Tenenkrommend...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:16

Desiree"]
[quote="Malabarista schreef:
Ja maar het wordt wel telkens weer aan de westernruiters gevraagd [...]

Knipoog


Lees jij wel goed? Ik zeg hierboven nog dat in ALLE vormen van paardensport (behalve paardenpolo volgens mij) bepaalde zaken aan de kaak worden gesteld, en NIET alleen binnen de paardensport. MAar ik geloof ook net als Cer dat westernruiters overgevoelig zijn en alles te veel op zichzelf betrekken.
[/quote]

ja ik doelde eigenlijk nog steeds op het onderwerp over de stops en slidings... pardon et moi! Bloos


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:20

Malabarista schreef:
[
ja ik doelde eigenlijk nog steeds op het onderwerp over de stops en slidings... pardon et moi! Bloos
[/quote]


Pardonnez moi bedoel je, Knipoog
Sja, je kunt moeilijk een engels rijdende ruiter iets vragen over westernonderdelen. DAar weet ie niets van af.

De hond is de betere mens

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:22

*we blijven maar omspringen van het ene naar het andere topic*

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:32

Weet je waar ik denk dat dit in dit kringetje rond gedans vandan komt? Van onwetendheid en vooroordelen. Vooroordelen die dan ook nog eens gevoerd worden door artsen die er de ballen verstand van hebben.

Er wordt gevraagt of reining en stops in het speciaal erg belastend zijn , alle western ruiters die weten waar ze het over hebben komen met het antwoord NEE het is niet meer belastend dan bv springen of dressuur.

Dan zou je zeggen dat moet toch afdoende zijn maar NEE de scepticie onder ons moeten het telkens in een andere context plaatsen en het opnieuw vragen om toch maar aub het antwoord JA te krijgen.

De grootste onzin wordt er aan de haren bij gesleept. Want oke dan is het niet meer belastend voor een goed getrained paard maar wat gebeurd er met een jong paard, onervaren ruiter, malloot die niet weet wat hij doet??????? Of is er wetenschappelijk onderzoek aan vericht?

Waarom is een simpel NEE het is niet meer belastend niet goed genoeg? Boos!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:36

Adrienne schreef:
Weet je waar ik denk dat dit in dit kringetje rond gedans vandan komt? Van onwetendheid en vooroordelen. Vooroordelen die dan ook nog eens gevoerd worden door artsen die er de ballen verstand van hebben.

Er wordt gevraagt of reining en stops in het speciaal erg belastend zijn , alle western ruiters die weten waar ze het over hebben komen met het antwoord NEE het is niet meer belastend dan bv springen of dressuur.

Dan zou je zeggen dat moet toch afdoende zijn maar NEE de scepticie onder ons moeten het telkens in een andere context plaatsen en het opnieuw vragen om toch maar aub het antwoord JA te krijgen.

De grootste onzin wordt er aan de haren bij gesleept. Want oke dan is het niet meer belastend voor een goed getrained paard maar wat gebeurd er met een jong paard, onervaren ruiter, malloot die niet weet wat hij doet??????? Of is er wetenschappelijk onderzoek aan vericht?

Waarom is een simpel NEE het is niet meer belastend niet goed genoeg? Boos!


Weet je waar die onwetendheid ook vandaan komt?? Van verkeerde informatie door 'bekende' trainers... En ik vroeg onder andere naar wetenschappelijk onderzoek, omdat ik dat dan bij hen onder de neus kan duwen, want dit soort mensen staan nergens voor open...

Laatst gehoord op een van de 'betere' trainingsstallen tijdens een les. Iemand was te laat, de les was al even bezig, lessers waren aan het draven en toestanden. Meisje voegt tussen en er wordt haar verteld 'je kan direct meedraven hoor, quarters hoef je niet op te warmen'...

Als dat al verteld wordt door een instructrice, wat moet je dan? En voor gewone argumenten staan deze mensen niet open, helaas. Dus vandaar dat er soms misschien een beetje doorgevraagd wordt naar wat achtergrond informatie (althans, door mij dan). Is daar wat mis mee? Ik ben graag goed geinformeerd...

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:39

Cer schreef:
Laatst gehoord op een van de 'betere' trainingsstallen tijdens een les. Iemand was te laat, de les was al even bezig, lessers waren aan het draven en toestanden. Meisje voegt tussen en er wordt haar verteld 'je kan direct meedraven hoor, quarters hoef je niet op te warmen'......


Toch weer die lessen he Schijnheilig

Tot dusver als antwoord gekregen:
Citaat:
I can't be of any help with links to statistics, either, but I suspect that it would be difficult to ascertain which disciplines were harder on limbs than others, because of the variables involved. Age when starting rigorous training, methods of training, etc., all come into play with injuries, and I would suspect that the most damaging ones occur in horses who are rushed in their training, as is the case in TB racing. Other factors that might affect results would be breed, specific bloodlines within the breed, and nutrition. I would think it would be exceedingly difficult to separate "ignorance-induced" damages from those which were caused by the individual discipline itself, thus arriving at an inaccurate ratio, statistically.

en deze:
Citaat:
Though I can't be sure I would suspect that reining would have a higher incident of hind end injury and hock problems, and cow work would have a high incident of injury to the ligiments and tendons in the front legs, although the hocks might also take alot of wear and tear. Western Pleasure horses seem to have more boney problems of the front legs and feet, particularly the navicular bones.

I don't know that the injury rate is higher in western than in Sport horse activities, and racing certainly has the highest injury rate of all. You might find that certain types of injurys are associated with the various sports... UC Davis' website is www.UCdavis.edu, click on the vet school.


Ik ben nog steeds aan het spitten verder....

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:14

Cer schreef:
Als dat al verteld wordt door een instructrice, wat moet je dan? En voor gewone argumenten staan deze mensen niet open, helaas. Dus vandaar dat er soms misschien een beetje doorgevraagd wordt naar wat achtergrond informatie (althans, door mij dan). Is daar wat mis mee? Ik ben graag goed geinformeerd...


Met door vragen op zich is niks mis maar als er zo'n vraag als nu wordt gesteld, "Is het erg belastend" moet het toch genoeg zijn als 10 mensen zeggen nee het is niet meer belastend.

Ik vind het absurt dat er sommigen hier blijven vragen naar de bekende weg.

Hoe zouden zij het vinden als ik een onderwerp als bv springen zou starten en dan wel zo:

Een dierenarts heeft geschreven dat springen met een paard erg slecht is.

Vraag:Kan iemand mij vertellen of springen slecht is voor een paard.
antwoord: Nee springen is niet meer belastend dan andere vormen van paardensport

vraag: maar al ik over 1.60 spring dan?
antwoord: als je paard goed getraint is dan is dan niet meer belastend

vraag: maar als ik een jong paard heb? Is het dan niet meer belastend?
antwoord:Je kunt niet zo maar beginnen met springen je moet je paard daar voor trainen maar het is in principe als je het goed doet niet meer belastend

vraag: maar als hij door de hindernis valt?
antwoord: ongelukken gebeuren er altijd wel eens maar dat heeft niets met belasting te maken

vraag: oke 1.60 kan dan nog wel maar wat als je over 1.80 gaat springen?
antwoord .....

Op deze manier worden er vragen gesteld over reining, daar wordt je toch ziek van of niet dan!

Dat bedoel ik met waarom is een simple NEE niet voldoende. En dan bedoel ik als het goed gebeurd, iets wat van zelf sprekend is eigenlijk want in welke tak van paarden sport dan ook is het slecht voor het paard als het niet goed gebeurd

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:20

Adrienne"]
[quote="Cer schreef:
Als dat al verteld wordt door een instructrice, wat moet je dan? En voor gewone argumenten staan deze mensen niet open, helaas. Dus vandaar dat er soms misschien een beetje doorgevraagd wordt naar wat achtergrond informatie (althans, door mij dan). Is daar wat mis mee? Ik ben graag goed geinformeerd...


Met door vragen op zich is niks mis maar als er zo'n vraag als nu wordt gesteld, "Is het erg belastend" moet het toch genoeg zijn als 10 mensen zeggen nee het is niet meer belastend.

Ik vind het absurt dat er sommigen hier blijven vragen naar de bekende weg.

Hoe zouden zij het vinden als ik een onderwerp als bv springen zou starten en dan wel zo:

Een dierenarts heeft geschreven dat springen met een paard erg slecht is.

Vraag:Kan iemand mij vertellen of springen slecht is voor een paard.
antwoord: Nee springen is niet meer belastend dan andere vormen van paardensport

vraag: maar al ik over 1.60 spring dan?
antwoord: als je paard goed getraint is dan is dan niet meer belastend

vraag: maar als ik een jong paard heb? Is het dan niet meer belastend?
antwoord:Je kunt niet zo maar beginnen met springen je moet je paard daar voor trainen maar het is in principe als je het goed doet niet meer belastend

vraag: maar als hij door de hindernis valt?
antwoord: ongelukken gebeuren er altijd wel eens maar dat heeft niets met belasting te maken

vraag: oke 1.60 kan dan nog wel maar wat als je over 1.80 gaat springen?
antwoord .....

Op deze manier worden er vragen gesteld over reining, daar wordt je toch ziek van of niet dan!

Dat bedoel ik met waarom is een simple NEE niet voldoende. En dan bedoel ik als het goed gebeurd, iets wat van zelf sprekend is eigenlijk want in welke tak van paarden sport dan ook is het slecht voor het paard als het niet goed gebeurd
[/quote]

ja als je het zo brengt zit er wat in. Maar ik zou niet tevreden zijn met het antwoord: Nee het is niet belastend.
Dan denk ik, ja dat kan je nou wel zeggen, maar hoe weet je dat?? Dat een hobbelige stop belastender is dan een goeie, snap ik ook nog wel, maar in welke mate is een goede stop of spin belastend. En het had kunnen zijn dat daar onderzoek naar gedaan is, toch? Of is dat raar?

En met het antwoord: 'omdat het nou eenmaal zo is' heb ik nog nooit genoegen genomen, dat is het domste wat je kan doen naar mijn idee. Dus al zeggen 50 mensen 'nee het is niet belastend' maar ze kunnen dit vervolgens niet toelichtend, zal het wel, maar ga ik toch verder vragen.

En het is natuurlijk ook een beetje vreemd dat het niet toegelicht kan worden, want als je echt goed bezig bent, weet je precies wat er met je dier gebeurt als je iets vraagt, of je nou springt, dressuurt of iets anders... Zie mijn vorige genoemde voorbeeld, zomaar iets aannemen is niet altijd goed, dus doorvragen.... tot irritatie van sommigen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:30

Adrienne, ik vind het (inderdaad) een beetje niet zo heel erg verhelderend als ik als antwoord krijg dat door goede, correcte, doelgerichte training een paard niet zwaar belast wordt door oefeningen die in mijn ogen wel heel zwaar zijn. Ik zou het fijn vinden als daar iets meer toelichting op kon volgen.

Overigens vind ik een vergelijking met een ijsbaantje niet helemaal handig. Allereerst omdat ik uit ervaring weet dat dat vooral leidt tot blessures en ten tweede is er niet een bodem als een ijsbaan, er is altijd tractie, dat zie je aan het opspattende zand.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:01

lovely ik heb het idee dat je als moddy van rt toch zelf de nodige inhoud hebt,wat betreft de technische handelingen van zowel ruiter en met name het paard. ik zou je geen antwoord kunnen geven waarom er oefeningen van die belastender zou zijn dan de ander,ik heb daar niet voor doorgeleerd,maar ik weet wel dat een sliding uitgevoerd dient te worden met de achterbenen diep onder het paard,als ik de foto's bekijk,en daar bij let op de verticale lijn van het paard,en daarbij rekening houdend met hoe het totale gewicht verdeeld is ,kom ik tot de conclusie dat het paard op het moment van de sliding het gewicht meer naar achteren heeft gebracht en daar door de grootste schok opvangt doormiddel van de gehele achterhand en het zwaartepunt lager komt te liggen,daardoor zou het minder belastend moeten zijn.
volgens mij gaat de vergelijking met een remmende auto niet op,waant een auto heeft een stijve carrossie,en een paard dacht ik niet.dus het momentum van overbrengende snelheid is niet te vergelijken.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 16:07

Citaat:
ja als je het zo brengt zit er wat in. Maar ik zou niet tevreden zijn met het antwoord: Nee het is niet belastend.
Dan denk ik, ja dat kan je nou wel zeggen, maar hoe weet je dat?? Dat een hobbelige stop belastender is dan een goeie, snap ik ook nog wel, maar in welke mate is een goede stop of spin belastend. En het had kunnen zijn dat daar onderzoek naar gedaan is, toch? Of is dat raar?

Maar zoals hier wordt doorgezaagd over de belasting van de westernoefeningen wordt er nergens doorgezaagd over "Engelse" oefeningen.
Dan moet je ook kunnen snappen dat je met dit soort steeds maar weer terugkerende vragen op een gegeven moment mensen op de kast krijgt. Zoals ik al eerder schreef; niemand weet het precies. Schijnheilig

Je leest de tekst van Adrienne (mijn complimenten trouwens voor de vergelijking!) en zegt " ja als je het zo brengt zit er wat in" en vervolgens ga je weer gewoon verder.....

Citaat:
Overigens vind ik een vergelijking met een ijsbaantje niet helemaal handig. Allereerst omdat ik uit ervaring weet dat dat vooral leidt tot blessures en ten tweede is er niet een bodem als een ijsbaan, er is altijd tractie, dat zie je aan het opspattende zand.

Ik vind de vergelijk een heel eind in de buurt komen.
Maar even een vraagje Lovely; heb je wel eens staan kijken naar een stop op de juiste manier uitgevoerd, op een juiste bodem?? Dan lijkt het me sterk dat je dit soort vergelijkingen in twijfel trekt.
Er wordt niet beweerd dat het een ijsbaan is maar dat het ongeveer hetzelfde is.


[/quote]

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:14

Lovely"]
Adrienne, ik vind het (inderdaad) een beetje niet zo heel erg verhelderend als ik als antwoord krijg dat door goede, correcte, doelgerichte training een paard niet zwaar belast wordt door oefeningen die in mijn ogen wel heel zwaar zijn. Ik zou het fijn vinden als daar iets meer toelichting op kon volgen.
[/quote]

Daar heb je nou het probleem. Je zegt in een zin de hele toelichting van iedereen. De “kenners” geven aan dat als de oefeningen goed aangeleerd worden en goed opgebouwd het niet meer belastend is.
Wat wil je nog meer horen dan? Ik denk dat je je probleem met deze antwoorden zelf al aangeeft met de zin [quote="Lovely schreef:
door oefeningen die in mijn ogen wel heel zwaar zijn.
.

Jij weet niet hoe deze oefeningen zijn opgebouwd je kunt dus niet beoordelen of dit zwaarder is dan andere oefeningen. Je zult dus moeten geloven wat mensen, die deze oefeningen doen en kennen, zeggen. Misschien niet zo makkelijk maar er zit niets anders op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:23

Het voorbeeld van het ijsbaantje kwam wederom van Cornelie.

Adrienne, ik meende toch wel te kunnen aannemen dat een sliding stop van enkele meters (ben ik steeds van uit gegaan) tot een van de zwaardere oefeningen hoort; ik vind het vreemd dat er nu gesuggereerd wordt dat dat niet zo zou zijn.
Simpel vraagje: is een sliding stop van enkele meters een van de zwaardere oefeningen???
Mijn uitgangspunt is dat een zwaardere oefening veel voorbereidend werk en bedachtzame doeltreffende training vereist waar je hoge eisen aan mag stellen. Een oefening dus die je er niet even in een weekendje intraint. Volgens mij kun je een sliding niet in een weekendje in trainen, het gebeurt wel natuurlijk, maar dat zijn de dunnetjes denk ik.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:25

Terugkomend op Vera, ik bedoelde met "als je het zo brengt" de terugkerende vragen van springen over 1 meter, dan over 1.60 en dan over 1.80. Als de vraagstelling zo zou zijn, dan zit er wat in, dat je het een beetje zat wordt.... Vervolgens ga ik door, omdat er dus nergens nog een bevredigend antwoord is gekomen, behalve: "het wordt gezegd (door kenners, dat zal dan wel, wie zijn dat dan?) dus dan is het zo."

Adrienne schreef:
Jij weet niet hoe deze oefeningen zijn opgebouwd je kunt dus niet beoordelen of dit zwaarder is dan andere oefeningen. Je zult dus moeten geloven wat mensen, die deze oefeningen doen en kennen, zeggen. Misschien niet zo makkelijk maar er zit niets anders op


en dit klinkt mij enorm in de oren zoals dat voorbeeld wat ik eerder gaf (quarters hoef je niet op te warmen). 'Wij' weten het, dus is het zo. En dan bedoel ik met 'wij' de bekende trainer/instructrice. Die het dus blijkbaar helemaal niet weet, want het is natuurlijk de grootste lariekoek.

Nogmaals, erg jammer dus dat er nergens nadere uitleg te vinden is, behalve dan waar Sugarmiss mee bezig is, en zelfs daar staat 'Though I can't be sure I would suspect that reining would have a higher incident of hind end injury and hock problems'

(van welke instantie komt dit eigenlijk?)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 16:32

Lovely"]
Het voorbeeld van het ijsbaantje kwam wederom van Cornelie..
[/quote] Ja, en???
[quote="Lovely schreef:
Simpel vraagje: is een sliding stop van enkele meters een van de zwaardere oefeningen??? .

Niemand die beweerd dat een stop een fluitje van een cent is.
Maar nu schrijf je het een stuk genuanceerder dat ik je voorgaande teksten. Daar krijg je dit soort heftige reacties mee. Haha!
[/quote]

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:33

westernworld schreef:
lovely ik heb het idee dat je als moddy van rt toch zelf de nodige inhoud hebt,wat betreft de technische handelingen van zowel ruiter en met name het paard. ik zou je geen antwoord kunnen geven waarom er oefeningen van die belastender zou zijn dan de ander,ik heb daar niet voor doorgeleerd,maar ik weet wel dat een sliding uitgevoerd dient te worden met de achterbenen diep onder het paard,als ik de foto's bekijk,en daar bij let op de verticale lijn van het paard,en daarbij rekening houdend met hoe het totale gewicht verdeeld is ,kom ik tot de conclusie dat het paard op het moment van de sliding het gewicht meer naar achteren heeft gebracht en daar door de grootste schok opvangt doormiddel van de gehele achterhand en het zwaartepunt lager komt te liggen,daardoor zou het minder belastend moeten zijn.


Dank je, hier heb ik wel wat aan. Het sluit inderdaad aan bij wat ik weet uit de dressuur en wat ik heb begrepen van westerncollega's. Zelf heb ik nog geen slidingstops uitgevoerd, maar ik wel 2 jaar op een westernstal gestaan en ik heb toch echt wel om me heen gekeken.
Ik weet dus inderdaad wel hoe een goede sliding uitgevoerd wordt en dat daarbij veel massa door de achterhand wordt gedragen. Dat was trouwens precies de aanleiding van mijn vraag. Want, bij de meeste oefeningen bewegen de benen waardoor de massa afwisselend wordt gedragen. Bij een sliding wordt nagenoeg al het gewicht gedurende vrij lange tijd door de twee achterbenen gedragen terwijl die niet bewegen. Dat is vrij uniek in de paardensport en ik vroeg me daarom af hoe de belasting op de benen zou zijn. De achterbenen dus, ik vind de voorbenen in dit verhaal niet interessant omdat het gewicht toch naar achteren wordt verplaatst en ik dus niet uitga van een paard dat 4 benen in de grond plant en zo stopt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 16:38

Cer"]
(quarters hoef je niet op te warmen).
[/quote]
Stomme opmerking van diegene. Maar als een of andere kneus in de dressuur zoiets zegt dan haal je toch ook je schouders op en denk; "stumperd" Verward Of geloof jij alles en rekent daar meteen hele volkstammen op af?
[quote="Cer schreef:
Nogmaals, erg jammer dus dat er nergens nadere uitleg te vinden is, behalve dan waar Sugarmiss mee bezig is, en zelfs daar staat 'Though I can't be sure I would suspect that reining would have a higher incident of hind end injury and hock problems'

Wat wil je nou? Iedereen roept dat ze het je niet PRECIES kunnen vertellen en je blijft maar doorgaan.....ik weet niet wat voor paardensport jij beoefent (anoniem) maar als wij je daar nou ook eens zo over door gaan zagen en jij zegt steeds dat je het niet precies weet........dan wordt je op een gegeven moment toch ook geirriteerd??? Lips are sealed

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:38

Lovely schreef:
ik vind de voorbenen in dit verhaal niet interessant omdat het gewicht toch naar achteren wordt verplaatst en ik dus niet uitga van een paard dat 4 benen in de grond plant en zo stopt.


Dat is een cutting-stop, zo slordig als het paard de koe voorbij glijdt Haha!
Ander onderdeel, andere blessures, ander topic Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:38

vera"]
[quote="Lovely"]Het voorbeeld van het ijsbaantje kwam wederom van Cornelie..
[/quote] Ja, en???
[quote="Lovely schreef:
Simpel vraagje: is een sliding stop van enkele meters een van de zwaardere oefeningen??? .

Niemand die beweerd dat een stop een fluitje van een cent is.
Maar nu schrijf je het een stuk genuanceerder dat ik je voorgaande teksten. Daar krijg je dit soort heftige reacties mee. Haha!
[/quote][/quote]

Vera, dit is een andere vraag dan die ik eerst stelde. Mijn oorspronkelijke vraag wordt nauwelijks beantwoord en ik als vragensteller weet er toch niks van (precies de goede aanleiding om eens iets te gaan vragen, dan kom je iets te weten); om mijn vraag toch beantwoord te krijgen, begin ik dus maar een makkelijkere vraag te stellen.

Mijn oorspronkelijke vraag was: is een sliding stop een zwaardere belasting als oefening???
Mijn tweede vraag was: is een sliding stop een zwaardere oefening irt de andere oefeningen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:40

Sugarmiss"]
[quote="Lovely schreef:
ik vind de voorbenen in dit verhaal niet interessant omdat het gewicht toch naar achteren wordt verplaatst en ik dus niet uitga van een paard dat 4 benen in de grond plant en zo stopt.


Dat is een cutting-stop, zo slordig als het paard de koe voorbij glijdt Haha!
Ander onderdeel, andere blessures, ander topic Verward Haha!
[/quote]

Ja, maar dat willen we in de reining nu eenmaal niet zien Haha!. Ik ging in mijn vraagstelling uit van de perfecte sliding stop zoals die in de reining gevraagd wordt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 16:42

Lovely schreef:

Want, bij de meeste oefeningen bewegen de benen waardoor de massa afwisselend wordt gedragen. Bij een sliding wordt nagenoeg al het gewicht gedurende vrij lange tijd door de twee achterbenen gedragen terwijl die niet bewegen. Dat is vrij uniek in de paardensport.

Dat valt wel mee, zo uniek is het niet. De Levade in de klassieke dressuur komt ook volledig op de achterhand neer. Niet langer of korter in seconden dan de stop.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 16:44

vera"]
[quote="Lovely schreef:

Want, bij de meeste oefeningen bewegen de benen waardoor de massa afwisselend wordt gedragen. Bij een sliding wordt nagenoeg al het gewicht gedurende vrij lange tijd door de twee achterbenen gedragen terwijl die niet bewegen. Dat is vrij uniek in de paardensport.

Dat valt wel mee, zo uniek is het niet. De Levade in de klassieke dressuur komt ook volledig op de achterhand neer. Niet langer of korter in seconden dan de stop.
[/quote]

PS wat dacht je van de afzet van een springpaard??
Daar komt het vervolgens ook weer volledig op twee voorbenen aan. Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:45

Lovely"]
Mijn oorspronkelijke vraag was: is een sliding stop een zwaardere belasting als oefening???
[/quote]
Het is één van de zwaardere oefeningen die alleen door goed getrainde daarop voorbereide paarden zouden moeten worden uitgevoerd.
[quote="Lovely schreef:
Mijn tweede vraag was: is een sliding stop een zwaardere oefening irt de andere oefeningen???

De verschillende oefeningen hebben een oplopende zwaartegraad.
Ik denk dat halter voor het paard het minste belastend is Haha! of je moet erg diep gaan nadenken over al dat gewicht op die dunne beentjes.
Als 2e zou ik Trail nemen. Hierna denk ik de onderdelen waar je al een behoorlijke verzameling voor nodig hebt zoals Pleasure en Horsmanship, Western Riding en Barrel. Als laatste de Reining en de Cutting (voor Nederland) en de 'echte' koeie-onderdelen in Amerika zoals Roping.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:45

vera"]
[quote="Cer"]
(quarters hoef je niet op te warmen).
[/quote]
Stomme opmerking van diegene. Maar als een of andere kneus in de dressuur zoiets zegt dan haal je toch ook je schouders op en denk; "stumperd" Verward Of geloof jij alles en rekent daar meteen hele volkstammen op af?
[/quote]

Neehee, en als je wat beter gelezen had, dan had je dat gezien. Er zijn dus hele volksstammen die niet denken 'stumperd' maar denken 'ooohhhh jaaaaa inderdaaaad' en DIE mensen zou ik graag willen confronteren met hun denkwijze... Maaaaar omdat de bekende trainers niet openstaan voor gewone gesprekken, moet je bij hen met gefundeerde theorieen aankomen.

[quote="Vera"]
[quote="Cer schreef:
Nogmaals, erg jammer dus dat er nergens nadere uitleg te vinden is, behalve dan waar Sugarmiss mee bezig is, en zelfs daar staat 'Though I can't be sure I would suspect that reining would have a higher incident of hind end injury and hock problems'

Wat wil je nou? Iedereen roept dat ze het je niet PRECIES kunnen vertellen en je blijft maar doorgaan.....ik weet niet wat voor paardensport jij beoefent (anoniem) maar als wij je daar nou ook eens zo over door gaan zagen en jij zegt steeds dat je het niet precies weet........dan wordt je op een gegeven moment toch ook geirriteerd??? Lips are sealed
[/quote]

Ik wil helemaal niks, ik zeg alleen dat het jammer is, vind jij het niet jammer dan, dat je daarover geen informatie kan vinden, over de sport waar je met je eigen dier mee bezig bent. Wat ik doe, ik rij Reining, heb een reiningpaard van 19 jaar, met pivotbeen wat niet wokkelt. En ik schijn de enige te zijn die zich iets afvraagt over waar ik mee bezig ben, tenminste, als ik jou zo mag geloven.
En ik vind het dus geen doorzagen, maar geef een beetje toelichting over het waarom het soms handig kan zijn om achtergrondinfo te hebben. Maar dat snap jij blijkbaar niet, dat het niet altijd voor jezelf is, maar om anderen tegen zichzelf te beschermen. Want helaas zijn er nog steeds mensen die zich niet aan een maximaal aantal stops houden, en die rustig een uur lang spins draaien.... DAAR vroeg ik het voor, maar pardon hoor..

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 16:56

Cer schreef:
Maar dat snap jij blijkbaar niet, dat het niet altijd voor jezelf is, maar om anderen tegen zichzelf te beschermen. Want helaas zijn er nog steeds mensen die zich niet aan een maximaal aantal stops houden, en die rustig een uur lang spins draaien.... DAAR vroeg ik het voor, maar pardon hoor..


Als je me had gekend dan had je niet gezegd dat het mij niet interesseert maar dat geeft niet, je kent me niet. Haha!

Ik zeg helemaal niet dat je het niet mag vragen, ik zeg ook niet dat het niet goed is om hier dikke vraagtekens bij te zetten maar ik zeg dat niemand het hier weet.
Alleen we worden er wel op aangekeken en op afgerekend en daar erger ik me aan. Regelmatig persoonlijk, regelmatig in dit forum en nu ook weer in een gerenomeerd tijdschrift. Terwijl niemand een antwoord kan geven over de belasting van springpaarden, dressuurpaarden, endurancepaarden, draverspaarden, eventingpaarden, ga zo maar door.

Je hoeft geen pardon te zeggen, het is een vrij forum en je mag (tot op zekere hoogte Haha! ) schrijven wat je wil

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers