Vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-01 14:02

Kan een pony (new forrestxarrabier) van 26 jaar oud, altijd engels bereden, nu in ene Western gaan leren rijden? Via via hoorde ik zo'n verhaal en ik was benieuwd hoe jullie hierop reageren. Mij lijkt het onmogelijk...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 14:25

het zal best mogelijk zijn, alleen zal het waarschijnlijk niet meer zo snel gaan als met een jong paard.
Ik zelf zie alleen het nut er niet van in...

En het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder western verstaat.
Aan een los teugeltje met een westernzadel rijden?
Of perfecte spins, stops en roll backs?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 14:44

persoonlijk zeg ik dat je met dit paard er niet meer aan moet beginnen.
Ik denk dat dit paard beter af is met de manier waarop je nu rijd.
Je kunt natuurlijk altijd een westrnzadel kopen als je dit lekker vind rijden, maar een echte omscholing lijkt me wel wat zwaar voor dit paard.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 14:45

ps maar je kunt in principe altijd omscholen.
ben er ook mee bezig.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 16:13

misschien rare gedachten kronkel van mij hoor.
Maar een engels zadel is over het algemeen lichter qua gewicht dan een western.
Dus tja. Met haar leeftijd dan zo'n zwaar zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 17:37

Is onzin Stef, een ruiter die een paar kilo zwaarder is kan er toch ook op rijden? Bovendien ligt het gewicht beter verdeeld.

Ik weet toevallig op welke pony Linda met dit berichtje doelt, en het meisje waarvan dit dier is, is maar een lichtgewichtje en bovendien zuinig op haar paardje.
Zij heeft niet de ambities om spinns en rollbacks te gaan maken met dit diertje, maar om er op een diervriendelijke, relaxte manier mee te gaan rijden. Ik denk dat het daarvoor nooit te laat is. Misschien dat het meer in de categorie "country" gaat vallen wat ze er mee gaat doen, of misschien dat ze nog wel recreatieve pleasure-ambities heeft.

Het meisje heeft in ieder geval een goede instructeur benaderd (Jan van Berendonk), dus die helpt haar wel op de goede weg.

Dus Linda, maak je geen zorgen, ze zullen de pony echt niet over de kop werken. De bedoeling erachter is juist heel paardvriendelijk!

Sonja

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 21:13

Hallo,
Wij hebben ook een pony gehad van ongeveer 20 jaar, een NRPS-er, die altijd flink over de kop getraind werd in de M-dressuur. Deze pony hebben we omgeschoold en zónder problemen...alleen maar goede ervaringen, de pony werd ontzettend rustig en lief, terwijl het voorheen een "hittepetit" was...
Dus onze ervaring met omscholing is zeer positief, maakt niet uit met welk ras, ongeacht zijn leeftijd ! En inderdaad... het is natuurlijk wat anders als je op "top"niveau wilt trainen (sliding stop, roll back etc.) Maar ik zou zeggen; begin bij de basis (pleasure)en voel hoe je paard erop reageert, dit merk je gauw genoeg....
groetjes Lachen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:31

"Beste" Wimpy,

"Country" is een term die gebruikt wordt door manege's die hun ruiters met westernrijden willen laten kennismaken, maar die eerlijk genoeg zijn om het geen western te noemen. (Dit houdt dus in dat er op een comfortabele en paardvriendelijke manier gereden wordt, maar van dingen als rollbacks en stops (dus voornamelijk reiningtermen) hebben ze nog nooit gehoord)
Zeer serieuze westernruiters zoals misschien jij wel, zullen dit niet erkennen als western, en misschien mag het inderdaad wel niet zo heten.
Maar daarom hebben die mensen dat dus "country" genoemd. Het heeft alle basisdingetjes van western in zich, maar is eerlijk genoeg om toe te geven dat het geen "echt" western is.

Oh ja, nog een schokkend nieuwtje voor je: je hebt er ook geen Quarterhorse voor nodig, ze doen het met allerlei andere rassen ook....

Kan me voorstellen dat je erg geschokt bent. Sterkte met je herstel!

Ik had trouwens eigenlijk wel verwacht dat je hier ook wel van op de hoogte zou zijn!

Sonja

PS Ik zie ook niet in waarom je niet western-ACHTIG met dit dier zou kunnen gaan rijden? Juist bij zo'n ouder dier lijkt het me een verademing voor het paard dat hij niet meer in de krul gereden hoeft te worden, en dat hij op een rustige manier (tja, toch weer die rottige term "recreatief pleasure" *LOL* ) lekker in beweging blijft?

PS2 Recreatief betekent dat de ruiter het op een goede manier probeert te doen, maar dat hij of zij er vooral veel PLEZIER aan beleeft (en het paard liefst ook). Dus LOL in het werk telt dan harder dan punten....
Dus zoals er Recreatief dressuurrijden bestaat, bestaat er ook Recreatief pleasure! Why not???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-07-14 23:07 ]</font>

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 00:16

hahahahahehehehehehehheheheh

whimpy ga toch eens af koest man hahahhaa

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 09:22

het lijkt me voor elk dier een verademing om 'country' te rijden ipv van altijd maar streng dressuur of iets dergelijks.
Daarnaast vind ik 'country'een ongepast woord voor dit soort manier van rijden , maak er dan freestyle van want dat sind immers tussen engels en western in.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 14:56

Even ter verduidelijking.....Deze pony heeft al jaren geen dressuur meer gereden en werd alleen nog maar puur recreatief buiten gereden, dus van een 'verademing' is absoluut geen sprake....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:39

[quote]
Alleen door maneges gelegen in redneck county }> doe toch normaal Koe

[quote]

Wow, afgeschoten worden op iets dat je niet eens zelf verzonnen hebt. Klasse hoor!!! Is het nu mijn schuld dat er maneges zijn die hier mee bezig zijn????? Misselijk !

Ik spreek jouw stomme berichten alleen tegen Koe ben gewent dat je alleen maar stom kunt banketstaaf Frusty .eens een redneck altijd een redneck Cool

Ook maar 1 reactie op: Misselijk ....


Waarom niet!!!!!!!!! Huilen
omdat je al weken bezig bent om mij uit te leggen dat jullie geen wedstrijd ruiters zijn maar recreatieve western ruiters }> en nu komt er nog een groep bij????
doe normaal je rijd pas een half jaar western gooi je niet op als de goeroe van bokt op western gebied.de manier waarop jij western benaderd is belachelijk.
probeer een paard eens western pleasure te laten lopen dan weet je waar je het over hebt.

Ik heb geen ambities om westerngoeroe te worden, dat laat ik over aan mensen die zich daar blijkbaar eerder toe geroepen voelen, omdat ze al zo ontzettend goed gepresteerd hebben enzo (wederom Misselijk ...). Laat mij maar lekker op m'n eigen Janboerefluitjesmanier linedancen met m'n draaiorgelknollie, dikke pret *LOL* !



Maar effe serieus, dat afzeiken daar heb je geen reet aan, maar dat weet (bijna) iedereen.

Country is dus echt een term die gebruikt wordt bij verschillende maneges. Nou kun je daar heel fel op gaan reageren en het er mee eens zijn of niet, maar probeer je eens voor te stellen hoe de reacties zouden zijn als die maneges "hun" manier van westernrijden echt "western" zouden noemen..... We hebben hier tenslotte ook al gezeik genoeg gelezen, over wanneer het nou western mag heten en wanneer niet.
"Freestyle" werd ook al als optie genoemd, maar dan lopen die maneges de kans een rekening van vriend Voest gepresenteerd te krijgen, of misschien denkt iedereen dan dat ze er alleen caviapaarden hebben met alleen een touwtje om de nek....

Dus op zich vind ik de term "country" nog niet eens zo heel gek gevonden. Het is niet wat anderen verstaan onder "western", is minder vaag dan de term "freestyle", maar inderdaad moet je dan wel eens aan linedancen denken..... da's ook weer een nadeeltje...

Maar vooruit, nog effe voor de duidelijkheid: ik heb die term dus niet bedacht, en ik ging er eigenlijk ook wel vanuit dat de meesten hier er wel eens van gehoord hadden.

Ach, ik blijf maar gewoon lekker "dom banketstaaf" en vooral koppig volhouden dat het er om gaat dat je lekker met je beessie bezig bent. 't Is en blijft toch hobby voor de meesten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:52

Nee hoor, ik ben niet boos. Schat jezelf niet te hoog in *LOL* !
Idd erg handig, zo'n koudbloed, ben er zeeeer tevreden mee! Kunnen van alles een beetje, net als het baasje!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:55

hallo sonja;

wat zie ik nou,ben ik een weekend wezen stappen ( nouja stappen) kom ik tterug dan dit weer! wimpy laat de opmerkingen gerard
waardig zijn hou je smoelwerk eens,als je het niet eens bent lees het dan niet,doei!!!
sonja laat je niet gaan ( netjes ) als er mensen zijn die iets willen weten geef ze antwoord naar eer en geweten,spookie is ook 26 werd western omgeschoold zalig voor het paardje gemoed rust van de eigenaar en beide
rijden met veel plezier.
nogmaals

LOST DREAMS ARE BEST NOT FORGOTTEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:00

Ha die WW, wat heb je uitgevreten van 't weekeinde? Of is dat niet voor publicatie hier geschikt? *LOL* !

Ach, het zeuren hoort er hier zo langzamerhand blijkbaar bij, je zou er bijna aan wennen....

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:55

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: westernworld op 2001-07-15 21:29 ]</font>

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:20

Ik vind het een beetje vreemd om zo´n oud paardje nog van engels naar western om te gaan scholen. Tenminste als je echt western met spins en rollbacks bedoeld. Waarom ga je niet lekker freestylen met hem/haar, dan combineer je de beste dingen van beide stijlen. Lekker een losse teugel,de rust waarmee je rijdt, evt. een westernzadel (wat inderdaad wel eens beter kan zijn voor de rug van je paard), maar de voor je paard bekende hulpen van de dressuur. Ik zou ze niet meer op haar leeftijd het probleem geven van dingen leren als: eerst was in galop aanspringen binnen been op de singel buiten been erachter, en nu is het binnenhand omhoog en buitenbeen erbij.

Groetjes en succes!

Jolande

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:07

De eigenaresse is ook echt niet meer van plan om reining met dat diertje te gaan doen. Ze wil western proberen juist om het paardvriendelijk benaderen en berijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:43

O wat een lieffie!!!! Lovers !
Heb je die foto uit een blad geplukt, of zelf gemaakt? Als je 'm zelf gemaakt hebt, vraag dan eens aan de eigenaar waar hij of zij dat zadeltje vandaan heeft? Misschien kun je Stef daarmee op weg helpen!