We hebben een nieuw paard!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:25

Er staat dat ze daarop onderzocht wordt Cass Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:30

Billy schreef:
Er staat dat ze daarop onderzocht wordt Cass Knipoog


Beetje laat als ze al gedekt is...zoiets laat je toch testen voordat je dekt? Of zie ik dat nu verkeerd?

Maar je hebt gelijk, het staat er , ik heb de berichten alleen maar even vluchtig gescand.

Feit is gewoon dat een Lethal White veulen helemaal niet voor hoeft te komen als iedereen test. Of als de hengstenhouder het resultaat van een test (als hij al laat testen) ook bij OLWS positiviteit publiceerd.
En op de website waar Jetalito word aangeprezen zie ik helemaal niets...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:42

Nee, maar Jetalito is een Frame Overo, dus mag je met 99,9% zekerheid aannemen dat hij ook drager is, want het Frame patroon en OLWS zijn aan elkaar gekoppeld (Dat staat althans met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast). Alleen als hij eigenlijk een Sabino zou zijn met een patroon wat erg op Frame lijkt (wat dus wel kan voorkomen) zou hij geen drager hoeven zijn.
En dat er nog steeds volop dragers met elkaar worden gekruist is geen nieuws helaas. Óf mensen weten nog steeds niet van het bestaan van OLWS af (maar of je dat dan serieuze Paintfokkers kunt noemen is de vraag) óf men is simpelweg bereid het risico te nemen... En daar kun je lang en kort over discusseren, maar dat is een overweging die iedere fokker voor zichzelf moet maken.
Maar Bonnigje kocht haar drachtig, dus had al geen keus meer... Ik hoop voor haar dat de merrie gewoon geen drager blijkt te zijn. 50% kans daarop met een WPN moeder. En als ze wel drager blijkt, heeft ze nog 75% kans op een gezond veulen. Laten we voorlopig positief blijven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:49

Ook als de moeder Paint was geweest was de kans 50% geweest dat het veulen drager is of niet. 100% is namelijk dood/c.q. niet levensvatbaar Haha!.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:00

AHUM... dat is wat je noemt een blond momentje... 'tuurlijk Cassidy... je heb helemaal gelijk...

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 08:26

Prachtig paardje. Heel veel plezier ermee.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 08:45

Hoi
Ik vind het eigenlijk heel erg dat er vanuit het stamboek nix wordt gedaan om OLWS in te dammen. Dat zou het meest effectief zijn lijkt me.
Ik heb de hengstenhouder gebeld van Jetalito. Hij is getest en is geen drager!
Das in ieder geval iets hé!
De merrie was inderdaad al drachtig. Maar ik laat haar nog wel testen, dan weet ik iig waar ik aan toe ben.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 08:51

Nou, daar sta ik dus echt van te kijken!! Als dat klopt, krijg je in ieder geval geen LW veulen. Toch is testen handig, zeker met oog op toekomstige dekkingen. En mocht ze wel drager zijn, dan heb je ook weer 50% kans dat het veulen ook drager is.
En dat de APHA niets onderneemt komt omdat dit een afwijking is die voor dragers verder geen gevolgen heeft. Het is niet zo als bijv. bij HYPP dat je zieke paarden kunt fokken. Of hij is verder gezond, óf hij gaat dood dirct na geboorte... Daarnaast is er natuurlijk gewoon veel te veel geld mee gemoeid daar in Amerika. Daar gaan ze echt niet aan sleutelen.
Maar gelukkig zijn er ook genoeg fokkers die het risico niet willen nemen én die mensen proberen te informeren.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 09:02

Francis, kan je uitleggen wat het verschiil is tussen Frame Overo en Sabino?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:09

Het duidelijkste is het als volgt uit te leggen: bij een Frame-Overo wordt het wit ge-framed oftewel omlijst door kleur. Het zijn meestal vrij duidelijke vlekken met scherpe randen en de vlekken bevinden zich aan de zijkanten van het paard.
Bij een Sabino gaat het vaak om vagere, onduidelijkere vlekken. Er komen ook stippels en roaning in voor. Het wit komt meestal van onder uit, dus van de benen en buik.

Voor wat voorbeelden kun je kijken op Overo .

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:31

Heb je de WHW (niet de laatste, maar die daarvoor)? Daar heb ik een heel artikel in geschreven over de vachtpatronen. Als je me E-mailt kan ik het je toesturen. Je kunt ook op de site van de APHA kijken bij het kopje 'Breed' http://www.apha.com/breed/index.html Daar kun je weer linkjes volgen naar alle patronen e.d. Ook als PDF file, dus kun je't zo op je eigen computer zetten en op je gemak nalezen.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 11:36

Ik heb de WHW, dus die spoor ik wel effe op!
dank

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:36

En dit http://greenfield.fortunecity.com/dream ... colors.htm is ook een hele goeie site waar alle kleuren en patronen behandeld worden.
Op deze site kun je bij de Sabino foto's goed zien dat het soms verward kan worden met het Frame patroon. Daarnaast kan een paard ook én het sabino gen dragen én het frame gen en ook beide eigenschappen tonen. Daarom kun je er nooit van uit gaan dat wanneer een paard geen Frame eigenschappen toont hij dus ook geen drager is. Hij kan het gen wel bij zich dragen maar het niet tonen.
Goed voorbeeld is ook mijn eigen merrie. Dot is het kind van een Tovero merrie en een Tobiano hengst. De Tovero merrie is drager, Dot is geen drager. Toch is Dot ook een Tovero. De merrie draagt dus blijkbaar twee verschillende overopatronen, want als ze alleen het Frame gen gedragen zou hebben, was Dot als Tovero dus wél drager geweest.
Dot heeft dus een ander Overo gen van haar moeder gekregen. Dat blijkt ook wel als je haar patroon goed bekijkt. Aan een achterbeen heeft ze het 'opkruipende wit' wat zo typisch is voor Sabino, ze heeft op een paar plekken 'roaning' in haar bruine vlekken en hele kleine 'roan-achtige' vlekjes op haar lichaam en het witte keeltje komt ook veel bij Sabino's voor.
Zo kan een patroon in eerste instantie dus het ene lijken, maar uiteindelijk toch iets anders blijken te zijn.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 12:45

Ik ben inmiddels een stapje verder en Jetalito is wel drager. Nu is het effe afwachten of mijn merrie (ik weet haar naam nog niet, is erg lastig!) drager is....

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 12:46

Bonnigje schreef:
.
Ik heb de hengstenhouder gebeld van Jetalito. Hij is getest en is geen drager!.


Verward Nu vat ik het even niet meer Verward

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 12:51

Ik ben verkeerd geïnformeerd en ik wilde nu toch even plaatsen hier dat Jetalito wel drager is. Ik kon mijn oude tekst niet meer wijzigen dus ik heb het er maar onder geflapt.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:13

Waar kan je info vinden over OWLS?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:19

OLWS

Eindelijk gelukt Frusty
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 22-05-03 13:25, in het totaal 5 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:20

Bonnigje, is Red Pebbles drager? Ben je daar al achteraan geweest?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:38

Van Pebbles is bekend dat hij drager is, Bonnigje gaat nu haar merrie laten testen. We hebben inmiddels heel wat heen en weer ge-pb't en gemaild en ze is inmiddels volledig op de hoogte van het hoe en wat over OLWS. Voor degenen die - in het nederlands - meer willen weten, het artikel dat ik hier over geschreven heb (en in't engels op een internet site staat: www. lethalwhite.homestead.com) kan ik via e-mail naar je toe sturen. Op de site staat ook een lijst met Europese OLWS vrije dekhengsten. Deze lijst groeit nog steeds en is momenteel niet helemaal up to date, dus deze kan ik ook toemailen. Als een hengst niet op de lijst staat wil dat overigens niet zeggen dat 'ie drager is, het kan ook zijn dat ik geen uitslag van die hengst heb (ik voeg alleen hengsten toe waarvan ik van de eigenaar zelf bericht heb gehad). Daarnaast ben ik ook niet verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens. Ik voeg hengsten toe waarvan de eigenaar mij persoonlijk heeft gemeld dat die LW-vrij is, en het is aan de merrie eigenaar om deze gegevens te checken bij desbetreffende hengst-eigenaar, door een copie van de testuitslag op te vragen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:44

Ik hoop voor Bonnigje dat het resultaat van de merrie OLWS negatief is. Wanneer krijg je de uitslag?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:52

Sugarmiss schreef:

Ontbreekt daar: ook OLWS en die van Francis

Je zou bovenstaande zoek opdracht ook eens met 'Lethal White' uit kunnen voeren.