[WN] dringent hulp gezocht bij rij probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paris20

dringent hulp gezocht bij rij probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:10

hoi hoi ik zal het even kort uitleggen, ik heb een paint horse ruin van 6 jaar.
het probleem is dat alles heel braaf gaat, opzadelen enz hangen geen probleem erop zitten geen probleem.
Nu komt he zodra je beweging wilt gaat dit paar stappen goed en dan gaat hij keihard aan de kletter! mijn trainster heeft hij al bezeert en nu heb ik niemand meer die erop durft, ook ikzelf niet.
hij is volgens vorige eigenaar goed bereden maar heeft ongv, anderhalf jaar niet meer gereden, wel gelongeerd grondwerk met en zonder zadel enz.
nu moet ik dus een keuze gaan maken of ik heb snel iemand nodig die mij kan/wil helpen of ik zal hem weer moeten verkopen.
hij heeft verder geen gezondheids problemen en zijn rug is in orde enz dus daar kan het niet aan liggen.
Het is niet zo dat hij gaat bokken en je er echt af wil hebben hij gaat alleen maar loeihard er van door, hiervoor moet je gewoon goed weten wat je doet en nu hoopte ik dat mischien iemand hier ervaring mee heeft en mij zou willen helpen.
ik woon in amsterdam dus het liefste iemand uit deze omgeving. groetjes mij

Cassidy

Re: dringent hulp gezocht bij rij probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:14

Neem even contact op met Trainingsstal Starnmeer, die kunnen je verder helpen. De website met routebeschrijving en telefoonnummers vind je in mijn profiel.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:20

Er zijn verschillende stallen die je kunnen helpen met dit probleem. Alleen iedereen hier op bokt heeft een mening over de stallen. Ga bij verschillende stallen kijken en maak dan je keus.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:21

Het lijkt me ook verstandig dat je er proffesionele hulp bij haald.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:22

Dit probleem heb ik ook eens mee gemaakt. Maar dat was een pony van andere mensen. Hun dochter kon nog niet geweldig rijden. Stap ging prima, maar zodra ze ging aandraven ging de pony er loeihard vandoor in galop. Ook deze pony was 100% gezond verklaard.
Door puur toeval raakte ik in gesprek met de moeder. Ze vroeg of ik het eens wilde proberen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben er op gaan zitten en heb eerst wat gestapt. Na een minuutje of 10 ben ik gaan aandraven en inderdaad, meneer ging er loeihard vandoor. Bokken deed hij ook niet, alleen maar rennen!!! Ik ben goed in het zadel gaan zitten en heb verder niks gedaan. Heb niet geprobeerd om hem in te houden aangezien hij daar toch niet op zou reageren. De pony is ongeveer 5 minuten in volle galop door de bak gegaan met mij erop. Daarna werd hij moe en werd daarmee stuurbaar. Ik heb hem nog een tijdje in training gehad en na die eerste keer heeft hij deze streek niet meer uitgehaald. Zelf het meisje kon er weer op rijden zonder dat hij het op een rennen zette.
Misschien is dit ook de oplossing voor jouw paard. Echter moet je dan wel iemand vinden die stevig in het zadel zit en die hem durft te laten gaan.

In ieder geval veel succes met je paardje!!

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:30

helaas ben ik nu niet financieel in staat om hem bij een trainingsstal neer te zetten, dus ik zal dan tog op zoek moeten naar een patuculiere prof.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:34

Het probleem van een particuliere prof die aan huis komt is dat hij niet altijd ter plekke de accomodatie heeft om dit probleem op te lossen. Met dergelijk ongecontroleerd gedrag, moet je terug naar grondwerk, en vervolgens met zadel op de roundpen in. Als er geen roundpen ter beschikking is en het paard in een grote bak alle kanten uitkan, doorbreek je dat patroon niet, en is het alleen maar gevaarlijk voor de persoon die in het zadel zit.

Wil je dit probleem oplossen of wil je het niet? Ga dan niet op de centen letten. En als je daar de centen niet voor hebt, rest er niet veel anders dan hem te verkopen, en te hopen dat je er een gegadigde voor vindt. Met de crisis situatie die op dit moment heerst, zou het weleens een enkeltje slager kunnen worden, en ik denk zomaar dat dat niet is wat je wilt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:39

Je kan altijd nog een advertentie op marktplaats zetten, Misschien is er iemand die het als een uitdaging ziet.
Maar het beste lijkt het mij om dit door een proffesional te laten doen.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:42

Cassidy schreef:
Het probleem van een particuliere prof die aan huis komt is dat hij niet altijd ter plekke de accomodatie heeft om dit probleem op te lossen. Met dergelijk ongecontroleerd gedrag, moet je terug naar grondwerk, en vervolgens met zadel op de roundpen in. Als er geen roundpen ter beschikking is en het paard in een grote bak alle kanten uitkan, doorbreek je dat patroon niet, en is het alleen maar gevaarlijk voor de persoon die in het zadel zit.

Wil je dit probleem oplossen of wil je het niet? Ga dan niet op de centen letten. En als je daar de centen niet voor hebt, rest er niet veel anders dan hem te verkopen, en te hopen dat je er een gegadigde voor vindt. Met de crisis situatie die op dit moment heerst, zou het weleens een enkeltje slager kunnen worden, en ik denk zomaar dat dat niet is wat je wilt.

nou sorry maar zo negatief hoeft nou ook weer niet, er zijn zat mensen die het aan huis ook opgelost kregen.
en niet iedereen heeft vel geld, ik heb en boel verloren door mijn vorige paard en kan dat niet zo 123 oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:43

Ik denk zomaar niet dat je een professional gaat vinden die ter plekke dat probleem komt oplossen. Of misschien ga je iemand vinden die door eventueel gestuntel het probleem nog erger maakt dan het al is.
Als je een paard gecorrigeerd wilt hebben, doe het dan goed. Breng hem weg naar een adres waar ze dit probleem aan kunnen pakken, ipv te lang door te blijven modderen met mensen die het net niet redden. Daar wordt namelijk je paard ook niet beter van, het bevestigd hem in zijn gedrag.
Enfin, succes met zoeken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:52

Als je een particulier iemand zoekt moet je er wel rekening mee houden dat jij verantwoordelijk blijft.(is dan waarschijnlijk WA)
Maar daardoor zullen er waarschijnlijk weinig particulieren zijn die hier in geintereseerd zijn...

Maar zoals je in je openingspost schrijft heb je duidelijk 2 oplossingen: verkopen of aanpakken...
Voor mij zou er nog een optie drie zijn nl: stilzetten en op het land gooien en kijken of dit wat doet.(en daarna weer oppakken door een professioneel iemand)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:00

Zoals een voorganger zei op het land gooien, kun je in de tussentijd sparen voor een goede professionele trainingstal...

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:03

okeej Cassidy, ik snap ook wel precies wat je bedoelt, dat maakt het nou juist ook tot zo'n groot probleem als het mogelijk was had iknatuurlijk door de beste trainingsstal laten trainen.
ik wil ook alleen het beste voor hem en dat het op een correcte manier gehandelt word.
maar helaas vandaar dat ik het nu dus op deze manier probeerde.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:04

Paris20, je zou ook eens kunnen bellen naar de Trainingsstal waar Cassidy het over heeft. Je probleem uitleggen en misschien dat ze je toch kunnen helpen. Maar dan op een andere manier dan daar stallen. Je weet het nooit!

Succes.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:43

Ben het geheel met Cassidy eens..
Ook al kost het geld.. dan geef je ook je verantwoordelijkheid uit handen en kan je begeleid worden.
Anders blijf je mogelijk tobben, misschien geen regelmaat, is de 1e de beste?, is die capabel?, kost dat al met al ook niet veel geld, je moet iets doorbreken in een opbouwend termijn en wat als er een ongeval gebeurd?

Maar gaat het nu om een paintruin van 6 jr of uit je profiel: peppy aka pepsel is een ruin van 8 jaar oud?

Aanvulling
Ik zag dat het om een paint gaat die je pas hebt?
Las nl dit in je topic van 12 oktober:
Citaat:
mijn hengst is vandaag gecastreerd, ik haal hem als alles goed gaat met hem zaterdag op.
ben benieuwt of het de komende maanden veranderd.

Deed ie eea eigenlijk al voordat je hem kocht? Ik neem aan dat je goed proef gereden hebt?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:57

is het de paint die 3 weken geleden gecastreerd is?

manitoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:04

Heb je het zadel al eens na laten kijken? Het probleem wat jij omschrijft heb ik ook gehad met mijn paard enkele jaren geleden. Diverse personen bij mn paard gehad met diverse visies over wat het zou kunnen zijn, (lees: heeft mij veel geld gekost). Uiteindelijk kwam ik met iemand aan de praat die een boomloos western zadel had. Haar zadel heb ik eens geprobeerd en het probleem bleek opgelost. Het gedrag wat zij vertoonde was dus eigenlijk een soort vluchtgedrag omdat het zadel haar zeer deed bij haar schouders. Nu heb ik een goed zadel (met boom) en eigenlijk heeft het probleem zich nooit meer voor gedaan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:12

Is het die paint die een tijdje geleden op marktplaats heeft gestaan?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:53

ja dat klopt, hij stond op marktplaats.
en nee het is niet peppy dat was dus mijn vorige paardje waar ik helaas afschijt van moest nemen, hij heeft mij al mijn spaargeld gekost dus dat is ook de reden dat ik even niet de mogelijkheid heb voor een dure trainingstal.
ik heb mezelf groter ingeschat dan ik werkelijk ben met de gedachte dat het wel goed zou komen met rijden.
ik denk dat iedereen er wel over mee kan praten, ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:27

Ga alsjeblieft niet Jan en Allemaan erbij halen die het wel even denkt op te lossen. Als je hier hulp vraagt komt er iemand die je verder amper kent. Dat kan een ervaren en rustige ruiter zijn, maar ook eentje die denkt het wel even te fixen. Kijk daarmee uit!
Natuurlijk kost training geld, maar dit kost ook geld een paard waar je zelf niks aan hebt.
Ook zijn er maar weinig goede ruiters of trainers die dit risico zomaar even nemen. Als ze bij jou komen voor een uurtje per week, kunnen ze zo weinig. Je wilt het paardje zien, beoordelen en dan wat opbouwen. Dat kan echt niet bij jou op stal. Daarom is het beter ergens te staan waar iemand er elke dag even mee bezig kan. Al is dat in het begin 15 min.

En misschien hoeft volledige training niet. Voorheen kon je bij Starnmer per keer betalen. Dan zou je daar in pension staan, wat best meevalt in het westen qua prijs. Komt ie elke dag in een weitje en pakken ze hem bijv 3x pw wat je dan betaald. Dat kan je dan evt uitbreiden een maand later of iets dergelijks. En wat mensen ook zeggen, Starnmeer is niet alleen maar hard en weet ik veel. Als het niet nodig is, hoeft dat niet en ze gaan echt niet bij zo een paard zomaar wat doen en keihard tekeer. Eerst beoordelen hoe en waarom, daarna de aanpak die nodig is.

Maar wat je ook doet, niet gaan rommelen of iedereen die het wel weet maar laten proberen. Paard gaat het niet begrijpen allemaal en je krijgt er achteraf spijt van als iedereen van alles heeft geprobeert of ( heel verkeerd )te hard etc........Zit een groot verschil in mensen die verkeerd te hard zijn of duidelijk en consequent. Waarschijnlijk hoeft hard ook helemaal niet, maar dat zullen sommigen denken. Of dat zijn de snelle fixers.

Mocht je hem verkopen, kijk dan ook uit aan wie. je krijgt er nu niet veel voor, zeker niet als ie zo is, maar als ze ergens er wat van kunnen maken is het beter dan hij heel slecht terecht komt. Misschien kan je op een stal het beestje inruilen voor iets wat je wel past.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:53

In een ander topic over kleuren van showkleding zeg je vol trots dat je dit paardje past hebt; komt bij mij de vraag boven: Deed ze dit ook bij de vorige eigenaar, ik ga ervan uit dat je er eerst op hebt gereden een aantal keren voor je tot de koop besloot?

Zoniet, tja...een paard kopen is geen halfje bruin... ;(
Zoja, deed ze het bij de vorige eigenaar ook of is het iets van de laatste tijd?

Dan zou ik inderdaad eerst een even naar het zadel en/of bit laten kijken waar jij mee rijdt, of het voer, de accomodatie, krijgt ze voldoende beweging en ga zo maar door.
Een paard "vlucht" niet zo maar, dan moet er iets meer aan de hand zijn.

Een paardje wat je pas zo kort hebt, en nu al weer over verkopen praten.... >;) :n
Probeer eerst eens de oorzaak te vinden en ga dan over een oplossing nadenken!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:04

ng een vraagje : hoe is hij gecastreerd?
is hij geopereerd zeg maar, of gewoon?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:25

lijkt mij een probleem die al lang speelt aangezien de vorige eigenaar al 1,5 jaar niet meer had gereden (paard is 6??) en alleen met grond werk is bezig geweest. Misschien toch een verkeerde keuze voor je geweest spijtig genoeg! Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paard en heb haar uiteindelijk weg gedaan omdat het niet ging lukken en ik niet levensmoe was! heb er ook hulp bij gehad van verschillende mensen (profs) en die lukte het uiteindelijk ook niet (heeft me veel geld gekost!) Soms is het nu eenmaal zo dat een paard onhandelbaar is hoe goed je het er ook mee voor hebt en dan moet je echt even je gezonde verstand gaan gebruiken over hoe nu verder en misschien rottig om nu te zeggen voortaan ook je gezonde verstand gebruiken vóór je een paard gaat kopen! Door schade en schande word je wijzer.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:40

ik ga ook echt niet zomaar jan en alleman er op laten, ik hoop hier wat meer te weten te komen over mischien iemand die hier ervaring mee heeft gehad en daar iemand's hulp van heeft gehad.
ik wil hem ook hlemaal niet wegdoen en dat zal ook heus niet gelijk doen ik wil eerst van alles proberen, verder passen we namelijk wel heel goed bij elkaar hij doet verder geen stap verkeerd en ik kan heerlijk met hem bezig zijn, grondwerk enz hij is gewoon heel lief met alles.
het is alleen het rijden, en dat laat ik heus niet zomaar iemand ''even'' oplossen. :S
ik begrijp heus wel dat ik mischien niet zo slim gedaan heb bij de koop maar ik vond hem gewoon een leuk paard waarvan ik dacht dat het wel goed zou komen, en dat denk ik nog steeds ik heb allen hulp nodig en niet alleen maar preken.
ik ga wel even bij wat trainingstallen informeren,

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:21

poging 3 om dringend hulp te bieden.

was hij voor de castratie ook zo met rijden ?