[WN] Omscholing paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Omscholing paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:40

Jullie eerlijk mening graag :Y)

Garant is een 15 jarige dravers ruin, heeft vroeger koersen gelopen, is toen verkocht als recreatie paard, is toen verkocht
en heeft in de dressuur sport gelopen, en is nu bij mij... Nu heb ik een jaar wat rond gehobbeld en wat gewerkt aan de basis dressuur,
ook 4 keer gestart met hem... Maar het is niet zijn ding meer merk ik, en ik denk dat het tijd word voor wat anders...

Nu heb ik zelf altijd intressen gehad in het western rijden, als ik kijk naar een stalgenootje ( western ruiter)
ziet het er zo veel beter uit dan wat ik nu doe, zo veel meer ontspanning, zo veel minder druk....

Zou het nog kunnen om dit dier om te schollen ?? Zou het eerlijk zijn, zou hij dit nog kunnen ?!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:45

ik denk het wel, je zult het zelf het beste weten *D je kunt het iig proberen *D

Romkabouter

Re: Omscholing paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:57

Als je basis dressuur niks vind, zul je basis western ook niet je ding zijn denk ik.
Maar je kan het gewoon proberen en dat zie je wel hoe het gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:59

Qua leeftijd is er in elk geval niet direct een reden om het niet te doen. Ik zou gewoon proberen en kijken hoe ver je komt. Je merkt vanzelf of het bij jou en je paard past of niet.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 15:16

Thanks !! Opzich de basis dressuur is wel mijn ding en die van me paard, maar de wedstrijden en het trainen daarna toe vind hij echt niks. Merk gewoon dat hij het moeilijk vind ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:46

Dat zal voor het trainen naar westernwedstrijden toe dan ook zo zijn denk ik ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:50

Wij hadden ooit een draver en het is soms best moeilijk, dus hard werken en heel veel basis. Veel ontspanning erin proberen te krijgen en elk goed moment belonen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:59

ik en mijn 17 jarige welshje gaan binnenkort ook overstappen naar western toe,.
tuurlijk kan je dat!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:50

Romkabouter schreef:
Dat zal voor het trainen naar westernwedstrijden toe dan ook zo zijn denk ik ;)

Ik hoef niet perse wedstrijden te rijden, daar heb ik denk ik niet het juiste paard gevonden ( momenteel
zit ik in het gips, tijd genoeg om me goed in te lezen, opzoek te gaan naar een lesgeefmens,
en te kijken naar een zadelmaker die langs wilt komen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:53

Gewoon doen!!
Ik heb ook een draver van nu 25, die ik gekocht heb toen hij 15 was. Op dat moment was hij manegepaard en deed hij 'alles'. Dus het ene uur was hij 'springpaard', vervolgens 'westernpaard' om daarna dan weer als 'dressuurpaard' door te gaan.

Toen ik hem gekocht heb, is hij 100 % 'westernpaard' geworden en hij doet het heel goed (vind ik :o ). Houd er alleen rekening mee dat sommige dingen langer duren en meer moeite kosten. Die van mij vond het bijvoorbeeld heel moeilijk om verzameld en met zijn hoofd laag te lopen. Maar dat is met alles wat je een ouder paard wilt leren, dat heeft niet zozeer met western te maken.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:29

Mijn paardje is na 8 jaar engels te zijn gereden in 4 weken omgeschoold naar western. Ze was toen twaalf jaar.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:22

Ik wil mijn ijslander omscholen tot western-pony :D. Ik weet niet of het gaat lukken, maar ga er gewoon lekker helemaal voor :D.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:02

Mijn NRPS pony wordt nu western aangereden *D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:02

natuurlijk kun je je paardje omscholen. het moeilijkst is het voor jezelf. je moet nl. een hoop afleren en je nieuwe dingen eigen maken. je paard pikt dit vanzelf op.
mijn lieske is deze week 19 jaar geworden, ik heb haar vanaf haar vierde, ze heeft jaren voor de koets gestaan, mij geduld terwijl ik mijn best deed om te dressuren, en nu aan het westernrijden.
we hebben het allebei enorm naar ons zin en zijn enorm gegroeid. we hebben wel een supertrainer!!
veel succes, maar vooral veel plezier.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:34

Hoi,

Ik ben met mijn 18 jarige ruin begonnen met westernrijden en hij pakt het super op. Hij was het dresuren ook helemaal zat en ging soms met tegenzin de bak in. Nu niet meer. Hij is erg leergierig en vindt het een uitdaging om eens heel wat anders te doen.

Ik kan het je zeker aanraden. Ook versterkt het de band met je paard om samen eens wat nieuws te gaan doen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:18

Onze 12 jarige (toltende) draver merrie heb ik ook weer opgepakt. Binnenkort ga ik mijn eerste western les met haar nemen :P
Met mijn anderen gangenpaard merrie heb ik ook tijdje western lessen gevolgd, is nu hoogdrachtig maar wil het met haar ook weer oppakken :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:26

bij mij op stal stond een meisje dat zelf een ex-koers draver heeft omgeschoold, op het moment dat ze bij ons stond had ze hem 6 maand en was het een leuk paard om te gaan wandelen en dat de basispincipes kende. Ze ging beginnen met te leren spinnen en de sliding stop denk ik. Dus het kan, gewoon proberen of het jou en je paard bevalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:30

Ik rijd L2 met mijn haf en zit er ook zwaar aan te denken om haar om te scholen.. wissels, zijgangen alles zit erin...
maar ik meot mezelf dan ook omscholen dus ikw eet het nog niet! :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:38

ik heb sinds december ook een haflinger, die voorheen recraetief werd bereden (engels)
Omdat ik sinds zomer 2008 helemaal gek ben geworden op het westernrijden, moest zij er natuurlijk ook aan geloven.
In het begin ging ze alleen maar harder als ze geen teugeldruk voelde. Nu loopt ze redelijk ontspannen en is het tempo al een stuk beter te regelen. De galop is haar lievelingsgang, en ze snapt sinds kort de simpele wissel. Volgens mij vind ze het leuk om te doen, want je ziet echt aan haar dat ze staat te wachten op het commando wat ze mag gaan doen, en dan is het zoefffffff.
Ik heb altijd recraetief engels gereden, tot dat ene proeflesje western, hahaha, ik was meteen verkocht! Ik hoef geen wedstrijden, ik wil straks gewoon lekker ontspannen de bossen in.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:58

ter aanvulling, onze merrie heeft in het verleden ook 3 jaar gekoersd, verder is er volgens mij niet serieus mee gereden tot nu dan haha ben erg benieuwd hoe ze het zal doen :D

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:07

Mijn draver heeft gekoersd tot zijn 9e jaar en werd engels bereden tot zijn 10e
Nu sinds ruim een half jaar rij ik hem western..
Het is veel eerlijker tegenover het paard, het dressuur gedeelte paste hem ook niet (mij ook niet)
Dus heb ik besloten helemaal op het western over te stappen.
Hij is nu veel gelukkiger, kan beter op eigen benen lopen en pikt alles heel snel op.
Ik denk dat je je paard er erg gelukkig mee maakt
Het gaat erom dat hij er ook plezier in heeft toch?
Het omscholen zal weinig problemen geven denk ik, succes ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:14

Als je dressuur niks vind ga je de beginselen van western ook niet fijn vinden, dat is namelijk dressuur maar anders.
Je rijdt met western ook niet gelijk met lange teugel op een hand enz, welke discipline zou je willen?