MUSTANG...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:50

dat begrijp ik maar een natuurlijke wilde mustang zal nooit bont geboren worden ivm de schutkleur die ze nodig hebben om te overleven.
en een paint is een bont blijvend gefokt paard dat zijn dus 2rassen totaal verschillend

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:12

In beide kan ik het niet met je eens zijn Haha!
Een mustang is niet van nature wild, maar verwilderd. Hij past zich aan aan zijn leefgebied en het recht van de sterkste zal overwinnen. Ik kan me indenken dat een bonte hengst hierdoor minder kans maakt op leiderschap van een kudde dan een egaal gekleurde hengst. Maar dat is zeer afhankelijk van het aantal hengsten.

Citaat:
een paint is een bont blijvend gefokt paard
Sommige bloedlijnen voeren genetisch meer 'wit' dan andere. King is hier een voorbeeld van. Er zijn fokkers die absoluut niet met King-bloed fokken omdat ze geen wit willen in hun bloedlijnen.
De Paint is onstaan doordat paarden waar teveel wit in zat niet meer in het Quarter stamboek werden opgenomen. Het is dus een speling van de natuur waarop door de mens bewust is doorgefokt. Maar dit houdt zeker niet in dat alle Paints bont vererven, kijk maar maar alle 'breedingstock' paints die uit 2 bonte ouders geboren worden.

Overigens is 'schutkleur' al een moeilijk begrip. Op zand is buckskin een uitstekende schutkleur, maar valt een zwarte stevig op. Op kleigrond is de zwarte weer in het voordeel. Als schutkleur echt van levensbelang was geweest waren paarden in de loop der jaren wel groen geworden Haha!

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:06

Ik ben het met Sugarmiss eens. En Velvet, wel eens gehoord van Indianan die het liefst gevlekte paarden hadden omdat die zo MIN mogelijk opvielen? Tong uitsteken En een echte mustang is volgens mij opa x vader x mama x zus en geen ras

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:11

Willeke schreef:
En een echte mustang is volgens mij opa x vader x mama x zus en geen ras

Dit is sterk afhankelijk van de situatie binnen een kudde. In principe (als er genoeg paarden zijn) is de hengst heel kieskeurig welke merries hij wel en niet dekt. Ook minder sterke merries worden soms een jaar overgeslagen (of de dekking pakt niet natuurlijk Haha! )

Ook worden de jonge hengsten als snel uit de kudde gewerkt. Als een hengst een 'slecht beleid' voert zullen de merries zich sneller laten 'overhalen' om met een andere hengst er vandoor te gaan.

Dit is de natuur zijn manier om sterke paarden te kweken.

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:27

De mustang stamt rechtstreeks af van de Spaanse paarden van de conquistadores. Deze huurlingen kwamen in de 16e eeuw in mexico aan kand met hun rijpaarden en installeerden zich vervolgens in het westen van de Verenigde Staten waar ze fokkerijen vestigden.

Kleur: de kleuren varieren van van herkomstregio tot herkomstregio, maar het belangrijkste type bevat veel zwart, muisgrijs, roodschimmel, isabel. bij alle paarden zijn staart en manen zwart.

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:48

Het leven in de Kudde:

De mustangs leven in groepen van ongeveer 15 stuks, soms meer. Iedere kudden heeft merries en veulens, alsook jonge hengsten die jonger dan twee jaar zijn. Eén hengst is de leider van de kudde. De jonge hengsten die uit de groep worden verstoten vormen kleine groepen, maar vanaf dat ze drie jaar oud zijn leven ze alleen en dagen hengsten uit voor een gevecht om de kudde over te nemen. De hengst is altijd allert. Hij houdtzowel de andere hengsten als de roofdieren die het op de veulens hebben gemunt - coyote, poema's, beren - in de gaten. Hij achetvolgt zijn kudde permanent door de merries met beten bijeen te houden. Zo waarborgt hij de veiligheid van de kudde en blijft hij tevens de baas.
Het komt voor dat een merrie niet bij hem in de smaak valt. Ze wordt dan verstoten en moet proberen in een andere kudde opgenomen te worden. de jonge hensten vormen soms hun eerste 'afdankertje' van andere hengsten.