[WN] aankooponderzoek bij een quarter--> wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

aankooponderzoek bij een quarter--> wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 04:02

om het andere topic overzichtelijk te houden stel ik mijn vraag even apart.

ik ben benieuwd hoe jullie allemaal je quarters zouden laten testen als je een nieuwe koort.
klinische keuring?
rontgenfoto's? alleen voor? of ook achter?

enz enz enz

ik ben dus gewoon op zoek naar wat iedereen doet, geen discussie maar gewoon een beeld krijgen van wat ' normaal' is

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 05:48

Ik zou een paard klinisch keuren en helemaal op de foto zetten. Heb de laatste jaren teveel paarden gezien die op de meest verschillende dingen werden afgekeurd.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 06:26

ik zou klinisch en rontgenlogisch laten keuren.

ik zou geen paard kopen die alleen in america is goed gekeurd.
ik wil ook dat het europees goed gekeurd is.
ik heb gemerkt dat ze in america een stuk minder streng zijn.
een paard wat in america is goedgekeurd word vaak nog in europa afgekeurd.

Woody2015

Re: aankooponderzoek bij een quarter--> wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 06:40

Ik vind het keuren ook erg prijafhankelijk.

Een veulen rontgolnologisch op de foto zetten heeft weinig zin met die leeftijd, een paard waar je een bult geld voor neerlegt altijd op de foto laten zetten.
Bij de goedkopere paarde is het afhankelijk van of je het kan en wil missen en wat je van plan bent met het paard.
Als het dier altijd goed heeft gelopen en door de klinische keuring komt dan zou ik niet voor foto's gaan.

Wel altijd klinisch laten keuren en nakijken, maar ook hiervoor geld imo dat je dit niet jonge paarden doet.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:07

Ik zou ook mijn paard klinisch en röntgenologisch laten keuren. :j
Maar dit hangt ook af van de leeftijd, zoals Loes'sCorner al zei.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:12

Ik heb mijn paarden destijds niet laten keuren. Beiden alleen klinisch, puur voor de verzekering, maar elk volgend paard zou ik wel laten keuren, puur door de verhalen die ik rondom gehoord hebt. Ook al is het paard pas 2 en kost hij maar 2000 euro bij wijze van, dan nog. Een paard wat maar weinig kost kan een heel stuk duurder uitvallen als blijkt dat er vanalles verkeerd zit.

Veulens heeft inderdaad geen zin.

Overigens heb ik meer vertrouwen in rontgenologisch keuren dan klinisch. Klinisch is zo'n moment opname en bovendien vind ik die buigproeven erg naar. Als dat bij mij gedaan word, loop ik ook kreupel :D

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:15

XoNo schreef:
Klinisch is zo'n moment opname en bovendien vind ik die buigproeven erg naar. Als dat bij mij gedaan word, loop ik ook kreupel :D

Daar heb ik ook de naarste verhallen over gehoord... :n

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:29

vierkant op de foto's, eventueel bloedonderzoek.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:11

heb Hatchet helemaal laten keuren.Omdat we dat wilden en omdat dat moest voor de uitgebreide verzekering. Als hij/zij boven een bepaald aankoopbedrag zit moet je hem klinisch en rontgenlogisch laten keuren.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:22

Mijn (toendertijd) veulen heb ik klinisch laten keuren voor de verzekering. Als ik voor een volwassen paard zou gaan zou ik voor foto's gaan.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:19

Klinisch en röntgenlogisch.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:11

Wil je hem/haar verzekeren, of koop je om verder te verkopen? Dan ligt het aan het bedrag wat jij wilt verzekeren of ook rontgelogisch nodig is en ook 100% goed moet zijn, maar meestal klinisch en rontgenlogisch 100% goedbevonden.

Niet verzekeren , hoeveel risico kan jij lopen en opvangen.
Klinisch moet het sowieso goed, alhoewel ik de buigproef twijfelachtig vind, de kleine harde circel vind ik wel heel belangerijk!
Verder, bij sportambities en zeer hoge prijsklasse, ook foto's van voor en achter ondervoet, voorknie en hakken achter. kleine oneffenheden even inschatten hoe kwalijk dit uiteindelijk kan zijn ,in relatie met leeftijd en trainingnivo/duur en klinische tests.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:10

mag ik een vraag erbij stellen ? :o
ik zie ook in de antwoorden staan dat het bij veulen onzinnig is om via rontgenfoto's te keuren. Welke keuringen laat je dan wel doen bij een veulen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:38

_Vanes_ schreef:
Wil je hem/haar verzekeren, of koop je om verder te verkopen? Dan ligt het aan het bedrag wat jij wilt verzekeren of ook rontgelogisch nodig is en ook 100% goed moet zijn, maar meestal klinisch en rontgenlogisch 100% goedbevonden.

Niet verzekeren , hoeveel risico kan jij lopen en opvangen.
Klinisch moet het sowieso goed, alhoewel ik de buigproef twijfelachtig vind, de kleine harde circel vind ik wel heel belangerijk!
Verder, bij sportambities en zeer hoge prijsklasse, ook foto's van voor en achter ondervoet, voorknie en hakken achter. kleine oneffenheden even inschatten hoe kwalijk dit uiteindelijk kan zijn ,in relatie met leeftijd en trainingnivo/duur en klinische tests.

Eens, want daar zit het probleem.. inschatten wat je met de info moet. Ik laat geen paard staan omdat er een kanaaltje zichtbaar is o.i.d. 100% goed op de foto bestaat volgens mij niet. Het gaat om inschatten van een risico. En mét de wetenschap dat nu 100% helemaal niets zegt over later nog steeds 100%.

Dus ik kijk ook naar goede hoeven, goed op de benen staan, harde hoeven, beweging. Dat zegt iets over blessuregevoeligheid

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:00

ik zal een veulen helemaal niet laten keuren.
er gaat nog zoveel veranderen daar is niet veel over te zegen.
ik zal wel kijken naar de beenstand of die niet heel erg afwijkt
maar ook een lichte afwijking is vaak wel wat aan te doen.

een klinische keuring is trouwens niet alleen voor binnenste beenwerk (buigproeven)
maar ook om te kijken of de ademhaling ,hartslag,soms tanden,beenstand,hoeven enz. wel goed zijn.
want ook die dingen kunnen later voor problemen zorgen.
niet dat je een paard meteen moet laten staan ligt aan de ernst, maar je kan dan misschien ook wel wat met de prijs regelen.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:41

Loes'sCorner schreef:
Bij de goedkopere paarde is het afhankelijk van of je het kan en wil missen en wat je van plan bent met het paard. Als het dier altijd goed heeft gelopen en door de klinische keuring komt dan zou ik niet voor foto's gaan.

Hier ben ik het niet mee eens, want goedkoop kan ook duurkoop worden!

Zo heb ik ook ooit een paard röntgenologisch laten keuren die pas 5 jaar oud was, en niet duur. Hij had altijd goed gelopen en was nog niet bereden (lees verpest). Ik heb hem voor de aankoop laten keuren. Klinisch: perfect! Toen op de foto laten zetten en wat bleek (bij de laatste foto!), hij had een chip in z'n kogel, OCD dus. Deze chip was vrij groot en zou operatief verwijderd moeten worden à EUR 1000. En dan was het de vraag dat als het belast zou gaan worden, of het al niet teveel schade aan had gericht zodat het paard blijvend kreupel zou zijn.

Ik heb het paard niet gekocht, want ik vond dat een té groot risico.

Dus paard: EUR 3000, keuring EUR 550 = EUR 3550 totaal

Zonder keuring: paard EUR 3000 + een hoop veeartsbezoeken vanwege kreupelheid à? + uiteindelijk foto's maken EUR 500 + operatie à EUR 1000 = ? EUR 6000 En dan nog niet weten of hij goed gaat lopen...

Oftewel, ik laat in het vervolg altijd klinisch én röntgenologisch keuren.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:29

Zicootje schreef:
mag ik een vraag erbij stellen ? :o
ik zie ook in de antwoorden staan dat het bij veulen onzinnig is om via rontgenfoto's te keuren. Welke keuringen laat je dan wel doen bij een veulen?

Bij een veulen zou ik het heel belangrijk vinden hoe de vader en moeder op dit moment zijn. Moeilijker natuurlijk als ze nog jong zijn maar een hengst EN merrie die beide gezond zijn en niets aan de benen mankeren hebben bij mij dan een grote voorkeur, niet een naam op papier. Jammer dat er trouwens zo weinig hengsten gekeurd worden voordat ze mogen dekken.
Mijn kruising paint heb ik bij aankoop, 2 jaar, wel op de foto laten zetten. Het garandeerd niets maar gaf me een veel zekerder gevoel. Zeker nadat ik hier zoveel had gelezen en zelf heb gezien in de buurt van paarden die zelfs na aankoop nog teruggingen omdat ze bij de foto's toch wat mankeerden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:33

Ik koop geen paard zonder volledige keuring,
ookal is het paard niet duur, (dan juist) dan zou ik nog keuren.

Veel verkopers verkopen paarden onder de 3500 omdat ze dan erbij kunnen zeggen och keuren met foto's hoeft toch pas boven dat bedrag voor de verzekering.

Ik heb op handelsstallen gewerkt, en ik weet hoeveel paarden wat mankeren, paarden die klinisch 100 % zijn !

Ook voor de verkoop, stel het blijkt niet te klikken, vrijwel elke koper wil foto's , blijkt ie wat te mankeren dan krijg je m aan de straatstenen niet kwijt,zeker nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:38

Als ik nu weer een QPA zou kopen dan zou het klinisch zonder buigproeven worden, en rondom op de foto.
Buigproeven daar kan ik helemaal niks mee. Ik wil alleen een globale check hart/longen/luchtwegen en klinisch draven hard/zacht op de cirkel.
Daarna even fotootjes van de gewrichten en hoefkatrolletjes.

Overigens zou ik niet meer in Nederland laten keuren, maar dat door mijn Duitse kliniek uit laten voeren.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:50

@ Rhaia: Hoe is het verder verlopen met dat paard wat jij beschrijft, Is die uiteindelijk ook slecht gaan lopen, of klinisch OK gebleven?

Veulen: Een veulen moet je voor de verkoop (betalen +contract) even de longen en het hart laten luisteren door een DA.
Paarden jonger dan een jaar of 2 heeft röntgenen geen zin, krijg je hele rare resultaten van! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:55

Jaarling/twenter zou ik ook alleen even klinisch laten bekijken. Rest heeft nog totaal geen zin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:10

Ik laat ook all the way keuren. Afgelopen december is mn paard (toen 3,5) goed gekeurd maar staat nu benauwd op stal aan de Ventipulmin! Wat vandaag goed is kan morgen wel slecht zijn.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 04:58

Veulen inderdaad wel laten luisteren naar hart en longen door DA en iemand meenemen die verstand heeft van beenstanden (als je daar zelf niet zo veel kijk op hebt), verder kan je er nog weinig van maken.
Volwassen (gereden) paard vanaf 4 jaar klinisch en rontgenologisch (en dan incl. knie achter op de foto, als je toch al foto's laat maken dan maakt die ene extra ook niet veel meer uit en tegenwoordig doen veel DA's het standaard). Ik heb wel altijd buigproeven laten doen, ook bij aankoop van mijn Paint vorig jaar december. Zelfs bij de verkoop van mijn 16 jarige (AV) merrie deze maand is er een buigproef gedaan en die kwam er met vlag en wimpel door. De Duitse DA van de koper vond haar een fabelhafte Stute mit sehr gute Bewegungen....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:43

wat is dat toch met die buigproeven? Wat mankeert daaraan? Ik heb mijn paard klinisch laten keuren, verder niet. Andere paard was nog een veulen en dus helemaal niet gekeurd.
Maar wat maakt het je uit wat de rest van de wereld doet? Doorgaans trek ik me niet zoveel aan van wat 'normaal' is hoor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:22

Nee, maar kan je wel een nuttig referentiekader geven om vervolgens je eigen plan te trekken..