik zei dat hij kreupel was ;)

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:55

Dankjewel voor alle tips! Ik heb het geprobeert en het begint te lukken :)

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:52

en hoe doe je het nu dan? Ben een beetje nieuwschierig geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:55

Ik ook, maar dan met een g :)

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:15

met een g??? oh had ik het verkeerd geschreven ach boeie hahah

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:58

Ik merk bij m'n eigen paard dat het vooral erg belangrijk is dat hij zijn achterbenen er goed onder zet en z'n kont gaat gebruiken. Als je dat steeds beter gaat, komt die nageefelijkheid van zelf.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:38

Mereltje90 schreef:
Ik merk bij m'n eigen paard dat het vooral erg belangrijk is dat hij zijn achterbenen er goed onder zet en z'n kont gaat gebruiken. Als je dat steeds beter gaat, komt die nageefelijkheid van zelf.

Tjjeee! D'r gaat een wereld voor me open! :D ;) :wow: :') _O-

sorry, ik liet me even gaan... ik ga op mn handen zitten..