welke sport meer energie? dressuur of western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:54

Romkabouter"]
Ben ik niet met je eens Desiree. Het paard kan hard werken terwijl de ruiter zelf weinig lichamelijke arbeid verricht. Bewerkstelligen dat je paard hard werkt heeft weinig te maken met de hoeveelheid lichamelijke inspanning die je zelf verricht imo.
.
[/quote]

[quote="Desiree schreef:
Maar als je er eindelijk bent, dan moet in principe alles vanzelf gaan. Maar ja, dat is voor weinigen weggelegd dat ze een paard dermate kunnen trainen dat het gemakkelijk is.


waarschijnlijk rijd jij stukken beter dan ik. Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:30

Ik ben van mening dat het paard moet werken en niet ik. Overigens vlogen er bij mij wel een paar kg's af toen ik engels ging rijden ??? Maar alle gekheid op een stokje, ik vind nog steeds dat vooral het paard moet werken en ik niet. Toevallig heeft zelfs anky in de laatste Bit daar wat over geschreven. Ik citeer even wat uitspraken van haar:
'alleen een hulp als je iets anders wilt.'
'de ruiter stapt bezweet en gefrustreerd af van zijn eveneens bezwete en gefrustreerde paard. Als toeschouwer was het je wel duidelijk: die twee snappen elkaar niet. Anky weet de oplossing: Houje hulpen zo simpel, dat je paard je begrijpt. Voorkom verwarring in het hoofd van je paard.'
'Ik geef zo weinig mogelijk hulpen. De hulpen die ik geef, hebben effect. De hele tijd drijven tijdens het rijden? Dat vind ik niet logisch. Je paard beweegt toch al? Als ik zoveel moet drijven, kan ik geen acht paarden per dag rijden. Je geeft al snel te veel en onduidelijke hulpen."

Dus tja, als ik dit zo lees dan denk ik dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nou engels of western rijd, van allebei hoor je niet bezweet van je paard te komen. Maar concentratie kan voor mij wel vermoeiend zijn. Bovendien vind ik dat ik mijzelf ook moet concentreren aangezien ik dat ook verlang van mijn paard. Dus dáár kan ik wel moe van worden, maar lichamelijk niet echt eigenlijk.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:13

Ik denk dat dressuur meer energie kost.

Je bent in principe een constante energie aan het aanmaken met je been en dit vang je weer op met je hand. Hierdoor krijg je een sterke verzameling van waaruit je je oefeningen kunt doen. Een dressuurpaard loopt ontspannen met veel energie in zijn lijf om een rond en "gespannen" plaatje te maken.
Dit ervaar ik niet met western, je rijdt wel een verzameling maar een constante ondersteuning van je been is er niet. Daarnaast is western erop gebasseerd dat je paard zoveel en zo lang mogelijk zijn werk kan doen met zo min mogelijk energie. Dat is de orginele basis. Inmiddels groeien we ook meer naar een "dressuur" toe als we spreken over het trainen van je paard maar dat uitgangspunt dat zal altijd aanwezig blijven.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:25

Vera, dat hangt dus af van je aanpak met dressuur. Ik rijd ook obv 1 keer been = blijven lopen tot ik wat anders zeg. Dus absoluut geen constante ondersteuning met mijn been.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:31

dressuurruiters moeten lui en ijdel zijn, kortgezegd. Dat heet niet te zeggen dat het allemaal zo makkelijk gaat, natuurlijk! De onnatuurlijke houding die de ruiter aan moet nemen vergt op zich al veel energie...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:38

Lielle schreef:
Vera, dat hangt dus af van je aanpak met dressuur. Ik rijd ook obv 1 keer been = blijven lopen tot ik wat anders zeg. Dus absoluut geen constante ondersteuning met mijn been.

Maar toch ligt je kuit aan je paard, niet dat je drijft maar wel de ingestopte energie blijft vasthouden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 00:38

Desiree"]
waarschijnlijk rijd jij stukken beter dan ik. Knipoog
[/quote]Ach, op een foto zit iedereeen stil Haha!

[quote="Tyrza schreef:
De onnatuurlijke houding die de ruiter aan moet nemen vergt op zich al veel energie...
Onnatuurlijke houding Verward
Volgens mij is op een paard zitten juist heel natuurlijk. De moeilijkheid om je natuurlijke houding te bewaren begint als het paard begint te lopen. Die houding moet je zelf ook altijd alert op blijven. Hulp van een ander de daar op let is daarbij onmisbaar, want fouten sluipen er altijd in. Daarom is het ook zo goed om verschillende mensen die je bekijken te hebben. Iedereen ziet weer andere dingen. Dit kijken kan overigens zonder een oordeel te vellen over of het goed of fout is wat je doet. Maar je wordt wel bewuster van dat je iets doet. Paardrijden = nadenken. Ehm, sorry, ik dwaalde wat af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 01:05

vera"]
[quote="Lielle schreef:
Vera, dat hangt dus af van je aanpak met dressuur. Ik rijd ook obv 1 keer been = blijven lopen tot ik wat anders zeg. Dus absoluut geen constante ondersteuning met mijn been.

Maar toch ligt je kuit aan je paard, niet dat je drijft maar wel de ingestopte energie blijft vasthouden.
[/quote]

Als je je been gewoon laat hangen dan ligt ie tegen de buik van het paard aan (met het dikste gedeelte van je kuit), zo is je zadel gebouwd namelijk. Daardoor ben je er dus wel, zonder dat je zelf speciaal iets hoeft te doen, je kunt het als waken opvatten, du moment dat er weer iets moet gebeuren span je je been. Je merkt dat je paard ook naar je been toeloopt als het ware en zo maak je m los van je been.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:52

Romkabouter"]
[quote="Desiree"]waarschijnlijk rijd jij stukken beter dan ik. Knipoog
[/quote]Ach, op een foto zit iedereeen stil Haha!

[quote="Tyrza schreef:
De onnatuurlijke houding die de ruiter aan moet nemen vergt op zich al veel energie...
Onnatuurlijke houding Verward
Volgens mij is op een paard zitten juist heel natuurlijk. De moeilijkheid om je natuurlijke houding te bewaren begint als het paard begint te lopen. Die houding moet je zelf ook altijd alert op blijven. Hulp van een ander de daar op let is daarbij onmisbaar, want fouten sluipen er altijd in. Daarom is het ook zo goed om verschillende mensen die je bekijken te hebben. Iedereen ziet weer andere dingen. Dit kijken kan overigens zonder een oordeel te vellen over of het goed of fout is wat je doet. Maar je wordt wel bewuster van dat je iets doet. Paardrijden = nadenken. Ehm, sorry, ik dwaalde wat af Haha!
[/quote]

Als ik voor de lol rijd, zit ik anders dan als ik serieus train. Het zitten in de correcte houding kost me wel degelijk moeite! Je moet toch je benen lang maken, terwijl deze om het ronde middenrif van het paard hangen. Tegelijker tijd je hakken laag en tenen naar binnen en ga zo maar door! Als het natuurlijk was, zat iedereen kaarsrecht op zijn paard....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:21

bij serieuze training of les heb ik het gevoel of ik even hard moet werken en mijn paard ook. Anders misschien, maar wel net zo hard. En in beide gevallen overigens met zo min mogelijk hulpen. Ik citeer maar even Anky in de Bit van deze week: ik geef alleen een hulp als ik wat anders vraag. Zo zou het ook bij de dressuur moeten zijn naar mijn mening. Maar juist het geven van weinig, maar wel duidelijke nette hulpen, precies op tijd, met de juiste houding etc. is zo hard werken Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:54

het vergt ook en hoop mentale training, omdat je jezelf steeds moet controleren. Daar kan je fysiek ook uitgeput van raken!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:14

In "In de Strengen" zegt Marlies van Baalen: je moet thuis de conditie hebben om 3 paarden goed te rijden, om voldoende conditie te hebben om op wedstrijd 1 paard goed te rijden. Coby en haar dochter doen beide aan extra training om de conditie te verbeteren in de vorm van fitness/fietsen e.d.
Ik heb ook geleerd dat je in je rijden zo spaarzaam met je energie om moet springen, dat je na dat ene paard er nog een stuk of 5 zou moeten kunnen rijden.
Maar voordat je zelf, technisch gezien zo ver bent dat je bewust spaarzaam met je energie kan omgaan in je rijden, ben je al op een redelijk niveau aan het rijden denk ik. Toen ik een paar jaar geleden op L niveau reed was het moeilijker om deze energieregel toe te passen, dan nu mijn paard Z loopt.......al zijn er nog wel stukken in mijn training die meer inspanning vergen. Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:48

Het kost mij in principe meer energie om een jonger paard te rijden dan mijn oude doorgewinterde lieverd. Ondanks dat de oefeningen in principe zwaarder zijn. De energie komt met name van het feit dat ik veel alerter ben op het jonge paard om hem correct te beleren.
Heb thuis nog een langlaufding van homeshopping staan om mijn energie op te hogen, maar hij staat nog steeds te verstoffen... Slechte ik!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:51

vera schreef:
Ik denk dat dressuur meer energie kost.
Dit ervaar ik niet met western, je rijdt wel een verzameling maar een constante ondersteuning van je been is er niet. .


zoals al eerder hier in deze topic geciteerd van ANky: alleen een hulp geven als je iets anders wilt. dus......... ook in engels rijden doen we NIET aan constante ondersteuning!!!!!!!!! Met je been er AF blijven tenzij je een bepaalde reactie wilt.

wAt betreft zit: rechtop zitten kost altijd wel energie, een mens is geneigd in zijn ontspanning onderuit te zakken. Maakt niet uit of je in de auto zit, op een stoel, fiets of paard. MAar omwille van het paard moet je in balans zitten, hoofd rechtop je romp (en niet aan je nek laten hangen zoals veel mensen doen) en borstbeen vooruit. En dan maakt het niet uit of je op een westernpaard zit of een engels gereden paard, een paard is een paard en die mag je niet hinderen in zijn balans en beweging.

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:19

Heel veel mensen roepen altijd dat western rijden en engels rijden zo erg verschillend is. Ik heb eerst 25 jaar dressuur gereden, ook op hoger niveau, en ben nu de afgelopen 5 jaar met reining bezig. Ik kan zeggen, dat er in de manier van training erg weinig verschil zit! Ik heb het hier over de training, want het eindresultaat verschilt natuurlijk wel heel veel.
De energie die je er dus voor nodig hebt maakt dus volgens mij niet uit of het western of dressuur is. Voor de andere takken van de sport zal dit dus ook wel zo zijn. Paardrijden draait in iedere tak toch allemaal om de balans en de verzameling! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:25

chex schreef:
Paardrijden draait in iedere tak toch allemaal om de balans en de verzameling! Knipoog

hehe!