Zooo braaaffff!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:38

Cassidy schreef:
Volgende oefening gaat zijn dat ik haar in een longelijn kan inpakken, zonder dat ze ook maar een stap verzet....en wees gerustgesteld...ik ga jullie er niet over inlichten als ik dat heb gedaan...

Ben juist eigenlijk best benieuwd!
Ben je van plan om een soort rollade te maken? Vingers aflikken Clown Haha!
GEINTJE NATUURLIJK!!!
Nee serieus, ik ben wel benieuwd hoe je dat aanpakt. Hoe ga je dat opbouwen en wat doe je als ie ineens toch in paniek raakt? (blijft een paard natuurlijk)

Wat ik een keer gedaan heb tijdens een storm is wat spelen met een oud (maar wel erg groot) zeil in de bak. Op het laatst heb ik het zeil helemaal over haar heen getrokken (ze stond gewoon los). Jawel, er bestaan tenten in paardformaat! Haha! Had helaas geen camera bij me. Toen het zeil weer op de grond lag heb ik het maar snel uit de bak gehaald, want ze begon het wat al te erg met de tanden te bewerken Haha!

Al dit bomb-proof maken van een paard heeft trouwens volgens mij niks met western te maken...

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:45

Ludo schreef:
Denk je dat ze hiervan in paniek raken Talida Verward Zoals al werd beschreven gaat alles stapje voor stapje.


dat zeg ik toch niet, cassidy schrijft zelf dat als ze in paniek raken dat ze dan een stap terug gaan, toch?

cassidy, dank je dat wilde ik net zelf tiepen maar ik was te langzaam Haha!

en geloof me, ook een "KWPN" kan rustig zijn als je het goed aanpakt. Tallie is net zo rustig als al die "western"paarden, en kan nog een hoop meer hebben dan menig volwassen paard (ik zal jullie de details besparen). gewoon door gekke dingen doen. tja en bij mij hoort daar niet kluisteren bij, of lijnen met een strik vast maken

wat trixy zegt, bomproof heeft niks met western te maken

en henriette, wie begon er over kluisteren voor als ze ooit gedekt zouden worden, ikke niet Schijnheilig

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 15:47

Het is inderdaad niet iets specifiek "western", maar heeft in die tak van sport wel veel be-oefenaars zal ik maar zeggen. Westernruiters vinden het nu eenmaal heel erg belangrijk dat hun paard een betrouwbare partner is, net zoals de Quarter nog steeds een belangrijke rol op de ranch speelt en dat is niet alleen maar aangeboren "cool-heid".

Het allerbelangrijkste is dat je je paard heel goed kent en andersom natuurlijk. Je gaat telkens een heel klein stapje verder en zodra je ook maar iets van stress ziet, dan ga je weer een stapje terug.
Maar soms is het ook wel eens klieren of uitproberen wie de baas is en dat moet je natuurlijk ook wel herkennen, anders krijg je een onhandelbaar paardje.
Kortom, je moet wel wat in je mars hebben anders wordt het niks. (kun je beter geen paard nemen Haha! )

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:48

Talida"]
[quote="Ludo schreef:
Denk je dat ze hiervan in paniek raken Talida Verward Zoals al werd beschreven gaat alles stapje voor stapje.


dat zeg ik toch niet, cassidy schrijft zelf dat als ze in paniek raken dat ze dan een stap terug gaan, toch?
[/quote]

Sorry, ik had even niet goed gelezen Frusty Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:52

Er zijn momenten dat je idd niet terug kunt als ze in paniek raken. Daarom moet de voorbereiding naar die momenten toe wel heel erg secuur gebeuren. Dus sla vooral niets over, wees zeker van de reactie van je paard op alle stappen voor die tijd.

Stond er misschien wat raar, maar ik zit op mijn werk en achter me lopen mensen langs. Ik kan dus niet ongestoord bokken en antwoorden uitgebreid gaan doorlezen voordat ik ze plaats...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:08

Cassidy schreef:
Volgende oefening gaat zijn dat ik haar in een longelijn kan inpakken, zonder dat ze ook maar een stap verzet....en wees gerustgesteld...ik ga jullie er niet over inlichten als ik dat heb gedaan...


O dan zet ik het hier wel neer hoor, deze oefening doe ik dus ook gewoon met m'n merrie. Is ook een heel normale grondoefening, net als die met het touw om de benen.
Ook deze oefening bouw je stapje voor stapje op. Je begint met een lange lijn terwijl je zelf schuin achter je paard staat, en laat het paard "follow the lead" weer terug naar het baasje. Steeds een stapje verder, tot de lijn helemaal om het paard heen zit. En dan moet íe wachten of hij zichzelf voorzichtig uit de lijn mag bevrijden, of dat het baasje dat voor 'm gaat doen.


Voor wie echt nog nooit van deze oefeningen gehoord had (ze worden echt al veel langer gebruikt dan dat goeroes als Parelli, Voest, Roberts en weet ik wie allemaal nog meer "hot" werden hoor), wat doen jullie dan allemaal met je paard als grondwerk?
Of ehhhh waren jullie nog nooit creatiever geworden dan eens longeren ofzo Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:26

Pat Parelli of Leslie Osmond of Bill Dorrance...ze hebben het er allemaal over...

"True horsemanship through feel"...kan het boek alleen maar aanbevelen...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:40

Carys schreef:
Ik gooi bij mijn paarden wel eens het halstertouw om de nek dat er dus ook wel eens afglijdt. Als ze er dan op staat en zichzelf dus tegenhoudt, blijft ze braaf staan wachten tot ik haar red. Idem dito met een teugel, ik zat er laatst zelfs op toen ik de teugels liet slippen.

Zo kun je dus voorkomen dat ze -als ze merken dat ze vastzitten- hun hoofd omhoog gooien en net zolang trekken tot de teugel kapot is...
Kun je daar met een ouder paard ook nog aan beginnen? Ik heb ook eens een jaarling door een ander paard door het draad gejaagd zien worden. Die rolde zichzelf in de paniek netjes vast en rukte net zolang tot het los was. Hij had wel zijn benen onder de draadwonden zitten. Het is natuurlijk veel beter als hij rustig blijft en je het draad zelf kunt verwijderen. We stonden er allemaal bij, maar konden niets doen door die maaiende hoeven!

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:41

Ik vind het allemaal heel goed wat Cassidy en Henriette met hun veulens doen. Wat een overdreven reacties gelijk weer op het kluisteren e.d. sjongejonge....
Mijn merrie is pasgeleden natuurlijk gedekt, en voor de zekerheid staat ze dan aan 1 been gekluisterd, shoot me... Verkrachting?? dacht t niet.

Met mn veulen van vorig jaar heb ik ook veel van de genoemde oefeningen gedaan, vooral die met een loshangend halstertouw, waar hij dan op kan gaan staan. Ik heb al zoveel grote paarden zien panieken wanneer het halstertouw op de vloer valt, ze ruiken eraan, staan erop en tadaa.. grote paniek in de tent. dan maar liever jong geleerd...

Ander voorbeeldje over het met een touw optillen van de voet; een kennis was met haar paard op wedstrijd, blijkt het beest in de wagen zn voet in het hooinet gemanouvreerd te hebben (en dat hing op eethoogte, dus je zou zeggen hoog genoeg.... geen commentaar hierop graag). Hij bleef gelukkig braaf staan, met been in de lucht en we konden hem er zo uit tillen. Als mijn quarterhorsemerrie dat was gebeurt, was de ramp waarschijnlijk niet te overzien....

Goed van de mensen die er op verantwoorde leeftijd met jonge paarden mee oefenen! T scheelt een hoop ellende....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:46

Ik doe ook allerlei gekke dingen met m'n jaarlingen. M'n merrie-jaarling heeft ook als ukje met de leidkoord aan de halster in de wei gelopen, ik kan zo achter haar gaan zitten in 'r staartje borstelen, ik leg touwen rond haar buik of 'r kont ... toen ze vast kwam te zitten in een hooinet (ja, de mijne ook 's al steigerend) heeft ze zich gewoon neergelegd met het beentje in de lucht (ging gelukkig niet erg hoog) en rustig blijven liggen tot ik 'r "vond" en heb losgesneden. M'n hengstjaarling stond vorige week met z'n been in een hooizak (zo ééntje met een gat vanvoor in) en hij bleef inderdaad rustig staan wachten om terug z'n been te krijgen. De gekste dingen doen wij met die jaarlingen, maar je krijgt er een ongeloofelijk vergaand vertrouwen voor terug!

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:15

[/quote]
Ander voorbeeldje over het met een touw optillen van de voet; een kennis was met haar paard op wedstrijd, blijkt het beest in de wagen zn voet in het hooinet gemanouvreerd te hebben (en dat hing op eethoogte, dus je zou zeggen hoog genoeg.... geen commentaar hierop graag). Hij bleef gelukkig braaf staan, met been in de lucht en we konden hem er zo uit tillen. Als mijn quarterhorsemerrie dat was gebeurt, was de ramp waarschijnlijk niet te overzien....
[/quote]

haha, dat was dus mijn Billy *LOL* en die heeft tot zn 4e in Polen gelopen...
dus niks geoefend. Heeft met vertrouwen (en heeel veel geluk, deze keer) te maken en dat kan een paard ook later heel goed leren.

Waar ik niet mee wil zeggen dat veel doen met een veulen niet goed is, integendeel, maar zonder oefening komt het met een betrouwbaar paard ook wel goed, mits je ze vertrouwen geeft zodat ze niet snel in paniek raken.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:55

Jaja, maar wie weet waar Billy in Polen mee om zn nek gelopen heeft!! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:19

Cer schreef:
Jaja, maar wie weet waar Billy in Polen mee om zn nek gelopen heeft!! Haha!


Je neemt me de woorden uit de mond. En met het risico dat ik generaliseer: mensen in dit soort landen zijn niet bepaald zachtzinnig met hun paarden.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:34

Cassidy"]
[quote="Cer schreef:
Jaja, maar wie weet waar Billy in Polen mee om zn nek gelopen heeft!! Haha!


Je neemt me de woorden uit de mond. En met het risico dat ik generaliseer: mensen in dit soort landen zijn niet bepaald zachtzinnig met hun paarden.
[/quote]

welke landen????????????????????pffffffffffffffff Boos! Misselijk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:13

qhman"]
[quote="Cassidy"][quote="Cer schreef:
Jaja, maar wie weet waar Billy in Polen mee om zn nek gelopen heeft!! Haha!


Je neemt me de woorden uit de mond. En met het risico dat ik generaliseer: mensen in dit soort landen zijn niet bepaald zachtzinnig met hun paarden.
[/quote]

welke landen????????????????????pffffffffffffffff Boos! Misselijk
[/quote]

Okee, ik moet geloof ik wat uitleggen, en ik heb ook het verkeerde woord gebruikt. Ik bedoelde niet "niet zachtzinnig" in de context van de paarden afranselen, maar meer "no nonsense". In landen waar mensen paarden nog echt als werkkracht gebruiken gaan ze wat nuchterder met de paarden om dan hier in Nederland. Ik heb daarbij de doorsnee Nederlandse recreatieruiter voor ogen die het zielig vind als de paarden hard moeten werken. In landen zoals Rusland of idd Polen geeft men gerust om de paarden, maar als ze het niet redden word er minder lang mee gedokterd dan bijvoorbeeld in Nederland. De Staatsstoeterij van de Arabische Volbloeden in Tersk selecteerd al jaren heel streng op hardheid en gezondheid. Paarden die niet 100% in orde zijn, redden het daar gewoon niet. Je zult er weinig kneusjes zien rondlopen. Heel hard, gewoon no nonsens. En dat zie je ook terug in hun instelling t.o.v. het dier...

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:21

qhman"]
[quote="Cassidy"][quote="Cer schreef:
Jaja, maar wie weet waar Billy in Polen mee om zn nek gelopen heeft!! Haha!


Je neemt me de woorden uit de mond. En met het risico dat ik generaliseer: mensen in dit soort landen zijn niet bepaald zachtzinnig met hun paarden.
[/quote]

welke landen????????????????????pffffffffffffffff Boos! Misselijk
[/quote]

En wat bedoel je met deze uitspraak??

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:38

En wat bedoel je met deze uitspraak?? vraagt cer !

mensen in dit soort landen zijn niet bepaald zachtzinnig met hun paarden.

waar wat hoe? maar er is al gereageerd hoe het bedoeld werd
dus door diegene werd wel begrepen wat ik er mee bedoelde.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:52

qhman"]
En wat bedoel je met deze uitspraak?? vraagt cer !
[/quote]

Uh.. ja dat vraag ik? Vragen staan vrij toch?? En ik begreep echt niet wat je daarmee bedoelt, sterker nog, dit berichtje maakt het niet echt veel duidelijker....?? Verward

[quote="qhman schreef:
mensen in dit soort landen zijn niet bepaald zachtzinnig met hun paarden.

waar wat hoe? maar er is al gereageerd hoe het bedoeld werd
dus door diegene werd wel begrepen wat ik er mee bedoelde.


Nou, pardon voor het niet begrijpen... maar Cassidy dr uitleg was voor mij voor de hand liggend, dus snap ik je vraag nog steeds niet...
Mensen in dat soort landen gaan anders met hun paarden om dan dat getrut hier soms, en dan zet jij "welke landen" wat mij wel duidelijk leek, plus nog wat vraagtekens en twee smiley's... Steno is nooit mn sterkste kant geweest, dus misschien had een klein beetje toelichting op zn plek geweest?? Of zeg ik nu echt zulke rare dingen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:24

De boze smilie en de kotssmilie impliceerden idd iets anders...maar goed, daar heb ik maar overheen gelezen...Haha!

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:52

als ik ff wat mag uitleggen; mij n billy heeft in polen en een natuurreservaat gelopen en 1 keer per jaar gingen een paar van de eigenaren van de beesten, zon 30 hengsten, erheen voor een enting en een wormenkuur. geen pool die er met zn vingers aanheeft gezeten dus...

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:19

deze topic wordt begonnen door Henriette, in mij ogen is het goed wat er gedaan wordt, mits het op een verantwoorde wijzen gebeurd. het is net als paard rijden, mensen zien een ander wat doen, en gaan het na doen, terwijl ze eigelijk niet weten wat ze doen. grondwerk is de basis. het kluisteren tijdens het dekken bv, is dan ook vaak geen probleem voor een merrie waarbij op jongere leeftijd het grondwerk goed gebeurd is.
het gaat in eens over een paard billy, cer geeft aan, wie weet waar billy in polen mee om ze nek gelopen heeft. met het risico dat ze generaliseerd zegdt cassidy, mensen in die soort landen zijn niet bepaald zachtzinnig met hun paarden. mij vraag welke landen. de smilles er bij om te benadrukken, oogkleppen voor ofzo.
cassidy legt uit wat er eigelijk mee bedoeld wordt, en cer vraagt wat ik bedoel met deze uitspraak. ik denk dat ik hier geen verdere uitleg over hoef te geven als ik lees hoe bepaalde mensen een actie maken op een reactie van een ander. of zeg ik nu echt zulke rare dingen. wat wil je horen, dingen die je graag wil horen ofzo. vervolgens leest cassidy over de smilles heen, een school voorbeeld van iemand wat zien doen met ze paard, en niet weten wat er nou precies gedaan wordt. en amanda2 legt uit dat het daar inderdaad een hemel voor paarden is, omdat ze daar 1X PER JAAR een enting en een wormenkuur krijgen. schiet mij maar af.
voorstel: ga lekker bij elkaar op de thee, neem er een kransje bij, en vraag jullie af hoe ik het zou hebben kunnen bedoelen. kijk om je heen doe je oogkleppen af en oordeel dan over het feit waarin gegeneraliseerd werd. welk soort landen, welk soort mensen, gebruik voor je eigen ego, of gebruik voor levens onderhoud. doel van het hebben van paarden, doel van wat er mee te willen doen. eerlijk zijn tegen over je zelf en zien wat er dicht bij je gebeurd, en daar wat durven van te zeggen. je neemt inderdaad de woorden uit me mond.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:46

Hmm, terwijl mijn eerste reaktie was: niet alleen in die landen!!

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:47

whahaha!
diep triest...

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:43

Nou qhman, in eerdere discussies waardeerde ik je een soort van, als discussiepartner, maar nu ga je voor mij echt een beetje over het randje hoor. Amanda2 neemt nergens het woord 'hemel' in de vingers, mijn voorbeeld van Billy was om te benadrukken dat een mak paard altijd handig is, en uiteindelijk suggereer je dat we maar een theekransje moeten beginnen. Tenminste, voor zover ik je onsamenhangende verhaal kan volgen...

Wat ik wil horen is de uitleg waar ik om vraag, zonder dubbele bodem of wat dan ook (tenzij je van de achterdochtige bent). Als je die al niet kunt geven zonder woorden als 'oogkleppen' te gebruiken, laat dan maar zitten...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:10

qhman schreef:
of zeg ik nu echt zulke rare dingen. wat wil je horen, dingen die je graag wil horen ofzo. vervolgens leest cassidy over de smilles heen, een school voorbeeld van iemand wat zien doen met ze paard, en niet weten wat er nou precies gedaan wordt.


Om te beginnen zou je eens kunnen beginnen met het plaatsen van hoofdletters. Leest een stuk prettiger.
En verder, als ik die kotssmilie zie, dan betrek ik dat op mezelf. Wie heeft hier de oogkleppen voor is mijn volgende vraag?
Nu vind ik je in menige discussie hier op bokt al aardig uit je nek kletsen, dus dat ik over die smilies heenlees die door jou zijn geplaatst zegt idd. wat over mijn mening over jou. Dus in dit geval heb ik zeker de oogkleppen (bewust) voorgedaan. En als jij denkt dat ik niet snap waar andere mensen mee bezig zijn, en alleen maar imiteer, dan mag je dat van mij gerust denken, want ik weet het beter en sta niet te wachten op jouw waardering voor mij.

'Nuff Said.Haha!