welke sport meer energie? dressuur of western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

welke sport meer energie? dressuur of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 15:08

jaja mensen weer een dressuur en western topic (alsof we er nog niet genoeg van hebben). Maar ik vroeg me af, welk onderdeel in de paardensport, dressuur of western, moet je nou het meeste werken, waar wordt je nu het meeste moe van.

We gaan er vanuit dat dressuur en western op gelijk niveau is en bij western pakken we het onderdeel reining.

Waar moet je nou het hardst werken?

keep your head up


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:12

Als je het goed wilt doen zul je in beide gevallen hard moeten werken. Hoe je het ook wendt of keert, daar kom je niet onderuit. En dan heb ik het dus over serieus trainen, en niet freewheelen. Rondhobbelen kan iedereen, dat kost geen moeite maar brengt je ook geen stap verder. Paardrijden is een sport. Dat gaat gepaard met zweet.

Maar als je er eindelijk bent, dan moet in principe alles vanzelf gaan. Maar ja, dat is voor weinigen weggelegd dat ze een paard dermate kunnen trainen dat het gemakkelijk is.

De hond is de betere mens

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:16

Ik ben het met Desiree eens. Maar in de training ligt het er natuurlijk ook aan wat het karakter van 't paard is. Eentje die alles graag voor je doet of één die alle mogelijke manieren probeerd om onder 't werk vandaan te komen Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:26

celinde schreef:
jaja mensen weer een dressuur en western topic (alsof we er nog niet genoeg van hebben). Maar ik vroeg me af, welk onderdeel in de paardensport, dressuur of western, moet je nou het meeste werken, waar wordt je nu het meeste moe van.

We gaan er vanuit dat dressuur en western op gelijk niveau is en bij western pakken we het onderdeel reining.

Waar moet je nou het hardst werken?


sorry als ik een heel verkeerd antwoord geef, maar dit komt voort dat ik niet op de hoogte ben van dressuur. ik denk dat je in de dressuur veel harder moet werken in vergelijk met onze sport reining. het beeld wat ik dan voor ogen heb, is, waar wij met een lange losse teugel rijden, zie ik in de dressuur dat ze daar twee teugels voor nodig hebben. dus ik denk dat dat harder werken is. of bedoel je dit niet ??????

de beste voetballers staan langs de kant !!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:50

maar ik geloof dat ook een westernpaard van achteren gestimuleerd moet worden, of er nu sprake is van aanleuning voor of niet. En dan is het dus toch werken geblazen. Zeker in de reining waar achterhand gebruik zo belangrijk is.

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:51

qhman, wil je ons nou op de kast jagen of meen je dit? Zoals ik nu les heb (en train) rijd ik met zo min mogelijk hulpen en of ik daar nu 1, 2 of 4 (s&t) voor gebruik maakt echt niet zoveel uit.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:04

Hm, je kan natuurlijk niet direct beginnen met waslijnen, je zal er toch iets aan moeten doen. Wat dat betreft zal het qua intensiteit elkaar niet ver ontlopen. Het ligt maar net aan welke ruiters je ziet rijden, er zijn westernruiters die een beetje meeliften op het paard, en er zijn 'engelse' ruiters waar ik alleen bij het aanblik al moe wordt Haha!

Lielle, ik denk niet dat qhman je op de kast wil jagen, hij heeft zelf al aan niet zoveel verstand van de dressuur te hebben....

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:06

maar dit klinkt wel erg naïef.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:08

Jep, zo ook de opmerking 'lange losse teugel' voor western... Knipoog maar ach...

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:09

Lielle schreef:
qhman, wil je ons nou op de kast jagen of meen je dit? Zoals ik nu les heb (en train) rijd ik met zo min mogelijk hulpen en of ik daar nu 1, 2 of 4 (s&t) voor gebruik maakt echt niet zoveel uit.


yep een beetje wel ja, maar zoals ik al zij, ik heb geen verstand van dressuur, het is alleen het geen wat ik zie, en ik dacht gewoon een keer lollig te doen. sorry. maar werken op een paard en dan ook nog kijken wie er het hardste werk, strookt in tegen ons doel waar wij paarden voor gaan zijn rijden. ontspanning. en hard werken moet ik er wel voor, maar dan om het te onderhouden, en gelukkig geld dat voor alle rassen.

de beste voetballers staan langs de kant !!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:10

Als je paard licht op de hulpen is hoef je helemaal nergens hard te werken. Zoals al ontelbare keren gemeldt: Het maakt niet uit of je western of engels rijdt, het blijft paardrijden.

Aanleuning kost geen kracht. En het is niet zo dat de twee teugels nodig zijn, het is een kwestie van rijstijl.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:14

Maar het kan best inspannend zijn om een paard tot ontspannen te krijgen, al is het maar geestelijk. Ik ben een vrij ontspannen ruiter, maar kan toch vrij afgemat van een paard afkomen omdat het soms enorme concentratie vraagt.

Als je paard licht op de hulpen is hoef je inderdaad niet hard te werken, maar dat moet je dan wel eerst zien te bereiken.... En dat heeft zelden met krachtsinspanning te maken, maar vergt wel degelijk inspanning.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:18

Ja, geestelijk wel als je kijkt naar concentratie. Maar bij hard werken denk ik meer aan lichamelijk. Ik dacht ook dat dit bedoelt werd, maar misschien dat ik het verkeerd bekeek Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:19

Citaat:
Jep, zo ook de opmerking 'lange losse teugel' voor western... maar ach...


Heb jij dan wel eens iemand (op niveau) een reiningproef zien rijden met een constante nageeflijke aanleuning?

Ik denk dat je met de dressuur door constante druk (dit is natuurlijk wel zo ligt mogelijk) toch meer moet doen. En dat over been geven begrijp ik helemaal niet dat is volgens mij gewoon gelijk. Als je als western/dressuurruiter je paard aandrijft mag je direkt reactie verwachten van een dressuurpaard en ook van een reiningpaard.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:19

qhman, gelukkig maar. Ik kon me al niet voorstellen dat dit 100 % serieus was. Paardrijden vind ik vooral mentaal inspannend, fysiek vind ik een parcours springen vermoeiend, mn omdat ik niet rustig blijf doorademen.

Wat die nageeflijkheid betreft, ik zie dat niet als hard werken maar als een gevolg van de impuls van achteren uit. Een goed gereden dressuurpaard is nageeflijk, en geeft een lichte aanleuning op je hand. Dat vraagt misschien iets meer spierkracht maar praat je echt over grammen verschil. En voor die impuls verwijs ik weer naar het verhaal over benen hierboven *LOL*

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:24

okay okay okay, ik beloof nooit meer naief te reageren.

de beste voetballers staan langs de kant !!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:25

Roos1"]
[quote] Jep, zo ook de opmerking 'lange losse teugel' voor western... maar ach...
[/quote]

Heb jij dan wel eens iemand (op niveau) een reiningproef zien rijden met een constante nageeflijke aanleuning?
[/quote]

Ik heb mensen op zgn 'niveau' wel vreemdere dingen zien doen Haha!
Maarre, we hebben het niet alleen over wedstrijden mag ik aannemen? Het gaat om de training, en daar moet je een reiner (waarom toch weer die reiners, pleasurepaarden lopen toch ook aan een ontspannen teugel??) toch ook oppakken hoor, anders verlies je de verzameling. Plus dat het paard ook rondgereden moet worden, en dat gaat niet vanzelf...


[quote="roos1 schreef:
Ik denk dat je met de dressuur door constante druk (dit is natuurlijk wel zo ligt mogelijk) toch meer moet doen.


Dat denk ik niet.... tenminste, als je een dresuurpaard rijd wat goed aan de hulpen staat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:31

Cer"]
Maar het kan best inspannend zijn om een paard tot ontspannen te krijgen, al is het maar geestelijk. Ik ben een vrij ontspannen ruiter, maar kan toch vrij afgemat van een paard afkomen omdat het soms enorme concentratie vraagt.
.
[/quote]

Als een paard ontspannen is in de rug is dat mooi. Maar als we verwachten dat hij daarnaast ook zijn achterhand gaat gebruiken, dan moet hij erg stuwen van achteren > inspanning. Daarnaast is het zo, dat zijn buikspieren dan ook aan zullen spannen. Dus vanuit ontspanning wordt (de juiste) aanspanning gevraagd. Er wordt toch beroep gedaan op de spieren en op conditie. Anders zou een paard ook niet veranderen door het rijden en dat doen ze nu juist wel. Een goed getraind paard is mooier om te zien dan een onbespierd paard.

[quote="Cer"]
[quote="roos1"] schreef:
Ik denk dat je met de dressuur door constante druk (dit is natuurlijk wel zo ligt mogelijk) toch meer moet doen.


Dat denk ik niet.... tenminste, als je een dresuurpaard rijd wat goed aan de hulpen staat.
[/quote]

De druk hoort eigenlijk maar licht te zijn he. Een paard mag niet te zwaar in de hand lopen.

De hond is de betere mens

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:35

Het gaat toch om het hard werken van de ruiter of ben ik nu helemaal de weg kwijt Verward

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:36

Desiree"]
[quote="Cer"]Maar het kan best inspannend zijn om een paard tot ontspannen te krijgen, al is het maar geestelijk. Ik ben een vrij ontspannen ruiter, maar kan toch vrij afgemat van een paard afkomen omdat het soms enorme concentratie vraagt.
.
[/quote]

Als een paard ontspannen is in de rug is dat mooi. Maar als we verwachten dat hij daarnaast ook zijn achterhand gaat gebruiken, dan moet hij erg stuwen van achteren > inspanning. Daarnaast is het zo, dat zijn buikspieren dan ook aan zullen spannen. Dus vanuit ontspanning wordt (de juiste) aanspanning gevraagd. Er wordt toch beroep gedaan op de spieren en op conditie. Anders zou een paard ook niet veranderen door het rijden en dat doen ze nu juist wel. Een goed getraind paard is mooier om te zien dan een onbespierd paard.
[/quote]

eeuuhhh... ja mee eens. Maarre, waar doel je op Verward
Ik heb het eigenlijk over inspanning van de ruiter ... Geestelijke inspanning vanwege concentratie om correct te rijden bijvoorbeeld. Ik kan daar moe van worden... (nou ja, nu ben ik ook niet erg in topconditie Haha! maar toch)

Over dat een goed getraind paard er mooier uitziet, dat is helemaal waar. Ik wou dat ik zelf de tijd en moeite kon nemen om mezelf zo te trainen als dat ik de paarden doe... weg flubberbillen Haha!

[quote="Cer"]
[quote="roos1"] schreef:
Ik denk dat je met de dressuur door constante druk (dit is natuurlijk wel zo ligt mogelijk) toch meer moet doen.


Dat denk ik niet.... tenminste, als je een dresuurpaard rijd wat goed aan de hulpen staat.
[/quote]

De druk hoort eigenlijk maar licht te zijn he. Een paard mag niet te zwaar in de hand lopen.
[/quote]

So I said... (en dat voor een cowboyrinnetje)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:36

Desiree, tot op heden had ik het over de ruiter, niet over het paard.

enne qhman, van mij mag je hoor *LOL*

/add
ik geloof dat het nu wel helder is *LOL*
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-03-03 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:37

Romkabouter schreef:
Het gaat toch om het hard werken van de ruiter of ben ik nu helemaal de weg kwijt Verward

Ik denk dat een paard niks van zelf doet, en er worden eisen gesteld aan een paard die lichamelijk inspanningen van hem vergen. En dan zal de ruiter er net zo hard aan moeten werken om het paard zover te krijgen. Dus dat is evident. Vanuit het een komt het ander. Ik denk niet dat een quarterhorse alles meer "vanzelf" doet als een engels gereden rijpaard, en vice versa. Hoe meer je vraagt, hoe meer inspanning het van het paard kost en dus ook meer inspanning van de ruiter.

De hond is de betere mens

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:39

Ik denk dat je een pleasurepaard veel meer moet ondersteunen en dus meer verzameling moet vragen dan een reiningpaard. Dus denk dat er wel verschil in zit.

Bij een dressuurpaard heb je wel degelijk constante lichte druk op je teugel nodig (nogmaals dit hoeft niet veel te zijn) anders loopt je paard niet in verbinding en niet over de rug.

Een western gereden paard loopt niet met constante aanleuning maar met zijn hoofd ontspannen omlaag soms met stelling.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:49

Roos1"]
Ik denk dat je een pleasurepaard veel meer moet ondersteunen en dus meer verzameling moet vragen dan een reiningpaard. Dus denk dat er wel verschil in zit.
[/quote]

Ik zie pleasurepaarden 'op niveau' toch echt in de show met waslijntjes lopen, maar goed. In de training zal het elkaar niet veel ontlopen..tenminste, dat ligt er maar net aan welke trainingsmanier/methode je gebruikt...

[quote="roos1"]
Bij een dressuurpaard heb je wel degelijk constante lichte druk op je teugel nodig (nogmaals dit hoeft niet veel te zijn) anders loopt je paard niet in verbinding en niet over de rug.
[/quote]

Dat weet ik niet precies, daarvoor ben ik niet goed genoeg qua dressuur...

[quote="roos1 schreef:
Een western gereden paard loopt niet met constante aanleuning maar met zijn hoofd ontspannen omlaag soms met stelling.


Dat is denk ik ook maar net welke trainingsmethode je gebruikt?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:51

Ben ik niet met je eens Desiree. Het paard kan hard werken terwijl de ruiter zelf weinig lichamelijke arbeid verricht. Bewerkstelligen dat je paard hard werkt heeft weinig te maken met de hoeveelheid lichamelijke inspanning die je zelf verricht imo.

En het wel of niet over de rug lopen heeft niet met de verbinding voor te maken, maar juist met de impuls van achter. De contante lichte druk is een rijtechnisch aspect, net als bij western de losse teugel /neck-reign dat is.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers