Ook in Nl strengere maatregelen voor vervoer paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Ook in Nl strengere maatregelen voor vervoer paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 00:11

Citaat:
ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij actueel
infomarkt
beleidsthema's
het ministerie
zoeken
www.minlnv.nl / persberichten / Dossier Klassieke Vogelpest
Evenementen met dieren aan banden
16 april 2003 - Vanaf donderdag 17 april is het verboden evenementen te organiseren met paarden, pony's, ezels, koeien, schapen, geiten en varkens in en rond het door Klassieke Vogelpest getroffen gebied tussen de Gelderse Vallei en Midden Limburg. Het gaat hierbij om tentoonstellingen, keuringen, markten, verkopingen, veilingen en alle andere evenementen waarbij deze dieren tijdelijk bij elkaar worden gebracht. Het verbod is niet beperkt tot dieren van bedrijven waar pluimvee wordt gehouden, maar geldt voor alle zogenoemde één- en evenhoevigen in het gebied.
In de rest van Nederland mogen deze evenementen alleen worden georganiseerd met dieren die niet uit het getroffen gebied komen.

Het risico van het houden van evenementen met dieren ligt in het verslepen van het AI-virus. Dit kan worden meegevoerd met vervoermiddelen, dieren en mensen. Vanaf het evenement kan zo het virus weer verder worden verspreid. Het verbod is niet van toepassing op exportverzamelplaatsen, omdat hier strikte hygiene-maatregelen van kracht zijn en omdat hier alleen dieren bij elkaar gebracht worden en geen mensen.

Het getroffen gebied bestaat uit een aantal compartimenten waarbinnen zware beperkingen gelden voor o.m. het bezoek aan pluimveebedrijven, het vervoer van pluimvee, eieren en varkens. Het gebied bestrijkt een groot deel van Gelderland (inclusief delen van de Betuwe en het Land van Maas en Waal), een deel van Utrecht, Oost-Brabant en de gehele provincie Limburg.

Klassieke Vogelpest of Aviaire Influenza is een zeer besmettelijke pluimveeziekte, herkenbaar aan zwellingen aan de kop en hals en aan verkleuring van de kam en de poten. De incubatietijd op het bedrijf bedraagt ongeveer 10 dagen. De ziekte verloopt daarna snel, met in de meeste gevallen de dood tot gevolg. Sinds eind februari zijn in Nederland tot nu toe 218 besmettingen en 18 ernstige verdenkingen geconstateerd.



Dus ook wedstrijden. Hopelijk breidt het zich niet verder uit.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.


Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 00:19

nou dat is lekker dan.... Zit niet in dat gebied maar je weet nooit hoe het zich verder ontwikkeld. Sterkte allemaal die er wel zitten...

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 01:40

ook hier in belgie kondigen ze al extra voorzorgsmaatregels aan, hopelijk krijgen ze de boel snel onder controle.

a womans place is on an arabian

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:35

Het vervoersverbodbordje staat net tegenover de rijksweg bij mij... ik zit er nu nog nét buiten (op 150 meter dus)... laat het ALSJEBLIEFT niet deze kant op komen!!!! Ik wil showen!!!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 10:10

Francis schreef:
Het vervoersverbodbordje staat net tegenover de rijksweg bij mij... ik zit er nu nog nét buiten (op 150 meter dus)... laat het ALSJEBLIEFT niet deze kant op komen!!!! Ik wil showen!!!


Francis.........De stal is schoon, de paddock heeft wit zand( hihiiii) , breng je viervoeters (dus ook lekker je shetje meenemen hoor!) maar!!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:07

Francis schreef:
Het vervoersverbodbordje staat net tegenover de rijksweg bij mij... ik zit er nu nog nét buiten (op 150 meter dus)... laat het ALSJEBLIEFT niet deze kant op komen!!!! Ik wil showen!!!


Zou als ik jou was maar eerst even op de site van het ministerie kijken www.minlnv.nl
Want het gebied loopt van Lelystad richting Apeldoorn naar beneden via Arnhem en de betuwe langs Utrecht ongeveer weer omhoog richting Lelystad
Dus Harskamp valt hier wel degelijk onder de strenge regels

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:36

Het is inderdaad erg beroerd. Ik mag dus niet naar mijn les. Waneer leren ze daar in Den Haag nou eens dat je dieren gewoon moet vaccineren. Dat flauw gezeur over export!

Maar ja al onze problemen zijn nog maar klein vergeleken met een stalgenootje van mij. Die is voor training met haar paard naar Belgie, naar Antoine de Bodt, grote kans dat ze voorlopig niet meer terug naar Nederland kan met haar paard. Lips are sealed Lips are sealed

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:19

Adrienne schreef:
Wanneer leren ze daar in Den Haag nou eens dat je dieren gewoon moet vaccineren. Dat flauw gezeur over export!


Ja, en wel rundvlees uit Argentinië importeren van tegen MKZ geënte dieren... Lips are sealed

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:45

Freckles schreef:
Zou als ik jou was maar eerst even op de site van het ministerie kijken www.minlnv.nl
Want het gebied loopt van Lelystad richting Apeldoorn naar beneden via Arnhem en de betuwe langs Utrecht ongeveer weer omhoog richting Lelystad
Dus Harskamp valt hier wel degelijk onder de strenge regels


Klopt, sinds vanacht zit ik er dus wel in... het bordje aan de overkant van de weg is ook weg Huilen
Maar ik heb gebeld met het info nummer, en heb (helaas alleen mondeling) toestemming om haar éénmalig te vervoeren omdat ík geen kippen heb en waar ze heen gaat ook niet. Dat mag dus blijkbaar (nog) wel.
Ik ga haar vandaag nog wegbrengen...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:49

wedstrijd in de Kalverhoek as gaat hierdoor ook niet door Huilen

FOTO`S van JOELYN TABASCO TARI
viewtopic.php?f=53&t=463826
CHARENE IS NU CHARITA

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:53

hey Francis bij wennekers is ook altijd plek hoor Knipoog

FOTO`S van JOELYN TABASCO TARI
viewtopic.php?f=53&t=463826
CHARENE IS NU CHARITA

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:07

Ik zou morgen Bailey ophalen in Koekange maar na een telefoongesprek met het ministerie hebben we besloten om eind van de middag nog in de auto te springen en hem op te halen. Het is al verboden om via Utrecht en Gelderland naar Drente te rijden dus we moeten via de afsluitdijk. Ze konden mij niet garanderen dat we morgen ook nog mochten rijden dus we nemen het zekere voor het onzekere, moet er niet aandenken dat hij daar nog weken zou moeten blijven i.v.m. vervoersverbod. (begrijp me goed, meneer heeft het daar echt naar zijn zin hoor, maar ik mis hem te erg)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:22

PPpfff, Bailey staat weer op stal!
Het was net of we een stiekeme actie deden gisteravond. IPV dat we over Amersfoort (dus onderdoor) konden rijden moesten we helemaal over de afsluitdijk Vork 3 uur rijden }> naar Dineke.
Toen Bailey maar meteen ingeladen en niet eens een koppie koffie genomen Extreme duivel want het was al 21.00 uur en we moesten zeker nog 3 uur rijden voordat we weer thuis waren. Gelukkig liep Bailey er zo in Lovers . Veel mee zingen met de radio en de slappe lach over stomzinnige keutelradioprogramma's (nooit geweten dat er zoveel ge-ouwe... werd op de Nederlandse radio!
En precies om 24.00 uur stapte meneer weer van de trailer in zijn eigen box. Hij draaide een rondje en keek of hij nooit weg was geweest!!!
Nanouk was enorm blij om haar mannetje weer op stal te hebben. Nu kan ze lekker op hem gaan rijden, ik ben benieuwd!!!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:53

Geweldig!!! Nou, ik ben heeeeeeeel benieuwd hoe het met Nanouk en Bailey gaat en natuurlijk hoe B. en Digger op elkaar reageren!!!

Gisteren heb ik ook twee vogelpest- vluchtelingen ontvangen....... Bloos . Hopelijk blijven de maatregelen nu zoals ze zijn en gaat niet heel Nederland op slot, want dan begin ik ondertussen knetter te worden!!! Eerst de MKZ waar we midden in zaten en nu weer de vogelpest.....
Misschien wordt de Bio- industrie wakker en komen ze tot de conclusie dat Bio- industrie en non- vaccinatie NIET samen gaan, Boos! .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:09

FlyingHigh schreef:
Geweldig!!! Nou, ik ben heeeeeeeel benieuwd hoe het met Nanouk en Bailey gaat en natuurlijk hoe B. en Digger op elkaar reageren!!!

Vanmorgen in de paddock hadden ze dikke pret, totdat Digger zijn hormoontjes begonnen op te spelen Lovers en Bailey probeerde te dekken.
En daar was hij niet van gediend! Het is geen homo ook al zwaait hij met zijn lokken!! Maar Digger keek erg blij dat hij weer een vriendje heeft, lekker wat afleiding.
Zal even een digi regelen en foto's maken morgen.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:11

By the way Karen, hoe bevalt het jouw vluchtelingen?
Voelen ze zich ook al thuis?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:12

Graaaaaaaaaaaag, heeeel veeeeeel foto's!!! Het is zo'n mooi weer!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:18

Weet je wat, ik ga nu de camera ophalen en vanmiddag nog foto's maken!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:28

Nanouk schreef:
Weet je wat, ik ga nu de camera ophalen en vanmiddag nog foto's maken!


Ach gut


Dank je......... Pling

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:01


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 17:33

Nanouk schreef:
By the way Karen, hoe bevalt het jouw vluchtelingen?
Voelen ze zich ook al thuis?


Vluchtelingen vinden het hier ook erg gezellig, ik word al vrolijk hinnikend verwelkomd wanneer ik in het gezichtsveld ben.......
Alleen een zwarte wordt in mijn witte zandbak natuurlijk grulla van kleur en een chestnut kleurtje is nu net een Diggerkleur, }> . Ben blij dat ik niet hoef te poetsen, Schijnheilig .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:44

Maar francis, op de site van het ministerie kan ik nergens terugvinden waarom je niet met dot weg zou mogen. Er staat alleen dat je niet van het terrein af mag als je Al gevoelige dieren hebt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:01

Ik rij ook nog gewoon buiten (nog wel).

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:32

ik hoorde het dus ook gisteren en bij ons is het dusa ook verboden om te vervoeren....en ik wilde aan het einde van de maand gaan verhuizen van stal...dus heb ik snel, snel even een trailer geschaakt en zijn we gelukkig sinds gisteren verhuisd...Haha!

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:42

Of ik wel of niet het gebied uit mag/mocht is me ook nog steeds niet helemaal duidelijk, maar ik kreeg er over de telefoon in ieder geval toestemming voor. Wél is het zo dat je dus met een paard van bínnen het gebied niet naar wedstrijden mag die buiten het gebied nog wel gehouden mogen worden. Vandaar dat ze nu verplaatst is naar 'buiten het gebied'... Ik wil n.l. gewoon kunnen showen. Nu mocht ze nog weg, staks misschien ook niet meer, en als ik wacht tot de boel 'op slot' gaat ben ik te laat.

Gecopieërd van het ministerie:
Het is verboden evenementen te organiseren met paarden, pony's, ezels, koeien, schapen, geiten en varkens in de compartimenten A, B, E, F en G. Het gaat hierbij om tentoonstellingen, keuringen, markten, verkopingen, veilingen en alle andere evenementen waarbij deze dieren tijdelijk bij elkaar worden gebracht. Het verbod is niet beperkt tot dieren van bedrijven waar pluimvee wordt gehouden, maar geldt voor alle zogenoemde één- en evenhoevigen in het gebied. In de compartimenten C en D mogen deze evenementen alleen worden georganiseerd met dieren uit C en D.

En dit mag wel/niet in compartiment A en B wat betreft éénhoevigen:
Eenhoevigen
Eenhoevigen zijn paarden, pony's en andere paardachtigen.
Vervoer van eenhoevigen van of naar een bedrijf waar (ook) AI-gevoelige dieren aanwezig zijn, is verboden. Ook vervoer over de openbare weg zonder vervoermiddel is verboden. Paardrijden is in dit gebied dus niet toegestaan als het paarden betreft die afkomstig zijn van een bedrijf waar ook AI-gevoelige dieren aanwezig zijn. Verder is het verboden eenhoevigen afkomstig van verschillende plaatsen (ook zónder AI-gevoelige dieren) tijdelijk bijeen te brengen op één plaats, behalve in exportverzamelplaatsen. Markten, verkopingen en veilingen, tentoonstellingen, keuringen en andere evenementen met eenhoevigen zijn geschorst.
Eenhoevigen mogen wel rechtstreeks worden vervoerd van een bedrijf waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn naar een slachthuis in compartiment A of B, of naar een bij het bedrijf behorend weiland in compartiment A of B. Voor dit toegestane vervoer geldt een speciaal protocol.
Daarnaast mogen eenhoevigen van een bedrijf waar AI dieren aanwezig zijn worden vervoerd naar een stal op een bedrijf waar geen AI-gevoelige dieren aanwezig zijn. Voorwaarde is wel dat het vervoer binnen de compartimenten A en B plaatsvindt.


Als je dit zo leest mag je, als je géén AI-gevoelige dieren hebt, dus wél de weg op, maar níet naar wedstrijden.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers