Wie gaat er naar de COLOR FULL SPRING SHOW???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:16

nou zeg Lachen Ja maar, ik meld het maar even extra, als je met je ogen knippert heb je het al gemist Knipoog Maar liefst 4 rij onderdelen, pfew, das wel veel zeg........ Doen er nog meer appies mee? Maar trouwens, met een solid appie mag je wel gewoon aan alle appie onderdelen meedoen!!

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:59

Misschien dat ik ook kom met mijn appie,
welke onderdelen doe je Cornelie?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:26

Ik heb nog geen flauw idee eigenlijk. Wordt onze eerste western wedstrijd weer sinds 2 jaar ofzo. Waarschijnlijk gewoon het standaard halter, pleasure, trail oid. En jij?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:10

We hebben vanavond (nog niet definitief overigens, maar vrijwel zeker) besloten dat ik mee ga doen Ik ga aan de halter meedoen (nja, mijn mams dan...ik zie daar toch echt niets in ), en ik rijd de trail Haha! Ik heb er al helemaal zin in! Lekker rustige onderdelen...we maken er gewoon een leuke, relaxte dag van. Ik weet zeker dat Bud het super zal vinden!
We gaan volgende maand beginnen met een(:? Haha!) trailer

Francis, super dat ik een showhalter mag lenen van je!

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 12:30

moet toch lukken met Bud.
Gesellie joh.
nog wel veel trainen he en halter is moelijker dan je denkt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:27

Ok Xono, Ik heb er twee en neem ze allebei mee... de kleinste gebruik ik nu nog voor Dot, maar het lijkt me zo dat de grote wel op Bud moet passen... zorg dat je er RUIM van te voren bent, ik ben er ook ruim op tijd, dan kunnen we elkaar opzoeken en halters passen enzo... je kunt me ook ff mailen, dan geef ik je m'n gsm nummer en kun je bellen als je op de show bent...
Leuk dat je mee gaat doen joh!!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:35

Trinity schreef:
moet toch lukken met Bud.
Gesellie joh.
nog wel veel trainen he en halter is moelijker dan je denkt.


Trainen Verward voor de halter, dat zal wel bij een paar keer oefenen blijven. En dat dan vooral op het STIL staan. Als ik Bud ga uitbrengen is het vooral voor de lol. Ze vinden hem mooi zoals hij is of anders maar niet! Ik ga dus echt niet staan mutsen om zijn voetjes een centimeter te verplaatsen. Halter is voor ons niet echt belangrijk, was misschien wel zo geweest als Bud nog een hengst was.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:17

Jammer... het getuigd niet echt van respect voor de judge als je paard staat te draaikonten en jij staat er ongeïnteresseerd naast... Ik neem aan dat je zelf ook een beetje 'professioneel' wilt over komen...
Ik heb vaak genoeg mensen gezien, die het Halteren niet serieus nemen, met een touwhalter en nog net wel gepoetst paard de bak in komen, hoed scheef op, bloes over de broek met de telefoon er onderuit... sorry hoor, maar schrijf dan niet in! Je toont zo geen respect voor de judge, die daar uiteindelijk wel voor jouw plezier staat, én je zet jezelf gewoon voor schut... (mijn mening).
Dat het op de show niet lukt om hem perfect vierkant te zetten is nog niet zo'n ramp, maar laat in ieder geval je goede wil zien en zorg dat je paard er zo perfect mogelijk uit ziet. En dan hoef je'm echt niet vol te stouwen met voer de laatste paar weken of dat soort dingen, maar zorg in ieder geval dat'ie perfect getoiletteerd is en dat jij er zelf ook zo goed mogelijk uit ziet. En dan hoef je écht geen duur jasje te kopen of duur showhalter, maar een nette blouse of 'gewone' blazer op een schone, niet te vale broek is al goed, en een eenvoudig schoon leren halter is ook prima (of je leent er één Knipoog ). Het is tenslotte gewoon een wedstijd, en ookal weet je misschien van te voren dat je niet gaat winnen, je wilt toch in ieder geval zo goed mogelijk presteren... anders hoef je niet voor een wedstrijd in te schrijven... toch? Verward
In de WHW die binnenkort uit komt staat een heel artikel over de halter, waar je op moet letten én waar de judge op let.
En het is echt geen 'mutsen' hoor, maar gewoon een wedstrijd waarbij je jezelf en je paard zo goed mogelijk wilt showen...
Ok... ik zal nu van m'n zeepkistje stappen... Haha!
In ieder geval veel plezier en succes!!
~Francis~

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:37

Begrijp me niet verkeerd Fancis. Het is totaal niet de bedoeling een flater te slaan. Zoals je al aangeeft is dat zeer onprofessioneel. Wat ik bedoel is dat we gewoon ons best gaan doen er zo goed mogelijk uit te zien. Maar ik ga dus niet met Bud voor deze eerste (en misschien wel eenmalige) keer trainen zoals sommige halterpaarden getraind zijn. Wat ik onder trainen zie is, wat ik wel bij echte halterpaarden gezien hebt. De voorbrenger hoeft maar een klein tikje tegen een bepaald voetje te geven en het paard gaat netjes staan. Bud moet zich op zijn best gedragen, en netjes stil blijven staan. Het is zeer zeker niet de bedoeling om een last voor de wellicht meer serieuze deelnemers te worden. Want dan doen we gewoon niet mee, zoals ik al zei, het is voor ons niet echt belangrijk. Met "mutsen' bedoel ik meer het handmatig goed zetten van voetjes, die, zodra je naar het volgende voetje gaat, alweer terug gezet zijn door het paard zelf. Ik heb weleens gezien dat (petje af trouwens) sommigen dit gewoon constant blijven doen. Dat zie ik dus niet zo zitten. Wil hij niet correct vierkant staan, dan maar niet.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:16

Ok...Haha!
Dit vierkant zetten is overigens echt niet zo moeilijk als het lijkt... met een beetje oefening en geduld kun je je paard dit in vrij korte tijd leren... Nog niet perfect natuurlijk, daar is ook showervaring voor nodig, maar als'ie weet wat de bedoeling is, zal 'ie ook makkelijker blijven staan.
Dot (en die is toch pas twee) gaat uit zichzelf vierkant staan en daarbij hoef ik alleen wat 'hulpen' via het halter te geven en niet eens meer benen aan te raken. Natuurlijk gaat dat op de show vaak nog wat minder perfect als dat ze het thuis kan, maar dan kun je in geval van nood altijd nog een beentje 'handmatig' goed zetten.
Begin door zelf (dus met je handen, been optillen en neerzetten waar jij em wilt) z'n benen vierkant neer te zetten (let op dat je'm niet bodem wijd of bodem nauw zet, en ook z'n voor en achter benen niet te dicht bij elkaar... probeer met de plaatsing van de benen de bouw van je paard de accentueren/corrigeren). Als je hierbij een vast stemcommando gebruikt (sta, ho) dan weet hij na een paar keer dat die houding bij dat commando hoort. Als hij goed staat beloon je'm en blijf je het commando herhalen. Laat hem ook een poosje zo staan. Wanneer hij een voet verzet zeg je nee en plaats je z'n voet handmatig weer terug met herhaling van het commando. Je zult snel genoeg merken dat 'ie steeds makkelijker vierkant gaat staan en steeds langer zo blijft staan. Wanneer hij dit kan is het in princiepe al genoeg... je mag op de show in de Halter gewoon je paard aanraken enz. (Dit mag bij de Showmanship dus niet!)

Maar je kunt eventueel verder gaan en proberen hem vierkant te laten gaan staan door heel licht aan het halter te 'duwen' of 'trekken' om het te bewegen een been te verzetten. Hij moet dan wel het princiepe van 'vierkant staan' al snappen.
Concentreer je eerst op de achterbenen. Zet hem zo neer dat één achterbeen al goed staat, en 'trek en duw' dan heen en weer totdat hij z'n andere been ook goed heeft staan. Blijf het stemcommando er bij gebruiken. Daarna kun je de voorbenen door aanraken goed laten zetten of zelf handmatig goed zetten. Meestal gaan ze hun voorbenen vanzelf al aansluiten...
Dot kende dit 'truukje' binnen een week of twee dagelijks oefenen (even één of twee keer neerzetten op weg naar de paddock is genoeg), het is dan alleen nog een kwestie van 'perfectioneren'. Hoe sneller ze vierkant gaan staan en hoe langer ze het 'vol kunnen houden' hoe beter het natuurlijk is. Ik zet Dot elke dag even één of twee keer neer voordat ze naar buiten of naar stal gaat. Ze is nu zo ver dat ze bij het commando 'Ho'
zelf al, zonder hulpen, met haar voeten naar de juiste 'plaatsing' begint te zoeken, totdat ik Ja of Ho zeg dat het goed is... (Nu zien of ze dat op de show ook gaat doen Knipoog )

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:26

succes met het buddeltje!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:30

Leuk die Multi Colourful Spring Show. Dat is weer bij mij naast de deur. Heb er wel zin in. (alleen zaterdags hebben wij een dressuurwedstrijd, maar 's avonds zeker weer van de partij).

Isabel

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:07

Dank je alvast voor de tips Francis, maar als eerste zal ik bud moeten leren wat respect voor me te tonen, want dat is dus naar mijn idee nihil.
Vandaag was Colin er weer niet bij omdat hij moest werken, en dan neemt bud dus gewoon een loopje met mij. Helaas ontbreekt het mij aan de kracht om met hem in gevecht te gaan. Dus ik vraag me af hoe we dit moeten oplossen. Als het zo blijft als nu, hoef ik het met bud niet eens te proberen in de wedstrijdarena. Dan weet ik zeker dat de wedstrijd voor de overige mededingers verpest is.

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:21

cornelie schreef:
Ik heb nog geen flauw idee eigenlijk. Wordt onze eerste western wedstrijd weer sinds 2 jaar ofzo. Waarschijnlijk gewoon het standaard halter, pleasure, trail oid. En jij?



Als ik ga wil ik reining en western riding gaan starten. Ik heb nog nooit meegedaan aan de western riding, dus dat wordt wel spannend!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:12

Western riding wordt ook niet zo vaak uitgeschreven voor de appies kan ik mij zo herinneren. De proeven staan al in het regelboek dus kan je alvast oefenen Lachen

Laika, met kracht en in gevecht gaan zal je helaas niet veel bereiken en is ook zeker niet nodig! Is er niemand op stal die je een beetje kan helpen/begeleiden?

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:17

cornelie schreef:
Laika, met kracht en in gevecht gaan zal je helaas niet veel bereiken en is ook zeker niet nodig! Is er niemand op stal die je een beetje kan helpen/begeleiden?


Jazeker wel, Colin gaat er wat tijd in steken. Met gevecht bedoel ik gewoon dat als hij een poging doet om los te rukken ik dat qua kracht al gelijk gewonnen moet geven. Het ontbreekt mij gewoon aan kracht om hem dan vast te houden, waarmee hij dus eigenlijk al gelijk het "gevecht" gewonnen heeft.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:24

Cornelie: ja, ik Haha! We gaan nu oefenen om maar wat meer respect te krijgen van Bud. Als ik erbij ben gaat alles goed, ben ik er niet bij, dan neemt hij een looptje met iedereen. Pareltje treedt iets 'vakkundiger' op dan mijn ouders (die moeten ook nog leren Haha!), waardoor Bud al snel inziet dat er met haar niet te sollen valt. Mijn ouders beginnen het nu ook te begrijpen (ze waren al gauw te lief). Hij is nu flink aan het puberen, en heeft af en toe een zeer harde hand nodig (anders dendert hij zo over je heen). Maargoed, totdat mijn ouders wat meer respect krijgen van Bud doen ze hem niet meer samen, maar doet Esther (pareltje) hem. Eventjes losstappen en losgooien. Die weet inmiddels ook wat Bud nodig heeft voor hij normaal gaat doen Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:39

Laika, je moet juist niet het gevecht aan gaan, want Bud is veel zwaarder en sterker dan jij, dus dat verlies je.
Respect dwing je af, en daar zijn wel wat oefeningetjes voor... Dot had ook een 'puber-periode' laatst, en toen had ik m'n handen meer dan vol aan haar. Een paar oefeningetjes die ik met haar gedaan heb, hebben haar weer tot een braaf paardje gemaakt. Ze is natuurlijk nog jong en speels, maar ze heeft weer respect.
Leer Bud z'n hoofd te laten zakken op commando. Druk met duim en wijsvinger achter z'n oren (daar waar halter en hoofdstel ook zitten) en blijf druk uitoefenen tot hij z'n hoofd laat zakken. Neem dan de druk direct weg! Het is dus niet de bedoeling dat je probeert z'n hoofd naar beneden te duwen, je voert de druk langzaam op tot hij zakt, al is het maar een milimeter en dan druk direkt!! weg (dat is belangrijk) Geef eventueel een stemcommando, zodat hij het later alleen op je stem kan gaan doen. Dit doe je voordat je het halter of hoofdstel om doet, en voordat je het weer af doet. Komt hij met het om of af doen omhoog, vraag het dan eerst weer naar beneden voor je verder gaat of hem los laat. Op den duur zal hij vanzelf z'n hoofd laten zakken wanneer je met halster of hoofdstel aankomt. Als hij het goed kan op de druk van je hand, kun je z'n hoofd ook laten zakken d.m.v. het halster. Voer dan de druk op het halstertouw (naar beneden toe) op totdat hij z'n hoofd laat zakken (ook dan direct de druk weer wegnemen). Dit kun je dus ook doen in situaties waar hij opgewonden of angstig raakt. Door het hoofd te laten zakken krijg je de rust vaak weer terug.
Laat hem ook nooit direct weg rennen als je hem buiten zet. Sla het touw om z'n hals voordat je het halter af doet, doe het halter pas af als z'n hoofd laag is, en voorkom dan dat'ie direct weg rent door het touw om z'n hals even vast te houden. Pas als hij rustig blijft staan laat je het touw los. Laat je buiten het halster om, houd hem dan met het touw om z'n hals vast op het moment dat je het touw los knipt. Wees in deze dingen heel consequent.
Ook achterwaards laten lopen is een 'onderdanigheids-oefening'.
En dan kun je hem nog in laten buigen. Ga naast hem staan met je gezicht naar hem toe, je ene hand, waarin je het uiteinde van het touw hebt, op z'n kont, en je andere hand op z'n schoft. Pak in de hand die je op z'n schoft legt het touw halverwege vast, zodat er wat druk op komt. Op deze druk moet het paard z'n hoofd naar jou toe buiten. Trek het hoofd niet naar je toe, maar houd druk totdat hij inbuigt en laat de druk dan los. Eerst doe je dit een klein beetje, maar als hij begrijpt wat je wilt kun je het touw dichter bij het halster pakken en hem zo verder laten inbuigen, net zo lang tot hij met z'n hoofd vlak bij je komt. Hij mag alleen inbuigen, niet aan jou zitten 'frunniken' o.i.d.
Vooral achterwaards laten lopen en gewoon naast me lopen heb ik een poosje gedaan met een zweepje in m'n hand. Die had ik dan standaard bij me als ik haar uit de stal of paddock haalde. Degene die me deze oefeningen heeft gegeven praat liever van een 'training-aid' omdat een zweep zo negatief klinkt. Het is ook beslist niet de bedoeling je paard 'af te drogen'. Af en toe een tikje wanneer hij niet luistert is voldoende, en hij adviseerd dan om dit op de voorbenen, onder de knie te doen. Daar heeft een paard respect voor en je hoeft absoluut niet hard te slaan om duidelijk te maken dat hij moet luisteren. Ze hebben zo heel snel de aandacht er weer bij.
Respect afdwingen is vooral een kwestie van consequent zijn. Vind wat je gister niet goed vond vandaag ook niet goed, óók niet als je haast hebt en het éigenlijk niet zo goed uit komt dat hij eerst stil moet staan voor je'm los laat. En laat knuffelen, kroelen en kusjes geven achterwege zolang hij geen respect voor je heeft. Bedenk dat een dominant paard een vervelende kuddegenoot nooit zou krabbelen voordat deze zich onderdanig heeft getoont. En het dominante paard bepaald wanneer en hoelang...
Veel Succes en tot ziens op de Spring Show, want het gaat je lukken!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:40

Aha, ik heb ook zo'n moeder Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:54

Bedankt voor je tips Francis, alhoewel ik niet helemaal zeker ben van je tip wat betreft het losgooien. Ik kan Bud niet eerst op mijn gemak loslaten, hij rent meteen weg, en ik kan dan wel vasthouden, maar je houdt hem echt niet! Ik heb al meerdere keren achter hem gehangen. Enig idee hoe ik dat dan op moet lossen?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:08

Colin, als ik het zo lees dan heeft Bud inderdaad een aardig "respect probleem".
Mijn advies is de 7 games van Pat Parelli met hem gaan doen. Niks zweverigs of moeilijks aan. Simpel en heel duidelijk, zeker voor een paard als Bud waar je (naar eigen woorden) wel eens een peut aan met geven om zijn aandacht te krijgen. Hij moet leren focussen en respect voor jouw ruimte te krijgen, als je dat op een eerlijke manier verkregen hebt dan zijn bijna al je problemen opgelost.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:17

Ik zal me daar toch eens wat dieper over buigen Bud heeft bij mij niet echt een respect probleem (behalve misschien het losgooi probleem)...maar met mijn ouders wel erg.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:59

Om SM te vriend te houden heb ik je ge-bp't, want we gaan nu nogal off topic.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:08

Francis schreef:
Om SM te vriend te houden heb ik je ge-bp't, want we gaan nu nogal off topic.

OK ik houd topic's graag zoveel mogelijk bij het begonnen onderwerp Knipoog , maar als het voor meerdere mensen interessante leerstof is mag je er gerust een nieuw onderwerp over starten Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:13

Dat wordt -als alles goed gaat- de eerste wedstrijd voor kleine Sparky!
We gaan halteren met ons jaarlingtje; het mooooiiste merrietje ter wereld!! Lovers Lovers