Het Westernpaard aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 08:51

dola"]
p.s. ik heb mijn haflinger ook aan de teugel gekregen zonder druk simpel geduld hebben dan doen ze het voor je. heb respect voor ze hebben ze dat ok voor jouw!
[/quote]

Dola, ik wil nog steeds graag van je weten wat er mis is met druk. Hoe wil je verzameling in je paard brengen als je aan de voorkant niks tegenhoudt? Vergelijk het verzamelen van een paard eens met het opblazen van een balon..... Als je de bovenkant van je balon openknipt, wordt het verrekte moeilijk opblazen want het loopt aan de andere kant meteen weer weg...
Zo werkt het met de verzameling van een paard ook. Het is een lange weg die je bewandelt voor je zover bent dat je zonder enige druk die verzameling erin kunt rijden. En als je dan gaat kijken naar goede ruiters, dan zul je zien dat ook zij regelmatig hun paard nog even moeten opsluiten aan de voorkant....

Graag je reactie.


[quote="Blaze schreef:
EN Cool helaas moet ik je mededelen (ondanks onze menings verschillen van weleer)dat na dat ik je heb gesproken en heb zien rijden dat wij meer overeenkomsten hebben dan verschillen Cool .


Ben er ook bang voor..... Ach gut


Overigens, even algemeen: ik denk dat je niveau verbeteren zonder ooit fysieke pijn te lijden niet of nauwelijks mogelijk is. Natuurlijk is het niet goed te praten als je paard met twee gaten de training uitkomt, hoewel ik tot m'n schande toe moet geven dat het mij wel eens overkomen is op een dag dat we elkaar wel weer eens konden villen. Milena had een gaatje en ik een blauwe plek. Allebei niet goed, stonden quitte, hebben het weer goedgemaakt.
Maar over de pijn: mijn paard heeft echt wel eens pijn tijdens of na de training. Anders zou ik haar nooit zo soepel gekregen hebben (en kunnen houden) als ze nu is. Vergelijk het maar met een mens de spagaat aanleren; je zult toch steeds een klein stukje verder moeten rekken, anders kom je nooit met je kruis op de grond Haha! . Zo werkt het imo ook met paarden trainen. Soms zul je (MET BELEID!!!!!!!!!) net dat kleine stukje d'r bij moeten pakken om verder te komen...... Niet onder het motto Pijn is Fijn, maar met het oog op verdere vooruitgang.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 10:15

Nou, vreemde ideeën houden jullie erop na. Mijn paard is heel erg soepel hoor, maar zij heeft nooit pijn tijdens de training. Ik denk dat het ook wel op een andere manier kan, zonder dwang, zonder pijn, ook die keren dat het eens wat minder gaat. Als je paard bijv. geen aandacht heeft kun je hem een tik geven of een paar keer met je sporen erin rammen, maar je kan hem ook oefeningen aanbieden waardoor hij wel moet opletten, en als hij dan weer aandacht heeft voor de ruiter, belonen.
Trouwens, een vorig paard van mij heeft met mij ook hoog in de dressuur gelopen en daar heb ik dergelijke methoden die jullie beschrijven ook nooit op toe hoeven te passen. Mijn idee is, het paard moet het leuk vinden, hij moet voor je willen werken, want pas dan geeft hij net dat beetje extra, wat je niet bereikt als hij het alleen maar doet omdat het moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:25

Ondanks dat ze soms spierpijn heeft werkt mijn paard graag voor me, dus zo heel verkeerd zal ik het toch niet doen denk ik.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:27

Het ligt er denk ik trouwens ook een beetje aan wat je doel is. Wil je gewoon lekker een beetje rondhobbelen,dan is spierpijn idd nooit nodig omdat je je grenzen niet hoeft te verleggen.
Wil je echt verder komen en het niveau verhogen, dan kun je d'r denk ik niet altijd omheen. Dat je het zoveel mogelijk probeert te vermijden lijkt me niet meer dan logisch.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:11

Als je spierpijn krijgt is dat wel een teken dat je nét te ver bent gegaan. Je moet juist een spier prikkelen zodat het gestimuleerd wordt om zich aan te passen aan het gevraagde. Uiteraard kan je ook met een goede warming up/cooling down en voer een hele hoop voorkomen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:21

Door spierpijn heen rijden lijkt mij ook wat vreemd... ?? Als niet fanatieke sporter heb ik ook wel eens spierpijn gehad door overstrekken of overbelasting en het nadeel is dat je dan de dagen erna juist helemaal niks meer kan, en degene die me daar doorheen had willen douwen, had er niet genadig vanaf gekomen... Spierpijn is niet de methode. Alleen is dat bij paarden moeilijk te meten denk ik....

Wel grappig dat mensen hun eigen methode goed proberen te praten, als er kritiek op komt... Lachen dat is natuurlijk logisch, maar stelt men zich dan open voor andere ideeen en een andere kijk? Denk t niet...

Als ik zelf merk dat mn paarden wat minder lopen, bijvoorbeeld door spierpijn van de vorige dag, dan hoeven ze daar zeker niet doorheen. Ze krijgen van mij altijd het voordeel van de twijfel en dus een dag of wat ontspanning...En ik probeer het de volgende keer te voorkomen, zodat ik door kan gaan...

Blaze, ik doelde eigenlijk op mensen die met handen voor ogen naar hun paardje staan te kijken terwijl het afgebeuld wordt, er eigenlijk een heel slecht gevoel bij hebben maar niks durven zeggen omdat de goeroe aan het werk is, of omdat ze denken dat het zo hoort. Dat soort mensen zouden meer van zich moeten laten horen. Je betaald tenslotte geen geld om je paard de vernieling in te laten rijden. Dat komt echter wel voor, en met regelmaat.... En hoe dat goedgepraat wordt is ook hilarisch...

Blijkbaar hoor ik ook tot de zeldzame soort die een gevecht of confrontatie probeert te vermijden, en traint dmv positieve benadrukking. Als een oefening niet lukt is de voorbereiding niet goed, altijd afsluiten met een oefening die goed gaat etc etc. En het werkt, en op niveau (sonja Knipoog )

De uitdrukking waar ik echt van walg is: Doorzetten, hij moet erdoorheen!!
vreselijk... Boos!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:29

Cer schreef:
Blijkbaar hoor ik ook tot de zeldzame soort die een gevecht of confrontatie probeert te vermijden, en traint dmv positieve benadrukking.

Zo zeldzaam is die soort niet hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:36

Cer schreef:
Door spierpijn heen rijden lijkt mij ook wat vreemd... ??


Ehhh is die opmerking voor iemand anders? Ik heb het nergens over daar doorheen rijden hoor....
Als ik m'n paard net effe verder gerekt heb dan daarvoor (millimeterwerk, je rijdt je beestje niet in een keer over de zeik als het goed is Haha! ) dan pas ik m'n coolingdown, afverzorging en training van de dag daarna aan hoor....

Grappig dat verder niemand durft te zeggen wel eens niet iets volgens het boekje te doen Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:01

Sonja schreef:

Grappig dat verder niemand durft te zeggen wel eens niet iets volgens het boekje te doen Cool


ja maar dan de vraag volgens wiens boekje???
Als ik cer en ran hun boekje lees dan ga ik in elk geval constant niet volgens het boekje.Maarja ik ben nu eenmaal geen tovenaar die met ALLEEN liefde en geduld van een paard alles krijgt gedaan.
en weet je wat Cool hier op bokt zit geen mens die dat wel kan,degene die dat wel meent te kunnen praat over een heel ander niveau dat hij wil bereiken dan het merendeel op bokt.
Dus gewoon ophouden met te ouwehoeren.

Ran en Cer jullie kunnen iets wat maar weinig mensen op de wereld voor elkaar krijgt (en dan ook nog op een willend paard) dus ga snel je geld verdienen in de paarden want met deze gave wordt je zeker snel rijk.

oja Romkabouter,
neem graag aan dat jij je paard inderdaad op een pijnloze en altijd vriendelijke manier rijd NU,maar neem van mij aan dat de tijd komt dat je een keuze moet maken tussen verder komen en stil blijven staan.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 24-04-03 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:02

Welk boekje Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:03

Blaze schreef:
oja Romkabouter,
neem graag aan dat jij je paard inderdaad op een pijnloze en altijd vriendelijke manier rijd NU,maar neem van mij aan dat de tijd komt dat je een keuze moet maken tussen verder komen en stil blijven staan.

Moah, ik heb al redelijk wat paarden ingerden Blaze, maar tot een gevecht hoeft het nooit te komen Lachen
Ook niet om verder te komen.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:19

Romkabouter"]
[quote="Blaze schreef:
oja Romkabouter,
neem graag aan dat jij je paard inderdaad op een pijnloze en altijd vriendelijke manier rijd NU,maar neem van mij aan dat de tijd komt dat je een keuze moet maken tussen verder komen en stil blijven staan.

Moah, ik heb al redelijk wat paarden ingerden Blaze, maar tot een gevecht hoeft het nooit te komen Lachen
Ook niet om verder te komen.
[/quote]

wanneer start je op de americana ofzo dan ?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:25

Ik ben nieuw in western, wat is americana?

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:31

Citaat:
Grappig dat verder niemand durft te zeggen wel eens niet iets volgens het boekje te doen Cool



Blijkbaar niet inderdaad. Mja, ik doe weleens vaker iets niet volgens het boekje, want ik ben geen topruiter en het aantal dingen wat ik nog wel moet leren is nog altijd heel veel groter dan het aantal dingen dat ik al tot in perfectie beheers;-) Sterker nog, denk soms dat de perfecte ruiter alleen op bokt bestaat…
Ik maak wel fouten, ik heb weleens ruzie met m’n paard en dan wil het zelfs heel af en toe nog weleens gebeuren dat ik m’n geduld verlies. Maar fouten zijn om van te leren, ruzie is er om weer goed te maken en als ik dan bij m’n karreknollie ben en zie hoe hij (na ruim twee jaar met mij en, nog erger 8 maanden met blaze opgescheept te zitten) lekker altijd z’n vrolijke ondeugende tevreden zelf is, zowel onder het zadel als ernaast dan mag iedereen van me denken wat ze willen, het doet me niet veel. Zolang ik van mezelf maar weet dat ik eerlijk ben ten op zichte van m’n paard, en daarom ook nooit iets zal doen wat hem op wat voor manier dan ook kan schaden. De mensen die me elke dag met m’n paard zien trutten en klooien en me kennen kunnen/mogen een oordeel hebben, de mensen die menen dat ze een complete mening over iemand kunnen vormen zonder dat ze diegenen ooit gezien en gesproken hebben dus alleen op basis van een paar stukken tekst die je nou eenmaal kan interpreteren zoals je zelf wilt kan ik nauwelijks serieus nemen.


Citaat:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:40

Romkabouter schreef:
Welk boekje Tong uitsteken


De Penny geloof ik Haha!

Ik heb het trouwens ook niet over dikke strijd, maar wel eens over onwilligheid en/of onenigheid met m'n paard. Maar ja dat is ook wel een beetje m'n eigen schuld,moet ik maar niet op een draaiorgelpaardje willen rijden Tong uitsteken Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:43

Ik weet in inmiddels wat americana is qhman....

Of ik en mijn paard goed genoeg zijn om daar te starten zal de toekomst uitwijzen. Bovendien spelen er veel meer factoren mee dan kwaliteit om daar te kunnen starten, maar bedankt voor je vertrouwen Lachen

Ik begrijp alleen niet waarom je die vraag stelt?

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:10

Romkabouter schreef:
Ik weet in inmiddels wat americana is qhman....

Of ik en mijn paard goed genoeg zijn om daar te starten zal de toekomst uitwijzen. Bovendien spelen er veel meer factoren mee dan kwaliteit om daar te kunnen starten.
Ik begrijp alleen niet waarom je die vraag stelt?


jou heen en weer geschijf met blaze, ga zo door, ik leg helemaal in een deuk. de verschillen zijn zo verschikkelijk groot tussen de personen die op dit forum schrijven, en ieder bekijkt het uit zijn eigen oog punt. maar geloof me, als we praten over DE wedstrijden, is er volgens mij nog nooit iemand de voor ronden door gekomen die ze paard had getraint volgens het boekje. paarden zijn me kinderen, ik heb ze zelf ook. een boekje over het opvoeden er van, heb ik al weggegooid bij pagina 1. er is wel een rode draad waar aan je je kan vast houden, maar de knoppen die ik dan weer zoek staan er dan net weer niet in. stijlen van rijden worden door de jaren heen steeds bijgesteld. volgens mij zijn ze het her drukker zat van dat soort booekjes. dus hou daar maar over op.
dus het was een grapje van me naar jou te reageren om te vragen wanneer je gaat starten. 8 jaar doen we nu mee in deze mooie sport, en ik vraag soms af hoe oud we straks zijn om op DE wedstrijden te kunnen starten. één ding weet ik zeker, aan onze paarden zal het niet leggen.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:10

Misopvatting bij western is nogal eens dat western gereden paarden "automatisch" verzameld lopen.. (oh en altijd rijden op 1 hand met teugels van 2 meter natuurlijk) Het uiteindelijke doel is een verzameld paard zonder echte druk van het bit, de weg daarnaar toe is verzamelen etc met druk van het bit. (met beloning van losser laten) een paard verzameld nou eenmaal niet van nature en er is maar 1 manier om hem dat wijs te maken en dat is van voren tegen houden en de achterhand eronder krijgen.

Over het "pijn" geval.. vraag aan 100 athleten maar wat voor hun de uitspraak "no pain no gain" betekent.. Als ik sport dan push ik mezelf ik wil dan verder dan het nivo waar ik op zit alleen dan verbeter ik, hetzelfde vraag ik ook van mijn paard. Met lief en begrijpend en vooral alleen maar rekening houdend met je paard redt je het niet alleen. Dat wil niet zeggen dat ik D afransel of haar in onmogelijke houdingen trek maar ik ga wel steeds een klein stukje verder..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:16

Sonja schreef:
Het ligt er denk ik trouwens ook een beetje aan wat je doel is. Wil je gewoon lekker een beetje rondhobbelen,dan is spierpijn idd nooit nodig omdat je je grenzen niet hoeft te verleggen.
Wil je echt verder komen en het niveau verhogen, dan kun je d'r denk ik niet altijd omheen. Dat je het zoveel mogelijk probeert te vermijden lijkt me niet meer dan logisch.

zo dacht ik vroeger ook maar bij spierpijn ben je tever gegaan. Grenzen kun je ook verleggen door TEGEN de grens te gaan zitten. Als je dat oefent wen je er aan, en dan komt de grens steeds verder te liggen.

overigens om terug te komen op wanneer je een paard pijn doet:

veel softies rijden hun paard naar de klote omdat ze het niet goed trainen. Als je een paard goed wilt trainen ben je echt afhankelijk van een paar dingen. Daar staat "voorwaartse drang" bij voorop. Maar niet alle paarden hebben dan van nature en dan moet je wat meer doen om ze te overtuigen wat voorwaarts te lopen. sporen of zweep bijvoorbeeld, natuurlijk wel consquent en eerlijk te gebruiken. Heb je geen voorwaartse drang, moet je te veel terugwerken met je handen. Je kunt je paard natuurlijk ook in het luchtledige laten rondhobbelen maar of dat nu goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:35

Desiree schreef:
zo dacht ik vroeger ook maar bij spierpijn ben je tever gegaan. Grenzen kun je ook verleggen door TEGEN de grens te gaan zitten. Als je dat oefent wen je er aan, en dan komt de grens steeds verder te liggen.


Ik heb als ruiter niet de capaciteit om steeds precies op dat ene scherpe randje te rijden. Vandaar dat ik er wel eens een stukje overheen ga. En ik moet toegeven dat mijn paard ook wel van redelijk goede wil is, maar niet ZO goed dat ze altijd bereid is om die volle 100% te geven. Dus dat maakt het vind ik ook extra moeilijk om op dat fragiele randje te balanceren.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:40

Sonja"]

Grappig dat verder niemand durft te zeggen wel eens niet iets volgens het boekje te doen Cool
[/quote]

Nou wil het geval dat paardrijden niet uit een boekje komt.... dus wat je hiermee bedoelt te zeggen??

[quote="Blaze"]
Als ik cer en ran hun boekje lees dan ga ik in elk geval constant niet volgens het boekje.
[/quote]

Wel grappig dat je van een paar opmerkingen een heel boekje kan maken....

[quote="Blaze"]
degene die dat wel meent te kunnen praat over een heel ander niveau dat hij wil bereiken dan het merendeel op bokt.
[/quote]

En waar baseer je dat op?? Dat is ook een beetje op voorhand oordelen zonder dat je iemand gesproken hebt... Niet dat ik je perse wens te spreken hoor....

[quote="Blaze"]
Dus gewoon ophouden met te ouwehoeren.
[/quote]

Lastig.. t is een openbaar forum waar mensen die zich aangemeld hebben, mee mogen discussieren Cool


[quote="Blaze"]
Ran en Cer jullie kunnen iets wat maar weinig mensen op de wereld voor elkaar krijgt (en dan ook nog op een willend paard) dus ga snel je geld verdienen in de paarden want met deze gave wordt je zeker snel rijk.
[/quote]

Wat Ran kan, weet ik niet, wat ik kan weet ik wel...
Waarom ga je ervan uit dat het willende paarden zijn? En waarom krijg ik het idee dat jij denkt het uitgevonden te hebben, en dat jij denkt dat alleen jouw methoden en ervaringen aannemelijk zijn??? Frusty


[quote="Blaze"]
oja Romkabouter,
neem graag aan dat jij je paard inderdaad op een pijnloze en altijd vriendelijke manier rijd NU,maar neem van mij aan dat de tijd komt dat je een keuze moet maken tussen verder komen en stil blijven staan.
[/quote]

En Blaze is niet alleen een kundig ruiter met de enige manier, maar ook nog eens een toekomstvoorspeller.... Gaaaap

[quote="qhman schreef:
wanneer start je op de americana ofzo dan ?


Heb ik al gestart... jaaaaaren geleden al, net zoals EK's, NK's en NRHA shows.... maar hier wordt er blijkbaar van tevoren al vanuit gegaan dat 'men' niet 'op niveau' rijd.... over kortzichtig gesproken ...
Maar dat geeft niet... ieder moet doen waar men happy mee is... Haha!
Doe ik ook

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:22

Cer ,waarom jij bepaalde ideeen hebt over iemand weet ik niet.
mijn manier is zeker niet alleen aannemelijk,zie zoveel manieren die veel aannemelijker zijn.maar wat ik zeg is alleen dat op alleen de rustige aardige manier het gewoon onmogelijk is op hoog niveau te rijden.
De toekomst voorspellen is helemaal niet zo moeilijk in dit geval,het is niet alleen hoe ik erover denk,maar zo zit het gewoon inelkaar.
Ach en Rom gaf hef al een beetje aan er spelen meer factoren mee om op grote shows te starten niet alleen kwaliteit,nee volgens mij is het zelfs nog erger kwaliteit maakt niets uit,als iemand wil starten op een grote show dan doet hij dat gewoon,er zijn geen voorrondes etc.nee je schrijft je in en doet mee,als je maar betaald.Dus meedoen zegt nog erg weinig
zelfs de plaatsing zegt niet altijd alles(maar is wel een aanwijzing)ook ik heb grote shows en nk,s gereden maar was gewoon een van de velen.
En een ding heb ik geleerd in die jaren je bereikt maar op 2 manieren de top.
of je koopt een paard kant en klaar en leert er mee te rijden(hoelang dat goed gaat weet je niet,en voor degene die denken dat deze kant en klare paarden uit het buitenland op 3 en 4 jarige leeftijd helemaal wedstrijd klaar zijn gemaakt met rust en liefde**dream on**

of je kunt echt goed rijden en hebt veel geleerd (dus je hebt het gewoon)
en leert het je paard op een harde (vaak faire maar ook vaak gewoon harde)manier.Ik heb hier geen problemen mee. heb toch wel mijn deel trainers versleten en gezien en geen enkele deed het alleen met zachtheid,dus daar bedoel ik mee **gewoon stoppen met ouwehoeren**

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 19:06

Blaze, op welk niveau rijd jij dan, wat zijn je prestaties. Daar ben ik wel benieuwd naar. En verder, iedereen heeft het maar over prestaties en wedstrijden. Maar voor mij is dat eigenlijk niet zo belangrijk. Ik gebruik mijn paard niet om er zelf beter van te worden, om een hoge plaatsing te krijgen. Ik zie mijn paard als een vriend, een "buddy", niet als een gebruiksvoorwerp. Natuurlijk moet een paard een degelijke opvoeding krijgen en moet je wel eens streng zijn, maar streng kan ook zijn een keer je stem verheffen. Als mijn paard niet luistert, niet datgene doet wat ik van hem wil en het is gewoon koppigheid, dan corrigeer ik hem, niet omdat ik boos ben, maar ten behoeve van de training. En een tikje en slaan, daar zit een verschil in. Zoals honden moeten ook opgevoed worden, kinderen ook, die ga je toch ook niet schoppen en slaan. Zou niet best zijn als iedereen dat ging doen, bovendien werkt het ook niet stimulerend lijkt mij. Stel je voor he, als tijdens een atletiek training de leraar met een zweep achter de leerlingen aangaat, zodat ze meer hun best doen.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:27

Ran schreef:
Blaze, op welk niveau rijd jij dan, wat zijn je prestaties. Daar ben ik wel benieuwd naar. En verder, iedereen heeft het maar over prestaties en wedstrijden. Maar voor mij is dat eigenlijk niet zo belangrijk. Ik gebruik mijn paard niet om er zelf beter van te worden, om een hoge plaatsing te krijgen. Ik zie mijn paard als een vriend, een "buddy", niet als een gebruiksvoorwerp. Natuurlijk moet een paard een degelijke opvoeding krijgen en moet je wel eens streng zijn, maar streng kan ook zijn een keer je stem verheffen. Als mijn paard niet luistert, niet datgene doet wat ik van hem wil en het is gewoon koppigheid, dan corrigeer ik hem, niet omdat ik boos ben, maar ten behoeve van de training. En een tikje en slaan, daar zit een verschil in. Zoals honden moeten ook opgevoed worden, kinderen ook, die ga je toch ook niet schoppen en slaan. Zou niet best zijn als iedereen dat ging doen, bovendien werkt het ook niet stimulerend lijkt mij. Stel je voor he, als tijdens een atletiek training de leraar met een zweep achter de leerlingen aangaat, zodat ze meer hun best doen.



Zoals in mijn laatse bericht stond was ik gewoon een van de velen op die shows.(dat geeft al aan wat mijn niveau is**gewoon een welwillende amateur) alle lintjes van rood tot bruin en heel vaak helemaal niets.
De eerste die over niveau begon was Cer(zij kon wel op niveau rijden met een paard dat alleen lief en aardig getraind wordt) en dat is waar ik ga beweren dat dat niet kan.
Waar heb ik geschreven dat ik mijn paard sla en lek prik??? en ook nog dat ik boos ben als ik dat doe??? nergens het enige wat ik schrijf is dat (zoals jij het verwoordt)hem straf ten behoeve van de training.Ik schrijf zelfs dat ik lek prikken te ver vind gaan en slaan pffff daar heb ik het al helemaal niet over.
Het maakt geen donder uit welk niveau je wil bereiken wil je je paard volledig controleren zal hij bij tijd en wijle moeten worden aangepakt,dat doe ik zonder boos te worden en exact wetend waar hoe hard en hoelang ik dat doe.(inzoverre mijn rijtechnisch niveau het toelaat)

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:08

Blaze schreef:
maar wat ik zeg is alleen dat op alleen de rustige aardige manier het gewoon onmogelijk is op hoog niveau te rijden.


Dit ben ik wel met blaze eens

Je kunt natuurlijk je paard op een geweldig lieve manier trainen, maar ongetwijfeld blijf je dan op een bepaald punt hangen... en zul je een keer je ''grens'' moeten kunnen verleggen.
En die grens bestaat uit ''meer druk'' (lees, niet ''meer'' slaan of rammen), maar als je paard alleen die lieve manier kent, zal hij het stukje ''meer druk'' niet accepteren en moet je dus toch wat strenger worden Clown

Verder denk ik overigens dat 1 v. de belangrijkste dingen is, dat als je paard zich ''geestelijk'' niet geeft, je de rest iig kan vergeten.

Een paard wat zich geestelijk niet ''geeft'' , zal je nooit in ''dat'' patroon kunnen douwen waar jij hem hebben wilt....
dus... in eerste instantie, band opbouwen (geestelijk) en trainen, op een duidelijke consequente manier, van daaruit verder steeds meer druk opbouwen....
Als je paard je vertrouwt & zich idd geestelijk geeft, kan hij alles met je aan, ook die druk.... en ook als je een keer ''buiten'' het boekje zal gaan, zal hij je nog vergeven, zolang jij je dan ook realiseert dat je die fout begaan hebt.

Voor de rest vindt ik het een moeilijke discussie Scheve mond iedereen heeft zo zijn eigen doel & manier v. rijden, waarbij iedereen ook meent het beste met je paard voor te hebben & ga je ervan uit dat je het goed doet...

Maar het is nogal een verschil of je traint voor wedstrijden...of niet ... of helemaal niet traint... of alleen buitenrijdt...
Daar komen we dan niet uit, wat voor jou ''goed'' is, kan voor een ander ''acrabadabra'' zijn Nerd

groetjes