[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:24

hier onder plaats ik (na lang denken) toch even mijn brief aan de WRAN
misschien ben ik niet de enige in mijn idee.

Aan het bestuur van de WRAN.

Geacht bestuur,

n.a.v. de laatste WRAN wedstrijd voel ik mij nog steeds ongelukkig en schaam ik me er bijna voor dat ik western ruiter ben.
Een paard met kapot getrokken mondhoeken kan gewoon de wedstrijd winnen .
Wat heeft een bit controle voor nut , als er geen mondhoek kontrole aan vast zit?
Ik schaam me naar mijn nieuwe westernklanten, die kwamen kijken , die western willen gaan rijden ,omdat het zo relaxt is, en paard vriendelijk.
Hoe ga ik ze dit de volgende les uitleggen?

Na de wedstrijd ben ik me weer eens op nieuw gaan verdiepen in de werking van het Bit.
(er is tegen woordig een mooi boekje over.) http://www.mediaboek.nl/product/23004_M ... d+?lang=nl

Jonge paarden tot 6 jaar mogen bij alle western wedstrijden starten met een bitloze optoming. Dat is fijn voor die jonge paarden.
Maar zou het ook niet fijn zijn als de oudere paarden ook bitloos mogen starten ?

De WRAN heeft een eigen regelgeving die afwijkt van het Amerikaanse systeem.
Zou het niet mogelijk zijn om hierin ook af te wijken , en de optoming vrij te laten voor alle paarden ?

De FNRS maneges zijn de WRAN al voorgegaan en geven toestemming om bitloos te starten ,
De KNHS schijnt er ook mee bezig te zijn.

Het bitloos rijden past eigenlijk heel goed bij de visie van het westernrijden .
het rijden op je zit , met lichte hulpen, en lichte teugeldruk.
De bosal is een erkende western optoming.
Een bosal is in verkeerde handen niet een fijn middel, maar een sidepull zouden veel paarden wel prettig vinden, en zo zijn er meet bitloze optomingen.

Mijn vraag is dus of het bestuur er eens over na wil denken om bij alle Levels een bitloze optoming toe te staan.
Het dieren leed dat ik afgelopen weekend heb gezien kan je er niet mee vermijden , maar ik denk wel dat veel ruiters en paarden blij zouden zijn met een nieuwe regel hiervoor.
Daarbij kan de WRAN een stap in de goede richting doen voor het paardvriendelijker rijden.

Jos van Dijk

x_Rebecca

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:26

Ik heb geen idee waar het precies omgaat (ja, bitloos rijden ;) maar ik weet niks van western) maar er staan best veel spelfouten in...
misschien nog even een keertje controleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:29

Goede brief Jos, ben het helemaal met je eens!
Imo zou na elk onderdeel een bitcontrole mogen en mondhoekcontrole. Vond de NRHA perfect daarmee, zelfs even bij de sporen kijekn :j

Maar een bosal zou al een goed idee zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:30

Oeiiii nou moet ik in m'n herinnering graven en die stop ik soms wat diep weg als het om western gaat, maar hebben we het hier 2 of 3 jaar geleden niet over gehad in de ALV van de WRAN?
Of ging die discussie toen alleen over het wel of niet mogen rijden op 1 hand op trens?

Ik weet niet of ik het er mee eens ben...
Aan de ene kant zou ik het super vinden als alle paarden bitloos gereden mogen worden. Aan de andere kant is het nou juist de kunst om het op een gegeven moment (!) op 1 hand met een lang teugeltje te kunnen...

Maar ik schrik wel een beetje van de aanleiding van je brief... Hoe kan een paard met de mondhoeken open in hemelsnaam een wedstrijd winnen ipv DQ te krijgen?

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:33

Niels schreef:
Maar een bosal zou al een goed idee zijn!

In verkeerde handen kan het ook de neusrug breken.
Ben zelf wel een voorstander van de sidepull maar, ook daar moet je mee om kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:34

Ja, daar heb je natuurlijk wel een punt Sonja, dat je met 2 handen moet rijden. Daar had ik niet zo gauw aan gedacht.

Maar het is een schande dat iemand nog kan winnen met open mondhoeken. Dit heeft imo niet veel te maken met bosal of niet (waarom zouden die mensen met een bosal gaan rijden)
Wat mij betreft krijgen die mensen een schorsing van minstens 5 jaar ipv een 1ste plaats!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:35

Sonja schreef:
Oeiiii nou moet ik in m'n herinnering graven en die stop ik soms wat diep weg als het om western gaat, maar hebben we het hier 2 of 3 jaar geleden niet over gehad in de ALV van de WRAN?
Of ging die discussie toen alleen over het wel of niet mogen rijden op 1 hand op trens?

Ik weet niet of ik het er mee eens ben...
Aan de ene kant zou ik het super vinden als alle paarden bitloos gereden mogen worden. Aan de andere kant is het nou juist de kunst om het op een gegeven moment (!) op 1 hand met een lang teugeltje te kunnen...
Maar ik schrik wel een beetje van de aanleiding van je brief... Hoe kan een paard met de mondhoeken open in hemelsnaam een wedstrijd winnen ipv DQ te krijgen?

dat kan toch ook bitloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:36

Niet met een bosal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:37

Dat vind ik geen eerlijke concurrentie Zij, als een ander dan met dezelfde optoming op een even oud paard op 2 handen zou rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:38

Ja, bij nader inzien ben ik het er niet mee eens. Omdat je inderdaad dan niet op 1 hand rijdt.

Een strengere controle zou wat mij betreft de oplossing zijn. Ook toezichthouders in de inrijbak zouden imo een goede zaak zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:39

Ik denk niet dat het bitloos iets te maken heeft met het paard met de kapot getrokken mondhoeken. Je bent gewoon een debiel als je zo met je paard omgaat, daar verandert bitloos niks aan.... Die kun je ook heel strak trekken of er een paar goede rukken aan geven. En daar zie je dan niks van..........

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:40

@niels op 1 hand met een bosal kan juist prima, omdat een bosal de zelfde hefboomwerking heeft als een shank/bit. De vaquero's gebruiken de bosal als tussenstap tussen snaffle en bit.
Ik zou heel graag mijn merrie op een bosal willen starten als dat op 1 hand zou mogen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:41

Maar gaat de werking van de neckreining zo niet verloren dan? Ik dacht juist dat je een paardenharenmecate gebruikt omdat het prikt en het paard daardoor wijkt voor de teugeldruk.

Ik start zelf geen wedstrijden, maar schrik er wel van dat zo iemand kan winnen. Stengere controle is dan niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:43

Waarom zou de werking van de neckreining verlopen gaan capopjekop? Paard wijkt toch JUIST voor de druk van die "prikkende" mecate?
Mijn ervaring is dat je met een goed getraind paard ook met een bitloze optoming zo wegrijdt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:45

@capje... je hoeft niet persee een paardenharen mecate te gebruiken, er zijn ook zat mensen die een nylon of katoenen mecate hebben. Het prikken maakt niet uit, je kan prima met neckreining rijden op een bosal ( in mijn ogen is dat de enige manier van het rijden met en bosal maar daar zijn de meningen wat over verdeelt)
Mijn merrie laat zich perfekt rijden op 1 hand op een bosal.
Ik vind het erg jammer dat je na de juniortijd geen mogelijkheid meer hebt om je paard bitloos te showen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:45

Nou bij een hand ligt de mecate dan toch meer tegen de hals dan met twee handen? Dus ik vraag me dan af of je paard niet 'afgestompt' wordt daardoor.

Verder ben ik het met je eens hoor. Wel of niet bitloos maakt in principe niet zoveel uit als het goed is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:49

Is er in de westernwereld dan geen steeksproefgewijze controle?
Ik heb het meegemaakt dat de winnares van een bepaalde proef werd gedisqualificeerd omdat de haakjes van het pelhambit waar zij op dat moment mee reed verkeerd om zaten. Daardoor konden de haakjes in de lippen van het betreffende paard prikken. Het was niet gebeurd, maar alleen het feit dat de optoming zo zat was reden genoeg om haar uit te sluiten.

Is de ijslanderwereld is het heel normaal dat er na een proef enkele nr's worden omgeroepen. Dat zijn de ruiters die op controle moeten komen. Bit wordt geïnspecteerd, hoofdstel uitgehaald, mond paard wordt gecontroleerd. Gewichtsschoenen worden gewogen, ijzers worden gemeten en gecontroleerd en lengte van de zweep wordt gecontroleerd dmv een meetlat.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:49

Ik zou die mondhoek controle wel een goed idee vinden.
En zou het een heel blond idee zijn om mensen die zich tijdens het inrijden zo erg misdragen te diskwalificeren voor de wedstrijd? Ik heb nl ook wel eens plaatsvervangende schaamte gevoelt als ik mensen meeneem onder het mom van:'westernrijden is zo vriendelijk' en er vervolgens van die idioten zo tekeer gaan op hun paard.... :n Maar waarschijnlijk is daar ook wel vaker een discussie over geweest, sorry dat was dan voor mijn tijd :o Iedereen de vrijheid geven met bosal te starten is natuurlijk ook fijn maar ik denk dat de 'foute' ruiters zich daar niet door laten stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:53

Bij ons kan de jury er voor kiezen om een bitcontrole uit te voeren Liezel1 en doorgaans lopen ze ook ff een rondje om het paard heen om te zien of er verder geen "schade" is.
Bitcontrole is om te zien of het bit showlegal is, maar imo ook om even naar de mond te kijken (buitenzijde).

Bij reining (het snelle onderdeel met de slidingstops etc) is het eigenlijk standaard dat je na je proef even je bit laat zien bij de jury.
Maar in andere onderdelen komt het niet vaak voor dat je controle krijgt.
Ik heb het in al die tijd geloof ik 1x gehad in de pleasure dat we in de lineup allemaal eraf moesten om bit te laten zien (was bij Chris Knol) en op het NK moesten we ook na meerdere onderdelen een check laten doen bij het verlaten van de ring, bij een ringassistent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:54

MiryamK, WIE wil je die ruiters in de inrijring laten diskwalificeren dan? Een jury heeft "niets te maken" met wat er in een inrijring gebeurt, en een jury is de enige die kan diskwalificeren...
En op basis waarop zou je dat willen dan? Wat de één een normale correctie vindt omschrijft een ander misschien al als hinderlijk getik in de mond...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:59

het gaat me er niet om , om een discussie uit te lokken, over het wel of niet contoleren op mondhoeken enz..... daar zijn we het hier denk ik allemaal wel over eens.
daarbij denk ik dat een jury ook niet alles kan zien

het gaat mij om de discussie wel of geen bitloze optoming.
de aanleiding om hierover na te gaan denken was helaas iets minder leuk.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:01

wat betreft bitloos en met 1 hand.
dat lijkt me geen probleem.
kies je ervoor om met een paard ouder dan 5 bitloos te gaan rijden ,
dan gewoon met 1 hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:04

In dat geval zou ik het er mee eens kunnen zijn Jos. Maar ff praktisch: hoe gaat een jury dat controleren?
Nu is het duidelijk; trens = 2 handen, shanks = 1 hand en wat daar niet aan voldoet = DQ.

Maar hoe moet een jury dat doen in een pleasureclass met 20 paarden? Die ziet het niet als ik op mijn 10-jarige paard (ik roep maar wat) ff een paar rondjes op 2 handen pak om te scholen, en daarna weer rustig op 1 hand verder ga...

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:09

Tja t lijkt mij op zig wel goed dat iedereen met bosal kan starten, maar t lijkt me ook moeilijk op 1 hand.
maar dat verschilt natuurlijk voor ieder.
en ik heb me bij mijn laatste wedstijd ook diep geschamt.
Mijn paard was niet te houden en ik had dat nog nooit zo erg meegemaakt, ik moest m ook echt inhouden met inrijden ipv m harder aan t werk te zetten wat verstandiger was geweest, toen knalde ik heel hard teggen een stalgenoot aan.
Ik kon wel huilen, ik trek nooit zo in mijn paard zijn mond dat het open licht en dat heb ik toen ook niet gedaan, dus ik kan niet geloven hoe hard anderen dan wel niet doen dat de mond open licht dat schokt me best wel.
Zou wel mooi zijn als er op gelet word dat de mondhoeken niet stuk zijn. ps, sorry voor lang verhaal haha

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:10

ik ben het er helemaal mee eens.
Natuurlijk, net zoals een bit dat kan, kan een bitloze optoming ook in verkeerde handen vervelende taferelen meebrengen, maar het wordt dan al wat moeilijker.
Wat mij betreft hoeven ze het bitloze niet in alle 'levels' toe te laten, maar de beginnende/amateurs lijkt me wel een goed idee.
Voor mij persoonlijk: ik zou ook wel een keer willen starten met mijn merrie, maar die heeft een trauma met het bit, en rijdt ik dus alleen bitloos. Maar omdat ze al 11 is, zou ik haar niet mogen starten? dat is toch gewoon alleen maar jammer? Daarbij rijdt ik haar gemakkelijk met 1 hand, dus zo onmogelijk is dat niet. ;)