Wat voer jij en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Wat voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 10:24

Om maar even door te breien op het topic Supplementen ben ik wel heel nieuwsgierig wat jullie voeren, welk merk en waarom je daar voor gekozen hebt.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:49

Ik voer Havens Derby Compact,
ik ben sinds een paar maanden overgestapt, voorheen voerde ik Equiral.
Dat werd echter steeds stoffiger en in eerste instantie ben ik dat toen gaan voeren omdat er geen afvalproducten van bijv. de suikerwinindustrie inzat, toen Pavo het heeft overgenomen is dat er dus wel ingekomen.
Ook kwam mijn paard wat tekort met name aan Vit E, omdat ik niet van supplementen bijvoeren houd ben ik gaan zoeken of er geen voer was waar wel alles inzat.
Dat bleek dus de Derby Compact te zijn en het is ook nog ietsje goedkoper. Mijn paard zit mooier in zijn bespiering als voorheen terwijl hij relatief veel heeft stil gestaan de laatste tijd.
Ik krijg er iig veel opmerkingen over de laatste maand.
Als hij echt getraind is krijg hij 's avonds nog een beetje Havens kruiden muesli, de brok voer ik verder ook naar arbeid, dat schommelt vaak tussen de 2 - 4 kilo.

Het jonge spul krijgt minder brok maar om ze wel vol te houden krijgen ze slobber van lijnmeel erbij.
En allemaal krijgen ze een grote winterpeen voor het slapen gaan Tong uitsteken

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:28

Yorghos krijgt Havens Basis-Sportbrok. Volgens mijn DA is dit voer prima toereikend.
Daarnaast krijgt hij elke dag 8 kg winterpeen en onbeperkt hooi.

* To Belg, or not to Belg *

DubbelFun

Berichten: 88415
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:50

8 kg penen, my god. Kijkt ie niet oranje uit zijn ogen Haha!

Ik voer Havens Derby of Subli. Ik wissel regelmatig van voer, omdat toch elk voer een andere samenstelling heeft en je op deze manier niet al te eenzijdig voert. Meer dan 1 schep per dag krijgen ze niet, want wie niet werkt die niet eet Haha!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:55

Basisbrok van Havens, melange zonder (of iig met erg weinig) haver van Havens, 3 keer in de week wat slobber van Pavo met daarin een scheut sla-olie en een eetlepel Foeneknof (lijkt wel een recept zo Haha!).
Waarom Havens? Tja, dat kregen de andere paarden op stal ook dus dan gaan we niet moeilijk doen. Slobber van Pavo toevallig omdat de enige slobbermerk was bij de Welkoop. Verder krijgt ze wortels (als die er zijn), paardwaardige appels (die mijn vader dus niet meer wil), af en toe een mandarijntje of sinaasappel, hooi en gras. En heeft ze sinds gister een lekkere knoflooklolly in d'r voerbak liggen Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

skybandit
Berichten: 36
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:28

ik voer PAVO, op het moment onderhoudsbrok 1 kg per dag (want idd wie niet werkt wie niet eet, nou ja minder eet!) + een schep muesli (kruidenmelange van PAVO), 3 a 4 dikke plakken hooi (want bij mij valt geen hap gras meer te vinden op het moment), een scheut maisolie over het voer (1x per dag), 5 dikke wortelen en een paar lekkere sappige appels. Als de vorst uit de grond is en ik weer flink kan trainen dan ga ik weer over op PAVO 1 = sportbrok. Ik vind dat ik weinig voer, mijn paard ik dik genoeg, maar als ik nog minder ga voeren dan vind ik het zielig en als ik meer ga voeren dan is het ook zielig. Dilemma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:03

Leonardo (KWPN, 1.64, recreatieve 'training'): 4 kilo Van Cooten sportbrok, verdeeld over 3 porties, twee keer flink kuilgras en na het rijden 1 schep kruidenmuesli van Subli. Na dagtochten of bos/strandritten krijgt 'ie een halve schep Pavo-slobber extra bovenop het normale rantsoen.

Milena (Fjord, 1.40, pittig gereden): 3 kilo Van Cooten Sportbrok over 3 porties, twee keer hooi (geen kuil ivm eiwitbulten) en na het rijden 0.5 schep kruidenmuesli. Na dagtocht/strand/bos 0.5 Pavo slobber extra op het normale rantsoen.

Verder krijgen ze elke dag wat peen, appel, mandarijn oid, gewoon voor de lekker in de bak.

Natascha

Berichten: 6845
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:25

Ik voer Lois 3 kg sportbrok van Havens. Verder krijgt hij hooi op stal, weet niet precies hoeveel en ook wat penen. En 1 maatbeker muesli met daarin knoflook en zonnebloemolie voor zijn vacht.
Hij wordt dagelijks frij fanatiek bereden waarbij we ook de westerntraining meepakken.

Niets zo charmant als een paard in her land.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:31

al onze qh's staan op pavo 2 en krijgen daarvan 3 kilo per dag
verder krijgen ze vrij veel hooi (2 plakken) per dag
laat in de avond krijgen ze nog granen (strimix)
wortels en een appel en een mok vol haver
bij een qh is het verstandig om hem sober te voeren, als een qh bij ons door omstandigheden harder moet werken, krijgt hij wat meer en natuurlijk als hij stil staat wat minder. bijproducten geven wij als het moet altijd in overleg met de dieren arts. het is vaak de mens die denkt dat hij wat heeft en daarom dit soort producten geeft. (gewoon voeren)

de beste voetballers staan langs de kant !!

DubbelFun

Berichten: 88415
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:42

Ligt het aan mij of vinden jullie 3 kg normaal Verward Nu zal een paard wat werkt natuurlijk voldoende binnen moeten krijgen, maar ik vind het nogal veel. Verward Dat kan ik niet ' sober voeren' meer noemen.
Als ik 's zomers ritten van 3 a 4 uur maak, dan krijgen ze niks meer dan nu en het zijn dan echt geen bonestaakjes Haha!
Ik voer wel veel meer hooi, dan wat ik hier lees. 2 plakken duwen ze in hun holle kies Haha! , 1 klein baaltje lijkt er meer op ('szomers) of nu ('s winters) aan kuilvoer geef ik plak van 80/80x5.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:05

Sugarmiss schreef:
Ligt het aan mij of vinden jullie 3 kg normaal Verward Nu zal een paard wat werkt natuurlijk voldoende binnen moeten krijgen, maar ik vind het nogal veel. Verward Dat kan ik niet ' sober voeren' meer noemen.
Als ik 's zomers ritten van 3 a 4 uur maak, dan krijgen ze niks meer dan nu en het zijn dan echt geen bonestaakjes Haha!
Ik voer wel veel meer hooi, dan wat ik hier lees. 2 plakken duwen ze in hun holle kies Haha! , 1 klein baaltje lijkt er meer op ('szomers) of nu ('s winters) aan kuilvoer geef ik plak van 80/80x5.


ach ja, ik heb er ook niet zo veel verstand van, dat zal het zijn

de beste voetballers staan langs de kant !!

DubbelFun

Berichten: 88415
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:14

qhman schreef:
ach ja, ik heb er ook niet zo veel verstand van, dat zal het zijn

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet negatief Haha! , maar als ik mijn paarden 3+ kg zou voeren aan krachtvoer dan gaat het echt niet goed met ze.
Ik lees wel vaker dat paarden zoveel bix (soms zelfs 6 kg Verward ) krijgen en verbaas dan me dan over de hoeveelheid.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:19

Ik voer Din (1,45m en 400 kilo) 1 kilo natuurlijke weg (voor de vitaminen enz) en daarnaast onbeperkt goed hooi, dat komt neer op 4 normale plakken per dag.
Ik geef hem liever veel hooi, dan heeft hij een lekker gevuld gevoel en voorkomt dus dat hij zich gaat vervelen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 16:20

qhman schreef:
ach ja, ik heb er ook niet zo veel verstand van, dat zal het zijn

Misschien nog even wennen maar Bokt is er om over deze dingen te praten en elkaars mening te horen maar ook te respecteren. Als iemand een vraagteken zet over jouw mening dan is dit niet aanvallend bedoeld maar opent een meningsuitwisseling.
Voel je dus niet aangevallen maar laat ons leren van jouw opvattingen Haha!

Welkom op Bokt! Knipoog

Digger krijgt nu ook 4 kilo voer en een halve baal hooi+1 emmer lucerne en hij moet nog 2 worden.
Fuego kreeg ook 4 kilo voer anders hield ik hem niet op gewicht en werd hij echt te mager. Dus misschien is dat wel sober voeren in Quartertermen *LOL* Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:32

Sugarmiss"]
[quote="qhman schreef:
ach ja, ik heb er ook niet zo veel verstand van, dat zal het zijn

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet negatief Haha! , maar als ik mijn paarden 3+ kg zou voeren aan krachtvoer dan gaat het echt niet goed met ze.
Ik lees wel vaker dat paarden zoveel bix (soms zelfs 6 kg Verward ) krijgen en verbaas dan me dan over de hoeveelheid.
[/quote]

onze paarden worden elke dag pittig getraind, twee keer per week gaan we ook nog met de vracht wagen uit trainen. dit omdat we alleen een buiten bak hebben en bepaalde elementen liever in een daarvoor geschikte bak oeffenen, dus ik gaf een reaktie op wat voeren jullie nou.
maar vergat er bij te vertellen wat we deden

de beste voetballers staan langs de kant !!

DubbelFun

Berichten: 88415
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:39

Een misverstand zit in en klein hoekje Lachen NHF Lachen

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:40

vera"]
[quote="qhman schreef:
ach ja, ik heb er ook niet zo veel verstand van, dat zal het zijn

Misschien nog even wennen maar Bokt is er om over deze dingen te praten en elkaars mening te horen maar ook te respecteren. Als iemand een vraagteken zet over jouw mening dan is dit niet aanvallend bedoeld maar opent een meningsuitwisseling.
Voel je dus niet aangevallen maar laat ons leren van jouw opvattingen Haha!

Welkom op Bokt! Knipoog

Digger krijgt nu ook 4 kilo voer en een halve baal hooi+1 emmer lucerne en hij moet nog 2 worden.
Fuego kreeg ook 4 kilo voer anders hield ik hem niet op gewicht en werd hij echt te mager. Dus misschien is dat wel sober voeren in Quartertermen *LOL* Verward
[/quote]

met sober voeren doelde ik op al die extra dingen die je kan kopen voor een paard , olie soorten, poeders enz. en misschien ook wel kuil hooi en gras, dit ivm het eiwit gehalte. maar oke ik zal me wat beter motiveren op dit forum

de beste voetballers staan langs de kant !!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:42

PAVO 2, 2 kilo per dag en dan nog wat hooi. Daarnaast staan ze in de wei en soms krijgen ze wortels.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:47

Mijn paard krijgt ongeveer 1.5 á 2 kilo draversbrok op een dag te eten, en verder 4 x per dag hooi. en 2 wortels.

Verder staat ze de hele zomer lekker in de wei, en in de winter toch ook wel een uur of 4 op een dag.


Onze stal heeft voor dravers brok gekozen, omdat het tussen een basis, en een sportbrok inzit.
Sommige paarden worden alleen recreatief bereden, en als die dan op een sportbrok staan, springen ze de box uit Haha! .
Dit voer is eigenlijk makkelijk aan ieder paard, en prestatie aan te passen.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:53

Havens. (draversbrok, kruiden-reform-musli en de aanmaakslobber).
Volgens mij is het de meest schone, en zuiverste brok waar een paard optimaal z'n energie kan uithalen, en waar alles ook in zit.
En daarbij komt ook nog dat het betaalbaar is, en niet zo'n achterlijke prijs van 30 gulden per zak ofzo.

Ik voer al jaren havens, nadat ik met vanalles en nog wat heb geëxperimenteerd. En nog steeds doet m'n paardje het er super op.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:22

Dot (21 maanden, 1.55m.) krijgt momenteel, over drie maaltijden verdeeld, 4 kilo Sportmengeling van Havens (da's een muesli die tussen de onderhoudsbrok en de Derby in zit), anderhalve schep Lucerne (dat gehakselde spul van Hartog) en een kwart kopje maiskiemolie per keer. Dan krijgen ze er 's avonds laat een paar wortelen bij en om de dag krijgen ze 1 keer lijnzaad over het voer. En dan natuurlijk ongeveer een halve baal hooi per dag (Dot + de shet samen).
Ik voer 4 keer per dag: 'smorgens muesli, tussen de middag hooi, rond 17.00 uur muesli (en om de dag lijnzaad), en rond 22.00 uur muesli, wortelen + hooi. Ze staan in een zandpaddock en hebben dus geen gras.
Die 4 kilo is echt een 'onderhouds' hoeveelheid die ze minimaal nodig heeft, want nu ze pas weer iets gegroeid is, is ze weer wat schraler en heeft ze er dus eigenlijk net niet genoeg aan om 'op gewicht' te blijven.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:45

Felix: bij licht werk/rust 1/2 kg biks van havens basis en en halve havens kruidenmix.

Met actief werk, strandrit/duinrit/les 1 kg biks en een halve tot soms een hele kruidenmix.

Danno: krijgt hetzelfde als felix in rust omdat hij op dit moment erg weinig doet.

En waarom havens? het is goed en goedkoop, op de kruidenmix na dan Haha!
En daqarnaast kuil voer.
Door de biks zit nog een restje haver!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:51

Pride krijgt onbeperkt goed hooi en geen brok als hij niet werkt. Als hij wel werkt krijgt hij 1 kg brok bij. Zijn werk bestaat uit 3 stevige buitenritten in de week (we trainen voor endurance) en 3 x per week in de bak trainen (parelli). Hij glimt en zit heerlijk in zijn velletje. Goede conditie en uithoudingsvermogen.

Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:07

Gen krijgt in iedergeval 'arm' hooi (best veel) en dat s'ochtends en 'savonds. Ook krijgt ze vaak een hele berg restjes van de koeien. Dat krijgt ze ook s'ochtens en/of s'avonds. Daarnaast geef ik 3 handjes stimix. Daar heb ik nu andere melange door gemengd omdat ze stimix niet lekker vindt. Ze krijgt maar drie hadnejs, omdat ze heel weinig werkt, en het is gewono voor het bijvoeren, ook omdat ze drachtig is. Ze krijgt trouwens ook dagelijks brood.
En ik heb zaterdag als vaste dag van slobber, en nu met het verharen krijgt ze 2x per week 100 gram gekookt lijnzaad.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:34

Je moet voeren met je "ogen". Je ziet zelf hoe je paard het op een bepaald rantsoen doet. Mijn veearts vertelde mij eens dat hij verschillende paarden bij zware koliek aanvallen heeft moeten afmaken. Doordat de eigenaar niet wou dat ze een gras of hooibuik kregen, bestond het rantsoen hoofdzakelijk uit brok, met daarbij een enkel plakje hooi. Omdat een paard ruwvoer nodig heeft om andere soorten voer op te kunnen nemen, gaat dat dus mis. Het beest eet niet voor niets gedurende het grootste deel van de dag gras. Twee of drie keer per dag alleen brok i.p.v. een groot gedeelte van de dag lekker op hooi staan te kauwen is dus letterlijk "onverteerbaar".
Ik krijg die grote hoeveelheden brok er niet eens in. Voor gras of hooi laten de dames alles staan.
Ik voer nu trouwens Fyto Gold en voor de pony Fyto Form van Garvo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers