Tenenkrommend...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:18

Ik weet niet of het een wetenschappelijk artikel is geweest maar er is wel een artikel op internet dat hierover gaat. Daar kwam uit dat de opgebouwde energie via de grond afvloeit en niet via gewrichten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:21

Eigenlijk ben ik er benieuwd naar omdat opgebouwde energie via de grond afvloeit, maar hoe werkt dat op het moment dat de belasting langer duurt?? Bij de meeste oefeningen worden de benen opgetilt en weer neergezet, dat is een heel dynamisch proces van korte opeenvolgende momenten van contact. Bij een sliding verliezen de achterbenen geen contact met de grond en dragen het gewicht dus over een langere afstand en voor een langere duur. Ik vraag me dus af of dat zwaarder is voor de gewrichten of niet??

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 11:54

Lovely schreef:
Bij een sliding verliezen de achterbenen geen contact met de grond en dragen het gewicht dus over een langere afstand en voor een langere duur. Ik vraag me dus af of dat zwaarder is voor de gewrichten of niet??

Sinds kort ben ik in het bezit van een twee jarige reining hengst.
Als hij lekker door de bak aan het rennen is vindt hij het de gewoonste zaak van de wereld om een perfecte stop te maken bij de uitgang van de bak. Mooi op de achterhand, vaak lopend met de voorbenen. Een spoor van 3 meter heb ik al gemeten. Doet hij geheel vrijwillig, zonder slidingijzers in een dressuurbak (dus geen ideale bodem).
Kennelijk zit het al zo ingefokt en is de lichaamsbouw al zo aangepast dat het een natuurlijke beweging is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:10

Vera, het is een beweging die van nature gemaakt kan worden, net als alle andere bewegingen en oefeningen. Maar ik denk niet dat een beweging daardoor minder impact zou hebben op het bewegingsapparaat en dus staat mijn vraag nog steeds, is een sliding een zwaardere belasting voor de gewrichten??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:34

Ik zal het eens even uit gaan pluizen gewoon via de natuurkundewetten. Een sliding zal waarschijnlijk een vorm van kinetische energie zijn die bv ook vrijkomt bij de remweg van een auto. Energie gaat niet verloren dus moet het ergens vandaan komen of omgezet worden. Als de kinetische energie van een sliding gevormd wordt door chemische energie (de brokjes die het paard eet) dan is de stop de uitkomst. Dit samen zou dus 0 moeten zijn. Als een auto vol op de remmen staat komt er 34 % warmte vrij (genoeg om 1 liter water op te warmen). Dan zou ik eens moeten zoeken of de carosserie van de auto hier ook schade van ondervindt en of er dus krachten vrijkomen en hoeveel dat dan zou zijn Lachen

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:50

Ik heb niet al jullie reacties kunnen lezen, want ik zit op mijn werk. Maar ik heb wel net gehoord dat er bij de bewuste vraag een foto van MIJ gebruikt is!!!!!!! En dat schoot even verkeerd, dus ik heb ook maar even een mailtje naar Bit eruit gedaan: "In uw laatste uitgave en dan speciaal in uw vraag-en-antwoord-rubriek wordt een vraag over westernrijden beantwoord door mijn collega-veterinair dr Wim Back. Ik wil me hierbij distantiëren van zijn mening, die in mijn ogen zeer ongenuanceerd is. Maar het meest ontdaan ben ik door het gebruik van een foto van mij en mijn Haflinger die voor een geheel andere reportage (over Haflingers in de sport) is gemaakt. Ik weet dat er nog iets van persoonsrecht op die foto's zit en dat ook al zijn de foto's in jullie eigendom je ze niet zomaar mag gebruiken. Ik ben hierover zacht gezegd zeer ontstemd en verwacht enige vorm van genoegdoening. Rekenend op uw snelle reactie, hoogachtend, Drs Natascha de Heer"
JA, ik ben een beetje BOOS Groetjes, Natascha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:59

De carosserie heeft zijn gewone slijtage, maar de impact van de remweg vind je terug in de banden, de reminstallatie, de wielophanging en de overbrenging van de auto. Deze krachten zijn trouwens groter bij niet hydraulisch geremde auto's, je ziet ook dat er een verschuiving van het gewicht van achteren naar voren en weer recht is, het meeste druk komt op de voorwielen te staan, tenzij een hydraulisch geremde auto hebt, dan blijft de carrosserie mooier in evenwicht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:45

Ik denk wel dat reining erg belastend kan zijn en dat de stalmanagement heel erg bepalend is over hoelang zo'n paard in de sport mee gaat. Ik denk gewoon dat je de toppers moet gaan bekijken in de reining. Hoe zien hun benen er uit? Veel gallen erop? Ik weet het niet, misschien weten jullie het wel. Daar kun je denk ik een hoop uit afleiden.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:46

Lovely, ik vond het een goede vraag van je.
Maar sorry hoor wil je nu alleen maar horen dat het wel belastender is?
Hoe veel antwoorden heb je nu al kunnen lezen? Hoe veel mensen hebben nu al gezegt dat het als het goed wordt uitgevoerd niet meer belastend is dan een andere oefening!

Om in jou trend van auto's te blijven. Wat denk je dat er gebeurd als je een auto lanseerd over een hekje van 1.50m die dan vervolgens op zijn voorwielen land???????

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:50

the dukes of hazard!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:51

Adrienne, de auto's werden door Cornelie geintroduceerd als vergelijking/metafoor, die vergelijking heb ik doorgetrokken. Eerlijk gezegd heb ik nog geen echte antwoorden gezien, behalve dat je er op moet trainen, het kan zijn dat je de vraag niet helemaal begrijpt Verward.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:57

1. Belastende stops zijn stops op de voorhand waarbij je een stuiterend paard krijgt.

2. Onbelastende stops zijn stops waarbij het paard soepeltjes met zijn glij-ijzertjes over de bodem van een goede bodem van een bak glijdt zoals cornelie over haar ijsbaantje voor op de stoep beschrijft.

Over welke stop hebben we het hier nou eigenlijk???

De zeikertjes waarschijnlijk over de eerste, de westernruiters waarschijnlijk over de tweede Scheve mond Zo misverstand opgelost Clown

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:16

Malabarista schreef:
1. Belastende stops zijn stops op de voorhand waarbij je een stuiterend paard krijgt.

2. Onbelastende stops zijn stops waarbij het paard soepeltjes met zijn glij-ijzertjes over de bodem van een goede bodem van een bak glijdt zoals cornelie over haar ijsbaantje voor op de stoep beschrijft.

Over welke stop hebben we het hier nou eigenlijk???

De zeikertjes waarschijnlijk over de eerste, de westernruiters waarschijnlijk over de tweede Scheve mond Zo misverstand opgelost Clown

Perfect verwoord, ik zou het niet beter kunnen schrijven!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:21

Hahahaha en de term 'zeikertjes' wordt geintroduceert voor mensen die een beetje het naadje van de kous willen weten. Pleit niet voor de tolerantie van de westernruiters moet ik zeggen... Haha!

Ik heb zelf ook reining gereden, en vraag me ook af in hoeverre het belastend is. Gewoon, om het te weten. En ik zie hier geen onderbouwde antwoorden, alleen "het is niet enorm belastend' punt. Ja, en?

Dus ik was ook wel benieuwd naar wetenschappelijk onderbouwde uitleg. Het is toch altijd goed om te weten waar je mee bezig bent, ipv ervan uitgaan dat het niet enorm belastend is, alleen maar omdat je het zelf doet.

En het argument 'ja maar springpaarden ...bla bla' is ook niet terecht, want als jantje in de sloot springt dan... (enfin, kleuterschoolniveau) Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:42

Cer schreef:
En het argument 'ja maar springpaarden ...bla bla' is ook niet terecht, want als jantje in de sloot springt dan... (enfin, kleuterschoolniveau) Haha!

Precies, zie andere topic over dit onderwerp.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 14:45

Cer"]
Pleit niet voor de tolerantie van de westernruiters moet ik zeggen... Haha!
[/quote] Heeft niet echt wat met "western"ruiters te maken, denk ik....beetje flauw.
[quote="Cer"]
Dus ik was ook wel benieuwd naar wetenschappelijk onderbouwde uitleg. Het is toch altijd goed om te weten waar je mee bezig bent, ipv ervan uitgaan dat het niet enorm belastend is, alleen maar omdat je het zelf doet.
[/quote]
Sorry Cer, maar ik denk dat hier niemand op Bokt is die daar antwoord kan geven. Dat vergt jaren wetenschappelijk onderzoek. Misschien zou je een in Amerika moeten gaan snuffelen. Ik denk dat iedereen, met de beste bedoelingen, heeft geprobeerd om hier antwoord op te geven.
[quote="Cer schreef:
En het argument 'ja maar springpaarden ...bla bla' is ook niet terecht, want als jantje in de sloot springt dan... (enfin, kleuterschoolniveau) Haha!
Valt best mee hoor. Dit is meer om aan te geven dat deze vraag herhaaldelijk wordt gesteld en hier dus niet echt een zinnig antwoord op te geven is. Dus krijg je een vraag terug hoe het zit bij de andere sporten, kennelijk is er nooit iemand die zich daar echt druk om maakt maar de westernsport is voor vele wel een enorm struikelblok. Laten we ons dan eens richten op de paardensport algemeen; wat doet dit met ons paard, ipv de westernsport de zwarte piet toe te spelen.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:53

Ik denk eerder dat de opmerking van Malabarista flauw is:

Malabarista schreef:
De zeikertjes waarschijnlijk over de eerste, de westernruiters waarschijnlijk over de tweede Scheve mond Zo misverstand opgelost Clown


Ik zie niet in wat er zo zeikerig aan is om je af te vragen of iets wel of niet gezond voor de paardenbenen is, ongeacht welke discipline!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:58

Klopt wat je zegt Vallerina.
En vera, ook in andere takken van paardensport worden dingen aan de kaak gesteld hoor. In de laatste paard & Sport ging het er ook over dat jonge paarden tegenwoordig steeds meer belast worden en dat dit niet goed is. Maar deze keer ging het toevallig over WEstern. In elke vorm van paardensport moeten we ons af blijven vragen of we goed bezig zijn, want we zijn bezig met levende wezens. In dezelfde versie van BIT waar de reining onderuit wordt gehaald door een veearts, is er een vooraanstaande dressuurruiter die zegt dat dressuurruiters hun jonge paarden overbelasten door er te veel mee op wedstrijd te gaan. Er is niets mis mee als dingen aan de kaak worden gesteld. Reining hoeft niet belastend te zijn, mits goed gedaan, op de juiste manier, met gezond verstand. Maar ook met reining zullen ongetwijfeld ruiters zijn die er zich beter niet mee in hadden kunnen laten, omwille van het paard. Ik denk namelijk dat Reining heel slecht kan zijn als je het verkeerd doet.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:59

vera"]
Sorry Cer, maar ik denk dat hier niemand op Bokt is die daar antwoord kan geven. Dat vergt jaren wetenschappelijk onderzoek. Misschien zou je een in Amerika moeten gaan snuffelen. Ik denk dat iedereen, met de beste bedoelingen, heeft geprobeerd om hier antwoord op te geven.
[/quote]

Nee precies wat ik ook denk, dus het antwoord: 'Het is niet belastend' sja... hoe weet je dat nou precies, en vandaar dat ik me dat dus ook afvroeg (voor hetzelfde geld was er wel iemand geweest die het wist, bijvoorbeeld nav een onderzoek wat iemand es gelezen heeft ofzo.


[quote="Vera"]
Valt best mee hoor. Dit is meer om aan te geven dat deze vraag herhaaldelijk wordt gesteld en hier dus niet echt een zinnig antwoord op te geven is. Dus krijg je een vraag terug hoe het zit bij de andere sporten, kennelijk is er nooit iemand die zich daar echt druk om maakt
[/quote]

Nou ja ik meende dus eens opgevangen te hebben dat er wel belastingsonderzoeken gedaan worden, oa bij springpaarden en dravers. Maar dat weet ik niet zeker.

[quote="Vera schreef:
maar de westernsport is voor vele wel een enorm struikelblok. Laten we ons dan eens richten op de paardensport algemeen; wat doet dit met ons paard, ipv de westernsport de zwarte piet toe te spelen.


Ik denk niet perse dat nu de westernsport de zwarte piet krijgt (in de Bit misschien, maar niet in dit forum?). Mij lijkt het alsof westernruiters misschien ietwat overgevoelig zijn naar iets wat neigt naar negatief commentaar (heee dit komt bekend voor Haha! ). Maar het is toch goed om eens over die belasting na te denken ipv er maar vanuit te gaan dat het geen problemen geeft? Nogmaals, ik meende dat er bij andere takken wel naar belasting gekeken is, maar hoe dat precies zit Verward

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:00

Nou ja, zoiets als Desiree zegt dus, ze was iets sneller met plaatsen Haha!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:05

Vallerina"]
Ik denk eerder dat de opmerking van Malabarista flauw is:

[quote="Malabarista schreef:
De zeikertjes waarschijnlijk over de eerste, de westernruiters waarschijnlijk over de tweede Scheve mond Zo misverstand opgelost Clown


Ik zie niet in wat er zo zeikerig aan is om je af te vragen of iets wel of niet gezond voor de paardenbenen is, ongeacht welke discipline!
[/quote]

Ja maar het wordt wel telkens weer aan de westernruiterstjes gevraagd [...]

Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:06

Malabarista schreef:
Ja maar het wordt wel telkens weer aan de westernruiters gevraagd [...]

Knipoog


Lees jij wel goed? Ik zeg hierboven nog dat in ALLE vormen van paardensport (behalve paardenpolo volgens mij) bepaalde zaken aan de kaak worden gesteld, en NIET alleen binnen de paardensport. MAar ik geloof ook net als Cer dat westernruiters overgevoelig zijn en alles te veel op zichzelf betrekken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:08

vera schreef:
Misschien zou je een in Amerika moeten gaan snuffelen..

En dat is dus precies waar ik mee bezig ben, maar tot dusver niet veel kunnen vinden Verward
Behalve dat alles waar té jong té veel mee gedaan wordt té belastend is, maar ja dat wisten we al. Haha!
En goede technische onderbouwing kompleet met statjes heb ik nog niet kunnen vinden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:11

Het probleem is dat als je wat verder doorvraagt er een aantal mensen zijn welke zich aangevallen voelen, dat is helemaal niet nodig en dan nog, vragen staat toch vrij?

Ik denk dat een stop wel een behoorlijk zware belasting is, net als springen (hoger dan 1m).
Daarom moet je er ook zuinig mee omspringen, een springruiter zie je ook maar zelden hoog springen. Vaak doen die alleen wat gymnastische sprongetjes, kortom: De Basis zoals ik al eerder noemde.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 15:12

Cer, het is meer dat we er gevoelig voor zijn omdat de vraag zo vaak wordt gesteld. Tenminste, dat is mijn ervaring. En als er dan ook nog van dit soort achterlijke teksten in de Bit worden geplaatst dan word je wel eens pittig kwaad.
Ik rij paard vanaf mijn 6e jaar (ben inmiddels 37 jr) en ben zo'n 9 jaar geleden overgestapt naar de westernsport. Hiervoor reed ik dressuur en springen op resp. Z en M niveau. Ik kan mij niet herinneren in die voorgaande 22 jaar ooit iemand is geweest die mij heeft gevraagd (en beweerde dat) (of) het slecht was voor mijn paard......

Natuurlijk is het van belang dat we weten wat we doen maar als je alles met opbouwend en met beleid doet vanuit een goede basis dan zijn we igg een heel eind op de goede weg.