trainers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:30

DunnitsMystery schreef:
Waarom niet? Waarom gaan mensen wel alles doorgronden als ze een auto kopen maar kopen zomaar een paard en gaan bij een willekeurige trainer staan?
Ik vind dat je dat wel degelijk mag verwachten van mensen dat ze in ieder geval de moeite nemen om dingen uit te zoeken.. En tuurlijk is dat geen garantie en tuurlijk kan je dan nog steeds tegen de lamp lopen maar daarom ken je nog wel eerst het een en ander uitvogelen en niet alles zomaar klakkeloos van een ander aannemen.


Maar waar begin je dan als je als volkomen blank blaadje de (western)paardensport in stapt?

Auto's kom je overal in het dagelijks leven tegen. Een paard loop je niet om elke hoek tegen het lijf.
Goede trainers die niet in eerste instantie hun werk uitvoeren om er rijk van te worden en ook nog eens het beste met de paarden voor hebben zijn gigantisch zeldzaam in Nederland. (Hetzelfde geldt voor hoefsmeden.)
Hoe weet je als leek nou waar je zoeken moeten? Hoe weet je bovendien als beginnend paardenliefhebber met hoogst waarschijnlijk zeer weinig verstand van zaken, waar je eigenlijk op moet letten?

In de meeste gevallen is het toch zo dat je eens met iemand mee gaat die het goed bevalt bij die stek. Of, omdat ze zo zeldzaam zijn of toevallig net om de hoek liggen, ga je naar die ene die lekker dichtbij zit.
Balen he, als dan na dat je er een tijd mee loopt en je een en ander geleerd hebt, blijkt dat dit toch niet helemaal is wat je er van verwacht had. Hopelijk ben je inmiddels ietsje verder en weet je iets beter waar een en ander te vinden is, zodat je nu misschien een wel iets beter keus kunt maken.

Inderdaad door schade en schande leert men.
Ervaring leert dat je ooggies gelukkig wel steeds sneller geopend worden.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:43

Nou ja door in ieder geval niet alles zomaar klakkeloos aan te nemen.. Hey ik heb dat in principe ook gedaan hoor.. Het is ook niet zozeer een verwijt naar anderen want ik heb dezelfde "fout" gemaakt.. ik heb alleen enorm mazzel gehad dat ik meteen goed terecht kwam..

Ik denk niet dat het een kwestie is van paarden verstand als meer van gezond verstand..
Om het voorbeeld van auto's maar aan te houden als iemand op autorijles gaat gaat ie ook naar verschillende rijscholen.. vraagt info op (en je kan genoeg info verzamelen zonder verstand te hebben van auto's) etc etc en vergelijkt.. Waarom gebeurt dit zo vaak niet bij paarden?
Zelf vind ik het een foute gedachte om naar een stal te gaan omdat ie zo lekker dichtbij is.. Er zijn plenty stallen bij mij in de buurt maar daar komt mijn paard dus echt niet te staan..

Wat in ieder geval belangrijk is is dat een beginnend ruiter niet een onoverwogen beslissing neemt..

En zeker je heb gelijk door schade en schande leer je het ook maar ik vraag me af hoevaak dat in dit geval niet voorkomen had kunnen worden door niet meteen naar de eerste de beste manege te gaan omdat ie toevallig om de hoek ligt..

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 14:44

dus uiteindelijk zijn de paarden de .......... ik begin er steeds meer achter te komen dat ik een onmogelijk onderwerp heb aangesneden. onze mooie sport met die super mooie paarden kijken dus hals rijkend uit misschien naar een soort van erkenings regeling voor trainers en hoefsmeden.
alleen dan is weer de vraag, wie gaat dat nou weer beoordelen !!!!!!!!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:46

En in dat kringetje lopen wel jaren rond Lachen

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:46

het is een heel lastig onderwerp omdat het een meningskwestie is Lachen maar erover disussieren can nooit kwaad natuurlijk.

Hmm wie gaat dat beoordelen.. is denk ik niet echt goed te beoordelen omdat je dan toch weer met persoonlijke meningen te maken heb.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:49

qhman"]
dus uiteindelijk zijn de paarden de ..........
[/quote]
banketstaaf Haha! (er wordt hier gesencureerd) Haha!

[quote="qhman schreef:
alleen dan is weer de vraag, wie gaat dat nou weer beoordelen !!!!!!!!!!!!

Nou wordt het vast heel stil Lips are sealed .

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:50

Sommige woorden zou ik niet gecensureerd willen noemen, maar ABN Lachen

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:50

DunnitsMystery schreef:
Hmm wie gaat dat beoordelen.. is denk ik niet echt goed te beoordelen omdat je dan toch weer met persoonlijke meningen te maken heb.


Is dat zo? Als jij een kapot getrapt paard ziet staan, zullen er maar weinig idoten van mening zijn dat dat hoort!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:51

Zelfs daar valt over te discussieren, want ik zie toch wel stallen waar dat het geval is en er toch tevreden klanten rondlopen.... Haha!

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:52

Ok maar nu noem je een extreem geval.. Je hoeft geen verstand van paarden te hebben om een fysiek mishandeld paard te herkennen.. Maar het wordt een stuk moeilijker om een erkennings regel te maken over wat goede training etc is .. wat daar de leidraad in is..

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 14:54

DunnitsMystery schreef:
het is een heel lastig onderwerp omdat het een meningskwestie is Lachen maar erover disussieren can nooit kwaad natuurlijk.

Hmm wie gaat dat beoordelen.. is denk ik niet echt goed te beoordelen omdat je dan toch weer met persoonlijke meningen te maken heb.


nou zijn we waar we wezen moeten. luister ik zit zelf ook in een vrij beroep, en ik denk dat het daar voud gaat, je kan namelijk zo vrij als een vogel je werk doen. bij andere beroepen moet je een vakbekwaamheids certificaat hebben, anders mag je het niet uitvoeren. omdat je in deze sport met dieren omgaat als trainer en er aan zit als hoefsmit vind ik dat ze het best in het leven mogen roepen voor deze sport. ik denk dat je dan het kaf van het koren kan gaan scheiden.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:54

Sonja schreef:
Zelfs daar valt over te discussieren, want ik zie toch wel stallen waar dat het geval is en er toch tevreden klanten rondlopen.... Haha!


Huilen

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:57

qhman"]
het daar voud gaat
[/quote]
Euh, fout? Ietsie langzamer tikken! Knipoog

[quote="qhman schreef:
omdat je in deze sport met dieren omgaat als trainer en er aan zit als hoefsmit vind ik dat ze het best in het leven mogen roepen voor deze sport.


Maar wie is 'ze'?
Laatst bijgewerkt door Vallerina op 26-02-03 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:57

[quote="qhman
nou zijn we waar we wezen moeten. luister ik zit zelf ook in een vrij beroep, en ik denk dat het daar voud gaat, je kan namelijk zo vrij als een vogel je werk doen. bij andere beroepen moet je een vakbekwaamheids certificaat hebben, anders mag je het niet uitvoeren. omdat je in deze sport met dieren omgaat als trainer en er aan zit als hoefsmit vind ik dat ze het best in het leven mogen roepen voor deze sport. ik denk dat je dan het kaf van het koren kan gaan scheiden.[/quote]

Dat zou ook best mogen.. maar dat mogen ze wel met meer beroepen die met dieren te maken hebben.. het probleem alleen is wie gaat beslissen wat wel en wat niet.. (buiten de duidelijke dingen om dan).
Ik neem aan dat de average trainer er nou niet op zit te wachten dat b.v. een andere trainer wel gaat vertellen hoe hij voortaan zijn paardjes moet rijden.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:00

DunnitsMystery schreef:
Ik neem aan dat de average trainer er nou niet op zit te wachten dat b.v. een andere trainer wel gaat vertellen hoe hij voortaan zijn paardjes moet rijden.


In de States doen ze daar anders niet zo moelijk over. Als je een paar 'bevestigde' trainers hebt, dan wil de rest daar best wel naar luisteren.

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:07

Leuke discussie...
Wij hebben een trainer gevonden die ons wil lesgeven op een manier die WIJ willen.. dus het doel is voor ons beiden duidelijk: op een western manier rijden eventueel een wedstrijd als bekroning op ons (de twee-eenheid paard-ruiter) werk. De manier om daar te komen moet aan onze eisen voldoen en gelukkig hebben we een trainer gevonden die ons daarmee kan en wil helpen. Jammer genoeg kun je een trainer niet zomaar uit een boekje halen.. jammer genoeg kun je een manege paard niet hetzelfde trainen en ook niet van een (manege) trainer verwachten dat ze lesgeven zoals jij of misschien zelf wel zoals zij les zouden willen geven.. Blijft een groot verschil tussen eigen paard - manege paard, groepsles - prive les.... Denk er dus goed bij na wat je zelf wilt.. en zoek een trainer die je daarbij kan helpen..

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:08

Laten we elkaar niet op typefouten aanspreken, mits ze erg leuk zijn. Niet elk vogeltje is even goed gebekt en in het vuur van Bokt wordt er wel eens en lettertje gemist Haha!

Idd wordt er in de states beter naar elkaar geluisterd en worden er zelfs dagen georganiseerd waar diverse zéér bekende trainers aan mee doen.

Ik vind het erg kortzichtiog als trainers niet open zouden staan voor elkaars methoden, want hoe vaak gebeurd het niet in de dressuur/sprinsport dat een paard bij ruiter A niet echt lekker gaat en plotseling bij ruiter B de sterren van de hemel loopt.

Een goede trainer hoort verschillende methoden in huis te hebben en zal de toepassing per paard uitproberen om er het beste uit te halen en op die manier dat elke volgende ruiter er ook langdurig verder mee kan.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:09

in de states gaat het sowieso beter wat dat betreft.. daar brengt ook trainer X zijn paard naar trainer Y om de spins te verbeteren

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:17

TiPe schreef:
Blijft een groot verschil tussen eigen paard - manege paard, groepsles - prive les.... Denk er dus goed bij na wat je zelf wilt.. en zoek een trainer die je daarbij kan helpen..


Hoe vaak gebeurt het niet dat je als manegeklant ergens begint en voor je het weet heb je, mede dankzij de manegehouder, een eigen paard? Dan mag je toch hopelijk van de manegehouder wel verwachten dat hij het beste met je voor heeft.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 15:19

Vallerina"]
[quote="qhman"] het daar voud gaat
[/quote]
Euh, fout? Ietsie langzamer tikken! Knipoog

[quote="qhman schreef:
omdat je in deze sport met dieren omgaat als trainer en er aan zit als hoefsmit vind ik dat ze het best in het leven mogen roepen voor deze sport.


Maar wie is 'ze'?
[/quote]

kijk nou eens naar een opleiding van een slager. voor dat deze zover is dat hij bv z'n eigen winkel kan runnen, moet hij of zij in het bezit zijn van een stuk of zes dokumenten omdat te kunnen doen. en als hij dan eenmaal aan de gang is wordt hij gecontroleerd (drie ker per jaar) door een vakinstelling die daar mee belast is. dus ik denk dat hiervoor ook wel een opleiding voor te maken is. het rijk zal daar een rol in moeten spelen.
ik heb vernomen dat zweden het voorzittenschap gaat krijgen in europa, de man die voorzitter wordt is een paarden man in hart en nieren. als hij kan waar maken wat hij in een tv programma zij op tv, dan gaat er heel wat gebeuren op die gebied. het is alleen jammer om te moeten constateren dat als je pas betrokken bent het dan ook pas op de politieke probeerd te krijgen. terwijl ik denk als je goed voor paarden bent je er een hoop stemmen bij kunt krijgen haha

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 15:25

Citaat:
Ik vind het erg kortzichtiog als trainers niet open zouden staan voor elkaars methoden, want hoe vaak gebeurd het niet in de dressuur/sprinsport dat een paard bij ruiter A niet echt lekker gaat en plotseling bij ruiter B de sterren van de hemel loopt.

groot gelijk daar zijn hier ook voorbeelden van
een paard wat hier getraind werdt, wordt nu gereden in duitsland
en hij gaat daar als de brandweer
sorry hoor ik krijg het quote er van
[/quote]

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:32

Hebben beide paarden ook via de manege en hadden daar ook les. Geen verkeerd woord daarover omdat ik begrijp dat je niet op dezelfde manier les kan geven aan mensen die op een manege paard rijden en dus met meerdere mensen op hetzelfde paard (na elkaar wel te verstaan). Tuurlijk moeten ze het beste met jou en hun paarden over hebben. Maar ik zou op een manege nooit zo kunnen rijden en leskrijgen als ik nu. Het is dus een afweging die je zou moeten maken (mits je die mogelijkheid hebt). Wij zijn voor onze paarden verhuisd naar de andere kant van NL met alle financieële risicos van dien. Voorbeeldje.. mijn vriendin was nogal bang voor haar eigen paard geworden en heeft zo'n 2 weken niets anders gedaan dan 1x per dag 30 min tegen haar paard aan staan. Daar hebben wij voor gekozen.. hoe zou iemand op een manege reageren als dat de les zou zijn voor 2 weken ??? Ben bang dat de meeste mensen die op een manege rijden (en ook die ze thuis hebben staan) ernaartoe gaan met het idee.. poetsen, zadel erop, sleutel om en rijden maar... ? Een wederzijdse band krijgen met een manege paard is volgens mij haast onmogelijk.. Dus kun je van een manege trainer niet hetzelfde verwachten als van een prive trainer.. Ik zou haast een tweedeling willen maken..
1. Manege trainer: jij doet wat zij zeggen.
2. Prive trainer: zij doen wat jij wilt.
en dat zouden best dezelfde trainers kunnen zijn !

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:04

TiPe schreef:
Ik zou haast een tweedeling willen maken..
1. Manege trainer: jij doet wat zij zeggen.
2. Prive trainer: zij doen wat jij wilt.
en dat zouden best dezelfde trainers kunnen zijn !


Volgens mij is het vaak toch:
2. Prive trainer: jij doet wat zij zeggen.

Waarom? Omdat je vaak verdomd weinig keus hebt en dat weten zij dondersgoed.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:09

Vallerina schreef:
Volgens mij is het vaak toch:
2. Prive trainer: jij doet wat zij zeggen.

Waarom? Omdat je vaak verdomd weinig keus hebt en dat weten zij dondersgoed.


Egh lijkt mij eerlijk gezegd vrij logisch dat je doet wat zij zeggen.. Tenslotte neem je daar les voor (be it manege of prive).
En als je niet wil doen wat ze zeggen weet je het dus beter en waar heb je dan les voor nodig?
Vind het een beetje hard om te zeggen dat je moet doen wat ze zeggen omdat je toch geen keus heb..

Neemt overigens niet weg dat je er niet over kan/mag nadenken .. of over mag praten .. maar er van uitgaande dat je een goede instructeur heb lijkt het mij normaal dat je doet wat zij zeggen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:44

Ik weet dat het moeilijk is een goede trainer te vinden , maar toch vind ik het ergens een beetje vreemd dat overstappende ruiters denken geen goed oordeel te kunnen vellen over wat nou goed en wat nou niet goed is.
Op het niveau van kiezen van een trainer die je aan staat, even ongeacht of dit nu perfect western is of niet, moet dat toch echt ook voor de overstappende dressuur ruiter niet moeilijk zijn. In eerste instantie kijk je toch of de manier van omgaan met de paarden je aanstaat of niet?
Als ik nu op zoek zou moeten naar een dressuur trainer (geen haar op mijn hoofd ... maar dat terzijde) dan zou ik echt wel weten welke ik wel en welke ik zeker niet bij mijn paard in de buurt zou laten.
Je kunt toch ongeacht of het een andere rijstijl is nog steeds beoordelen of de manier van les geven je aanstaat of niet?.
Ik denk dat je in je zoektocht gewoon je gezonde verstand moet gebruiken. Je moet weten wat je wel en wat je zeker niet wilt zien. Ik herken intimidatie praktijken ongeacht welke tak van paardensport. Als je van je dressuur trainer zagen niet pikt, pik je dat van een western trainer toch ook niet? En natuurlijk geld het omgekeerde precies zo