[WN] Trail materialen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Trail materialen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:40

Heeft iemand ideeën foto's of ander soort tips voor het maken van Trail materialen. bv een brug ofzo. Op stal hebben we al een hek een zeil en balken voor de L. Dus heeft er iemand tips alles is welkom.

Bijke

Re: Trail materialen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:55

Hier ben ik ook benieuwd naar! Maar dan ook naar het hek, omdat mij dat iets lijkt dat met hindernisstaanders te regelen valt en die er bij ons op stal genoeg zijn ;)

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:31

Om te oefenen pak ik altijd 2 hindernis standaards met een longeerlijn er tussen. Werkt prima. Ook zet ik vaak pionnen neer voor slalom ed. Bij ons in de buurt is een houten brug, dus die gebruik ik dan als oefening.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:44

als er iemand handig is met een lasapparaat kan je zo het frame van een brug lassen middestipjes er in waar de plankjes steun hebben en je hebt een brug.
dan kan je hem zelfs in 2 of 3 delen maken zodat hij makelijk te verplaatsen is en losse hekjes er op monteren zijn alle ander mogelijkheden die je er nog bij kan verzinnen.
zo hebben wij ook onze brug gemaakt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:45

piggeljay schreef:
als er iemand handig is met een lasapparaat kan je zo het frame van een brug lassen middestipjes er in waar de plankjes steun hebben en je hebt een brug.
dan kan je hem zelfs in 2 of 3 delen maken zodat hij makelijk te verplaatsen is en losse hekjes er op monteren zijn alle ander mogelijkheden die je er nog bij kan verzinnen.
zo hebben wij ook onze brug gemaakt.

Heb je een foto?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:05

Om op de weide te oefenen heb ik een brug gemaakt van een EURO pallet, met extra latten in de spleten tussen de planken. De meeste palleten zijn niet sterk genoeg omdat ze maar 1 keer gebruikt worden, maar europaletten zijn gemaakt om langer te worden gebruikt. Je herkend ze aan de kenletters van spoorwegmaatschapijen die in de balken gebrand zijn : NS, NMBS, DB, enz.
Wat ook een leuke oefening is : twee grote vaten op enkele meter van elkaar plaatsen, daarover een lat die +/- 1 meter langer is dan de afstand tussen de vaten. Je gaat naast een vat staan neemt het uiteinde van de lat en je rijd een cirkel, waarvan het andere vat het middelpunt is en het andere uiteinde van de lat blijft op dit vat liggen. Kan je aan de hand, in stap of in draf doen. Ik heb het zien doen op een wedstrijd en het is niet zo simpel.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:58

Wij hebben een trailbrug te koop, omdat we ze niet meer gebruiken.
Ze is in zeer goede staat, een keer of 5 gebruikt.
PB mij bij interesse.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:36

Bijke schreef:
Hier ben ik ook benieuwd naar! Maar dan ook naar het hek, omdat mij dat iets lijkt dat met hindernisstaanders te regelen valt en die er bij ons op stal genoeg zijn ;)

Zo heeft mijn vriend een hek gemaakt, die je dus aan die staanders kan bevestigen

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:02

Mijn complimenten Alline! Supermooi systeem! :j

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:40

SusanW schreef:
Mijn complimenten Alline! Supermooi systeem! :j

Hihi, dankje, is heel makkelijk, zo'n handig vriendje :D
Misschien moet ie er nog maar een paar maken, iemand belangstelling ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 22:01

Is een mooie construcite maar een hek hebben we al

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:04

[Zo heeft mijn vriend een hek gemaakt, die je dus aan die staanders kan bevestigen]

Hoe dit het met het "omvallen" als je nog niet zo bedreven bent dan steun je nog al eens op het hek. Valt het met deze constructie niet om.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:31

Wat een supergoed idee voor een hek zeg. Ga van het weekend eens studeren op een staander en die haken en hoe jij die nu vast hebt gemaakt. Dat houtwerk lukt nog wel, maar de rest!!!! :o
Wie weet kan die een centje bij gaan verdienen met het maken van de constructie. *D

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:36

voor een brug kun je ook gewoon een pallet gebruiken die moet je dan wel even steviger maken.
Pick up put down 2 olievaten.
Perfect cirkel ook 2 olievaten met een plank met een stuk touw erdoor.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:36

Een Amerikaanse brievenbus op een staander, een mandje met kunstbloemen, een vliegengordijn, een doodgewone stoel met een groot speelgoedbeest erop, een jutezak gevuld met stro aan een touw en dan met je meeslepen; er zijn tal van mogelijkheden die je met hele simpele dingen kan maken ;)

Als je geen hek hebt, zet 2 staanders van elkaar neer en span er een touw of longeerlijn tussen, het gaat om de oefening, niet hoe het hek eruit ziet. Als je paard de oefening kent, maakt het echt niet meer uit hoe het hek eruit ziet. Veel plezier in ieder geval met oefenen!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:04

tja ik heb ondertussen ook al heel veel trail meteriaal bij elkaar gesprokkeld.
zo heb ik een stuk landbouwplastic als zeil. (of koop een grondzeil bij de gamma/formido ofzo. ook niet duur)
ik gebruik lege olievaten of voertonnen voor de pickup of de barrelrace of om gewoon tussen halt te houden of tussendoor te rijden.
ik heb een hek van 2 springstaanders en mijn leadrope eraan.
ik gebruik houtenpaaltjes van de omheining liggend als balkjes.
(en leg ze steeds weer anders neer L, U, waaier enz)
ik heb kleine voetbalpionnetjes gekocht bij de scapino en gebruik die voor de slalom.
ik heb een kalverrooster die ik in het zand van de bak druk 2 staanders ernaast als leuning en ik heb een brug.
verder heb ik een wrangler vlag gekocht via marktplaats daar kan ik ook mee rijden of ophangen of mijn paard mee aanraken.
een paraplu is ook wel eens leuk om te gebruiken. gewoon om iets engs in de bak te leggen of om op te pakken en mee te nemen.
Ik doe mijn jas wel aan en uit en hang deze over de bakrand heen.
Er is zoveel te bedenken!
Afbeelding
Afbeelding
mijn touwhek
Afbeelding
mijn "brug"
Afbeelding

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:14

mijandap schreef:
[Zo heeft mijn vriend een hek gemaakt, die je dus aan die staanders kan bevestigen]

Hoe dit het met het "omvallen" als je nog niet zo bedreven bent dan steun je nog al eens op het hek. Valt het met deze constructie niet om.

Ik leg altijd wel een steen op de onderkant van de staander, waar het hek aan vast zit. Dit hek is eigenlijk iets te zwaar, maar met een steen erop gaat dat altijd wel goed. Wanneer we er nog eens 1 zouden maken zou het mooier zijn als het hout van het hek van 'dunner' zou zijn. Hij is nu eigenlijk iets te robuust, en wanneer het allemaal wat lichter zou zijn is het nog beter.

Miss_Fancy schreef:
Wat een supergoed idee voor een hek zeg. Ga van het weekend eens studeren op een staander en die haken en hoe jij die nu vast hebt gemaakt. Dat houtwerk lukt nog wel, maar de rest!!!! :o
Wie weet kan die een centje bij gaan verdienen met het maken van de constructie. *D

Is het al gelukt met het maken?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:44

Een kennis van mij heeft een wipwap brug gemaakt en een gewone brug.

De wipwap brug is eigenlijk van dezelfde constructie als de gewone brug en beide bruggen zijn gemaakt van mooi dik "pallet-hout".
Het bestaat uit planken in de breedte van Pallethout die nu vastgetimmerd zijn aan behoorlijk dikke balken (balken die in een rechthoek verbonden zijn met daar bovenop de palletplankjes.

De wipwap brug heeft in het midden ONDER de constructie een ronde weidepaal gedaan waardoor het wipwap effect komt.

Met daaromheen aan alleen de lange zijdes aan de hoeken palen (goed geschuurd en afgerond zodat er geen scherpe randen zijn) en op die verticale palen is een horizontale lat geschroefd.
Volg je het nog? :P

PS. Weet iemand hele goede websites waar foto's of filmpjes te zien zijn met Trail-oefeningen die uitgevoerd worden door gevorderde westernruiters?
Ik heb hierover een topic geopend, zie mijn posts :-)
Alvast super bedankt voor de moeite!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:39

Een wip-wap brug zal je nooit meer tegenkomen op een show; officieel is het verboden ( In Nederland dan, anders weet ik niet) en het is ook behoorlijk riskant.
Je paard moet wel héél geroutineerd zijn en dan nog vindt ik het persoonlijk een hele enge hindernis |(
Ik zal eerlijk zeggen dat het ooit ook een keer heb gedaan met BlackRose en we vonden het beiden niet leuk en/of uitdagend. De eerste keren daarna ging ze veel voorzichtiger dan daarvoor over een brug; ik heb het ook nooit meer gedaan.

Goede filmpjes van Trailshows kan je vaak vinden op YouTube, bv de grote Worldshow in Amerika van de APHA, heel interessant om te zien.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:42

Hoe groter de doorsnee van de paal, hoe meer ruimte om te wip-wappen ;-)
Als je er een kleinere ronde paal onder de brug doet valt het wel mee.