Merrie met hengstenvlecht in Halter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Merrie met hengstenvlecht in Halter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 20:13

Stel, je hebt een bloedmooie reining- merrie, lange dikke manen aan de hals.....je wilt gaan halteren, misschien eens halterpunten verdienen! Maar wat moet je nou met die lange manen?? Ze heeft zo'n mooie gespierde hals, maak je dan een hengstenvlecht, zo'n vlechtscherm of laat je ze lekker hangen?????

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:17

Mooi strakke hengstenvlecht Lachen Ik doe het bij Missy ook wel eens voor de lol. Staat haar prima Lachen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 20:30

Is dat toegestaan bij de halter?? Ik heb eigenlijk nog nooit een merrie met hengstenvlecht gezien op de shows, Lachen

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:38

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet tijdens een wedstrijd, het is inderdaad zonde om die mooie lange manen kort te knippen.
Hoe krijg je een mooie strakke "merrie"vlecht? Of is dat heel ingewikkeld om te beschrijven? Clown

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:46

Laat ze lekker lang. Ik heb overigens nog nooit paarden met een hengstenvlecht gezien. De reiners die in de halter worden geshowed worden meestal gewoon met losse manen geshowed. Doen wij overigens ook.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:47

Ja hoor Karen, gewoon een hengstenvlecht! Is toegestaan, er zijn hier geen echte regels voor, en m.i. beter als zo'n 'matje' of los...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:48

Raad je mij dat dan ook aan, of gewoon los? Ik haal er namelijk NIETS vanaf }> bovendien ben ik ook niet echt gecharmeerd van zijn hals...misschien kan ik ze dus maar beter loslaten *LOL*

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:54

De hengstenvlecht maak je om de hals goed te kunnen showen. Ík zou dus een hengstenvlecht adviseren. Als de nek wat minder mooi is, zou je wel een wat 'hangende' hengstenvlecht kunnen maken, heb je een mooie slanke hals, dan is een strakke vlecht, maar wel aan de zíjkant van de hals, dus niet bovenop (dat maakt de nek n.l. weer dikker) beter.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 20:57

Kobus heeft ook van die mooie mega- dikke lange manen. Nooit gaan die er dus af, een Paint met dikke lange manen is al een zeldzaamheid.....hij krijgt zowiezo een hengstenvlecht.....heb je verschillende Francis??? Weet ik niets van, Lachen, erop of hangend??? Vertel eens.........

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:05

Nou ja, ik bedoel dus dat je'm zo vlecht dat 'ie wel aan de zijkant van de hals zit. Ik heb ze ook wel eens dusdanig 'strak' gevlochten gezien dat ze min of meer bovenop de manenkam zitten, en dan lijkt de nek dus gewoon dikker. (beetje zoals ze die dikke belgen invlechten) En Xono zou em dus iets 'losser' kunnen vlechten, zodat 'ie iets lager komt te hangen.
Maar ik heb dit probleempje inmiddels aan 'de dames' Knipoog voorgelegd, dus morgen krijgen jullie hopelijk een 'professionele kijk' op dit probleem...
Overigens... Dot heeft ook mega dikke manen! Maar die gaan er dus wél af!! Haha! *LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:10

Ik kan dus geen hengstenvlecht maken *LOL*
Bud heeft geen mega dikke manen (nja, eigenlijk wel, maar ze willen niet groeien ), maar dan is de tip van Francis misschien wel wat. Even kijken of er iemand op stal is die me kan uitleggen hoe ik zo'n ding maak. Anders laat ik het wel gewoon los, dan kijken ze aan de andere kant maar naar zijn hals...of werkt het zo niet?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:23

Hee Xono.... laten we nou binnenkort een 'gezamelijke halter trainings/toiletteer dag hebben... Knipoog Dot d'r manen zijn nu nog lang genoeg om een hengstenvlecht te laten zien...(maar daar ben ik ook niet zo héél goed in hoor... Haha! ) En tips voor het laten groeien van die manen hebben we ook wel...

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:41

hoi,

Ik heb een aantal jaren geleden ook meegedaan, mét een merrie mét hengstenvlecht.
Heb het ook wel vaker gezien hoor
Deze merrie heeft ook een mooie, dikke bos en wilde ik ook absoluut niet afknippen hiervoor...
Ik vindt het persoonlijk wat anders als je een goed gefokt ''halter'' type hebt & een zeer goede kans maakt... dan moeten die manen er gewoon af Haha! ook met rijden in de pleasure staat dat mooier... maar voor een ''reiner'' met mooie manen Knipoog

XoNo; ik zou ze iig geval niet los laten hangen... een hengstenvlecht is op zich niet moeilijk, maar als je een beetje de zenuwen hebt voor de wedstrijd, valt het niet mee, om net voordat je de ring ingaat, te vlechten....
Misschien kun je iemand ''strikken'' die het voor je doet Haha!

groetjes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:22

Het scheelt dat IK de ring niet inhoef, maar mijn moeder Haha! Daarnaast maakt het me niet veel uit wat voor plaatsing Bud behaalt. We doen het voor de lol en om eens te kijken of de jury Bud net zo mooi vind als wij *LOL* Voor ons wordt hij er niet lelijker op als hij laatste wordt Lovers
Francis, laten wij nou inderdaad een gazamelingen haltertrainingdag hebben inderdaad Tong uitsteken En maangroeitips zijn nooit verkeerd natuurlijk Lachen

Jolanda, Bud is deels halter gefokt. Meerdere paarden in zijn bloedlijn hebben erg goede prijzen behaald in de halter. Volgens zeggen heeft ook Bud een erg mooi bouw en zou hij het goed kunnen doen in de halter. Ik heb er weinig verstand van en wacht het maar mooi af allemaal *LOL*

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:44

Nou, ik heb bij de 'profs' niet veel meer info gekregen. Ééntje noemde ook het matje (maar is dus niet één van die profs) en een ander noemde de 'french braid', wat bij ons gewoon 'op z'n engels' is... maar daar schiet je niet veel mee op, want ook voor mooie strakke knotjes heb je kortere manen nodig, en van die 'lussen' vind ik persoonlijk ook geen gezicht.
De échte profs reageerden niet, maar da's eigenlijk ook logisch, want die vinden natuurlijk maar één ding: d'r af met die manen! Knipoog
Ik zou dus gewoon een hengstenvlecht doen, ongeacht het geslacht van je paard (snap überhaupt niet waarom het 'hengstenvlecht' heet... Verward )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:51

Op z'n engels kunnen ook rozetten zijn, dan maakt de lengte van de manen niet uit Lachen en het staat ook wel sjiek maar vind ik toch niet zo western achtig eigenlijk.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:09

XoNo schreef:
Volgens zeggen heeft ook Bud een erg mooie bouw en zou hij het goed kunnen doen in de halter.


ja... reken er maar op Haha! de laatste foto's die ik gezien heb, ziet hij er idd super uit hoor en denk ik dat je best een hele goede kans gaat maken Cool

veel succes alvast Knipoog
groetjes

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:42

Ik wil met Rainy strak Pleasure gaan rijden, maar ik haal zijn manen er ook niet af hoor. Ik vind ze lang veel mooier en als ze me daar op straffen , dan heb ik gewoon pech! Ik maak gewoon een hengsten/merrievlecht Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:16

Tja, je hebt straffen en straffen. Het kan wel net de laatste druppel zijn. Maar dan meer omdat een beeld met strakke manen er nu eenmaal vaak rustiger uitziet dan een beeld met wapperende manen. ( ik weet niet hoe lang die van jouw paard zijn hoor)

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:19

Oh, ze zijn heel erg lang. Ze komen zelfs voorbij de hals.
Maar zoals ik al zei maar ik ook gewoon een hengsten/merrievlecht, dus dan wapperen ze niet.