Foundation Registry--Foutje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 00:48

Cassidy"]
[quote="Kais"]
Als je je "kostbare" Quarters kruist met 'n Engels volbloed blijft het nog steeds 'n Quarter, als hij dan 'n vergroot hart heeft is hij toch juist meer waard? En uit 2 goede Quarters kan ook 'n 'mislukt' veulen komen, dus het is maar net wat je wilt. Ik dacht alleen dat volbloeds goedkoper zijn qua dekgeld?
[/quote]

Fout, dekgelden voor goede Volbloeds zijn duurder dan die van een Quarter.
[/quote]

Ik snap 't niet, waarom zou je dan niet je "kostbare" Quarter door 'n volbloed laten dekken? Is dan toch meer waard? Ik zie 't zeker weer verkeerd Clown


[quote]
[quote="Kais"]
En misschien doen die het wel zo goed dat ze met recht het Engels volbloed verdedigd. Ik neem aan dat als het geen goede paarden waren ze het toch niet zo voor het Engels volbloed opneemt.
[/quote]

De nakomelingen zijn twee, drie en vier jaar oud. De oudste twee zijn geruind, de jongste geloof ik nog niet. Op de oudste wordt geloof ik gereden. Dus of ze allemaal goed zijn, kan ik niet beoordelen. DAt zal bij de wedstrijden wel blijken.
[/quote]

Ik heb ze wel gezien en het ziet er echt heel goed uit. Ze doen het geweldig, leren snel, zijn soepel, super braaf en bewegen heel goed.

[quote]
[quote="Kais schreef:
Ik snap niet waarom jullie steeds maar blijven discuseren, de feiten zijn er al.


Sinds wanneer zijn er feiten van dingen die nog moeten gaan gebeuren? Als je het hele topic hebt doorgelezen, dan was de oorspronkelijke vraag hoe de TOEKOMST van de Quarter er uit gaat zien....Lips are sealed
[/quote]

Ik ga het hele topic niet doorlezen, want daar word ik vreselijk moe van. Maar ik heb meerdere topics tussen jullie gevolgd en 't loopt iedere keer op 'tzelfde uit, voor jou is de Foundation quarter heilig en Himyar zou liever zien dat ze worden verbeterd met volbloeds, ook doordat het vergroot hart erin gefokt kan worden en waardoor de quarters beter kunnen gaan presteren.

Edit: Problemen met 't quoten Clown

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 00:56

BTW: Hoe doet jouw merrie het? En hoe gaat 't met 't veulentje? Lachen Ik lees er nooit wat over en ik heb ook geen foto's gezien Of heb ik eroverheen gekeken?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 00:57

Kais, er hoeft geen volbloed meer in de Quarter ingefokt te worden, want die zit er al in.
Als je goed hebt gelezen (ach nee, sorry, je doet mee aan een discussie zonder het voorgaande gelezen te hebben) heb ik ook de vraagtekens bij Foundation. Maar ik heb ook vraagtekens bij Engels Volbloed.
Ik ken de paarden van Himyar ook. Ik kende de merrie ook. En zo goed was die niet.
Zou het niet kunnen zijn dat ze met een Quarter is gaan fokken, omdat ze de hengsten heel gaaf vond, een veulen wilde met papieren, en een Engelse volbloedhengst niet te betalen was?

Je suis Charlie.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 01:10

Met meer volbloed erin fokken was het toch ook de bedoeling om 't vergrote hart erin te fokken volgens Himyar? Ik dacht dat dat alleen maar gunstig zou zijn. Ik heb haar quarters recentelijk (zeg je dat zo? Tong uitsteken) gezien, ik heb de moeder niet gekent, maar haar zoons doen 't iig heel erg goed.

Dat ik me ermee bemoeide was omdat ik het wel vreemd vond dat iedereen je begon aan te moedigen dat je 't laatste woord moest hebben. Why Verward

M'n e-mailadres is: av_kais@hotmail.com

Kun je niet 's wat verslagen bij VvdD plaatsen? Waar train je je merrie eigenlijk op? Je hebt zoveel posts en eigenlijk weet ik niks van je Tong uitsteken Je profiel is ook leeg op 'n Hopalong Cassidy verhaaltje na Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 01:22

Dat vergrote hart zit wel in het Volbloed, maar zelfs de volbloedfokkers krijgen het er niet altijd uit. En omdat het vergrote hart al bestond voordat de Quarter is ontstaan, zit dat gen er al in. Dus als je alleen maar volbloeds zou toevoegen vanwege dat grote hart....heb je dan niet op de lange duur een Volbloed met een Quarter papier? Wat is de reden dan om twee stamboeken te hebben, als de paarden op elkaar gaan lijken?

En ik plaats genoeg verslagen, maar op het DVT. Op VvdD zul je me niet zo snel tegenkomen.

Op dit moment ben ik herstellende van een blessure, maar ik train mijn merrie voor de reining. Aangezien ik geen competitiemens ben denk ik dat je me niet zo snel op wedstrijden gaat zien...

En mijn profiel blijft zo leeg als het nu is. Wil je wat van me weten moet je op het DVT komen, of een keertje komen meeten...Haha!

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38653
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:03

Kais"]
Als je je "kostbare" Quarters kruist met 'n Engels volbloed blijft het nog steeds 'n Quarter, als hij dan 'n vergroot hart heeft is hij toch juist meer waard?
[/quote]

Theoretisch heb je nog een Quarter, in mijn ogen ben je aan het vermeerderen.

Ach en dat vergrote hart, buiten wat Cassidy al zei, het gen voor het grote hart zit er al in, maar dacht je nou echt dat er spectaculaire dingen gaan gebeuren daardoor? Dat grote hart is geen garantie op een betere prestatie!!

[quote="Kais"]
En misschien doen die het wel zo goed dat ze met recht het Engels volbloed verdedigd. Ik neem aan dat als het geen goede paarden waren ze het toch niet zo voor het Engels volbloed opneemt.
[/quote]
Ik heb eerder het idee dat ze haar Volbloed merrie heeft willen "Upgraden" door met Quarters te gaan fokken.



[quote="Kais schreef:
Ik snap 't niet, waarom zou je dan niet je "kostbare" Quarter door 'n volbloed laten dekken? Is dan toch meer waard? Ik zie 't zeker weer verkeerd

Zeker niet, mijn merries hebben te waardevolle bloedlijnen omdat dat ermee te doen, dus in beide gevallen is het niet waar, niet meer in waarde van geld maar ook niet in de waarde van haar stamboom!! Ik had kostbaar niet voor niets tussen haakjes geschreven!!!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:29

Ods"]
[quote="Kais schreef:
Als je je "kostbare" Quarters kruist met 'n Engels volbloed blijft het nog steeds 'n Quarter, als hij dan 'n vergroot hart heeft is hij toch juist meer waard?


Theoretisch heb je nog een Quarter, in mijn ogen ben je aan het vermeerderen.



Dan lijken me alle andere stamboeken hélemaal verkeerd bezig, toch?


Kais schreef:
Als je je "kostbare" Quarters kruist met 'n Engels volbloed blijft het nog steeds 'n Quarter, als hij dan 'n vergroot hart heeft is hij toch juist meer waard?

Theoretisch heb je nog een Quarter, in mijn ogen ben je aan het vermeerderen.

Ach en dat vergrote hart, buiten wat Cassidy al zei, het gen voor het grote hart zit er al in, maar dacht je nou echt dat er spectaculaire dingen gaan gebeuren daardoor? Dat grote hart is geen garantie op een betere prestatie!!


Al fok je met de beste bloedlijnen en super presterende ouders en voorouders, geeft een veulen uit deze verbinding wel verwachtingen maar nooit garanties voor dezelfde prestaties. Dat leert alleen de tijd.


Ik heb eerder het idee dat ze haar Volbloed merrie heeft willen "Upgraden" door met Quarters te gaan fokken.

Nou DIT lijkt dus nergens op. Hoe kun je de merrie upgraden door er met een ander ras mee te fokken. Het gaat m.i. dus om de veulens, met de qualiteiten van én de merrie én de hengst. Zou het misschien niet zo geweest zijn, dat ze graag een veulentje uit haar merrie heeft willen fokken, zonder de achterliggende gedachten die hier aangedragen worden. Dat de merrie niks bijzonders was zoals eerder opgemerkt slaat ook nergens op. Misschien niet voor de westernsport en misschien kon de persoon in kwestie zich op dat ogenblik geen "kostbare" Quarter veroorloven. Misschien ook wordt er hier iemand radicaal de grond in geboord, wie weet.

Overigens is de merrie niet geupgraded door met Quarters te fokken, maar is het wel waard in de volbloedfokkerij dienst te doen um middels schandalig dure dekkingen, die het bij lange na niet halen bij het dekgeld van de duurste Quarters, mooie en goede volbloedveulens op de wereld te zetten op een 1A stoeterij in GB. Dat noem ik pas upgraden.


Zeker niet, mijn merries hebben te waardevolle bloedlijnen omdat dat ermee te doen, dus in beide gevallen is het niet waar, niet meer in waarde van geld maar ook niet in de waarde van haar stamboom!! Ik had kostbaar niet voor niets tussen haakjes geschreven!!!

Iedereen die fokt zal dat doen zoals hij/zij dat denkt dat het moet of dat het kan. Het is maar net wat men wil of misschien ook laat aanpraten. Lijkt mij dus iedereen in zijn waarde te laten en niet met achterliggende gedachten af te kraken.Dan moet je ook alle andere benoemen die Quarters met Welsh Cobs, Tinkers, Haflingers, KWPN'ers en wat nog meer welke rassen kruisen. Daar zie ik dus hier niks van terug. En ja ik heb wel degelijk alle lappen tekst gelezen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38653
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:29

Smokey"]
Al fok je met de beste bloedlijnen en super presterende ouders en voorouders, geeft een veulen uit deze verbinding wel verwachtingen maar nooit garanties voor dezelfde prestaties. Dat leert alleen de tijd.
[/quote] Mee eens, maar als fokker moet je proberen "perfect" te evenaren. Hiermee bedoel ik dat je met het geen wat je hebt en de middelen die er zijn!!



[quote="Smokey"]
Nou DIT lijkt dus nergens op. Hoe kun je de merrie upgraden door er met een ander ras mee te fokken. Het gaat m.i. dus om de veulens, met de qualiteiten van én de merrie én de hengst. Zou het misschien niet zo geweest zijn, dat ze graag een veulentje uit haar merrie heeft willen fokken, zonder de achterliggende gedachten die hier aangedragen worden. Dat de merrie niks bijzonders was zoals eerder opgemerkt slaat ook nergens op. Misschien niet voor de westernsport en misschien kon de persoon in kwestie zich op dat ogenblik geen "kostbare" Quarter veroorloven. Misschien ook wordt er hier iemand radicaal de grond in geboord, wie weet.
[/quote]
Hier spreek jij jezelf tegen. De ene kant zeg je Dat de merrie niks bijzonders was zoals eerder opgemerkt slaat ook nergens op. Misschien niet voor de westernsport en dus toch maar een Quarter erop zetten voor een "Westernpaard" te fokken? Is toch "Upgraden" naar een Westernpaard!

Daarna schreef je...
[quote="Smokey"]
Overigens is de merrie niet geupgraded door met Quarters te fokken, maar is het wel waard in de volbloedfokkerij dienst te doen um middels schandalig dure dekkingen, die het bij lange na niet halen bij het dekgeld van de duurste Quarters, mooie en goede volbloedveulens op de wereld te zetten op een 1A stoeterij in GB. Dat noem ik pas upgraden.
[/quote]
Als je de merrie in haar waarde laat en fokt met een Volbloedhengst. Ik weet niets over dekgelden van volbloeden, kan me eigenlijk niet voorstellen dat de goedkoopste Volbloedhengst nog duurder is dan de duurste Quarterhengst Verward

[quote="Smokey schreef:
Iedereen die fokt zal dat doen zoals hij/zij dat denkt dat het moet of dat het kan. Het is maar net wat men wil of misschien ook laat aanpraten. Lijkt mij dus iedereen in zijn waarde te laten en niet met achterliggende gedachten af te kraken.Dan moet je ook alle andere benoemen die Quarters met Welsh Cobs, Tinkers, Haflingers, KWPN'ers en wat nog meer welke rassen kruisen. Daar zie ik dus hier niks van terug. En ja ik heb wel degelijk alle lappen tekst gelezen.

Jij voelt dat als afkraken, dat is jou mening, dit is mijn mening, heeft niets met afkraken te maken. Het leuke van Bokt is dat je voor je mening mag uitkomen, tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.

Ik heb jaren met Haflingers gefokt, ik heb NOOIT een hengst gebruikt waar ENIG % Arabieren bloed in voor kwam! Ik ben GEEN fan van kruizingen, ik zal daar ook nooit aan mee doen!! Ik zeg er wel degelijk wat van, dus deze opmerking is ongegrond!!

Ben je een Bokker of een Jokker....


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:35

Wat is het nut van dit grotere hart Verward
OK leuk voor racepaarden, maar wie zit er hier in Nederland op te wachten. Ik moet de eerste Quarter op de renbaan nog zien Schijnheilig

Quarters die hier wedstrijden lopen hebben geen superkonditie nodig en hebben genoeg aan een 'normaal' hart.

Gaf zo'n 'sport'hart trouwens niet allerlei problemen, bij fietsers wel iig Haha!

Cer

Berichten: 30086
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:39

Kais"]

Kun je niet 's wat verslagen bij VvdD plaatsen? Waar train je je merrie eigenlijk op? Je hebt zoveel posts en eigenlijk weet ik niks van je Tong uitsteken Je profiel is ook leeg op 'n Hopalong Cassidy verhaaltje na Haha!
[/quote]


Wat heeft dit nu met het hele verhaal te maken??

[quote="himyar schreef:
Voor mensen die graag een paard hebben met veel inhoud en “hart” en mensen die zich
interesseren voor fokkerij
, is dit een interessant en belangrijk gegeven.



Verder heb ik met die vette tekst ook een beetje problemen.. Ik fok ook, zeer selectief (klinisch en rontg. goedgekeurde hengsten) maar het liefst met Foundation Hengsten... Net als Ods vind ik de QH lijn in mijn paard vele male belangrijker dan het kleine % TB wat erin zin. Liever had ik dat er helemaal niet in gehad...
(wat moet ik nou met een groot hart? Langer trainen??)

Tussen al die lappen tekst raak ik steeds meer de draad kwijt.. Wat is het belang van het toevoegen van volbloeden aan het QH stamboek? Als die volbloeden zo geweldig zijn, laat ze geweldig zijn binnen hun eigen stamboek.

Vroeger fokte men met QH en TB's, nu is men aan het schiften, en sja, wat de toekomst wordt, wie zal het zeggen? Volledig uitsluiten van andere rassen, of juist weer meer erin brengen en terug naar de oerbasis MET arbier, MET volbloed, MET percheron... Verward

Ik ben voor een quarter met een zo hoog mogelijk % QH bloed en probeer de veulens juist te upgraden door met een hengst te dekken die een hoger % heeft dan mijn merrie... Hup Quarters Haha!

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:42

Heb een beetje last met quoten, zal wel aan het weer liggen of omdat ik het niet zo vaak doe. Maaraik wil toch nog even op verschillende punten reageren.

Mee eens, maar als fokker moet je proberen "perfect" te evenaren. Hiermee bedoel ik dat je met het geen wat je hebt en de middelen die er zijn!!

Zeker weten, heb je gelijk. Maar ik probeerde hiermee ook te zeggen, dat er nog genoeg mensen zijn, die een andere beweegreden hebben om een veulen te fokken. Dat wil niet zeggen dat ik het daar mee eens kan zijn. Ik ben ook beslist niet weg van allerhande wilde kruisingen. Ik zou het zelf absoluut niet doen. Maar je kunt het niet tegen houden.

Hier spreek jij jezelf tegen. De ene kant zeg je Dat de merrie niks bijzonders was zoals eerder opgemerkt slaat ook nergens op. Misschien niet voor de westernsport en dus toch maar een Quarter erop zetten voor een "Westernpaard" te fokken? Is toch "Upgraden" naar een Westernpaard!

Zo had ik het niet gelezen. Overigens dat upgraden naar westernpaard gebeurt dus ook met allerhande andere rassen. Meer of minder geschikt. Ik heb al heel wat mogelijke en onmogelijke combinaties voorbij zien komen. Het is maar net wat je wilt bereiken en wat je kunt behappen = betalen. Voor de westernsport is een Quarter nu niet alleen zaligmakend. Wij zijn waarschijnlijk heel gelukkige mensen omdat we er een paar hebben met goede bloedlijnen, die ook nog eens goed kunnen presteren en waarvan de merries ook mooie en goede veulens geven.

Als je de merrie in haar waarde laat en fokt met een Volbloedhengst. Ik weet niets over dekgelden van volbloeden, kan me eigenlijk niet voorstellen dat de goedkoopste Volbloedhengst nog duurder is dan de duurste Quarterhengst?

Van die bedragen wordt je helemaal eng van. Als je geen idee hebt wat daarin omgaat, zou je voor de lol eens een paar dekadvertenties moeten opzoeken op internet. Je zult versteld staan. Ook de veulenprijzen zijn onwaarschijnlijk. Alleen als naderhand blijkt dat de tweejarige niet aan de verwachtingen voldoet is het beestje plotsklaps niks meer waard. Dan kun je ze voor een schijntje kopen en "upgraden"eventueel als westernpaard Haha!

Jij voelt dat als afkraken, dat is jou mening, dit is mijn mening, heeft niets met afkraken te maken. Het leuke van Bokt is dat je voor je mening mag uitkomen, tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.

Natuurlijk en dat is ook de bedoeling. Een pittige discussie vind ik prima en daar doe ik graag aan mee. Maar jammer genoeg ligt het hier iets anders. Daar wil ik het even bij laten voor wat dat betreft.. Hoewel we natuurlijk best wel verder kunnen gaan met dit topic op zich, het is heel interessant.

[i]Ik heb jaren met Haflingers gefokt, ik heb NOOIT een hengst gebruikt waar ENIG % Arabieren bloed in voor kwam! Ik ben GEEN fan van kruizingen, ik zal daar ook nooit aan mee doen!! Ik zeg er wel degelijk wat van, dus deze opmerking is ongegrond!!

Héél goed, geen Hafligerkruisingen met Arabierenbloed. Gelukkig zijn de meesten er nu ook mee opgehouden.
Maar ook in dit topic werden die andere kruisingen niet aangesproken, of heb ik nu toch niet zo goed gelezen zoals ik voorgaf?? Schijnheilig Sorry dan.
En hierbij moet ik dan direct zeggen, dat ik een kruising tussen bijvoorbeeld een Quarter en een Tinker een absoluut onding vind. Maar dat is mijn mening.

Wat is het nut van dit grotere hart
OK leuk voor racepaarden, maar wie zit er hier in Nederland op te wachten. Ik moet de eerste Quarter op de renbaan nog zien

Quarters die hier wedstrijden lopen hebben geen superkonditie nodig en hebben genoeg aan een 'normaal' hart.

Gaf zo'n 'sport'hart trouwens niet allerlei problemen, bij fietsers wel iig

Hier Quarters op de renbaan zul je inderdaad wel nooit tegenkomen. Hoewel dus in de VS ze wel in grote getale op de renbaan lopen en daar ook voor gefokt worden. En, Quarters hebben geen superconditie nodig? Lijkt me wel. Ten eerste heeft ieder sportpaard en ieder sportmens een superconditie nodig, welke sporttak je ook beoefend. Zelfs bij mensen die de denksport beoefenen is een zeer goede conditie nodig. Daar is men nu wel achter. Dan vind ik, zeker als je het samen met je paard ver wilt schoppen in bijv. de reining, je allebei een superconditie zult moeten hebben. Bovendien wordt een "sporthart" niet ingefokt, nog wordt de mens ermee geboren. Een sporthart krijg je door training. Wat het infokken betreft van een groot hart zou je kunnen zeggen dat dit nog geen sporthart is. Bij een groter hart, worden er grotere hoeveelheden bloed sneller doorgepompt hetgeen dus meer zuurstof geeft die je nodig hebt bij het beoefenen van de sport. Dat is dus gunstiger.
Niet alleen fietsers hebben daar last van ook hardlopers e.d. Bij een sporthart vergroten de hartkamers zich, de kleppen groeien niet altijd mee, die kunnen dus gaan lekken, dat is een voorbeeld. Het nare aan een sporthart is ook dat op het ogenblik waar je de sport niet meer beoefend en ook niet traint je dus het tegendeel gaat bereiken, kortademigheid.

Jeetje ik hoop dat deze lap tekst dan nog wel te lezen valt. Schijnheilig Slapen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 22:57

Smokey"]
Zeker weten, heb je gelijk. Maar ik probeerde hiermee ook te zeggen, dat er nog genoeg mensen zijn, die een andere beweegreden hebben om een veulen te fokken. Dat wil niet zeggen dat ik het daar mee eens kan zijn. Ik ben ook beslist niet weg van allerhande wilde kruisingen. Ik zou het zelf absoluut niet doen. Maar je kunt het niet tegen houden
[/quote]

[quote="Smokey schreef:
Zou het misschien niet zo geweest zijn, dat ze graag een veulentje uit haar merrie heeft willen fokken, zonder de achterliggende gedachten die hier aangedragen worden. Dat de merrie niks bijzonders was zoals eerder opgemerkt slaat ook nergens op. Misschien niet voor de westernsport en misschien kon de persoon in kwestie zich op dat ogenblik geen "kostbare" Quarter veroorloven. Misschien ook wordt er hier iemand radicaal de grond in geboord, wie weet.


Ik ben het helemaal met je eens dat je als paardeeigenaar de droom kunt hebben om in je carriere één veulentje te willen fokken voor eigen gebruik. Dat heb ik namelijk ook gedaan. Ik heb een veulentje gefokt voor eigen gebruik. En het blijft er bij eentje, die ik hoop tot in het eind van haar dagen bij me te houden. Als je de middelen niet hebt om binnen het eigen ras te blijven kan ik dan ook begrijpen dat je dat naar een ander ras grijpt, en dat je moeite doet om een veulen te fokken dat een papier heeft. Omdat niemand in de toekomst kan kijken, geef je een veulen daar dan wel betere kansen op de markt mee, mocht je hem of haar ooit moeten verkopen.

Persoonlijk zou ik het dan ook bij één veulen hebben gehouden. Want ik denk ook dat je dan met de bedragen die alle drie dekkingen door een Quarter hebben gekost, een aardig eind in de richting komt van de dekking door een Engels Volbloed. En dat hoeft dan niet de Triple Crown winnaar te zijn. Maar je blijft wel in eigen ras.

De achterliggende gedachte van een combinatie mag dan persoonlijk zijn, dat moet iedereen voor zich weten. Maar ga dan niet evangeliseren dat deze combinatie perfekt is...dan kun je namelijk tegengas krijgen...

En bij het fokken moeten we allemaal het oog houden op de toekomst. En niet leven in het verleden....de tijd terugdraaien kunnen we namelijk niet meer.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 42 bezoekers