beginner of open?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:56

Sugarmiss schreef:
Zoals de regel nu klinkt wordt hiermee voorkomen dat een bekend (goed) paard gestart wordt door een beginner, die hiermee dus een grotere kans heeft op een (hoge) plaatsing.

Best wel terecht.

Wat ik me echter af vraag is hoe de WRAN al die punten van een paard bij de verschillende organisaties bij wil houden. Zoeken ze dit daadwerkelijk op op het moment dat jij je inschrijft?
Bij onenigheid op de wedstrijd ter plekke, wie moet dan hard maken dat het paard wel of geen punten heeft? En dat de ruiter dus wel of geen leasecontract nodig heeft?

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:56

Als we kijken naar hoe het officieel in het reglementenboekje staat, en dan quote ik even Cornelie, zie je dat het paard inderdaad geen punten mag hebben gehaald in de amateur en/of open klasses. Dus als beginner kan je gewoon punten halen en beginner blijven starten totdat je verplicht moet doorstromen naar de amateurs. En ik denk inderdaad dat SM gelijk heeft als ze zegt dat deze regel moet voorkomen dat beginners even met een heel goed paard alle eerste prijzen weghalen Knipoog

cornelie schreef:
Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:59

Paintje schreef:
Bij onenigheid op de wedstrijd ter plekke, wie moet dan hard maken dat het paard wel of geen punten heeft? En dat de ruiter dus wel of geen leasecontract nodig heeft?


En of de ruiter bij de beginners kan starten of toch bij de amateurs!

Geen idee Verward

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:05

Maar als ik het stukje van Cornelie goed lees, mag je dus in de beginner WEL starten met een 'prof'-paard, maar niet in de amateur. Dit staat in de brief van J.Trel dus NIET !!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:06

Maarre, nog even een vraag. Wie is er ooit van plan om als gevorderde beginner de amateur klasses te rijden en de reining bij de beginners? Dat mag dus wel officieel en ben ik waarschijnlijk ook wel van plan tzt.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:23

Sugarmiss schreef:
Maar als ik het stukje van Cornelie goed lees, mag je dus in de beginner WEL starten met een 'prof'-paard, maar niet in de amateur. Dit staat in de brief van J.Trel dus NIET !!!


Zoals ik het lees mag dat idd maar dan mag dat 'prof'-paard geen punten hebben gehaald. Dus is dat dan een 'prof'-paard? }> Lips are sealed Knipoog

Maar in de brief van de WRAN staat alleen maar dat het paard geen punten mag hebben gehaald, dat is toch hetzelfde?!?!?

Maar goed, mocht iemand vragen hebben, mail de voorzitter dan zelf even zoals hij al aangaf. Maar zoals ik het begrijp mag je in de beginners starten met een eigen paard (ook familie e.d.) en op een paard wat in de amateurs of open dit of vorig jaar geen punten heeft gehaald op een wedstrijd van welke vereniging dan ook.

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:32

Verder wordt er de ene keer gesproken over 'geen punten hebben behaald' en de andere keer over 'plaatsingen'.
Zit hier ook geen discrepantie in Verward

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:03

daar begrijp ik ook niets van sm.ben ooit blond geweest,en even terug op de stelling:beginnende ruiter op een gevorderd paard,wat heb je er aan om met een gevorderd paard veel punten te halen,en als je later met een groen paard in de amateurs MOET starten,dus zijn die punten nu voor het paard of voor de ruiter.

ben een beetje verdwaald
rinus

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 14:14

Misschien een onnodige correctie van mij:
Het paard is ook onervaren.
Het is dus beginner op een beginner.
Het is dus niet mijn bedoeling om met een gevorderd paard een boel punten binnen te gaan halen.
Zij moet ook nog heel erg veel leren.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:19

nee missquarter,dat sloeg niet op jouw hoor.maar eerder op de onduidelijkheid van de regels,die er zo neergezet zijn om een onervaren ruiter met een ervaren paard de prijzen voor 1 jaar weg te laten kapen.

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:20

missquarter: het ging Rinus denk ik niet zozeer om jouw situatie, maar in het algemeen.
Rinus: het directe nut is dat je snel iets kunt winnen (altijd leuk Lachen ), maar je komt jezelf later zeker tegen.

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 15:47

Ok sorry, dacht dat het over mij ging.
Haha!
Maakt niet uit hoor maar ik wilde even laten weten dat dat niet mijn bedoeling is.
Het is veel leuker om samen met je paard te groeien.
Op een ervaren paard is het een stuk makkelijker maar idd je komt jezelf tegen over een tijdje.
Want je denkt dat je dan kan rijden, dat valt vies tegen als je een onervaren paard hebt, je komt er dan achter dat het toch moeilijker is dan je had verwacht.
Wel zo af en toe trainen op een ervaren paard vind ik lekker want hij kan jou dan weer wat leren, teminste dat heb ik zelf mogen ervaren Pling

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:23

Nieuwsgierig als ik ben, heb ik ook even een mailtje naar de WRAN gestuurd. De voorzitter heeft wederom een blik op dit topic geworpen en heeft daarop het volgende antwoord gegeven. Het is een lang antwoord, maar geheel zoals het mij toegestuurd is.

Citaat:
beste Saskia,
ik heb nog eens op bokt gekeken naar de problematiek rond het starten van beginners, maar jullie maken het jezelf wel erg moeilijk. Lees wat er staat en niet wat er niet staat.
Als we praten over paarden die punten hebben behaald bij WRAN oid hebben we het over punten voor High Point titels, Rom etc. Iemand die in de beginnersklassen start kan deze punten niet halen. De enige punten die een beginner kan halen zijn punten die een overgang naar de amateurs verplicht stelt. Een beginner kan ook alleen maar linten verdienen. Een organisatie mag van de WRAN geen bekers, waardebonnen, dekens etc. beschikbaar stellen.
Dit om de beginnersklassen minder aantrekkelijk te maken voor ruiters die daar eigenlijk niet thuishoren.
De beginnersklasse is een opstap om wedstrijdervaring op te doen en eigenlijk zou iedereen na maximaal 2 jaar door moeten stromen naar de amateurs. Dan zouden de echte beginners ook eens een kans krijgen in klassen die niet overvol zitten door ruiters die zonodig lintjes moeten winnen op een niveau waar ze eigenlijk niet thuishoren.
Ik vraag me soms wel eens af of die ruiters geen eergevoel hebben. Je wilt je toch meten met mensen van gelijk niveau of hoger niveau. Dan weet je waar je staat. Starten op een te laag niveau is alleen maar jezelf kietelen.

Saskia ik weet dat het weer een lang verhaal is, mar als je het gebruikt voor bokt, wil je het dan helemaal plaatsen?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:41

ik zag laatst op een WRAN wedstrijd bij de beginners iemand starten die ook op het WRAN nk was gestart Verward

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:49

Citaat:
Een organisatie mag van de WRAN geen bekers, waardebonnen, dekens etc. beschikbaar stellen.
Dit om de beginnersklassen minder aantrekkelijk te maken voor ruiters die daar eigenlijk niet thuishoren

Dus alle leuke prijzen gaan naar de amateurs/open Verward Lijkt me ook niet echt stimulerend om beginners te starten.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:00

Paintje schreef:
Dit om de beginnersklassen minder aantrekkelijk te maken voor ruiters die daar eigenlijk niet thuishoren.
De beginnersklasse is een opstap om wedstrijdervaring op te doen en eigenlijk zou iedereen na maximaal 2 jaar door moeten stromen naar de amateurs. Dan zouden de echte beginners ook eens een kans krijgen in klassen die niet overvol zitten door ruiters die zonodig lintjes moeten winnen op een niveau waar ze eigenlijk niet thuishoren.
Ik vraag me soms wel eens af of die ruiters geen eergevoel hebben. Je wilt je toch meten met mensen van gelijk niveau of hoger niveau. Dan weet je waar je staat. Starten op een te laag niveau is alleen maar jezelf kietelen.

= niet-stimulerend

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:03

Dus de prijzen voor de amateurs/open moeten juist groter worden Knipoog
Blijf het toch zielig vinden voor de beginners Lachen

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:10

Kunnen ze niet gewoon zeggen dat je maar een maximaal aantal wedstrijden beginners mag starten binnen lets say 2 jaar, daarna altijd over naar amateurs.
Ben je meteen van dat niet werkende puntensysteem af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 09:42

Sugarmiss schreef:
Dus alle leuke prijzen gaan naar de amateurs/open Verward Lijkt me ook niet echt stimulerend om beginners te starten.


Haha! Kan alleen voor mezelf spreken, maar was vorige week trotser op dat simpele lintje dat Milena kreeg dan ik ooit op al die bekers, cheques etc ben geweest die ik in de dressuur bij elkaar gereden heb Haha!

cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:47

Sugarmiss schreef:
De WRAN en de A/NQHA zijn 2 verschillende organisaties.
De WRAN organiseert wedstrijden voor alle rassen, dit worden 'open' wedstrijden genoemd. Dus open voor alle rassen.
De NQHA organiseert rassenshows (quarter) soms samen met de WRAN of andere rassenorganisaties.(Paints/Appie's) Met de 'open' wordt dan bedoeld het starten als professional.

Met een breedingstock kun je dus bij de Paints starten, mits dat onderdeel is uitgeschreven of bij de WRAN, want daar mag elk paard starten.


Met Open bij de rassen shows wordt niet verstaan Proffesioneel , maar Open voor alle soorten ruiters, Beginners, amateurs jeugd en proffesionals
Groeten Gerrie Bijsterbosch

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:09

Jos schreef:
ik zag laatst op een WRAN wedstrijd bij de beginners iemand starten die ook op het WRAN nk was gestart Verward

Dan dien je dat aan te kaarten bij het secretariaat.

Een praktijkvoorbeeld:
Citaat:
Beste ***,

in het kader van 'ik wil het goed weten' heb ik een praktijkvoorbeeld, waar ik nog vragen bij heb.

Ik ken een paard dat in 2001 door de eigenaar is uitgebracht op het Open/WRAN nk in St.Oedenrode in de Pleasure. Dit paard heeft de wedstrijd niet uitgelopen en heeft dus ook geen punten gehaald.

Hetzelfde paard, van dezelfde eigenaar, wordt nu door iemand anders gereden. Een beginner.
Deze beginner is op de WRAN kerstwedstrijd 2002 lid geworden van de WRAN en heeft het paard daar in de Beginners reining uitgebracht, zonder leasecontract. Helaas vergat hij de bitcontrole waardoor hij gediskwalificeerd werd. Dus geen punten verdiend.

Dezelfde beginner wilde met hetzelfde paard starten op de WRAN wedstrijd onlangs op de Kalverhoek gehouden. Bij het secretariaat melde men echter dat hij niet mocht starten omdat hij een leasecontract zou moeten hebben. Na wat heen en weer gepraat mocht hij uiteindelijk toch starten. Met goed gevolg, maar omdat het om een categorie D wedstrijd ging, zijn hier ook geen punten verdiend.

Nou vraag ik mij dus af waarom deze beginner, met een volgens de WRAN regels, 'eigen paard' niet in de Beginnersreining zou mogen starten omdat hij geen leasecontract heeft?

Mag ik, als de betrokkenen het er mee eens zijn, uw antwoord op Bokt citeren?

Met vriendelijke groet,
Saskia

Wanneer het paard in het lopende jaar en het vorige jaar geen highpointpunten, rompunten etc heeft gehaald mag het paard door een beginner gestart worden in de beginnersklasse. Het geeft niet hoeveel punten er gehaald worden in de BEGINNERSKLASSE, zolang het paard geen punten haald in de amateur of open klassen, mag een beginner dit paard in de beginnersklasse starten.
Het ziet er dus naar uit dat het secretariaat van de bewuste wedstrijd fout was. Volgens mij was dat hetzelfde secretariaat als dat van de Kerstwedstrijd.
Vriendelijke groet

Zorg dus wel dat je goed op de hoogte bent, voordat je ergens aan begint }>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:17

Tja, men wordt geacht de regels te kennen maar het is dan wel heel veel dat je moet kennen Knipoog Ik ben eens onterecht gediskwalificeerd in de trail. Dat las ik thuis toen in de reglementen na, maar ja, dan weet ik dat weer voor de volgende keer Lachen

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 10:45

Ja het is allemaal wat moeilijk die regels.
Ik ben al helemaal gelukkig dat ik gewoon in de beginners mag starten.
Ik ben ook niet van plan om langer dan nodig in de beginners te blijven.
Tenslotte, zoals WRAN zegt, rijdt je voor jezelf en om je niveau te verhogen. Niet om te blijven hangen in de beginners!

In ieder geval iedereen bedankt voor het helpen!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:19

paintje
ik denk dat jij een ander paard voor ogen hebt als ik.
die ik bedoel werd niet uitgebracht in de reining.
die }> is dus echt niet nodig Haha!


zo zie je maar, een misverstand is snel geboren

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:26

Citaat:
zo zie je maar, een misverstand is snel geboren
Verward
Voel je je aangesproken? Ik had het over een paard, jij had het over iemand.

Als het secretariaat zijn eigen regels niet goed kent, moet jij sterk in je schoenen staan om hard te kunnen maken wat je gezien hebt. Vandaar }>