prijs van een paintveulen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:50

Aanvallen kunnen zomaar optreden. En niet alleen tijdens de training...op elk moment van de dag...

Dragers kunnen een bepaalf dieet volgen, daarmee zijn de aanvallen te beperken...maar weg gaan ze nooit helemaal. Er zijn dragers die geen symptomen vertonen, en er zijn paarden die echte aanvallen krijgen...

Nogmaals, deze ziekte HOEFT niet meer te bestaan, als de rasvereniging zijn verantwoordelijkheden neemt...

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:54

Sorry... ik heb het artikel ff vlug doorgenomen en dit is blijven hangen...
Weet je trouwens nog meer van zulke 'grappige' ziektes en syndromen? Wil me er nou toch echt in verdiepen!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:58

Cassidy schreef:
Geen epilepsie...ontstaat niet in de hersenen. Maar het effect is hetzelfde


Ja dat bedoelde ik, hetzelfde effect maar ik wist geen ziekte om het mee te vergelijken eigenlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:01

Nou, grappig vind ik ze niet hoor. Ik vind alleen dat iedereen deze ziekte moet kennen, zodat de rasvereniging er wat aan gaat doen. En als de rasvereniging er al niets aan doet, dat dan toch in ieder geval de fokkers gedwongen zijn om na te denken en niet met dragers te gaan fokken, omdat ze de fokprodukten toch niet kwijt raken...

Zolang er HYPP dragers verkocht worden, ze in de showring winnen, en er verder niets aan gedaan wordt, is deze ziekte niet uit te bannen...

Voor verder informatie omtrend de symptomen:

http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/hy ... facts.html

Voor de rest is er bij Arabieren ook een aandoening, een soort AIDS bij paarden. De naam is SCID...Severe Combined Immune Deficency

Meer info is hier te vinden: http://www.vetgen.com/scid.html

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 00:05

Whelp.. het eerste wat ik lees is dat het ook bij mensen voorkomt???? Ik had er echt nog nooit van gehoord!!! Klinkt als een soort MS ofzo? Ja ik heb er ook geen verstand van... (!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:13

SCID komt idd bij mensen voor...
Soms staan mensen en paarden dichter bij elkaar dan je zou denken (en willen)

En MS is een aandoening van de zenuwen. De isolerende laag rond zenuwcellen word afgebroken, zodat signalen door zenuwcellen niet worden doorgegeven, en daarom verlammingen opduiken.
SCID is een aandoening van de witte bloedlichaampjes...de dieren en mensen hebben geen afweer tegen infecties. Een soort AIDS...

Maar nu gaan we wel vreselijk off-topic...

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 00:15

Je meent het Haha! Ag ja waar je soms op uit komt....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:16

Nog even hier over SCID:

SCID, Severe Combined Immunodeficiency, is a primary immune deficiency. The defining characteristic is usually a severe defect in both the T- & B-lymphocyte systems. This usually results in the onset of one or more serious infections within the first few months of life. These infections are usually serious, and may even be life threatening, they may include pneumonia, meningitis or bloodstream infections.

"This once-fatal disease should be now seen as a pediatric emergency, a condition that needs immediate diagnosis and treatment. says Dr. Rebecca Buckley, chief of Duke's division of pediatric allergy and immunology. "Early diagnosis of SCID is rare because doctors do not routinely perform a test in newborns to count white blood cells. Such a blood test could pick up children with SCID as well as those with other serious immune deficiencies that would not be apparent until the child developed an infection. A simple blood test could allow us to treat, and most likely cure, SCID in an infant at a reasonable cost. If found later, less effective treatment can run into the millions." Buckley states, "What we're saying is that essentially every baby with SCID could be cured if diagnosed early enough. SCID should be considered a pediatric emergency."

SCID is often called "bubble boy disease". SCID became widely known during the 1970's and 80's, when the world learned of David Vetter, a boy with X-linked SCID, who lived for 12 years in a plastic, germ-free bubble.

There are several forms of SCID. The most common type is linked to the X chromosome, making this form affect only males. Other forms of SCID usually follow an autosomal recessive inheritance pattern or are the result of spontaneous mutations. One of these other forms is linked to a deficiency of the enzyme adenosine deaminase (ADA). Other cases of SCID are caused by a variety of other defects.

Van: http://www.scid.net/

En van daaruit kun je verder kijken....

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 00:16

Moest ik nog ff kwijt: In shemels naam HOEVEEL informatie zit er in die grijze massa van jou?? Niet te geloven Haha! Of zoek je alles ter plekke op.. kan ik me niet voorstellen Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:22

Met internet gaat er een wereld voor je open. En wat ik niet weet zoek ik idd. op...

En wat ook helpt: ik heb een opleiding moleculaire biologie achter de rug. Helpt heel veel als het wat medisch wordt en er met begrippen word gegooid....*LOL*
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-05-03 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 00:23

Maar hoe kom jij bij een ziekte als HYPP... Door eigen ervaring, of surf je er zo perongeluk ofzo langs??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:25

Nee, ik heb een Quarter, en als je je in Quarters en stambomen verdiept, zie je HYPP regelmatig langskomen.
Ik ben vroeger een liefhebber geweest van het Arabische Volbloed, en dan zie je SCID langskomen...

Als je maar lang genoeg in de paarden zit en veel leest en WILT leren, kom je van alles tegen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:13

Het kan aan mij liggen, maar waarom is dit veulen nou ineens voor iedereen 'afgeschreven'? Er wordt wat geroepen over 'te duur' terwijl de prijs die werkelijk gevraagd wordt voor zover ik zo snel zie, niet genoemd is, alleen maar bedragen wat mensen denken dat hij zal kosten. En dan wordt er al gedaan alsof hij hypp heeft terwijl dit helemaal niet hoeft en wat een eenvoudige test makkelijk laat uitwijzen. En oke, misschien hebben de ouders niet zo veel gepresteerd, maar niet iedere ruiter heeft een topgefokt paard nodig zou ik denken Verward
En waar komen die vragen rondom de moeder vandaan? Misschien is dit een broodmare waarvan ik het alleen maar toe kan juichen als daar niet meer op gereden wordt.
Kortom, waarom zo negatief over een veulen waar eigenlijk niets over bekend is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:51

Mij hoor je niet negatief over het veulen hoor. Er gaan bij mij alleen maar alarmbelletjes rinkelen, en ik waarschuw dat er getest moet worden. Een definitief oordeel (positief of negatief) heb ik pas als ik het veulen heb gezien...en dan in real life en niet van een foto....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:32

Cassidy schreef:
Mij hoor je niet negatief over het veulen hoor. Er gaan bij mij alleen maar alarmbelletjes rinkelen, en ik waarschuw dat er getest moet worden. Een definitief oordeel (positief of negatief) heb ik pas als ik het veulen heb gezien...en dan in real life en niet van een foto....

Dat is ook heel normaal, maar de hele toonzetting rond het topic is zo 'wantrouwend'. Met opmerkingen als
Citaat:
de merrie is btw tot fokmerrie 'gebombardeerd' ... volges mij wordt er idd niet mee gereden'
en
Citaat:
Weet je ook waarom? Wie weet wat zo'n merrie allemaal doorfokt!

Als je een iets ouder paard koopt weet je van te voren vaak ook niet hoe de moeder of de vader was. Wat op dat gebied zeggen bloedllijnen ook niet alles.
Dus op mij kwam het wat vreemd bij voorbaat negatief over allemaal.

[/quote]

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:31

Als je een ouder paard koopt kun je het laten keuren en je weet hoe het paard zich onder het zadel gedraagt (benen/koppie).

Maar al te vaak worden paarden die niet meer geschikt zijn om op te rijden 'gebombardeerd' tot fokmerrie. 'Want dan zijn ze tenslotte nog ergens goed voor' en 'het beest moet toch zijn geld opbrengen' is dan een vaak gehoorde mening.
Deze merries kunnen dus iets mankeren wat doorgefokt kan worden en wil je later een goed sportpaard hebben, dan moet je dus niet zo'n veulen kopen. Zeker niet als veulen, want dan is op een foto nog niet alles duidelijk te zien en problemen doen zich vaak pas op latere leeftijd voor.

Een groot deel van de Quarter zijn slechte naam vwb beenwerk is terug te leiden op een slecht fokbeleid door ouderdieren te gebruiken die niet 'sound' genoeg zijn om daarvoor te dienen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:38

Objection, your honor.

a) veel paarden(Quarters) worden te vroeg beleerd. Of er word verkeerd mee omgegaan.

b) veel Quarters zijn te zwaar voor de dunne beentjes en kleine hoeven (Halter paarden, paarden in Halter conditie) of worden te zwaar gehouden...

c) Mensen staan er soms liever naast dan ze erop zitten. Komt bij alle rassen voor, waarom is het een probleem als dat bij de Quarter of de Paint gebeurd? Ik zou me alleen dan wel afvragen als dit bij een grote handelsstal als Kozijnse gebeurd....

d) idd. soms zijn er paarden die wat mankeren en dan de fok worden ingeschopt. ...

En aan degene die een paard koopt is het uit te vissen waarom...

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:38

Objection granted Haha!
a. dit geeft idd veel beenproblemen op latere leeftijd, maar dit heeft imo geen invloed op een fokbeleid waar men van gezonde ouderdieren uitgaat. Het hoeft niet genetisch bepaald c.q. overerfbaar te zijn. Het draagt alleen bij aan de slechte naam.
b. klopt, maar de halterindustrie zoals die in Amerika gaande is kan ik ook geen gezond fokbeleid noemen. Gunstig voor de portemonnee van de fokkers/showers, maar niet voor het paard.
c. zou ik graag iets meer 'verklaard' hebben wat je hiermee bedoeld. Verward
d. is natuurlijk afhankelijk van omgeving, misschien komt het bij mij meer voor dan bij jou Haha!

Citaat:
En aan degene die een paard koopt is het uit te vissen waarom...

Het is moeilijk vissen zonder hengel c.q. de kennis hoe die te hanteren Haha!

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:26

Maar al te vaak worden paarden die niet meer geschikt zijn om op te rijden 'gebombardeerd' tot fokmerrie. 'Want dan zijn ze tenslotte nog ergens goed voor' en 'het beest moet toch zijn geld opbrengen' is dan een vaak gehoorde mening.

zeker het geval bij Klaas Cozijnsen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:37

Cassidy"]

c) Mensen staan er soms liever naast dan ze erop zitten. Komt bij alle rassen voor, waarom is het een probleem als dat bij de Quarter of de Paint gebeurd? Ik zou me alleen dan wel afvragen als dit bij een grote handelsstal als Kozijnse gebeurd....
[/quote]

[quote="Sugarmiss schreef:
c. zou ik graag iets meer 'verklaard' hebben wat je hiermee bedoeld. Verward


Niet iedereen heeft een paard om erop te rijden. Sommigen vinden de omgang ermee erg leuk, en houden ervan om een paard op hun weiland te hebben lopen, anderen hebben een lichamelijke handicap, of simpelweg het geld wel voor een paard, maar de tijd er niet meer voor om regelmatig te rijden. Maar wegdoen is ook weer zo'n radicale stap, en weiland is er genoeg, dus dan maar op het weiland. Is het een merrie, wordt daar dan ieder jaar een veulentje mee gefokt...en met die fokprodukten moet je op een gegeven moment ergens heen...De merrie word niet meer gereden, heeft dus in de ogen van de kritische koper niets gepresteerd. Maar dat betekend niet dat er wat aan die merrie mankeerd, behalve gebrek aan zin/tijd/motivatie/kunnen/financien (vergeet vooral het kostenplaatje van het showen niet) van de eigenaar om het dier te showen...

Maar Klaas Cozijnse heeft een HANDELSSTAL. Dat betekend dus dat hij handelt in paarden. Paard komt binnen, en gaat weer weg. Simpel...

Als het een goed paard is, is hij sneller weg dan een minder goed paard...klinkt logisch toch? Wat ik van verhalen die ik gehoord heb begrepen heb is dat principieel elke merrie die bij Klaas binnenkomt gedekt wordt door een van zijn eigen hengsten. Als de merrie dan na 11 maanden daar nog staat, dan is er iets mee....wat zoals het een goede handelaar betaamd zijn alle paarden daar te koop...en niemand gaat willens en wetens een paard aanschaffen met een gebrek of een afwijking...

En je kunt me niet vertellen dat een goede merrie daar blijft staan omdat de prijs te hoog is....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:11

Behalve misschien als het een merrie is met goede bloedlijnen en die hele mooiegoede veulens geeft. Er bestaat ook nog zo iets als een broodmare. Er zijn ook handelsstallen die zelf veulens fokken en daarvoor speciaal een aantal merries aanhouden die dus niet (meer) hoeven te presteren. Misschien is dit er zo een, misschien niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:24

Jolande schreef:
Misschien is dit er zo een, misschien niet.


Ik ben misschien te kritisch, en misschien generaliseer ik, maar ik ga er in Nederland vanuit dat het principieel niet zo is dat de merrie een showcarriere achter de rug heeft....

En als het allemaal zo door blijft gaan in Nederland, dat de paar officiele AQHA/APHA/AppHA wedstrijden die er zijn nog uitvallen vanwegen MKZ, varkens-,kippenpest of andere ziektes, denk ik dat straks ook de dekhengsten die gepresteerd hebben met een vergrootglas te zoeken zijn....

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:27

Ook lopen er maar weinig merries rond die dusdanige bloedlijnen hebben én al bewezen kinders hebben rondlopen dat de term ' broodmare' gerechtvaardigd is.

De laatste keren dat ik op internet zat te neuselen kostte een broodmare $25.000. Haha!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:52

Sugarmiss schreef:
Ook lopen er maar weinig merries rond die dusdanige bloedlijnen hebben én al bewezen kinders hebben rondlopen dat de term ' broodmare' gerechtvaardigd is.

De laatste keren dat ik op internet zat te neuselen kostte een broodmare $25.000. Haha!


Ligt dit aan mij of worden er hier redenen om het veulen af te kunnen kraken aan de haren bij gesleept? Als het niet aan de afstamming ligt dan zal de moeder wel een wandelende ramp zijn. Zeg gewoon dat je een bloedhekel hebt aan impressive en zijn afstammelingen. Maar ga niet iemands plezier zitten vergallen door dingen te insinueren die er niet zijn.

Waar maakt iedereen zich druk om, als het een leuk veulen is en het staat je aan, dan laat je het Hypp testen en daar is dan de kous mee af!

Want meer is het niet, alle andere dingen kunnen je ook bij de beste moeder en de geweldigste andere vader overkomen. Als dit veulen gewoon gezond is en negatief test dan geld er net als voor alle andere veulens op deze planeet. "Zie eerst maar eens dat ie de drie jaar haalt"

Dus mijn advies : gewoon laten testen en als de test negatief is gewoon KOPEN!


Wat een hoop onzin kunnen mensen hier uitkramen zeg! Extreme duivel

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:49

Adrienne schreef:
Ligt dit aan mij of worden er hier redenen om het veulen af te kunnen kraken aan de haren bij gesleept? Als het niet aan de afstamming ligt dan zal de moeder wel een wandelende ramp zijn. Zeg gewoon dat je een bloedhekel hebt aan impressive en zijn afstammelingen. Maar ga niet iemands plezier zitten vergallen door dingen te insinueren die er niet zijn.


Het enige dat hier gedaan word is waarschuwen voor HYPP. Een erfelijke aandoening die nog veel te onbekend is in Nederland, en als je wel een paard hebt die het heeft, je heel veel verdriet kan bezorgen. Voor de rest zou ik idd. zeggen: testen en eventueel kopen. Het character kan je op die leeftijd sowieso nog niet 100% zien, en ook dat valt te sturen.

En ga er maar van uit dat niet iedereen een sportpaard zoekt...