trainers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:43

Cer"]
[quote="rhynstoner schreef:
tuurlijk is het misschien het beste als je ergens staat met begeleiding en waar je ondertussen veel kan leren. maar je paard gaat voor in mijn idee


Hm, nou, als je op dat soort accomodaties nog wat kon leren, okee...maarre.... pfffff
(okee, dit helpt niet constructief mee)

Je staat verbaast van wat mensen normaal gaan vinden... dus nogmaals, een standaard is waarschijnlijk heel moeilijk tot niet vast te stellen....
[/quote] nou ik zal nooit ontkennen dat ik in een fase zit dat ik nog heel veel van veel mensen kan leren, en aangezien we het niet letterlijk over een accomodatie hebben ken je ook niet zeggen of het slecht of goed is, want ik vind niet dat het echt overal slecht is, maar je dat is ook weer een persoonlijke mening (al is het op de meest grotere stallen wel slecht) maar we zijn toch niet allemaal op een punt gekomen dat we van niemand meer wat leren? wat dat is pas gevaarlijk naar mijn idee Cool Tong uitsteken

feel the power of Nimbo! Knipoog


rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:45

maar we komen inderdaad een beetje klem er is geen goed en fout want iedereen eeft een verschillende mening het word vanzelf een ja/nee discussie denk ik? Tong uitsteken

feel the power of Nimbo! Knipoog

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 14:20

rhynstoner schreef:
maar we komen inderdaad een beetje klem er is geen goed en fout want iedereen eeft een verschillende mening het word vanzelf een ja/nee discussie denk ik? Tong uitsteken


lijkt mij ook een goed plan, laten we onze ogen maar sluiten voor het slechten. we gaan met ze alle er mee accoord dat uiteindelijk de paarden die ons allemaal zo lief de duppe worden. sorry dat ik een onmogelijk onderwerp heb proberen aan te snijden. misschien zijn we over een paar jaar wel bereid om onze schouders er onder te zetten want een ding is zeker, samen sta je sterker. er is nog nooit iemand groot geworden door zijn kop in het zand te steken. en eigelijk doen we dat wel een beetje. dus de sport die ons lief is val en staat met goed op letten wat je doet. en het is dus niet mogelijk om de nieuw komers te beschermen, waar we allemaal zo bang voor zijn.

de beste voetballers staan langs de kant !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:23

Maar vertel dan een QHman, WAT is slecht?
Ik vind de methodes die op die ene stal gebruikt worden slecht, maar tegenover mij staan dan 100 klanten die erover tevreden zijn.

Misschien vind jij mijn trainer slecht, maar dan zul je mij lijnrecht tegenover je krijgen want ik ben er heel tevreden over.

Dus hoe wil je voorkomen dat de paarden "de dupe" worden? En De dupe WAARVAN dan???

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 14:39

Sonja schreef:
Maar vertel dan een QHman, WAT is slecht?
Ik vind de methodes die op die ene stal gebruikt worden slecht, maar tegenover mij staan dan 100 klanten die erover tevreden zijn.

Misschien vind jij mijn trainer slecht, maar dan zul je mij lijnrecht tegenover je krijgen want ik ben er heel tevreden over.

Dus hoe wil je voorkomen dat de paarden "de dupe" worden? En De dupe WAARVAN dan???


lees het stukje waar ik mee begin, daar was het mij om te doen Sonja, als jij tevreden bent over je trainer, kan je mijn nooit lijn recht tegen over je vinden. we weten toch allemaal wel wat goed en fout is. trainen kan op heel veel manieren, ik praat hier over ondeskundige behandeling van dieren. of is het gewoon dat er een paard door het leven moet met twee rubber schoenen, is het normaal dat ik paarden tegen kom die zo kop schuw zijn dat ze tegen de achter wand van hun stal aan staan als je alleen maar wilt kijken, vinden we het allemaal gewoon dat we dit tegen komen. ik ben zo ontzettend teleur gesteld dat we hier niet iets tegen kunnen doen. want die hoefsmit waar ik over vertel doet gewoon weer z'n werk. (euh werk)

de beste voetballers staan langs de kant !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:43

qhman schreef:
we weten toch allemaal wel wat goed en fout is. trainen kan op heel veel manieren, ik praat hier over ondeskundige behandeling van dieren.


Nee, dat weten we niet. Op de stal die ik bedoel staan de paarden met een apathische blik op hun kop achterin hun stal te wachten tot ze er weer uitgerukt worden, gloednieuw BCzadel op hun rug gedonderd krijgen en de bak in getrapt worden om daar zonder warming up meteen een half uur te gaan spinnen. (heb uit betrouwbare bron vernomen dat quarters niet eerst losgereden hoeven te worden, die kan je meteen aan het werk zetten Lips are sealed )
WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Huilen Huilen Huilen
En geloof me, die stal staat echt goed aangeschreven....

Cer

Berichten: 30145
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:53

Ik vraag me af of je 'goed en fout' kunt definieren...
Je zegt wel dat we dat allemaal weten, maar het is niet altijd een kwestie van weten, maar gevoelsmatig, van 'vinden' dus...

Voorbeelden te over:
Het handelen van een pasgeboren veulen, de 1 vind het niks, de ander zweert erbij. Wat is goed of fout?
Het gebruik van hulpteugels, de 1 vind het op het randje van mishandeling, de ander zegt bij goed gebruik geen probleem. Wat is goed of fout?
Het aanbieden van het gehele jaar weidegang. Voor de 1 DE voorwaarde voor het houden van paarden, voor de ander niet. Goed of Fout?
Dan gaat het verder...
Kapot gereden mondhoeken, de 1 zegt daar moeten ze doorheen, voor de ander is het mishandeling...
Hetzelfde geld voor twisted wires, high ports, scherpe sporen etc etc....

Hoe stel je wat vast?

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 14:54

Sonja"]
[quote="qhman schreef:
we weten toch allemaal wel wat goed en fout is. trainen kan op heel veel manieren, ik praat hier over ondeskundige behandeling van dieren.


Nee, dat weten we niet. Op de stal die ik bedoel staan de paarden met een apathische blik op hun kop achterin hun stal te wachten tot ze er weer uitgerukt worden, gloednieuw BCzadel op hun rug gedonderd krijgen en de bak in getrapt worden om daar zonder warming up meteen een half uur te gaan spinnen. (heb uit betrouwbare bron vernomen dat quarters niet eerst losgereden hoeven te worden, die kan je meteen aan het werk zetten Lips are sealed )
WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Huilen Huilen Huilen
En geloof me, die stal staat echt goed aangeschreven....
[/quote]

ho ho Sonja ik heb je toch niet gezegd dat ik je niet geloof. ik ken die stallen ook. misschien wel heel goed zelfs. als het echt alleen maar die stal was waar jij het over hebt. hadden we dit probleem waarschijnlijk al lang opgelost.

de beste voetballers staan langs de kant !!

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:01

Dit zijn eindeloze discussies, maar voorop staat natuurlijk het welzijn van je paard. DE trainer bestaat volgens mij niet, maar ik vind het belangrijk om van zoveel mogelijk trainers iets te leren. Misschien blijf je bij de ene wat langer als bij de andere, zolang je er maar zoveel mogelijk uithaalt wat juist is voor jou en je paard. En wat bij de ene trainer niet goed is, blijkt bij een andere trainer (met een andere uitleg eraan) opeens heel logisch te zijn Bloos . En waar je het niet mee eens bent, gebruik je gewoon niet. Zo moet je toch je eigen stijl zien te creeren, waar jij en je paard het beste mee vooruitkomen Knipoog. Natuurlijk is dit alleen te doen voor mensen met een eigen paard. Gelukkig ben ik zo bevoorrecht Voor mensen die moeten lessen op een manege/ranch is de keuze helaas erg beperkt of waanzinnig duur

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:02

Het beslissen van wat goed en fout is is zo vreselijk lastig (ff duidelijk dingen daargelaten natuurlijk) Zeker als het een moment opname is..
v.b. je komt op een stal voor het eerst, iemand loopt de bak in met een hengst en zet hem meteen aan het werk.! niet warm stappen niets. Goed of fout?

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:12

qhman, goed bedoeld om deze discussie te openen. Ik denk alleen niet dat je er heel veel mee opschiet.

Alle mensen maken fouten, ook beginnende westernruiters, en leren daarvan.
Ieder mens heeft zijn eigen mening, wat voor jou fantastisch kan zijn, is bijvoorbeeld voor mij helemaal niks...... (Ik zeg niet dat het zo is, het is maar een voorbeeld.) Maar je kunt mensen niet dwingen de ogen open te doen. Ze moeten er zelf achter komen, misschien is het inderdaad: alleen van fouten kun je leren.......

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:23

qhman schreef:
ho ho Sonja ik heb je toch niet gezegd dat ik je niet geloof. ik ken die stallen ook. misschien wel heel goed zelfs. als het echt alleen maar die stal was waar jij het over hebt. hadden we dit probleem waarschijnlijk al lang opgelost.


Helaas ken ik er nog meer. Zelfs eentje waar gediplomeerde instructeurs rondlopen Huilen die als je vraagt waarom ze op zo'n dun gedraaid bitje rijden, zeggen dat hun paarden zulke gevoelige mondjes hebben dat ze niet op een normale trens of shanks kunnen lopen.... Lips are sealed
Maar ach, het is voor elke eigenaar/ruiter aan zichzelf om te beslissen wat goed of fout is. Ik vind het alleen zo jammer dat veel mensen niet voor hun paard opkomen... (en voel me daardoor zelfs wel eens schuldig als ik bijvoorbeeld tegen de stalhouder loop te zeiken omdat 'ie 1x vergeet tussen de middag te voeren. Vind ik persoonlijk al heel naar. Terwijl er heeeeel veel paarden zijn die het heeeeeel veel slechter hebben dan de mijne....)

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:02

qhman schreef:
dus we laten de paarden maar voor het leven beschadigen, ik wil nog steeds me tong er niet voor af bijten. begrijp je dat ook van mij kant


Dat niet, want als ik het zie, zijn ze van mij, maar je kunt mensen niet dwingen... Of zoals iemand hier op Bokt in het onderschrift heeft staan: you don't need eyes to see, you need vision...

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:29

Ik vind dat je het allemaal wel erg negatief inziet.
Bij mij komt het over dat je elke vorm van paardrijden dierenmishandeling vind.
Mensen die niet om hun paarden geven hebben een paard als gebruiksding gekocht.
Hebben nooit eens in de wei gekeken of een boek opengeslagen.
Het gaat ze alleen om presteren.

En wie zegt dat wij ook zo rijden hier?
En waar en hoe kunnen we de anderen op een ander spoor zetten?
Hoe maak je duidelijk dat een twisted wire niet nodig is op een 4 jarige?

Je mag mij wel een keertje les komen geven.
Misschien dat ik het dan snap wat jij bedoelt.

Verbeter de westernsport begin bij jezelf.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cer

Berichten: 30145
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:47

Cowgirl schreef:
Ik vind dat je het allemaal wel erg negatief inziet.
Bij mij komt het over dat je elke vorm van paardrijden dierenmishandeling vind.
Mensen die niet om hun paarden geven hebben een paard als gebruiksding gekocht.
Hebben nooit eens in de wei gekeken of een boek opengeslagen.
Het gaat ze alleen om presteren.

En wie zegt dat wij ook zo rijden hier?
En waar en hoe kunnen we de anderen op een ander spoor zetten?
Hoe maak je duidelijk dat een twisted wire niet nodig is op een 4 jarige?

Je mag mij wel een keertje les komen geven.
Misschien dat ik het dan snap wat jij bedoelt.

Verbeter de westernsport begin bij jezelf.


Ik weet niet wie je aanspreekt, maar ik reageer maar...
Wie vind elke vorm van paardrijden dierenmishandeling? Dat heb ik nergens gelezen (nou ben ik niet nauwkeurig, dus ik kan wat gemist hebben)

De rest van je berichtje kan ik niet zo goed volgen.

Een twisted wire bij een vierjarige????? Dat is een grapje neem ik aan. Hebben we het over dezelfde in elkaar gedraaide ijzerdraadjes van nog geen halve centimeter??

Zelf ben ik al begonnen met verbeteren, ben er erg trots op ook nog eens, thankyouverymuch Haha!

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 17:49

Cowgirl schreef:
Ik vind dat je het allemaal wel erg negatief inziet.
Bij mij komt het over dat je elke vorm van paardrijden dierenmishandeling vind.
Mensen die niet om hun paarden geven hebben een paard als gebruiksding gekocht.
Hebben nooit eens in de wei gekeken of een boek opengeslagen.
Het gaat ze alleen om presteren.

En wie zegt dat wij ook zo rijden hier?
En waar en hoe kunnen we de anderen op een ander spoor zetten?
Hoe maak je duidelijk dat een twisted wire niet nodig is op een 4 jarige?

Je mag mij wel een keertje les komen geven.
Misschien dat ik het dan snap wat jij bedoelt.

Verbeter de westernsport begin bij jezelf.


aan wie schrijf je dit

de beste voetballers staan langs de kant !!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:07

Ik had het eigenlijk tegen QHman.
Misschien kom ik op paier erg negatief over maar dat bedoel ik niet hoor.


Enne dat twisted wire ding is een bitje wat uit twee in elkaar gedraaide draadjes bestaat, en ja die werd gebruikt bij een 4 jarige.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 18:25

beste cowgirl
begin bij het begin te lezen waar het over gaat. ik negatief. ik probeer instromende mensen te behoeden voor dat het gewoon duidelijk moet zijn dat je een 4 jarig paard niet op een twisted wire mag rijden, ik noem het gewoon gedraaid ijzerdraad. en dan zeg je dat ik je een keer mag komen les geven. het staat nergens geschreven dat ik les geef. en als ik ooit ga les geven, dan is het niet aan jou, al is het alleen maar omdat je, je huiswerk niet goed doet. eerst lezen en dan schrijven. verbeter de westernsport en begin bij jezelf. niet te geloven

de beste voetballers staan langs de kant !!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:28

je moet gewoon met alles op je gevoel afgaan.
heb je geen lekker gevoel bij iets met wat je aan het doen bent op je paard of wat een trainer doet op je paard, dan moet je het zeggen en een andere manier gaan zoeken.
je komt allemaal wel een keer iets tegen waarvan je denkt ... heh bah dit wil ik niet , of waarom heb ik dat nou toch gedaan. als je dan toch doorgaat , tja dan ben je niet eerlijk tegenover je paard en jezelf.
vaak gaan mensen toch door en doen consessies aan hun gevoel om een doel te bereiken.
soms is het wel moeilijk, want dan kom je eigenwijs over , maar wat zou dat.
het is jouw paard en jouw verantwoording.

tegen beginnende paardenmensen zou ik zeggen, ga eerst vaak ergens kijken , stel veel vragen en verdiep je eerst in een paard en in de sport voordat je wat koopt.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:31

o ja ... en met een twisted wire heb ik ook wel eens gereden , ook wel met een jong paard Bloos
voel ik me nu slecht...... nee!
ik weet wat ik er mee doe, en open mondhoeken , nog nooit last van gehad. en ik heb al heeeeeeeeeeel lang paarden. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:44

Tja, er bestaat ook nóg een andere kant. Om zo eens rond te kijken heb ik bij ong 3 trainers een aantal keren les gevolgd. Omdat ik iemand altijd een kans wil geven probeer ik eens een paar lessen en dan trek ik mijn conclusie. Ook ga ik van te voren eens bij een aantal lessen kijken. Geen van die 3 sprak mij écht aan. Ben ik dan een 'zeikerd' of gewoon kritisch? Wat je dan weleens hoort is: ach ja, sommige mensen zijn nooit tevreden; als de ruiter niet vordert krijgt meteen de trainer de schuld; etc etc. Zo zie ik dat dus niet. Ik ben kritisch maar ik ben zeker ook bereid om vol voor een trainer te gaan als ik daar in geloof. Met les ben ik dan zeker ook niet moeilijk, ik probeer alle instructies zo goed mogelijk te volgen en ik wil ook altijd dat de volgende les te zien is dat ik het geleerde thuis ook heb geoefend. En ik vind het ergens jammer dat je niet hardop kan zeggen van wie je les hebt. Althans, dat idee heb ik. Wie het ook is, het is toch nooit goed Boos!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:47

Ik heb een instructrice en die bevalt me goed we liggen elkaar en dat soort dingen en haar man is de enigeste westernhoefsmid die er bij ons in de buurt is. En het is makkelijk ga je eerst lessen en daarna naar de smid. Maar ik vind die van ons goed. Maar iedereen heeft een eigen smaak met dat soort dingen

Euh,...?? Tsjah,...

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:03

tja... moeilijke discussie weer Scheve mond hier hebben we het al eens eerder over gehad & heb daar toen ook op gereageerd....

Maar idd... heeft het niet zoveel zin (denk ik).... wel is het goed om te lezen, hier op bokt vooral voor evt. beginnende westernruiters.

Wat ik me nog wel afvroeg, na alles eens doorgelezen te hebben;

wat doen jullie dan bijvoorbeeld als je op een wedstrijd bent & je ziet daar iemand (misschien wel een hele bekende trainer) rijden & dingen doen, waarvan je denkt Lips are sealed Verdrietig
Wat doe je... houdt je je mond dicht.... of trek je 'm open? Haha!

Ik heb dus járen langs de kant gestaan en mijn mond dicht gehouden en zelfs ''mijn'' mimiek verraadde niets....
want wie ben ik , om daar ''iets'' van te vinden....

Tegenwoordig doe ik dat dus niet meer...
Het valt niet mee, maar ik heb mezelf hetvolgende voorgenomen:
als ik iets mooi vindt om te zien & goed, laat je dat horen (klappen, joelen etc.)
Waarom gebeurt dit niet als iemand in jouw ogen bijv. het paard absoluut onterecht behandelt en daarbij een ''pijnlijke'' proef laat zien.
Dan ''hoor'' en ''zie'' je niks v. mensen Scheve mond
Als ik dus iets niet mooi vindt of wat imo echt te ver gaat... geeft iig mijn hele houding aan dat ik het ''niks'' vindt... daarbij probeer ik mezelf ertoe te zetten diegene te laten weten dat ik zijn ''stijl'' niet waardeer ! Knipoog

nogmaals ... is niet makkelijk, maar moet toch wel kunnen...?

ik vraag me af , wat jullie dan doen...
mondje dicht & later met je vrienden erover ''spuien''....
of ....?

ben benieuwd naar jullie reakties

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:49

Ik kan me toch genoeg wedstrijden herinnneren waar het publiek wel degelijk afkeuring liet blijken dmv boe-geroep en er werd ook geklapt en gejoeld als het wel goed was.

Alleen zijn er altijd groepjes mensen die bij een bepaalde stal c.q. trainer horen en die dus ook altijd zullen klappen/joelen, ook als het niet om aan te zien is. Sterker nog; men begint boe te roepen op het moment dat iemand van een 'andere' stal iets laat zien.
Dat is echt triest voor de sport.

Verder hebben we hier nog niet zo lang geleden de discussie gehad van een paard die kreupel liep en het publiek dat kenbaar maakte, maar de jury liet doorgaan. En wat doe je daar dan mee Verward

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:04

dat is een zeer teer punt:
er zijn er inderdaad een paar gevallen geweest van mensen die klokkeluider speelden,en wat is het resultaat???
de ruiters werden gewezen op hun fouten,de jury heeft niets gezien en kunnen dan niets doen,dat waren de opmerkingen vanuit de officieele kant. geen straffen geen uitsluitingen,en bij de klokkeluiders werd de klepel verwijderd,en werden verzocht verder hun mond te houden en eigenlijk maar niet meer op wedstrijden te komen.

wie heeft er na zulk beleid, nog zin om iets te zeggen???????
en dit is niet van de laatste jaren,maar speelt al heel lang.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers