Wanneer doe je mee aan een Clinic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:33

Ods schreef:

Verder is het leuk om een gezamelijke training te hebben om te kijken wie er toe is aan een clinic van WHO EVER maar wie bepaald dat? Cool



jijzelf en niemand anders.
kun je dat niet bepalen dan heb je het al bepaald Cool

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:45

Ik heb bij de stal waar ik rijd, les gehad van vier verschillende trainers, op een gegeven moment reed ik wekelijks de lessen bij de een, en maandelijks een clinic bij de ander. Ook daar raakte ik al het spoor bijster, zelfs op dezelfde stal (met goede naam) verschillen in inzicht. Degene bij wie ik de clinics reed verwoordde het zo: blijf bij de stijl van degene van wie je wekelijks les krijgt en probeer in de clinic die dingen eruit te pikken waarvan je denkt dat je er iets aan hebt. Ik vind persoonlijk dat je je blik wel verruimt door clinics bij een ander te rijden, echter je moet wel vasthouden aan je eigen stijl, en die niet op een clinicdag proberen overboord te gooien. Als je dat (nog) niet kunt, is het inderdaad beter om nog even te wachten, vooral voor de dure, buitenlandse clinics....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:21

Moet je wel eerst die 'eigen stijl' hebben/ontwikkelen. En hoe krijg je die... juist door weer lessen/clinics etc. En zo blijven we in een kringetje rondlopen Lachen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:24

Blaze schreef:
jijzelf en niemand anders.
kun je dat niet bepalen dan heb je het al bepaald Cool


Precies, dus hoef je geen gezamelijke training te houden!

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:24

Citaat:
Moet je wel eerst die 'eigen stijl' hebben/ontwikkelen. En hoe krijg je die... juist door weer lessen/clinics etc. En zo blijven we in een kringetje rondlopen

Dus volgens mij moet je gewoon een keer meedoen aan een clinic om te weten waar je staat. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:35

Hihi, moet het achteraf geen 'verkeerde' trainer blijken te zijn.

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:37

...dat had ik kunnen verwachten....... Haha! Haha!
Oké naar mijn mening moet je, na gedegen onderzoek over de desbetreffende trainer die de clinic geeft, het gewoon een keer meemaken. Pling

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 12:01

Whoa, ik schrok een beetje toen ik mijn computer weer opstarte. Ik ga proberen om zo veel mogelijk antwoord te geven op de reacties, maar vanwege tijdgebrek kan ik niet vaak reageren.

cornelie"]
Als ik naar een clinic ga verdiep ik mij vooraf wel in die persoon. Wat zijn de trainingsmethodes en filosofiën etc etc. Ik zoek namelijk wel naar een clinic die in de lijn van mijn eigen gedachtes ligt.
[/quote]

Okay, dit hebben wij van te voren niet gedaan. Wij gingen er van uit dat diegene die het organiseerde wist wat onze gedachtengang was.

[quote="cornelie"]
Als de clinic weinig tot niks kost om te kijken ga ik dat eerst nog eens doen van te voren. Als ik daar ook al bv 40 euro voor moet betalen vind ik het jammer van het geld. Dan neem ik net zo lief mijn paard meteen mee.
[/quote]

Dit was een clinic die twee dagen duurde en het koste ongeveer € 100,00 per persoon.

[quote="Sonja"]
Dus wanneer ben je klaar voor een clinic? Als je zelf het vertrouwen hebt in waar je mee bezig bent. En een kind/puber kan ontzettend onzeker worden van ineens andere methodes.
Oftewel: je trainer had gelijk, ze was er nog niet aan toe. Toch weer dat vertrouwen in je eigen trainer dus. Niet alleen qua paard, maar ook qua ruiter.
[/quote]

Vertrouwen in deze sport met al die belangen die er zijn, ik blijf het moeilijk vinden. Maar zoals jij het zegt, hoort het wel.

[quote="Cer"]
Om ene mr. Springsteen te quoten ten tijde van de vietnamoorlog..
"Blind faith in your leaders or in anything will get you killed"..
[/quote]

Deze mr. Springsteen was zeker geen trainer?

[quote="Vallerina"]
Ik denk dat je je voor de gezamelijke trainingen toch ook wel hetzelfde af kan vragen. Ook daar kun je in verwarring gebracht worden door hetgene dat je ziet en hoort.
Het lijkt wel minder officieel, "gezelliger", misschien wel minder "serieus" Maar even goed ben je met hetzelfde bezig. Op een beetje clinic kan je ook vragen stellen over het waarom en dat moet je dan ook vooral doen.
[/quote]

Dus dat houd dan eigenlijk in dat je voor je zelf al een duidelijk beeld gevormd hebt hoe dat het zou moeten en er ook zeker van bent dat je het ook kan.

[quote="westernworld"]
daarvoor open staan wil niet zeggen klakkeloos overnemen wat een ander doet,maar wel om die dingen van een ander over te nemen wat goed is voor jouw paaard, en je manier van rijden.
[/quote]

Dat zeg ik.

Ik hoorde onlangs van een clinic waarbij een paard van een deelnemer een bit in werd gehangen, omdat "het paard er de leeftijd voor had". Heeft diegene die de clinic gaf (zich af)gevraagd waarom dat paard nog niet op bit loopt? Heeft diegene op het paard zich af gevraagd wat deze grote verandering voor gevolgen heeft?

[quote="Blaze"]
goedvetman heeft het over die 2e en daar hebben maar weinig mensen iets te zoeken,om aan deze clinic iets te hebben moet je gewoon voor jezelf weten waar je mee bezig bent en onderscheid kunnen en durven maken in dingen die je toepast of net niet.
[/quote]

Ja blaze, wij hebben het over reining. Het valt me trouwens op dat je op het moment dat het bekend wordt snel moet inschrijven anders zit het al vol. Als je er dan eenmaal bent, moet je constateren dat het nivo lager is dan je had gehoopt. Mocht uiteindelijk iederen mee doen omdat er niet genoeg ruiters op niveau mee wilden doen?

[quote="Jolande"]
Ik heb niet de bovenstaande punten gelezen maar alleen gedacht: wanneer doe je mee aan een clinic en dit antwoord getyped.
Je doet mee aan een clinic als je beter wilt leren rijden als je op dat moment kunt. Niveau van dat moment vind ik onbelangrijk. Je gaat om te leren en dat moet iedereen op ieder niveau vind ik.
[/quote]

Als dat zo zou zijn, krijg je eigelijk het zelfde als dat je de 1e klas bij de 6e klas gaat zetten op een lagere school. Ik denk dat niveau juist heel bepalend is.

[quote="Sonja"]
Maar Goedvetman geeft aan dat zijn of haar dochter toch serieus met het rijden bezig is, maar tijdens die clinic totaal de weg kwijt raakte. Blijkbaar is alleen het criterium "willen leren" dus toch niet genoeg.
[/quote]

Juist heel belangrijk! Het niveau en uiteindelijk ook een beetje je eigen IQ bepalen hoe je het oppakt. Helemaal bij een jongere. Die gaan al gauw aan een persoon hangen en hebben blind vertrouwen in die persoon, maar goed daar zijn ze jong voor.

[quote="westernworld"]
niet alleen zitclinics zijn belangrijk
[/quote]

Lachen hoor! Maar dit is wel heel belangrijk als je mee wilt doen aan een clinic, toch?

[quote="Colinda"]
ik zou zeggen, ga veel kijken, ook daar leer je van & ongetwijfeld zit er iemand bij, waarvan jullie zeggen; kijk... dit bevalt me, dit durven we best aan & sluit goed aan
[/quote]

Daar zijn we nu ook wel mee bezig. Ik hoop dat de meerwaarde die een clinic moet opleveren als je die volgt, de vruchten zal afwerpen waar je naar op zoek bent. Maar we wachten op het moment dat zij zeker weet wat zij kan, en zich dat ook bewust is.

[quote="Ods"]
Ik denk dat je je moet afvragen WAAROM wil ik mee doen?
Als je niet verder komt bij je eigen trainer bv.
[/quote]

Waarom? Ervaring op doen, ze had in die tijd een ander paard gekregen. Het leek ons een mooie gelegenheid om met haar eerste paard eens mee te doen aan een clinic. In dit geval had het niks te maken met het niet verder komen bij onze eigen trainer. Ik deel verder je mening.

[quote="Aragorn schreef:
Dus volgens mij moet je gewoon een keer meedoen aan een clinic om te weten waar je staat


Waar we staan is ons wel duidelijk. Maar je bewust zijn van wat je kan is belangrijk, of je nou volwassen bent of puber.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:28

GoedVetMan"]

[quote="Cer"]
Om ene mr. Springsteen te quoten ten tijde van de vietnamoorlog..
"Blind faith in your leaders or in anything will get you killed"..
[/quote]

Deze mr. Springsteen was zeker geen trainer?
[/quote]

Nee dat was (en is) deze meneer zeker niet. Maar paardensport staat niet zover buiten het dagelijks leven... Soms zijn er best overeenkomsten.

[quote="GoedVetMan"]

Ik hoorde onlangs van een clinic waarbij een paard van een deelnemer een bit in werd gehangen, omdat "het paard er de leeftijd voor had". Heeft diegene die de clinic gaf (zich af)gevraagd waarom dat paard nog niet op bit loopt? Heeft diegene op het paard zich af gevraagd wat deze grote verandering voor gevolgen heeft?
[/quote]

Touché !

Inderdaad. Wat was er gebeurt als het paard er niet aan toe was geweest?? Zomaar een paard eventjes een bit inhangen 'omdat hij daar wel aan toe is' is eigenlijk roekeloos. Hetzelfde gebeurt met oudere paarden die bijvoorbeeld in de spin geragd worden, omdat ze dat ondertussen wel hadden moeten kunnen, ongeacht of ze het geleerd hebben of niet.

(uit betrouwbare bron weet ik toevallig dat dit paardje al klaar was voor het bit, en ga er maar vanuit dat de ruiter dat gemeld heeft, voordeel van de twijfel)



[quote="GoedVetMan"]
[quote="Jolande"]
Je doet mee aan een clinic als je beter wilt leren rijden als je op dat moment kunt. Niveau van dat moment vind ik onbelangrijk. Je gaat om te leren en dat moet iedereen op ieder niveau vind ik.
[/quote]

Als dat zo zou zijn, krijg je eigelijk het zelfde als dat je de 1e klas bij de 6e klas gaat zetten op een lagere school. Ik denk dat niveau juist heel bepalend is.
[/quote]

Mee eens, je kan niet zomaar alle niveau's bij elkaar stoppen. Dat is voor de gevorderden vervelend en voor de 'beginners'.. Ligt er wel aan hoe de clinic gegeven wordt. 1 voor 1 of groepsgewijs....


[quote="Ods schreef:
Ik denk dat je je moet afvragen WAAROM wil ik mee doen?
Als je niet verder komt bij je eigen trainer bv.


Nja, of om gewoon een beetje buiten de deur te kijken, is best gezond. Wat andere ideeen op te doen enzo...

Verder is het maar de vraag waarom het op deze bedoelde clinic niet helemaal goed ging. Misschien begrepen de leerlinge en de instructeur elkaar niet goed? Lagen de methodes erg ver uit elkaar? Misschien zichzelf of de instructeur overschat? Of gewoon een off-day.....

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:35

Cer"]
Om ene mr. Springsteen te quoten ten tijde van de vietnamoorlog..
"Blind faith in your leaders or in anything will get you killed"..
[/quote] Oeiii dat ik dit eerst gemist heb Bloos Ben ik het helemaal NIET mee eens. ALTIJD zelf blijven nadenken!! Ik denk dat daar al genoeg over is geschreven in het topic "Trainers"!

[quote="GoedVetMan schreef:
Waarom? Ervaring op doen, ze had in die tijd een ander paard gekregen. Het leek ons een mooie gelegenheid om met haar eerste paard eens mee te doen aan een clinic. In dit geval had het niks te maken met het niet verder komen bij onze eigen trainer.
Ik had wat langer door gegaan met het (voor je zelf) bekende. Een nieuw paard duurt een tijd eer je weet hoe die op dingen reageerd. Ze zeggen dat het een jaar duurt eer je echt je paard kent en een combinatie word, of dat zo is laat ik in het midden maar ik vind wel dat mensen te gauw van het één in het ander springen. Het is natuurlijk heel makkelijk beoordelen langs de kant EN achteraf, maar we kunnen hier wel van leren! Haha!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:44

Ods"]
[quote="Cer schreef:
Om ene mr. Springsteen te quoten ten tijde van de vietnamoorlog..
"Blind faith in your leaders or in anything will get you killed"..
Oeiii dat ik dit eerst gemist heb Bloos Ben ik het helemaal NIET mee eens. ALTIJD zelf blijven nadenken!! Ik denk dat daar al genoeg over is geschreven in het topic "Trainers"!
[/quote]

Dus ben je het er wel mee eens? Wat een verwarring... Haha!

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:48

Citaat:
Aragorn schreef:

Dus volgens mij moet je gewoon een keer meedoen aan een clinic om te weten waar je staat


Waar we staan is ons wel duidelijk. Maar je bewust zijn van wat je kan is belangrijk, of je nou volwassen bent of puber.

Blijkbaar wisten jullie dus niet waar je staat (in de sport, bewust zijn wat je kan....hoe je het maar noemen wilt). Anders had je wel een clinic uitgezocht die beter bij je past.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:26

Goedvetman"]
[quote="Jolande schreef:
Ik heb niet de bovenstaande punten gelezen maar alleen gedacht: wanneer doe je mee aan een clinic en dit antwoord getyped.
Je doet mee aan een clinic als je beter wilt leren rijden als je op dat moment kunt. Niveau van dat moment vind ik onbelangrijk. Je gaat om te leren en dat moet iedereen op ieder niveau vind ik.


Als dat zo zou zijn, krijg je eigelijk het zelfde als dat je de 1e klas bij de 6e klas gaat zetten op een lagere school. Ik denk dat niveau juist heel bepalend is.
[/quote]
Hier ben ik het niet mee eens. De clinic's die ik volg zijn op individueel niveau (priveles, hoogstens met 2 tegelijk) dus het niveau is dan niet belangrijk. Je krijgt zelf alle aandacht toegespitst op je eigen problemen/kunnen en er is voldoende ruimte vragen te stellen. Omdat er meerdere ruiters de zelfde dag les krijgen is het ook enorm leerzaam naar hun ervaringen te kijken. Je ziet dus ook mensen van diverse niveaus. Echt een aanrader!

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:57

Citaat:
GoedVetMan schreef:


Ik hoorde onlangs van een clinic waarbij een paard van een deelnemer een bit in werd gehangen, omdat "het paard er de leeftijd voor had". Heeft diegene die de clinic gaf (zich af)gevraagd waarom dat paard nog niet op bit loopt? Heeft diegene op het paard zich af gevraagd wat deze grote verandering voor gevolgen heeft?

Citaat:
Cer schreef
Touché !

Inderdaad. Wat was er gebeurt als het paard er niet aan toe was geweest?? Zomaar een paard eventjes een bit inhangen 'omdat hij daar wel aan toe is' is eigenlijk roekeloos. Hetzelfde gebeurt met oudere paarden die bijvoorbeeld in de spin geragd worden, omdat ze dat ondertussen wel hadden moeten kunnen, ongeacht of ze het geleerd hebben of niet.

En dan kom je daar op je eigen nivo een clinic rijden.
Het paard mag dan qua leeftijd wel aan een bit toe zijn maar de ruiter?????
En hoe wordt dat thuis weer opgepakt als er geen instructrice als Rieky meer in de buurt is???

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:05

Aragorn schreef:
En dan kom je daar op je eigen nivo een clinic rijden.
Het paard mag dan qua leeftijd wel aan een bit toe zijn maar de ruiter?????
En hoe wordt dat thuis weer opgepakt als er geen instructrice als Rieky meer in de buurt is???


Yes, zet iz ze kweztion... (oei oei, vrijdagmiddag Clown )

Maar inderdaad.. aan de andere kant kan je je daar als clinicgever niet druk om maken, dat zou je eigen handel benadelen. Je moet er vanuit gaan dat mensen verstandig (oh wat zeg ik nou??) genoeg zijn om handige tips op te pikken en daarmee verder te gaan, en bij eventuele problemen weer een trainer/clinic/lesje te volgen..

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:12

Cer schreef:
en bij eventuele problemen weer een trainer/clinic/lesje te volgen..

En zo is het kringetje weer rond en houden 'we' elkaar aan het werk Haha!

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:13

Citaat:
Cer schreef:
Maar inderdaad.. aan de andere kant kan je je daar als clinicgever niet druk om maken, dat zou je eigen handel benadelen. Je moet er vanuit gaan dat mensen verstandig (oh wat zeg ik nou??) genoeg zijn om handige tips op te pikken en daarmee verder te gaan, en bij eventuele problemen weer een trainer/clinic/lesje te volgen..


Met als gevolg dat iemand al een tijdje op een bit rijdt, zonder de juiste kennis??? Dan zijn de gevolgen toch niet te overzien!!! Dan zijn er weer heel wat lesjes/clinics nodig om dat weer recht te breien.
Er moet eens meer gekeken worden naar het nivo van de ruiter en niet alleen maar naar de leeftijd van het paard.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:22

Cer"]

Dus ben je het er wel mee eens? Wat een verwarring... Haha!
[/quote]
Bloos Bloos Bloos Dat bedoelde je dus....met Vrijdag middag Haha! Bloos Knipoog

[quote="Aragorn schreef:
Met als gevolg dat iemand al een tijdje op een bit rijdt, zonder de juiste kennis??? Dan zijn de gevolgen toch niet te overzien!!! Dan zijn er weer heel wat lesjes/clinics nodig om dat weer recht te breien.
Er moet eens meer gekeken worden naar het nivo van de ruiter en niet alleen maar naar de leeftijd van het paard.


Gedeeltelijk ben ik het met je eens, dat er een ander bit in gehangen word heeft een reden, in dit geval, waren ruiter en paard er blijkbaar aan toe (gezien de reakties)

Verder, tuurlijk moet er gekeken worden naar of het nivo van de ruiter wel voldoende is, maar je kan niet zeggen of dat in dit geval niet zo is. Als een trainer niet eens een stap hoger mag gaan....waar zijn we dan mee bezig????? Verward Hoezo zou de combinatie nu ineens voor problemen komen te staan? Niet iedere stap is een misstap.

Zijn we hier op Western Bokt alleen maar bezig met alles in het negatieve te trekken? Niet alles is verkeerd wat er word gezegd of gedaan Knipoog (Dit is geen persoonlijke aanval op jou maar op de hele Westernafdeling van Bokt Pling

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:37

Citaat:
Ods schreef:
Verder, tuurlijk moet er gekeken worden naar of het nivo van de ruiter wel voldoende is, maar je kan niet zeggen of dat in dit geval niet zo is. Als een trainer niet eens een stap hoger mag gaan....waar zijn we dan mee bezig????? Hoezo zou de combinatie nu ineens voor problemen komen te staan? Niet iedere stap is een misstap.

Tuurlijk is het prima dat een trainer een stap hoger gaat met een combinatie anders zou je nooit verder komen maar ik vind het een beetje riskant omdat op een ééndaagse clinic te doen. Mijn vraag is dan hoe gaat iemand er daarna mee verder. Ik heb wat dat betreft al meer 'leuke' dingen gezien.......

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:48

Aragorn schreef:
Tuurlijk is het prima dat een trainer een stap hoger gaat met een combinatie anders zou je nooit verder komen maar ik vind het een beetje riskant omdat op een ééndaagse clinic te doen. Mijn vraag is dan hoe gaat iemand er daarna mee verder. Ik heb wat dat betreft al meer 'leuke' dingen gezien.......


Ja maar wat heeft het dan voor zin om naar een clinic te gaan? Ik wil niet voor, laten we zeggen €100,=, horen hoe goed het gaat, ik wil voor dat geld verder, dus hoger.

Als het mis gaat is dat niet de fout van de trainer maar van de eigenaar van het paard. Die begint ergens aan zonder het af te maken, door bv niet nog een paar lessen te nemen. Vooruitgang is termijn werk, je kan geen wonderen verwachten in één uurtje.

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:04

Citaat:
Als het mis gaat is dat niet de fout van de trainer maar van de eigenaar van het paard. Die begint ergens aan zonder het af te maken, door bv niet nog een paar lessen te nemen. Vooruitgang is termijn werk, je kan geen wonderen verwachten in één uurtje.


Ik zeg ook niet dat het dan een fout van de trainer is maar het gaat mij erom dat een hoop mensen naar een clinic gaan en dan naar huis gaan met nieuwe hulpstukken waar ze zelf de kennis niet voor hebben en er wat mee gaan 'rommelen'.
Tuurlijk is het de verantwoording van de ruiter om daar meer kennis over te vergaren maar dan kom ik weer op mijn eerste reactie terug
Citaat:
Het paard mag dan qua leeftijd wel aan een bit toe zijn maar de ruiter?????


en daar wordt nogal eens te weinig over gesproken naar mijn mening.

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:07

Maar dat kan toch alleen de ruiter in kwestie hier dan weergeven, of gaan we dan in twijfel trekken of die het wel kan bepalen Verward

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:11

Sugarmiss schreef:
Maar dat kan toch alleen de ruiter in kwestie hier dan weergeven, of gaan we dan in twijfel trekken of die het wel kan bepalen Verward


Nou ja ik denk dat de meeste ruiters toch hun instructeur volgen? Als deze beweert dat ze ergens aan toe zijn, dan zal dat wel...toch? Ik denk niet dat de lesklant dat altijd kan bepalen. Wat dat betreft heeft de instructeur wel degelijk een mate van verantwoordelijkheid voor hoe er met de informatie cq hulpstukken omgegaan wordt als hij/zij er niet bij is..al is het maar met de toelichting 'ga niet zelf lopen klooien'...

Maw. These stunts were performed by professionals or under supervision of profesionals. Do NOT try this at home.

Zoiets? Haha!

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:34

Citaat:
Sugarmiss schreef:
Maar dat kan toch alleen de ruiter in kwestie hier dan weergeven, of gaan we dan in twijfel trekken of die het wel kan bepalen

In sommige gevallen dus blijkaar niet anders had deze hele topic nooit ontstaan. Knipoog

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:34

Nog even wat reacties voor het weekeinde


Cer"]
uit betrouwbare bron weet ik toevallig dat dit paardje al klaar was voor het bit, en ga er maar vanuit dat de ruiter dat gemeld heeft, voordeel van de twijfel
[/quote]

Voor de helft zekerheid hebben is al een fijn gevoel.

[quote]
Mee eens, je kan niet zomaar alle niveau's bij elkaar stoppen. Dat is voor de gevorderden vervelend en voor de 'beginners'.. Ligt er wel aan hoe de clinic gegeven wordt. 1 voor 1 of groepsgewijs....
[/quote]

Deze clinic was voor één groep.

[quote]
Verder is het maar de vraag waarom het op deze bedoelde clinic niet helemaal goed ging. Misschien begrepen de leerlinge en de instructeur elkaar niet goed? Lagen de methodes erg ver uit elkaar? Misschien zichzelf of de instructeur overschat? Of gewoon een off-day.....
[/quote]

Ik denk achter af gezien dat het de methodes waren, die lagen inderdaad ver uit elkaar.

Verder ging het, denk ik, ook mis omdat de duits sprekende instructeur in het engels een uitleg gaf. Vervolgens werd dat weer vertaald door diegene die het had georganiseerd.
De uitstraling die het hele plaatje met zich mee bracht vond ik zelf gespannen. Dat in combinatie met voor haar de eerste keer, was misschien wel de reden dat het mis ging.

[quote="Ods"]
Ik had wat langer door gegaan met het (voor je zelf) bekende. Een nieuw paard duurt een tijd eer je weet hoe die op dingen reageerd. Ze zeggen dat het een jaar duurt eer je echt je paard kent en een combinatie word, of dat zo is laat ik in het midden maar ik vind wel dat mensen te gauw van het één in het ander springen. Het is natuurlijk heel makkelijk beoordelen langs de kant EN achteraf, maar we kunnen hier wel van leren!
[/quote]

Sorry Ods, maar dan hebt je het misschien verkeerd begrepen. Ze deed niet mee op haar nieuwe paard, maar op het paard dat al zes jaar vertrouwd voor haar was. Dat was voor ons ook de reden om het te proberen.

[quote="Aragorn"]
Blijkbaar wisten jullie dus niet waar je staat (in de sport, bewust zijn wat je kan....hoe je het maar noemen wilt). Anders had je wel een clinic uitgezocht die beter bij je past.
[/quote]


Ik had Cornelie al geantwoord dat we dit van te voren niet gedaan hebben. Wij gingen er vanuit dat diegene die het organiseerde wist wat onze gedachtengang was.
Verder had ik al aangegeven dat wij reining rijden. Aardig wat ervaring hebben op gedaan. Niet meer dan aardig, want reining rijden leer je niet zomaar even.
Dus wij weten heus wel waar we staan. Het zijn gewoon wat vragen die me bezig houden.
Misschien is iemand anders wel eens het zelfde overkomen.

[quote="Jolande"]
Hier ben ik het niet mee eens. De clinic's die ik volg zijn op individueel niveau (priveles, hoogstens met 2 tegelijk) dus het niveau is dan niet belangrijk. Je krijgt zelf alle aandacht toegespitst op je eigen problemen/kunnen en er is voldoende ruimte vragen te stellen. Omdat er meerdere ruiters de zelfde dag les krijgen is het ook enorm leerzaam naar hun ervaringen te kijken. Je ziet dus ook mensen van diverse niveaus. Echt een aanrader!
[/quote]

Okay, ik heb het hier over een clinic van twee dagen. Twee groepen van zes paard en ruiters, die voor en na de middag in groepsverband les kregen. Het waren ruiters van de manege zelf waar het gehouden werd, en ruiters van buiten af die mee deden. Als het een clinic geweest zou zijn zoals jij die bedoelt, hadden we waarschijnlijk niet eerder gestopt. Hoewel privéles in mijn ogen iets anders is, dan een clinic. Als een trainer van buiten af moet komen om een clinic voor twee personen te doen, zal wellicht het prijskaartje wat er aan gehangen heeft veel hoger uit gepakt zijn. Individueel is anders dan in groepsverband.

[quote="Aragorn"]
En dan kom je daar op je eigen nivo een clinic rijden.
Het paard mag dan qua leeftijd wel aan een bit toe zijn maar de ruiter?????
En hoe wordt dat thuis weer opgepakt als er geen instructrice als Rieky meer in de buurt is???
[/quote]

Hier ontgaat me wat denk ik. Het gaat er toch om dat mensen klakkeloos dingen aannemen? We hebben het er toch over of er wel overleg geweest is? In dit geval tussen de clinic gever en de clinicnemer. Dus het zijn wederom vragen die me bezig houden.

[quote="Ods"]
Gedeeltelijk ben ik het met je eens, dat er een ander bit in gehangen word heeft een reden, in dit geval, waren ruiter en paard er blijkbaar aan toe (gezien de reakties)
[/quote]


Uit een ander topic gehaald:
[quote="Loky"]
Ja goed hè! ik was ook erg trots op 'm - Overigens was het helemaal niet druk (veel te mooi weer zeker) en ik was er blij mee; zo'n 1e keer zoiets doen is al heel wat, dus ik vond het niet erg dat er weinig publiek was. Bovendien heb ik niks of niemand gezien behalve m'n paard en Rieky......

We kregen oefeningen in het 'neckreinen' daar vond Rieky kennelijk mijn trensbitje niet geschikt voor. Toen ze hoorde dat 'ie bijna zes is vond ze dat hij (en ik) maar beter alvast hieraan kunnen gaan wennen. Bovendien vond ze dat Loky al best het een en ander kan, en het makkelijk oppakt.
Ik vond het een enorme verbetering en heb direkt vandaag zo'n (Billy Allan) bit aangeschaft, kan ik heel voorzichtig verder oefenen

[/quote]

Ik hoop wel een beetje onder begeleiding dan. Toch?

[quote="Aragorn schreef:
Tuurlijk is het prima dat een trainer een stap hoger gaat met een combinatie anders zou je nooit verder komen maar ik vind het een beetje riskant omdat op een ééndaagse clinic te doen. Mijn vraag is dan hoe gaat iemand er daarna mee verder. Ik heb wat dat betreft al meer 'leuke' dingen gezien.......


Oh sorry Aragron, we bedoelen het zelfde geloof ik.

Tot maandag.